Lägenheter hit, lägenheter dit.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Lägenheter hit, lägenheter dit.

Nu har jag nog vänt på varenda sten i Karlskrona i jakt på en okej lägenhet att bo tills man börjar studera. Antingen så är hyrorna fruktansvärt höga eller så är det delad boende för bara tjejer. :/

Har i alla fall lyckat hitta 5 stycken lägenheter som jag har anmält mig till men inte har jag några större förhoppningar. Ligger på plats 96 i kö på en av dem. De andra ligger jag på över 100 i kö.

#blogg


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Lägenheter hit, lägenheter dit.

Jag vet hur det är; du får slagga på någon soffa tills det löser sig, eller, gå till socialen (?)


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

delad boende för bara tjejer. :/ ...va är inte det typ köns diskrimenering skicka pk mannen på dom


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

delad boende för bara tjejer. :/ ...va är inte det typ köns diskrimenering skicka pk mannen på dom

Det har ingenting med diskrimering att göra, det handlar om att många kvinnor känner sig otrygga med att dela en lägenhet med en random man.

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av kalle.lindestrom:

delad boende för bara tjejer. :/ ...va är inte det typ köns diskrimenering skicka pk mannen på dom

Det har ingenting med diskrimering att göra, det handlar om att många kvinnor känner sig otrygga med att dela en lägenhet med en random man.

Förståeligt. Men när det bara är den sortens lägenhet kvar, och det inte är några intresseanmälningar känns det ju som att de borde ta bort det kravet.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Det är aldrig försent att byta kön.

Alliansens fel att dom inte har en vettig politik. Höj skatterna och ge skattelättnader till företag som bygger nya bostäder.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag vet hur det är; du får slagga på någon soffa tills det löser sig, eller, gå till socialen (?)

En kompis fick ingen hjälp från socialen när han studerade. De sa åt honom att skaffa sig ett jobb.

Annars kan du ju alltid ta in på en camping tills vidare. Brukar vara relativt låga priser under lågsäsong och det kan gå att deala fram ett ännu lägre pris om man säger att det är under en längre period.

Hoppas det löser sig!

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av kalle.lindestrom:

delad boende för bara tjejer. :/ ...va är inte det typ köns diskrimenering skicka pk mannen på dom

Det har ingenting med diskrimering att göra, det handlar om att många kvinnor känner sig otrygga med att dela en lägenhet med en random man.

Förståeligt. Men när det bara är den sortens lägenhet kvar, och det inte är några intresseanmälningar känns det ju som att de borde ta bort det kravet.

Det är knappast så att det är ett boendeföretag som hyr ut lägenheten som delat boende utan någon som har ett kontrakt som hyr ut rum i sin lägenhet.

Medlem

När jag började plugga i Eskilstuna för ungefär 10 år sen så ringde jag till Eskilstuna Kommunfastighet och några dagar senare var jag på visning för en lägenhet som jag sen hyrde med studentkontrakt till reducerad hyra.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av walter_iego:

Jag vet hur det är; du får slagga på någon soffa tills det löser sig, eller, gå till socialen (?)

En kompis fick ingen hjälp från socialen när han studerade. De sa åt honom att skaffa sig ett jobb.

Annars kan du ju alltid ta in på en camping tills vidare. Brukar vara relativt låga priser under lågsäsong och det kan gå att deala fram ett ännu lägre pris om man säger att det är under en längre period.

Hoppas det löser sig!

Socialen är inte till för att hjälpa studerande eller folk som har egen inkomst antingen genom arbete eller studier dock, det är ju mer försäkringskassan i så fall som man kanske kan söka bostadsbidrag, vet min syster gjorde det när hon pluggade. Angående lägenheter så prova det Bennii skrev, alltid bättre att ringa och visa fram fötterna Hoppas det löser sig och att du hittar en lägenhet.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av Nowly:

Angående lägenheter så prova det Bennii skrev, alltid bättre att ringa och visa fram fötterna Hoppas det löser sig och att du hittar en lägenhet.

Lä-äskigt ju!


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Bennii:

När jag började plugga i Eskilstuna för ungefär 10 år sen så ringde jag till Eskilstuna Kommunfastighet och några dagar senare var jag på visning för en lägenhet som jag sen hyrde med studentkontrakt till reducerad hyra.

Boende situationen ser inte direkt likadan ut idag som för 10 år sen. Speciellt inte när man har 90.000+ nya personer att hitta boende åt endast i år .

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av kalle.lindestrom:

delad boende för bara tjejer. :/ ...va är inte det typ köns diskrimenering skicka pk mannen på dom

Det har ingenting med diskrimering att göra, det handlar om att många kvinnor känner sig otrygga med att dela en lägenhet med en random man.

Så det handlar om sexism alltså? Det är ju mycket bättre

Medlem
Skrivet av Cane:
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av kalle.lindestrom:

delad boende för bara tjejer. :/ ...va är inte det typ köns diskrimenering skicka pk mannen på dom

Det har ingenting med diskrimering att göra, det handlar om att många kvinnor känner sig otrygga med att dela en lägenhet med en random man.

Så det handlar om sexism alltså? Det är ju mycket bättre

Spelar roll, det är bara så det är och alla vet det, låt det vara.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av kalle.lindestrom:

delad boende för bara tjejer. :/ ...va är inte det typ köns diskrimenering skicka pk mannen på dom

Det har ingenting med diskrimering att göra, det handlar om att många kvinnor känner sig otrygga med att dela en lägenhet med en random man.

Haha. ja de första 2 åren på universitet så bodde jag och en till snubbe i ett tjejkollektiv med 3 katter, en intressant upplevelse som aldrig var tråkig.

Medlem
Skrivet av Cane:
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av kalle.lindestrom:

delad boende för bara tjejer. :/ ...va är inte det typ köns diskrimenering skicka pk mannen på dom

Det har ingenting med diskrimering att göra, det handlar om att många kvinnor känner sig otrygga med att dela en lägenhet med en random man.

Så det handlar om sexism alltså? Det är ju mycket bättre

Va? På vilket sätt är det sexism att känna sig otrygg? Du vet uppenbarligen ingenting om våldtäkter, jag har bekanta som utsatts för precis det av män i sin omgivning. Det är en fråga om otrygghet som inte har något att göra med sexism överhuvudtaget, jag antar att du bara försöker provocera mig, annars är du ju dum i huvudet på riktigt.

Medlem

Jag hittade min nuvarande lägenhet via Blocket. Du har ju förvisso vänt på varenda sten, men är värt att kolla iallafall:

http://www.blocket.se/bostad/uthyres?sort=&ss=&se=&ros=&roe=&...

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av Cane:
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av kalle.lindestrom:

delad boende för bara tjejer. :/ ...va är inte det typ köns diskrimenering skicka pk mannen på dom

Det har ingenting med diskrimering att göra, det handlar om att många kvinnor känner sig otrygga med att dela en lägenhet med en random man.

Så det handlar om sexism alltså? Det är ju mycket bättre

Va? På vilket sätt är det sexism att känna sig otrygg? Du vet uppenbarligen ingenting om våldtäkter, jag har bekanta som utsatts för precis det av män i sin omgivning. Det är en fråga om otrygghet som inte har något att göra med sexism överhuvudtaget, jag antar att du bara försöker provocera mig, annars är du ju dum i huvudet på riktigt.

Så skulle det vara okej att skriva "inga mörkhyade"? Det kanske också handlar om otrygghet eller det är inte okej enligt dig? Var går gränsen på diskriminering?

Skulle det vara okej om en född man men kvinna till sinnet skulle bli nekad bara pga det fysiska könet?

Medlem
Skrivet av Cane:
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av Cane:
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av kalle.lindestrom:

delad boende för bara tjejer. :/ ...va är inte det typ köns diskrimenering skicka pk mannen på dom

Det har ingenting med diskrimering att göra, det handlar om att många kvinnor känner sig otrygga med att dela en lägenhet med en random man.

Så det handlar om sexism alltså? Det är ju mycket bättre

Va? På vilket sätt är det sexism att känna sig otrygg? Du vet uppenbarligen ingenting om våldtäkter, jag har bekanta som utsatts för precis det av män i sin omgivning. Det är en fråga om otrygghet som inte har något att göra med sexism överhuvudtaget, jag antar att du bara försöker provocera mig, annars är du ju dum i huvudet på riktigt.

Så skulle det vara okej att skriva "inga mörkhyade"? Det kanske också handlar om otrygghet eller det är inte okej enligt dig? Var går gränsen på diskriminering?

Skulle det vara okej om en född man men kvinna till sinnet skulle bli nekad bara pga det fysiska könet?

"Inga mörkhyade" skulle inte ha någon form av otrygghet som grund utan ren rasism, att påstå att mörkhyade är mer benägna till att utsätta kvinnor för brott är struntprat. Däremot är förövaren vid våldtäkt och misshandel vanligtvis en man.

Som svar på din andra fråga, givetvis skulle det vara OK att neka hen på att premissen att hen till fysiken är man, vilket kön en anser sig tillhöra är en annan sak än vilket fysiskt kön personen har. Däremot skulle jag inte kunna tänka mig att det skulle vara många som nekade en "född man men kvinna till sinnet" boende i en delad lägenhet med motivationen att den andra boende skulle känna sig otrygg med individen.

Jag tror att det är framförallt män till både fysik och sinne som skulle medföra att en kvinna i ett delat boende skulle känna sig otrygg.

Jag vet att du ser rött när du anser att män blir diskriminerade, samma sak som jag gör när jag anser att kvinnor blir diskriminerade, men tycker du att män har på något sätt samma utsatthet när det våldtäkt eller våld i hemmet?

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av fiffel:

Jag hittade min nuvarande lägenhet via Blocket. Du har ju förvisso vänt på varenda sten, men är värt att kolla iallafall:

http://www.blocket.se/bostad/uthyres?sort=&ss=&se=&am...

Jag har kollat där och kollar varje dag. Största problemet där är att många lägenheter ligger utanför Karlskrona och jag bor redan bara 30min ifrån med tåg så det känns lite onödigt att ta något som inte redan ligger i staden.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Inaktiv

Jobbigt läge. I Boden har bland annat kommunen och Försvarsmakten avtal att soldater hamnar före i kön så det är riktigt bra att man får lägenhet direkt.

Ett tips till dig är att kolla "Facebooks köp/sälj grupper" och blocket. Brukar alltid dyka upp lägenheter där.

1
Skriv svar