Twitch slår ett slag för upphovsrätten

Robot
Twitch slår ett slag för upphovsrätten
Medlem
Twitch slår ett slag för upphovsrätten

Så oväntat...

Medlem

VODs kommer bli non existerade. Jävligt dålig förändring,

Medlem

Twitch Plays Pokémons inspelade videor har redan blivit av med ljudet på grund av "potentiellt upphovsrättsskyddad musik". Det här känns mer som ett steg bakåt än ett nödvändigt verktyg. När det flaggar musik ur spel som upphovsrättsbrott är det bara en tidsfråga innan streamarna överger Twitch för gott.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Inte mer än rätt när vissa streamers använder sig av mainsrream-musik de inte fått tillstånd att använda. Tråkigt dock för de som inte tjänar pengar på sin stream och bara vill ha kul till bra musik. Nåväl, det gäller ju bara VODs så inte hela världen.

Medlem

The madness begins...

Jag ger det ett år tills Google förstört Twitch


signatur

Game long and prosper

Medlem

Gillar att inget nämns om att t.ex Dota 2 fick i princip alla sina VoD's från TI "muted" (är fixat nu dock), samt att Twtich's egna kanal har fått VoD's flaggade och "muted"

Geeks Gaming
Medlem
Medlem

Vad oväntat att Google köper något och förstör det....

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Vad oväntat att Google köper något och förstör det....

Du vet att google har ägt youtube under i princip hela youtubes existens? Youtube var självständigt i ungefär 1 och ett halvt år innan Google köpte det.
Och sen att Maps blev bättre tack vare google, att det är tack vare Google som Android är så stort som det är? Att Docverse (google docs), Picasa och många fler har blivit bättre tack vare google?

Detta har Ingenting att göra med Google, det har med musik och filmindustrins inflytande i USA att göra. Det är även i Sverige olagligt att spela upp musik på offentliga platser utan att betala tillstånd (Se Stim för att få en förklaring på detta).

Skrivet av Javas:

The madness begins...

Jag ger det ett år tills Google förstört Twitch

Gissar att Google förstör Twitch snabbare, 3 månader tops imo

Medlem

Å ena sidan är det förjävligt att en bra tjänst ska handikappas på det här sättet, men det är svårt att skylla på Twitch. Hade de inte implementerat det här hade de rutinmässigt blivit stämda så fort någon langade in lite Skrillex i bakgrunden.

Problemet är upphovsrättsägarna som använder sådana här metoder, vilket är något de kommer kunna fortsätta med ohindrat så länge alla böjer sig för dem vid minsta provokation.

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av Bojkott:

Vad oväntat att Google köper något och förstör det....

Du vet att google har ägt youtube under i princip hela youtubes existens? Youtube var självständigt i ungefär 1 och ett halvt år innan Google köpte det.
Och sen att Maps blev bättre tack vare google, att det är tack vare Google som Android är så stort som det är? Att Docverse (google docs), Picasa och många fler har blivit bättre tack vare google?

Detta har Ingenting att göra med Google, det har med musik och filmindustrins inflytande i USA att göra. Det är även i Sverige olagligt att spela upp musik på offentliga platser utan att betala tillstånd (Se Stim för att få en förklaring på detta).

Tråkigt men sant. Men att google lägger sig i leken gör ju att att blossas upp och alla upphovsrättsmakarna drar sig dit som iglar.

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:

Å ena sidan är det förjävligt att en bra tjänst ska handikappas på det här sättet, men det är svårt att skylla på Twitch. Hade de inte implementerat det här hade de rutinmässigt blivit stämda så fort någon langade in lite Skrillex i bakgrunden.

Problemet är upphovsrättsägarna som använder sådana här metoder, vilket är något de kommer kunna fortsätta med ohindrat så länge alla böjer sig för dem vid minsta provokation.

Det större problemet är ju att om det fortsätter se ut som det gör just nu så kommer 80% av alla spel inte gå att streama med ingame ljud. Tycker det är konstigt att detta system flaggar ALLT, även sånt som får ligga på YouTube.

phi
Medlem
Skrivet av wastaah:
Skrivet av Rocky Dennis:

Å ena sidan är det förjävligt att en bra tjänst ska handikappas på det här sättet, men det är svårt att skylla på Twitch. Hade de inte implementerat det här hade de rutinmässigt blivit stämda så fort någon langade in lite Skrillex i bakgrunden.

Problemet är upphovsrättsägarna som använder sådana här metoder, vilket är något de kommer kunna fortsätta med ohindrat så länge alla böjer sig för dem vid minsta provokation.

Det större problemet är ju att om det fortsätter se ut som det gör just nu så kommer 80% av alla spel inte gå att streama med ingame ljud. Tycker det är konstigt att detta system flaggar ALLT, även sånt som får ligga på YouTube.

Det finns exempel på folk som fått sina videos muted pga att de själva suttit och nynnat eller sjungit en sång. Då är ju någonting fullkomligt galet.

Medlem
Skrivet av Olidion:
Skrivet av brandter:
Skrivet av Bojkott:

Vad oväntat att Google köper något och förstör det....

Du vet att google har ägt youtube under i princip hela youtubes existens? Youtube var självständigt i ungefär 1 och ett halvt år innan Google köpte det.
Och sen att Maps blev bättre tack vare google, att det är tack vare Google som Android är så stort som det är? Att Docverse (google docs), Picasa och många fler har blivit bättre tack vare google?

Detta har Ingenting att göra med Google, det har med musik och filmindustrins inflytande i USA att göra. Det är även i Sverige olagligt att spela upp musik på offentliga platser utan att betala tillstånd (Se Stim för att få en förklaring på detta).

Tråkigt men sant. Men att google lägger sig i leken gör ju att att blossas upp och alla upphovsrättsmakarna drar sig dit som iglar.

Så är det helt klart och så fort Google gör ett sådant köp så kommer det massor med flera användare direkt, fler videor och mera pengar i marknadsföring.

Jag tänker inte spekulera i vad som kommer hända med Twitch, det kan lika gärna hända noll och ingenting för oss användare eller så försvinner det helt och integreras med Youtube. Det kan bli sååå mycket bättre (för Twitch är ingen super tjänst rent tekniskt sätt) och det kan bli skit. Folk behöver bara lära sig att saker förändras! Det är sånt som händer! Du behöver inte tycka om det, bara acceptera det.

Problemet som youtube har haft gällande copyright är inte att dina videos stoppas, utan att det är bottar som stoppar dem och VEM SOM HELST kan göra en claim på din video. Jag kan påstå att jag äger en trailer och få den nedplockad ifrån youtube även fast jag inte har något med den alls att göra och detta är för att Google inte orkar bråka med film och musikindustrin. Enklare att fega ur...

Medlem
Skrivet av Javas:

The madness begins...

Jag ger det ett år tills Google förstört Twitch

Har inget med google att göra.

Medlem

Från artikeln: "Förra månaden florerade ryktet kring att Google köper Twitch för sju miljarder svenska kronor. Detta har sedan dess bekräftats..."

Stämmer verkligen detta? Ingenstans på twitch hemsida eller wikipedia eller liknande står det något om att Google äger twitch. Är det inte fortfarande bara ett rykte? Jag menar hade köpet faktiskt gått igenom hade det skickats ut pressmeddelanden etc.?
Sen som flera skriver är det ju himla tråkigt att de börjar använda ett system som dessutom verkar extremt trubbigt osv., men google har väl inget med detta att göra då de inte äger twitch?

För övrigt fantastiskt tråkigt om all streaming via twitch skulle ske utan musik Särskilt med in game-musik. Får hoppas det inte går så långt...

Medlem

Det borde stiftas ett ordentligt och globalt regelverk för hur upphovsrätten ska fungera på internet. Att musik tystas pga. ev. brott mot upphovsrätten är underligt.

Det borde bli tydligare vad som gäller på den här fronten då de här lagarna är en blandning av dåtida och nutida politik. Vad är nästa steg då, att man måste ge pengar till spelbolagen för att man filmar när man spelar deras spel och att de också ska få en form av stim-pengar för det. Kanske måste man skriva vem och vilka som har gjort spelen, likt man måste göra om man har tagit en bild från en fotograf med godkännande.

Vår internetlagstiftning är i dimman och beroende på land, samt vilka bolag du har "lånat" information i från gäller olika lagar vilket är befängt.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

MEG
Medlem

Jaha tack och för den här tiden Twitch.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Happ, då var det dags att en ny tjänst blossar upp då. bye twitch.

Medlem
Skrivet av Loltron:

Happ, då var det dags att en ny tjänst blossar upp då. bye twitch.

Det finns redan en tjänst som många säger är bättre än twitch och som fungerar på ett liknande sätt: hitbox.tv är adressen. Det är många här inne som rekommenderar den siten.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

loc
Medlem
Skrivet av The Gamer:
Skrivet av Loltron:

Happ, då var det dags att en ny tjänst blossar upp då. bye twitch.

Det finns redan en tjänst som många säger är bättre än twitch och som fungerar på ett liknande sätt: hitbox.tv är adressen. Det är många här inne som rekommenderar den siten.

Den sidan är ok, personligen föredrar jag den helt nystartade tjänsten GamingLive: http://alpha.gaminglive.tv/

Geeks Gaming
Skrivet av Javas:

The madness begins...

Jag ger det ett år tills Google förstört Twitch

Vet redan att Dreamhack har börjat titta på annat ^^

Medlem

Just angående att de stoppar musik som spelas i videor, det är, i Sverige, EU, USA m.m. Olagligt att strömma eller spela musik som ägs av andra. Så enkelt är det, du bryter mot lagen om du spelar musik du inte äger och gör det tillgängligt till offentligheten, det spelar ingen roll om du inte gillar det, så är det! Om en artist stämmer/polisanmäler dig och du har gjort det så är det kört för dig. Fair use reglerna i copyrightlagen är lagom luddiga och har ingenting med detta att göra eftersom att du spelar hela låtar i din stream. Fair use gäller för recensenter som vill visa en bit av en film, spela upp en liten del av en låt för att visa folk vad han pratar om.

Detta gäller just musik, gällande Let's plays så finns det ingen lag men Hollywood and friends kommer säkert försöka trycka på samma regler som gäller för filmer, som du inte heller får spela upp i en stream eller video.

Saken med spel är att om du lyckas som utvecklare att få Pewdiepie att spela ditt spel och göra en video av det så kommer försäljningen explodera! Du som utvecklare borde vara skyldig Pew pengar, inte tvärtom, Jag tittar på dig Phil Fish!

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:

Å ena sidan är det förjävligt att en bra tjänst ska handikappas på det här sättet, men det är svårt att skylla på Twitch. Hade de inte implementerat det här hade de rutinmässigt blivit stämda så fort någon langade in lite Skrillex i bakgrunden.

Problemet är upphovsrättsägarna som använder sådana här metoder, vilket är något de kommer kunna fortsätta med ohindrat så länge alla böjer sig för dem vid minsta provokation.

Det har ju fungerat fram tills nu, då Google kom med i bilden.

Medlem
Skrivet av ubn87:
Skrivet av Javas:

The madness begins...

Jag ger det ett år tills Google förstört Twitch

Har inget med google att göra.

Nej, det verkar faktiskt inte så.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Varför skyller folk på Google? Är det Google's fel att de måste följa lagen? Skyll på idioterna som gjort lagarna istället!

Medlem

Seriöst vad är problemet?

Använd inte skiten eller bojkotta, enkelt, när OOGLE inte tjänar några mer pengar så måste man ändra stil, men för det krävs KURAGE från användarna, och det finns inte idag, inte mer än skrivbord eller tagentbordsfylla och internetheroism!

Jag sa upp mina konton för ett bra tag sedan, jag följer dock några användare som jag tycker förtjänar stöd alla annat skit skippar jag!

12
Skriv svar