Företaget, Nintendos framtid

Medlem
Företaget, Nintendos framtid

Hej!

Jag startade den här forumstråden pga. intresset för att diskutera Nintendos framtid med er på FZ. Jag tror att alla här inne vet att Nintendo som sagt inte går så bra nu då de tampas med stora förluster och dålig försäljning av deras nyaste konsol Wii U.

Under 2014 räknat från det senaste kvartalet april-juni så har Nintendo haft ett negativt resultat netto på 660 miljoner kronor, men de tror att årsredovisningen kommer att visa på ett positivt resultat pga. Mario Kart 8 släppet och de framtida titlarna som kommer att släppas. http://www.di.se/artiklar/2014/7/30/brakforlust-for-nintendo/

Vad tror ni? Är det här slutet på en av världens största TV-spelsbolag och kan de vända bolaget till vinst? Borde de sparka deras nuvarande VD Satoru Iwata och ersätta med någon annan pga. hans negativa inställning till att släppa spel på Android och iOS enheter?

Som sagt frågorna är många och här kan ni fritt diskutera om vad ni tycker att Nintendo borde göra för att börja med att gå med vinst igen, samt berätta hur ni tror att deras framtid kommer att se ut.

Ni får gärna lägga till mer information angående det här spelbolaget om ni vill och bidra med mer företagsinformation, samt ekonomiskt tänkande.

Källor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Nintendo http://loading.se/news.php?pub_id=31770 http://www.google.com/finance?cid=672774 http://www.dn.se/ekonomi/nintendo-hoppas-pa-medvind-trots-for...


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem

Tror att de kommer klara sig i slutändan. Om inte i denna konsolgeneration så i nästa.

Jag hoppas iallafall de klarar sig. Jag tycker Nintendo, trots deras konservativa approach är ett ljus i spelvärldens mörker.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Tror inte dom går i KK. Om det skulle vara nära skulle dom skita i hårdvaran och börja sälja spel på PS4, X1, android och ios.

Själv hoppas jag dom fortsätter köra på sin stil och förhoppningsvis komma ut som en segrare eller en glad kämpe den här generationen också.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Tveksamt att Nintendo skulle gå i konkurs:
http://wiiudaily.com/2014/03/nintendo-not-doomed/


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Tveksamt att Nintendo skulle gå i konkurs:
http://wiiudaily.com/2014/03/nintendo-not-doomed/

Det där är ett vanligt argument när man diskuterar stora kända företag och förluster - att de har mycket pengar på kontot och kan leva länge med röda siffror. Personligen tycker jag det känns lite som att sopa problemet under mattan. Alla företag mår dåligt av att göra förluster eftersom det påverkar förtroendet både hos kunderna, personalen och aktieägarna. Det tvingar företaget att använda besparingar och tillgångar för att hålla sig på fötter när det inte kommer pengar utifrån och det är en spiral, som pga förtroendefrågan, riskerar att eskalera snabbt.

Lite intressant också just när man tittar på Nintendo och deras besparingar och tillgångar. Vissa undersökningar slår fast att Nintendo har råd att gå med förlust i 10 år, andra säger 20 år. Den undersökningen du länkar till säger att Nintendo klarar av att gå med förlust i 38 år och det bygger på en konstant förlustkalkyl på 20 miljarder yen om året. Men även jag, med begränsade kunskaper om företagsekonomi, vet att man inte kan räkna så. Om man ska räkna på en långvarig förlust så måste man ta hänsyn till fler faktorer, t.ex, inflation och avkastning på det sparade beloppet, men även förlusten av förtroendekapital som jag nämnde tidigare och som kan eskalera förlusten.

Nu tror inte jag heller att Nintendo kommer gå i konkurs. Men att sticka huvudet i sanden och strunta i röda siffror för att det finns pengar att ta av i bankvalvet är fel strategi.

Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att Nintendo kan nischa sig mer och kanske bli en renodlad spelutvecklare istället. Kanske helt skippa att släppa egna konsoller och istället fokusera på att göra bra spel. Med handen på hjärtat är det ju deras spel som är i en egen liga. Skulle de arbeta bort från hårdvaran och bli en multiplattforms-utvecklare så tror iaf jag att de kan leva kvar länge.

Medlem

Jag tror också dom behöver skippa hårdvaran. Jag vill spela alla mariospelen jag har missat till Wii och Wii U, men det är inte tillräckligt med spel för att jag ska pynta ut 3k för en konsol. Jag är hundra på att Nintendo skulle göra gigantiskt med vinst om dom släppte multiplattform. Jag skulle köpa alla spelen dag 1 till PS4, ingen tvekan.

Medlem

Jag håller på Nintendo i alla väder. Visst blåser det lite kring knutarna nu, men det finns stora möjligheter för dem framöver...


signatur
Medlem

Tack för alla gedigna svar. Väldigt intressant läsning för mig att gå igenom nu. Vad jag har sett så tror de flesta på att Nintendo kommer att klara sig, men att röda siffror aldrig är bra för ett företag när det handlar om aktieägare och liknande. Fortsätter de att gå med röda siffror så tror jag att nästa steg kommer att bli för deras styrelse att ersätta den nuvarande VD:n med en annan och att försöka släppa deras retrospel till ios och android enheter vilket skulle resultera i flera hundra miljoner kr in på företagets bankkonto.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem

Kanske går samma öde till mötes som SEGA. Dom lade ju ockå ned sina spelkonsoler, men är fortfarande med på spel och arkad. Nu vet jag inte hur mycket arkad som Nintendo har, men borde kunna fokusera och klara sig bra på spel.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Trots att Nintendo gått med förlust på sistone så har de en jättelik "war chest" att ösa ur. De har dragit in sinnessjuka slantar förr i tiden som kommer väl till pass nu. Det lär nog krävas ett antal förlustår på raken med ännu större förluster för att man på allvar ska kunna snacka om konkurs och liknande. Wii U är en jätteflopp givetvis, men 3DS är trots allt fortfarande en bra affär fastän den inte ens i närheten drar in samma pengar som DS en gång i tiden gjorde.

Jag tror inte på att Nintendo skulle ge upp hårdvara helt, eftersom de då skulle tappa så många potentiella inkomstkällor (hårdvaran i sig, licensavgifter, skräddarsydd hårdvara för deras egna behov osv). Det är nog bättre att satsa ytterligare en konsolgeneration eller två och ser läget fortfarande bistert ut och de inte alls hänger med längre... Ja, då kan det ju kanske vara absolut sista utvägen. Men det skulle kräva en gigantisk omstrukturering av hela företaget (tänk all R&D och hårdvarudivisioner som skulle skäras bort) och det Nintendo vi har idag skulle aldrig vara sig likt. Till det bättre eller sämre? Svårt att säga, men se hur det blivit med Sega (som blivit mer av en utgivare) för en fingervisning om hur jag tror det skulle bli...

Man får inte glömma att Nintendo (till skillnad från Sony/MS) är ett renodlat spelföretag. Det innebär att N som företag lever och dör med sina spel. Medan det "bara" är (förvisso stora) sidoverksamheter för massiva jätteföretag som Sony och MS. Jag ser det t ex som troligare att MS kan dra sig ur konsolbranschen helt ifall de inte tjänar tillräckligt på det, och istället koncentrera sig på andra områden. De är liksom inte lika beroende av spel, medan det är hela grunden för Nintendo.

En möjlig framtid är att nästa N-konsol blir en slags hybrid mellan bärbar och stationär spelkonsol. Det kan kanske vara något.

Jag tycker inte heller att man kan dra paralleller till Sega och hur de fick lägga ner sin hårdvarusatsning riktigt än. Segas ekonomi var totalt körd i botten under Dreamcast-åren och de hade mängder av misslyckade konsoler och "konsolexpansioner" som tokfloppat åren innan dess, och de hade aldrig heller en lika gigantisk kassakista att ösa pengar ur som Nintendo.

Medlem

Medger att det kanske inte är helt relevant, men...

Kommer osökt att tänka på Commodore här.

C64 och Amiga. De två på sin tid bäst säljande datorsystemen för hemmabruk någonsin. Bägge ägdes av Commodore. De lyckades gå i KK.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Medger att det kanske inte är helt relevant, men...

Kommer osökt att tänka på Commodore här.

C64 och Amiga. De två på sin tid bäst säljande datorsystemen för hemmabruk någonsin. Bägge ägdes av Commodore. De lyckades gå i KK.

Ja, det gäller att hänga med i tiden och att förnya sig, samt att investera rätt. Ett företag som går med förlust år efter år oavsett kapital är självklart inte bra. Det kan t.ex vara aktieägare som drar sig ur, att personal får sparken och att företagets värde dras i smutsen.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

1
Skriv svar