Spillolycka på mitt Roccat Ryos MK Pro - Q-knapp kletig

Medlem
Spillolycka på mitt Roccat Ryos MK Pro - Q-knapp kletig

Tjo.

Så har det hänt. Igen. Började spela CS:GO igen för ett par dagar sen, och så lång tid tog det innan det gick åt fanders. Hade plastglas istället för de vanliga pintsen jag brukar ha, varvid glaset lyfte från bordet en aning när jag slog näven i musmattan och en kirurgisk droppe med Dr Pepper landade mellan 2 och Q. Tvåan klarade sig helt. Q är däremot nu helt svampig, vilket jag antar kommer ifrån torkad läsk i switchen.

Jag gjorde rent så gott jag kunde direkt, men nu efter natten så är det uppenbart att det behövs mer. Vad har funkat för er i samma situation? Jag vill alltså gärna ha direkta vitnessmål om hur just du har räddat detta, och inte något taget från random plats på internet. Sådana tips kan jag också hitta.

Knappen funkar alltså fortfarande, men reset är jättelångsam, så jag antar att det är fjädern under switchen som är kladdig. Förutom att "löda av" switchen och ta bort den, hur gör jag rent detta på ett bra sätt?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Brukar spilla öl på mina tangentbord och har alltid ett i reserv. När det sker så brukar jag så snabbt som möjligt slänga in t-bordet i badrummet och duscha det ordentligt i några minuter. Sedan får det hänga på tork i upp till en vecka. Och nej, jag skojar inte.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Hm, att det inte är någon fara att duscha och bada vet jag, men har däremot sett mycket att det inte är så bra med mekaniska bord. Mitt har dessutom bakgrundsbelysning. Är det lugnt ändå?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Har inte duschat något mekaniskt, men bakgrundsbelysning skall inte vara några problem. Bara man låter allt torka ordentligt så tror jag det bara är att köra på.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Som sagt spola av ordentligt och låt torka mycket väl(lägg ute i solen 2-3 dagar för vara säker). Elektronik skadas inte av vatten på så kort tid så länge de inte är igång.

Medlem

Nej precis. Tänker mest eftersom det har setat ett tag nu, så räcker det verkligen med vatten för att få bort klibbig läsk?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Nej precis. Tänker mest eftersom det har setat ett tag nu, så räcker det verkligen med vatten för att få bort klibbig läsk?

Oftast ja. I värsta fall får man plocka isär och använda "elektroniksprit" men prova med vatten först. Kan vara så att klibbet sitter kvar ett tag även efter vattnet. men oftast släpper det ifall du använder den drabbade tangenten tillräckligt.

Medlem

Fick nåt skit i låsknappen på min telefon förut. Efter ett par dagar av användning "knastrade" klibbet, antagligen då det torkat, och därefter funkade knappen bra igen. Hoppas på samma med tangentbordet!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Testpilot

Usch nej!! , inte tvätta med vatten!!

Använd T-Röd , det dunstar och rengör då man använder det , funkar utmärkt till att rengöra elektronik från allehanda olyckor.
Jag skulle ta lite topz och sedan dutta och dränka in området med T-röd & mekaniskt röra på switchen , sedan låta det dunsta av ordentligt innan jag testar med strömmen inkopplad.

Medlem

Fast det finns måååånga som använt vatten och inte fått några problem. Låter man det torka ska det nog inte vara några problem.

T-Röd funkar alltså? Tänkte att det innehåller säkert mer än alkohol såklart.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Fattade det dessutom som att det bara var en tangent som var drabbad du kan ju hälla på lite vatten vid Q och sen trycka lite och se ifall det funkar också. Tar ju dessutom lite kortare tid torka skiten också.

Medlem

Jag provade med tvättsprit först för elektronik, problemet jag då stod inför var att man fick dissekera tangenbordet och dess olika skikt och det blev inte riktigt bra. Men dusch och uppblötande har jag lyckats med varje gång på tangentborden. Och jag dricker/spiller öl nästan varje helg.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Testpilot

Visst kan man ta vatten men jag litar inte på det , vatten lämnar spår & det kan ärga om man inte torkar det ordentligt Därför är olika rengöringsmedel & sprit som dunstar betydligt säkrare .

T-röd är undermedlet jag fick lära mig att man fixade elektronik med då jag gick i skolan , Tv apparater , stereos mm , man kunde fixa många mystiska fel bara genom att rengöra kretskorten och elektroniken med T-röd & topz.

Man skall helst suga upp vätskan innan T-röd dunstar helt så man får bort även det främmande ämnet , dvs i ditt fall Dr Pepper

Medlem

Hm, problemet är att det blir svårt att kunna suga upp det, då det ligger under switchen, förmodligen på fjädern. I det läget måste jag "avlöda" switchen och ta bort den helt, varvid jag lika gärna kan byta till en ny.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Testpilot
Skrivet av Stag:

Hm, problemet är att det blir svårt att kunna suga upp det, då det ligger under switchen, förmodligen på fjädern. I det läget måste jag "avlöda" switchen och ta bort den helt, varvid jag lika gärna kan byta till en ny.

Kan räcka att bara bada den lite i vätska så det späs ut och blir mindre socker-klibbigt , häll på en ordentlig skvätt och rör lite på switchen så skall du se att det säkert blir bra resultat då t-röd dunstat bort.

1
Skriv svar