Ny beta för Elite: Dangerous gör rymden större

Robot
Medlem
Ny beta för Elite: Dangerous gör rymden större

Och jag börjar bli riktigt bra på att docka skeppet nu hehe

Medlem

Är det något slags open world online spel?

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Är det något slags open world online spel?

Yep

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Är det något slags open world online spel?

https://www.elitedangerous.com/

Läs å bedöm själv. Det korta svaret på din fråga. Både ja och nej.

Medlem

Betala €20 extra för att delta i en beta? Nej, skulle inte tro det va. Det blir dock ett givet köp när det väl släpps senare i år, och då för en lite mer human prislapp på €40.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Är det något slags open world online spel?

Ja men det kommer även att gå att spela helt solo om man vill det precis som gamla Elite. Skulle vilja påstå att Elite var det första s.k "open world" spelet och när det kom var det en revolution som ledde till att spel gick från att vara baserade på poäng och liv till det vi ser idag. Elite visade utgivarna att spel kunde vara stora och att de inte alltid behövde ha en story.

Medlem

Meanwhile, in Star Citizen:

Priorities!

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Betala €20 extra för att delta i en beta? Nej, skulle inte tro det va. Det blir dock ett givet köp när det väl släpps senare i år, och då för en lite mer human prislapp på €40.

Känner detsamma, men samtidigt blir man väldigt frestad när man ser gameplay på youtube. Det verkar vara i ett spelbart om än ganska spartanskt skick, och ny content verkar ju dyka upp i en rasslande fart.

Medlem
Skrivet av Acriax:

Meanwhile, in Star Citizen:

https://www.youtube.com/embed/o88GtU9FVF0

Priorities!

SC använder sig av ett s.k modul system och det är något som ingen annan utvecklare har gjort innan. Tanken är att man ska testa varje enskild del innan man inför nästa del i spelet. Vitsen med det här är att man hoppas kunna finna buggar mycket tidigare i utvecklingen och jag tror man är inne på rätt spår. Samtidigt så innebär det att de kan erbjuda en alpha/beta mycket tidigare än vad de hade kunnat göra annars.

Medlem
Skrivet av Acriax:
Skrivet av Bojkott:

Betala €20 extra för att delta i en beta? Nej, skulle inte tro det va. Det blir dock ett givet köp när det väl släpps senare i år, och då för en lite mer human prislapp på €40.

Känner detsamma, men samtidigt blir man väldigt frestad när man ser gameplay på youtube. Det verkar vara i ett spelbart om än ganska spartanskt skick, och ny content verkar ju dyka upp i en rasslande fart.

Jo lockar gör det allt, men jag har ändå inte tänkt lira det förrän jag får min Oculus Rift Har de sagt något mer om datum, eller är det fortfarande Q4 som gäller?

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Samtidigt så innebär det att de kan erbjuda en alpha/beta mycket tidigare än vad de hade kunnat göra annars.

Så release 2018 istället för 2021?

Medlem

Elite dangerous imponerar stort på mig med varje uppdatering, och den senaste gör att det börjar kännas nästan som ett helt spel
Hade planer på trippla skärmar för ED men blir mer o mer sugen på oculus rift...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

lagt över 1000:- på Star citizen, önskar att jag gjorde det på Elite istället....(dogfightmodulen beta SC är inte rolig....)

Medlem

Bara att det stödjer OR gör det intressant för mig (på sikt).

Medlem
Skrivet av privster:
Skrivet av PcGamer:

Samtidigt så innebär det att de kan erbjuda en alpha/beta mycket tidigare än vad de hade kunnat göra annars.

Så release 2018 istället för 2021?

Du ska nog byta branch, standup passar dig inte

Skrivet av WhiteWolf68:

lagt över 1000:- på Star citizen, önskar att jag gjorde det på Elite istället....(dogfightmodulen beta SC är inte rolig....)

Kommer nog också bli bra där också ska du se. Jag är övernöjd att det är 2 stora space sim spela under utveckling. Genren har legat i dvala allt för länge.

Medlem
Skrivet av Wintermist:
Skrivet av Rakoon:

Är det något slags open world online spel?

Yep

Usch då.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Längtar efter något som kan fylla luckan efter Freespace(2) men lite tveksam till Elite. En bra rymdpewpew behöver en episk story, annars blir spelet snabbt ett jobb, inte underhållning och visst är det häftigt med "riktig" fysik, men det är inte speciellt underhållande när man pangar.
Redan första "uppdraget" behöver ju gå från häftigt till åh,jävlar och avslutas med fuuuuckingeepic och därefter få det att kännas som helt normalt för att det bara blir alltmer sjukt epic. Problemet för båda spelen är ju att de genom öppen "tillverkning" inte kommer att uppnå det om man inte ignorerar dem tills de är färdiga (vilket jag desperat försöker göra).
Frågan är väl vad som blir "färdigt" först, något av spelen eller OR? Lagom till pensionen kanske.

dmn
Medlem

Det ska ju givetvis vara billigare att köpa sig in i spelet så här tidigt, jämfört med att köpa spelet när det släpps. Man gör ju utvecklarna en tjänst.
Tyvärr är det oftast tvärt om.

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Längtar efter något som kan fylla luckan efter Freespace(2) men lite tveksam till Elite. En bra rymdpewpew behöver en episk story, annars blir spelet snabbt ett jobb, inte underhållning och visst är det häftigt med "riktig" fysik, men det är inte speciellt underhållande när man pangar.
Redan första "uppdraget" behöver ju gå från häftigt till åh,jävlar och avslutas med fuuuuckingeepic och därefter få det att kännas som helt normalt för att det bara blir alltmer sjukt epic. Problemet för båda spelen är ju att de genom öppen "tillverkning" inte kommer att uppnå det om man inte ignorerar dem tills de är färdiga (vilket jag desperat försöker göra).
Frågan är väl vad som blir "färdigt" först, något av spelen eller OR? Lagom till pensionen kanske.

Tala för dig själv. Jag klarar mig helt utan någon story, eller "episka" uppdrag. Bara jag får en stor rymdsandlåda att leka i så är jag nöjd.

Och Elite:Dangerous släpps i höst.

Medlem
Skrivet av dmn:

Det ska ju givetvis vara billigare att köpa sig in i spelet så här tidigt, jämfört med att köpa spelet när det släpps. Man gör ju utvecklarna en tjänst.
Tyvärr är det oftast tvärt om.

Många utvecklare vill ha det så av en anledning.

Poängen med högre prislapp i tidigt skede är att det mest är äkta fans som är villiga att hosta upp de pengarna. Den kategorin spelare är ofta rätt aktiva i utvecklingsforumen och ställer gärna upp i testning av spelet. De är även mera förlåtande om utvecklarna inte lyckas hålla deadlines.

Med en lägre prislapp initialt riskerar man få en större grupp människor där majoriteten inte deltar i utvecklingen på något sätt och där istället risken för negativ feedback ökar vid minsta problem. Utvecklarna blir då tvungna att spendera mera tid åt att hantera och svara på kritik, dvs lugna "den stora massan", vilket drar energi från spelutvecklingen.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Acriax:

Meanwhile, in Star Citizen:

https://www.youtube.com/embed/o88GtU9FVF0

Priorities!

SC använder sig av ett s.k modul system och det är något som ingen annan utvecklare har gjort innan. Tanken är att man ska testa varje enskild del innan man inför nästa del i spelet. Vitsen med det här är att man hoppas kunna finna buggar mycket tidigare i utvecklingen och jag tror man är inne på rätt spår. Samtidigt så innebär det att de kan erbjuda en alpha/beta mycket tidigare än vad de hade kunnat göra annars.

Tror du möjligtvis menar att ingen annan spelutvecklare har använt modulsystem tidigare. Är skitvanligt inom affärssystem där hela systemen är modulära och anpassningsbara in absurdum så

Medlem
Skrivet av Acriax:

Meanwhile, in Star Citizen:

https://www.youtube.com/embed/o88GtU9FVF0

Priorities!

Haha, snacka om vinklat inlägg.

Meanwhile in SC... Buggar fixade, ny version av hangar/dogfighting-modulen Arena Commander släppt och utveckling av spelet fortsätter som vanligt.

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/14049-Star-Citiz...

Förutom modulreleasen ovan fortsätter utvecklingen av resten som planerat (persistent universe, planetmodulen, SQ42-kampanjen, fler skepp, etc) vilket de berättar om i senaste ATV-avsnittet:

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/140...

Sorry om jag hijackade Elite-tråden, tänkte att rätt ska vara rätt.

Nu ser jag fram emot senaste ED-patchen. Installing!

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av privster:
Skrivet av PcGamer:

Samtidigt så innebär det att de kan erbjuda en alpha/beta mycket tidigare än vad de hade kunnat göra annars.

Så release 2018 istället för 2021?

Du ska nog byta branch, standup passar dig inte

Jo jag säger nog inte upp mig från mitt day-job ännu... Kommer att köpa SC också när det närmar sig release men det blir inte föränn 2017. <- fakta. Under tiden njuter jag av ED som i princip redan är ett komplett spel. Om Chris Roberts la hälften så mycket tid på att utveckla spelet som han gör på att dra in mer pengar så hade SC varit redo för åtminstonde Beta 2015. Eller så kanske det är imponerande vad David Braben har åstadkommit på relativt kort tid med en femtedel av pengarna. Som sagt båda spelen är/blir grymma.

Medlem

Det finns ju inget att göra i nuläget förutom att åka till 1 tråkig station i varje system och handla alldeles för få varor för att man ska kunna göra en intressant affär. Alternativt kan man åka runt och skjuta på saker.

Det är långt ifrån ett komplett spel och frågan är om dom lyckas.

Medlem
Skrivet av Magwill:

Det finns ju inget att göra i nuläget förutom att åka till 1 tråkig station i varje system och handla alldeles för få varor för att man ska kunna göra en intressant affär. Alternativt kan man åka runt och skjuta på saker.

Det är långt ifrån ett komplett spel och frågan är om dom lyckas.

Du vet väl att David Braben uppfann genren och har gjort samma typ av spel ett flertal gånger förut? Alla vet att spelet är inte komplett, det är därför det är beta.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Magwill:

Det finns ju inget att göra i nuläget förutom att åka till 1 tråkig station i varje system och handla alldeles för få varor för att man ska kunna göra en intressant affär. Alternativt kan man åka runt och skjuta på saker.

Det är långt ifrån ett komplett spel och frågan är om dom lyckas.

Du vet väl att David Braben uppfann genren och har gjort samma typ av spel ett flertal gånger förut? Alla vet att spelet är inte komplett, det är därför det är beta.

Jovars jag har koll, men det är 2014 och man kan ändå förvänta sig ännu mer när mycket redan är färdigdesignat sedan tidigare. Det var en kommentar om att det princip är komplett och jag hävdar att så är inte fallet samt att jag är orolig att det blir för likt det som redan gjorts. Att allt inte finns med i en beta är självklart men allt tyder på att det inte blir så mycket mer. Dom har sagt att systemen kommer påverkas av vad folk gör där men jag tror det slutar där tyvärr.

Medlem
Skrivet av Magwill:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Magwill:

Det finns ju inget att göra i nuläget förutom att åka till 1 tråkig station i varje system och handla alldeles för få varor för att man ska kunna göra en intressant affär. Alternativt kan man åka runt och skjuta på saker.

Det är långt ifrån ett komplett spel och frågan är om dom lyckas.

Du vet väl att David Braben uppfann genren och har gjort samma typ av spel ett flertal gånger förut? Alla vet att spelet är inte komplett, det är därför det är beta.

Jovars jag har koll, men det är 2014 och man kan ändå förvänta sig ännu mer när mycket redan är färdigdesignat sedan tidigare. Det var en kommentar om att det princip är komplett och jag hävdar att så är inte fallet samt att jag är orolig att det blir för likt det som redan gjorts. Att allt inte finns med i en beta är självklart men allt tyder på att det inte blir så mycket mer. Dom har sagt att systemen kommer påverkas av vad folk gör där men jag tror det slutar där tyvärr.

Nej, du kan inte förvänta dig mer när det precis har lämnat alfastadiet.

Medlem

elite blir mer uppenbart om man lirat ettan lr spelet freelancer. det handlar inte om story alls utan bara om friheten och själva simulationen egentligen. ovanligt nog så funkar det i ett spel som detta, det skulle självklart aldrig gå i ett fps tex. men elite handlar mer om handel, krig och utforskning än story


signatur

//monster

Medlem

btw, Elite är Långt mer seriöst än star citizen. har sett allt om alla spel, kan allt om båda utvecklare. Elite är från folket för folket. SZ är en enstaka mans dröm om en enstaka sorts spel (och pengar). jag har varit med sen pcn och internet uppfanns, och jag skulle lägga alla ägg i Elite-korgen no doubt


signatur

//monster

12
Skriv svar