Medlem
Gamingdator

Har sommarjobbat en hel del nu och tänkte bygga ihop en dator. Saken är den att jag inte vet ett piss för att jag aldrig tidigare bygg en dator xP men testade att bygga ihop en lite snabbt och undrar vad ni tycker?

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=14221...

Edit: såg att moderkortet inte passade med processorn så några tips på moderkort?

Medlem

i7-4790k > i5-4670K(1699KR) = +1091KR
Cooler Master HAF X (BigTower) > Fractal Design Define R4(889KR) = +769KR
MSI 990FXA-GD65 > MSI Z97 GAMING 7(1590KR) = -541KR (Detta funkar fint med proccesorn)
MSI GeForce GTX 770 > MSI GeForce GTX 780 Gaming 3GB Physx(3890KR) = -1100KR
Crucial DDr3 BallistiX Sport > HyperX Fury DDr3 1600MHz x2(1298KR) = -49KR

Du får betala 379KR mer(14901KR), men det går att köra med ett annat moderkort så får du det billigare
Du behöver även en hårddisk och en SSD om du vill ha en

Vänta tills fler personer har kommit in hit och sagt sina åsikter och hjälpt innan du gör något val!


signatur

I love the smell of napalm in the morning.

Medlem

God morgon.

Finns det någon speciell anledning till att du valt just det chassit? Jag tycker personligen att det finns chassin av betydligt högre kvalitet för mindre pengar.

Och som du redan påpekat själv så är moderkortet av fel modell. Och du saknar hårddisk i paketet. Och kanske en DVD-brännare om du behöver läsa eller bränna skivor någon gång (Vilket inte alla behöver idag men med tanke på att DVD-brännare är nästan gratis idag så är det dumt att inte ha någon den dagen du inser att du måste läsa något på en skiva).

Medlem

Jag håller med Fisklax.

Jag kör själv en 4670K men jag märker nu att det är den som är flaskhalsen i mitt system. Har du stålar över så skulle jag nog satsa på 4790K då många spel idag stödjer hyper-treading. 4670K är ju dessutom förra generationen.

Medlem
Skrivet av Fisklax:

i7-4790k > i5-4670K(1699KR) = +1091KR
Cooler Master HAF X (BigTower) > Fractal Design Define R4(889KR) = +769KR
MSI 990FXA-GD65 > MSI Z97 GAMING 7(1590KR) = -541KR (Detta funkar fint med proccesorn)
MSI GeForce GTX 770 > MSI GeForce GTX 780 Gaming 3GB Physx(3890KR) = -1100KR
Crucial DDr3 BallistiX Sport > HyperX Fury DDr3 1600MHz x2(1298KR) = -49KR

Du får betala 379KR mer(14901KR), men det går att köra med ett annat moderkort så får du det billigare
Du behöver även en hårddisk och en SSD om du vill ha en

Vänta tills fler personer har kommit in hit och sagt sina åsikter och hjälpt innan du gör något val!

Jo tack för svaret =p

Skrivet av Bennii:

God morgon.

Finns det någon speciell anledning till att du valt just det chassit? Jag tycker personligen att det finns chassin av betydligt högre kvalitet för mindre pengar.

Och som du redan påpekat själv så är moderkortet av fel modell. Och du saknar hårddisk i paketet. Och kanske en DVD-brännare om du behöver läsa eller bränna skivor någon gång (Vilket inte alla behöver idag men med tanke på att DVD-brännare är nästan gratis idag så är det dumt att inte ha någon den dagen du inser att du måste läsa något på en skiva).

nja jag valde det för att det var ganska fräsigt xD men jag kam byta för att spara pengar och jo jag vet att jag saknar hårddisk och dvd brännare, några tips på de? (:

Skrivet av Effe:

Jag håller med Fisklax.

Jag kör själv en 4670K men jag märker nu att det är den som är flaskhalsen i mitt system. Har du stålar över så skulle jag nog satsa på 4790K då många spel idag stödjer hyper-treading. 4670K är ju dessutom förra generationen.

Saken är det att jag inte har så mycket stålar över, måste hålla mig runt den budgeten, ska flytta själv till en lägenhet när skolan börjar och behöver pengar till det också

Men vad tycker ni alla om skärmen då? Och skulle vilja ha fler åsikter om detta, jag vill kunna spela de flesta nyare spelen på ultra över 60 fps

Medlem
Skrivet av Effe:

Jag håller med Fisklax.

Jag kör själv en 4670K men jag märker nu att det är den som är flaskhalsen i mitt system. Har du stålar över så skulle jag nog satsa på 4790K då många spel idag stödjer hyper-treading. 4670K är ju dessutom förra generationen.

Höj inställningarna i spelet så du nyttjar mer av din GPU. Det tar inte märkbart mer prestanda av din CPU ju högre upplösning eller inställningar du har i spelet.

Tex. din 4670k skulle kunna trycka ut 120fps i 4096x2160 i Crysis men 3st GTX 780Ti skulle inte klara av att rendera alla 120 bilderna i sekunden. Då är det dina GPUer som är flaskan.

Sedan skillnaden mellan i7an och i5an är HT och i spelen som har stöd för HT behöver du bara något lite snabbare än en FX6300 innan dina GPUer blir flaskan (BF3/BF4).

EDIT: Så att lägga 1000kr extra på ett cpu i ett system med ett enda GTX 770 som knappt flaskar en snusdosa är bland det mest idiotiska man kan göra om man bygger en spelburk.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Skulle nog råda dig att invänta nästa generationens hårdvara som kommer nu till hösten.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Skulle nog råda dig att invänta nästa generationens hårdvara som kommer nu till hösten.

Jag håller också på att bygga en ny dator och har lite dålig koll på ny hårdvara som släpps.
Något specifikt du tycker man ska vänta på?

Medlem
Skrivet av webe:
Skrivet av Bojkott:

Skulle nog råda dig att invänta nästa generationens hårdvara som kommer nu till hösten.

Jag håller också på att bygga en ny dator och har lite dålig koll på ny hårdvara som släpps.
Något specifikt du tycker man ska vänta på?

Beror helt och hållet på vad du har för budget. Om du känner att du kan släppa loss lite så slå till på Haswell-E och X99 som släpptes nyligen.

Här har du ett "sparsamt" exempel.

Processor
Moderkort
Minne

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av webe:
Skrivet av Bojkott:

Skulle nog råda dig att invänta nästa generationens hårdvara som kommer nu till hösten.

Jag håller också på att bygga en ny dator och har lite dålig koll på ny hårdvara som släpps.
Något specifikt du tycker man ska vänta på?

Beror helt och hållet på vad du har för budget. Om du känner att du kan släppa loss lite så slå till på Haswell-E och X99 som släpptes nyligen.

Här har du ett "sparsamt" exempel.

Processor
Moderkort
Minne

Ser bra ut. Har lagt till dom i min varukorg. Tänkte skapa en egen tråd snart då jag har lite andra egna funderingar.
Tack för tipset!

1
Skriv svar