Ny beta för Elite: Dangerous gör rymden större

Medlem
Skrivet av Komured:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Acriax:

Meanwhile, in Star Citizen:

https://www.youtube.com/embed/o88GtU9FVF0

Priorities!

SC använder sig av ett s.k modul system och det är något som ingen annan utvecklare har gjort innan. Tanken är att man ska testa varje enskild del innan man inför nästa del i spelet. Vitsen med det här är att man hoppas kunna finna buggar mycket tidigare i utvecklingen och jag tror man är inne på rätt spår. Samtidigt så innebär det att de kan erbjuda en alpha/beta mycket tidigare än vad de hade kunnat göra annars.

Tror du möjligtvis menar att ingen annan spelutvecklare har använt modulsystem tidigare. Är skitvanligt inom affärssystem där hela systemen är modulära och anpassningsbara in absurdum så

Helt riktigt, dessutom tror jag inte det är första gången i spel heller. Det är ju så systemutveckling fungerar nu för tiden.

Medlem

Efter typ 4 timmar har jag ÄNTLIGEN fått dk2 Oculusen att fungera med Elite.

Det. Här. Kommer. Bli. Helt. Sjukt. När upplösningen är fixad i customer versionen.

Det är bara FOV och pixlarna jag stör mig på nu.

Medlem
Skrivet av Magwill:

Det finns ju inget att göra i nuläget förutom att åka till 1 tråkig station i varje system och handla alldeles för få varor för att man ska kunna göra en intressant affär. Alternativt kan man åka runt och skjuta på saker.

Det är långt ifrån ett komplett spel och frågan är om dom lyckas.

Jo för ett crowdfund:at MMO-sandbox som *precis* fått sin beta påbörjad tenderar att marknadsföras och talas om som om de vore "kompletta spel".

Avstängd
Skrivet av fakka:

Efter typ 4 timmar har jag ÄNTLIGEN fått dk2 Oculusen att fungera med Elite.

Det. Här. Kommer. Bli. Helt. Sjukt. När upplösningen är fixad i customer versionen.

Det är bara FOV och pixlarna jag stör mig på nu.

Är upplösningen för låg även på DK2? Jag hade hoppats att den skulle vara OK

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Magwill:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Magwill:

Det finns ju inget att göra i nuläget förutom att åka till 1 tråkig station i varje system och handla alldeles för få varor för att man ska kunna göra en intressant affär. Alternativt kan man åka runt och skjuta på saker.

Det är långt ifrån ett komplett spel och frågan är om dom lyckas.

Du vet väl att David Braben uppfann genren och har gjort samma typ av spel ett flertal gånger förut? Alla vet att spelet är inte komplett, det är därför det är beta.

Jovars jag har koll, men det är 2014 och man kan ändå förvänta sig ännu mer när mycket redan är färdigdesignat sedan tidigare. Det var en kommentar om att det princip är komplett och jag hävdar att så är inte fallet samt att jag är orolig att det blir för likt det som redan gjorts. Att allt inte finns med i en beta är självklart men allt tyder på att det inte blir så mycket mer. Dom har sagt att systemen kommer påverkas av vad folk gör där men jag tror det slutar där tyvärr.

Nej, du kan inte förvänta dig mer när det precis har lämnat alfastadiet.

Det har varit Premium Beta i en månad redan. Sen släpps spelet late 2014 vilket innebär att man har runt 4 månader kvar. Den evolverande världen är inte inne än och det är en så pass stor feature att dom kommer behöva jobba på den. Det finns inte tid för att lägga in många fler större funktioner. Jag är inte så säker på att det kommer att hålla som spel vilket är min åsikt. Det finns nog en hel del som kräver mindre och nöjer sig med i princip en kopia av tidigare spel.

Medlem
Skrivet av Killbom:
Skrivet av fakka:

Efter typ 4 timmar har jag ÄNTLIGEN fått dk2 Oculusen att fungera med Elite.

Det. Här. Kommer. Bli. Helt. Sjukt. När upplösningen är fixad i customer versionen.

Det är bara FOV och pixlarna jag stör mig på nu.

Är upplösningen för låg även på DK2? Jag hade hoppats att den skulle vara OK

Jag den är för låg. Det behövs 4k för att det ska vara ok.
Problemet är ju att man är supernära skärmen + ett "förstoringsglas".
Gå riktigt nära din HD tv och tänkt dig att du dessutom tittar med nått som förstorar.

Medlem
Skrivet av Superior:
Skrivet av Komured:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Acriax:

Meanwhile, in Star Citizen:

https://www.youtube.com/embed/o88GtU9FVF0

Priorities!

SC använder sig av ett s.k modul system och det är något som ingen annan utvecklare har gjort innan. Tanken är att man ska testa varje enskild del innan man inför nästa del i spelet. Vitsen med det här är att man hoppas kunna finna buggar mycket tidigare i utvecklingen och jag tror man är inne på rätt spår. Samtidigt så innebär det att de kan erbjuda en alpha/beta mycket tidigare än vad de hade kunnat göra annars.

Tror du möjligtvis menar att ingen annan spelutvecklare har använt modulsystem tidigare. Är skitvanligt inom affärssystem där hela systemen är modulära och anpassningsbara in absurdum så

Helt riktigt, dessutom tror jag inte det är första gången i spel heller. Det är ju så systemutveckling fungerar nu för tiden.

Nu när jag tänker efter så Använder både SotA och Elite liknande metoder.

Medlem
Skrivet av Komured:
Skrivet av Superior:
Skrivet av Komured:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Acriax:

Meanwhile, in Star Citizen:

https://www.youtube.com/embed/o88GtU9FVF0

Priorities!

SC använder sig av ett s.k modul system och det är något som ingen annan utvecklare har gjort innan. Tanken är att man ska testa varje enskild del innan man inför nästa del i spelet. Vitsen med det här är att man hoppas kunna finna buggar mycket tidigare i utvecklingen och jag tror man är inne på rätt spår. Samtidigt så innebär det att de kan erbjuda en alpha/beta mycket tidigare än vad de hade kunnat göra annars.

Tror du möjligtvis menar att ingen annan spelutvecklare har använt modulsystem tidigare. Är skitvanligt inom affärssystem där hela systemen är modulära och anpassningsbara in absurdum så

Helt riktigt, dessutom tror jag inte det är första gången i spel heller. Det är ju så systemutveckling fungerar nu för tiden.

Nu när jag tänker efter så Använder både SotA och Elite liknande metoder.

Vad jag menade var att det har inte gjorts tidigare inom AAA industrin, något som Chris själv sagt. Braben har själv sagt att anledningen till att de valt att ha en högre kostnad för Elite alpha/beta (beroende på hur mycket man betalat) är att minska antalet som testar och få en feedback som de behöver för att göra ett bättre spel.

SC däremot ger alla som köpt spelet tillgång till alpha/beta och det innebär att det kommer bli svårare att kunna få samma typ av feedback som Elite fått.

Jag är medveten om att modul systemet inte är något nytt och att det har funnits ett bra tag men såvitt jag vet är SC ett av de första spelen som låter folk alpha/beta testa det i ett väldigt tidigt skede. Inte ens Elite var i ett så tidigt stadium när de släppte det som en Premium beta.

CIG tar en stor risk när de gör ett spel på det här sättet. Det kan visa sig vara väldigt lönsamt men samtidigt så visar det upp ett spel som är i pre alpha och då gäller det verkligen att man lyckas få de som testar spelet att förstå detta. Att vad de nu får "spela" inte kommer vara samma produkt som senare släpps i butik. Detta är inte lätt då de stora utgivarna gärna kallar sina "demos" för betor.

Jag har stor förtroende för både Chris och Braben. Chris har dock inte släppt ett spel jag varit rejält besviken på vilket Braben har gjort men jag tvekade inte en sekund på att backa Elite : Dangerous och min första tanke när jag såg SC på Kickstarter var Elite. Jag kände mig som ett barn på julafton när jag fick reda på att Elite : Dangerous gick att Kickstarta.

Det finns många likheter mellan spelen men samtidigt finns det även saker som skiljer dem åt. SC kommer ha en SP del á la Wing Commander vilket Elite : Dangerous, såvida inget ändrats, inte kommer ha. SC kommer låta spelare spela helt i första person, något som Elite : Dangerous, iaf till en början, inte kommer ha med. SC har en detaljrikedom jag aldrig tidigare sett, varenda liten sak verkar animeras. Vapen uppstår inte bara på något magiskt vis, dessa måste lastas på skeppet och man kommer kunna se när detta görs. När en stege fälls ut så animeras även allting som får stegen att röra sig. Det här är på en nivå som är i klass med stora AAA spel och inte ens dessa har samma detaljrikedom.

Elite : Dangerous å andra sidan kommer vara ett större spel sett till antal planeter och system man kan ta sig till. Väder effekter verkar spela en mycket större roll i Elite : Dangerous och planeter kommer gå att åka in i, något som SC inte kommer tillåta, inte till en början iaf (när det fått frågor om detta har de sagt att man ska kolla på Chris andra spel och jag tror då att de syftar främst på Freelancer, i Freelancer så kan man inte styra skeppet själv vid dockning).

Men som sagt, för mig var det aldrig en fråga om vilket spel jag skulle spel. Jag kommer spela båda men jag tror jag kommer spela Elite mer då det spelet verkar vara mer fokuserat på solo spelande.

Medlem

Jag har kickstartat båda. Elite ligger 100 gånger bättre till just nu. Allt är så mycket mer polerat.

Lägg pengarna på elite dangerous och ha kul i det tills sc blir klart. Då kommer nog sc kännas maffigare.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Komured:
Skrivet av Superior:
Skrivet av Komured:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Acriax:

Meanwhile, in Star Citizen:

https://www.youtube.com/embed/o88GtU9FVF0

Priorities!

SC använder sig av ett s.k modul system och det är något som ingen annan utvecklare har gjort innan. Tanken är att man ska testa varje enskild del innan man inför nästa del i spelet. Vitsen med det här är att man hoppas kunna finna buggar mycket tidigare i utvecklingen och jag tror man är inne på rätt spår. Samtidigt så innebär det att de kan erbjuda en alpha/beta mycket tidigare än vad de hade kunnat göra annars.

Tror du möjligtvis menar att ingen annan spelutvecklare har använt modulsystem tidigare. Är skitvanligt inom affärssystem där hela systemen är modulära och anpassningsbara in absurdum så

Helt riktigt, dessutom tror jag inte det är första gången i spel heller. Det är ju så systemutveckling fungerar nu för tiden.

Nu när jag tänker efter så Använder både SotA och Elite liknande metoder.

Vad jag menade var att det har inte gjorts tidigare inom AAA industrin, något som Chris själv sagt. Braben har själv sagt att anledningen till att de valt att ha en högre kostnad för Elite alpha/beta (beroende på hur mycket man betalat) är att minska antalet som testar och få en feedback som de behöver för att göra ett bättre spel.

SC däremot ger alla som köpt spelet tillgång till alpha/beta och det innebär att det kommer bli svårare att kunna få samma typ av feedback som Elite fått.

Jag är medveten om att modul systemet inte är något nytt och att det har funnits ett bra tag men såvitt jag vet är SC ett av de första spelen som låter folk alpha/beta testa det i ett väldigt tidigt skede. Inte ens Elite var i ett så tidigt stadium när de släppte det som en Premium beta.

CIG tar en stor risk när de gör ett spel på det här sättet. Det kan visa sig vara väldigt lönsamt men samtidigt så visar det upp ett spel som är i pre alpha och då gäller det verkligen att man lyckas få de som testar spelet att förstå detta. Att vad de nu får "spela" inte kommer vara samma produkt som senare släpps i butik. Detta är inte lätt då de stora utgivarna gärna kallar sina "demos" för betor.

Jag har stor förtroende för både Chris och Braben. Chris har dock inte släppt ett spel jag varit rejält besviken på vilket Braben har gjort men jag tvekade inte en sekund på att backa Elite : Dangerous och min första tanke när jag såg SC på Kickstarter var Elite. Jag kände mig som ett barn på julafton när jag fick reda på att Elite : Dangerous gick att Kickstarta.

Det finns många likheter mellan spelen men samtidigt finns det även saker som skiljer dem åt. SC kommer ha en SP del á la Wing Commander vilket Elite : Dangerous, såvida inget ändrats, inte kommer ha. SC kommer låta spelare spela helt i första person, något som Elite : Dangerous, iaf till en början, inte kommer ha med. SC har en detaljrikedom jag aldrig tidigare sett, varenda liten sak verkar animeras. Vapen uppstår inte bara på något magiskt vis, dessa måste lastas på skeppet och man kommer kunna se när detta görs. När en stege fälls ut så animeras även allting som får stegen att röra sig. Det här är på en nivå som är i klass med stora AAA spel och inte ens dessa har samma detaljrikedom.

Elite : Dangerous å andra sidan kommer vara ett större spel sett till antal planeter och system man kan ta sig till. Väder effekter verkar spela en mycket större roll i Elite : Dangerous och planeter kommer gå att åka in i, något som SC inte kommer tillåta, inte till en början iaf (när det fått frågor om detta har de sagt att man ska kolla på Chris andra spel och jag tror då att de syftar främst på Freelancer, i Freelancer så kan man inte styra skeppet själv vid dockning).

Men som sagt, för mig var det aldrig en fråga om vilket spel jag skulle spel. Jag kommer spela båda men jag tror jag kommer spela Elite mer då det spelet verkar vara mer fokuserat på solo spelande.

Vet inte riktigt va du vill ha sagt med kostnaden för Elite men ja de satte kostnaden medvetet högre. Och nu kanske jag misförstått dig här men menar du att SC skulle vara det första spelet som låter folk testa det i ett så pass tidig stadium? SotA har låtit folk testa spelet ända sedan man kunde röra på en figur i spelet.
Vet inte heller varför SC skulle vara en AAA titel och inte Elite? För mig är en AAA titel något som ett stort bolag pungar ut massor med pengar för att utveckla medan både SC och Elite vad jag vet båda är till stor del bekostade av kickstarter och early acces mm? Jag har absolut inget emot SC, det verkar dock inte vara ett spel i min smak riktigt men där emot så tror jag att du försöker göra SC lite mer speciellt en vad det egentligen är i förhållande till andra spel och dess utveckling mm mm.

EDIT: Vad utvecklare själva säger om sina egna projekt ska man alltid ta med en nypa salt. De försöker alltid få spelet att framstå i så bra dager som möjligt. Detta gäller ALLA.

Medlem
Skrivet av Komured:

Vet inte riktigt va du vill ha sagt med kostnaden för Elite men ja de satte kostnaden medvetet högre. Och nu kanske jag misförstått dig här men menar du att SC skulle vara det första spelet som låter folk testa det i ett så pass tidig stadium? SotA har låtit folk testa spelet ända sedan man kunde röra på en figur i spelet.
Vet inte heller varför SC skulle vara en AAA titel och inte Elite? För mig är en AAA titel något som ett stort bolag pungar ut massor med pengar för att utveckla medan både SC och Elite vad jag vet båda är till stor del bekostade av kickstarter och early acces mm? Jag har absolut inget emot SC, det verkar dock inte vara ett spel i min smak riktigt men där emot så tror jag att du försöker göra SC lite mer speciellt en vad det egentligen är i förhållande till andra spel och dess utveckling mm mm.

EDIT: Vad utvecklare själva säger om sina egna projekt ska man alltid ta med en nypa salt. De försöker alltid få spelet att framstå i så bra dager som möjligt. Detta gäller ALLA.

Vad jag menar är att ju mer personer som har tillgång till en beta, ju svårare blir det att finna feedback som är konstruktiv. Ju dyrare det är att få tillgång till en sådan beta ju mindre blir antalet som inte spelat tidigare spel och kommer med feedback som inte är direkt relevant till spelet eller påverkar spelet i en positiv riktning. Alltså, hade Elite : Dangerous släppts till samtliga som betalat för spelet hade det kanske inneburit att utvecklingen tagit längre tid. Hade spelet haft en större budget hade detta också kunnat påverkat tiden för utveckling av spelet eftersom det då hade blivit ett större spel.

När jag läste alla kommentarer på deras Kickstarter sida vart jag förvånad över att jag verkade vara yngre än merparten av de som kommenterade. Det märktes att Elite varit en stor del av deras liv och vissa skrev att det var tack vare Elite som de valt det yrke de idag hade. Jag kunde även se att många av dessa inte alls gillade Frontier och ville att Elite : Dangerous skulle vara en återgång till första spelet. Jag kände mig som sagt var väldigt ung och även om jag nog föredrar Frontier framför Elite så håller Elite även idag. Spelade aldrig det första spelet när det kom men tack vare att folk länkade till olika sidor där man kunde spela remakes och även köra spelet på en emulering av BBC Micro så har jag nu kunnat spela den version som Braben själv rekommenderat.

Jag försöker på inget vis få det ena spelet att framstå som bättre än det andra. Hade jag rekommenderat endast ett spel idag hade jag utan tvekan sagt Elite : Dangerous för SC, hur imponerad jag än är av vad de visat, har fortfarande en hel del problem. Det känns mer som ett FPS än ett spel som Freelancer och det är inte mycket till spel man kan testa. Hade jag bara kunnat välja ett av spelen idag, så hade valet utan tvekan varit Elite : Dangerous. Jag är väldigt sugen på att spela det för det ser helt otroligt ut.

Och jag håller helt med, Elite : Dangerous ser utan tvekan ut som ett AAA spel. Jag har inte påstått något annat. När Chris pratade om SC så menade han nog AAA industrin som i de stora utggivarna och att det som de nu gör med SC inte gjorts tidigare innan, alltså att vad de håller på med är väldigt annorlunda mot hur industrin utvecklar spel.

Inaktiv
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Acriax:

Meanwhile, in Star Citizen:

https://www.youtube.com/embed/o88GtU9FVF0

Priorities!

SC använder sig av ett s.k modul system och det är något som ingen annan utvecklare har gjort innan. Tanken är att man ska testa varje enskild del innan man inför nästa del i spelet. Vitsen med det här är att man hoppas kunna finna buggar mycket tidigare i utvecklingen och jag tror man är inne på rätt spår. Samtidigt så innebär det att de kan erbjuda en alpha/beta mycket tidigare än vad de hade kunnat göra annars.

Vilket faktiskt är riktigt smart! Att kunna eliminera så mycket buggar som möjligt, optimeras ju på det här sättet. Inget rusande till spelets sista delar utan varje modul får tid på sig att utforskas.

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

btw, Elite är Långt mer seriöst än star citizen. har sett allt om alla spel, kan allt om båda utvecklare. Elite är från folket för folket. SZ är en enstaka mans dröm om en enstaka sorts spel (och pengar). jag har varit med sen pcn och internet uppfanns, och jag skulle lägga alla ägg i Elite-korgen no doubt

Glöm inte bort att när Chris Roberts jobbade med Freelancer så skedde precis samma sak som med Star Citizen: han ville göra mer än han hade tid och budget till. När Microsoft köpte företaget så fick han lämna posten som director bara för att spelet skulle bli klart nån gång, det var då två år försenat.

Jag tror vi kommer att se samma sak med Star Citizen.

12
Skriv svar