Mass Effect-producenten Casey Hudson lämnar Bioware

Robot
Mass Effect-producenten Casey Hudson lämnar Bioware

Efter 16 år trycker Casey "Mr. Mass Effect" Hudson på reset och börjar en ny resa i sin karriär.


Medlem
Mass Effect-producenten Casey Hudson lämnar Bioware

/kneel

Jasså han var med i MK2, det var gaming tider för min del på hög nivå
Älskar ME serien, dock tror jag det hör hemma enbart på singelplayer möjligtvis roleplaying personer om det ska vara online. Eftersom så många vill rusha igenom spel nuförtiden och inte läsa story
Hörde för ett tag sedan om ett ME Online (mmorpg typen) stämmer det? Någon som vet?


signatur

"All that's left of proud Tristram, are ghosts and ashes."

Medlem

Vad snygg han är!

16 år på samma jobb. Inte dåligt.

Medlem

Vad ung han ser ut, han måste varit 16 när han började där!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

CFW
Medlem

Känns lite som att Hudson var den sista av det gamla Bioware som nu lämnar studion. Tråkigt :-/

Man kan alltid kritisera Hudson som nästan ensamt ansvarig för det första slutet på ME3 men han var också med och tog fram (gratis!) The Extended Cut som blev en riktigt fin slutpunkt för den kanske bästa sammanhängande och story-mässigt visionära spelupplevelsen jag har spelat.

Fantastisk visionär på en fantastisk spelstudio, idag hyllar i alla fall jag Casey Hudson! <bockar och bugar>

Medlem

Hoppas verkligen BioWare hittar en bra ersättare

Förressten, snyggt att bilden är spegelvänd här i artikeln jämfört med bilden på förstasidan (eller är det tvärt om)


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem
Skrivet av CFW:

Känns lite som att Hudson var den sista av det gamla Bioware som nu lämnar studion. Tråkigt :-/

Man kan alltid kritisera Hudson som nästan ensamt ansvarig för det första slutet på ME3 men han var också med och tog fram (gratis!) The Extended Cut som blev en riktigt fin slutpunkt för den kanske bästa sammanhängande och story-mässigt visionära spelupplevelsen jag har spelat.

Fantastisk visionär på en fantastisk spelstudio, idag hyllar i alla fall jag Casey Hudson! &lt;bockar och bugar&gt;

Instämmer helt!

Medlem

Hoppas han inte har hunnit haft för stor påverkan på ME4 då, så kanske vi får ett bra slut den här gången.

Det är få beslut som skadat en spelserie lika mycket som hans...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jag älskade hela Mass Effect serien förutom slutet i trean. Det kan förlåtas när jag haft så många timmar med spelen


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Det finns hopp för bioware

Medlem
Skrivet av Dunder:

Hoppas han inte har hunnit haft för stor påverkan på ME4 då, så kanske vi får ett bra slut den här gången.

Det är få beslut som skadat en spelserie lika mycket som hans...

Du är medveten on att han är precis lika ansvarig för allt det bra som han är för slutet va?

Folk har så jävla selektivt minne, de kommer bara ihåg vissa specifika saker och väljer att glömma allt det andra. Slutet var bajs, ja, men det betyder i mina ögon inte att man ska glömma allt annat... ovasett hur dumt det var.

Medlem
Skrivet av Cliffie:
Skrivet av Newklear:

Hoppas han inte har hunnit haft för stor påverkan på ME4 då, så kanske vi får ett bra slut den här gången.

Det är få beslut som skadat en spelserie lika mycket som hans...

Du är medveten on att han är precis lika ansvarig för allt det bra som han är för slutet va?

Folk har så jävla selektivt minne, de kommer bara ihåg vissa specifika saker och väljer att glömma allt det andra. Slutet var bajs, ja, men det betyder i mina ögon inte att man ska glömma allt annat... ovasett hur dumt det var.

I ärlighetens namn så var inte storyn i vare sig me 2 eller 3 särskilt bra

Medlem
Skrivet av Cliffie:
Skrivet av Newklear:

Hoppas han inte har hunnit haft för stor påverkan på ME4 då, så kanske vi får ett bra slut den här gången.

Det är få beslut som skadat en spelserie lika mycket som hans...

Du är medveten on att han är precis lika ansvarig för allt det bra som han är för slutet va?

Folk har så jävla selektivt minne, de kommer bara ihåg vissa specifika saker och väljer att glömma allt det andra. Slutet var bajs, ja, men det betyder i mina ögon inte att man ska glömma allt annat... ovasett hur dumt det var.

Nej, det har jag absolut inte glömt, men hela poängen med allt det andra försvann i det hemskt, förfärligt, dåliga slutet (och nej, det gratis tillägget gjorde det inte bättre)...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

nej Kotor var bättre IMO
ME hade verkligen potentialen att bli århundrades spelserie men,tack vare slutet, snubblade på målsnöret och får nöja sig med pallplats.

Casey Hudson förtjänar den kritik han fått för slutet av ME3 men man får inte glömma att ge beröm när den har förtjänats.
med Tuchanka uppdraget i trean visade Bioware vilka mästare dom är på story-drivna rollspel.


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem

Han ska börja jobba för Valve med Half-Life 3

Medlem

Finner det helt bisarrt att folk tycker den sista kvarten på ett spel förstör upplevelsen av totalt 3st hela spel. Har hundratals timmar försvunna i Mass Effect, och även om slutet på 3an smakade väldigt surt så är det ingen som kan ta ifrån mig den fantastiska upplevelsen serien gett mig i övrigt.

Utöver det är jag inte helt säker på vad varken jag själv eller någon annan *faktiskt* förväntat sig ur slutet på ME3. Det var dåligt på i princip alla sätt och vis, ja. Hade de kunnat göra det bättre? Antagligen, ja. Men hur då, egentligen? Hur hade ett slut på trilogin sett ut ifall det skulle göra alla nöjda och ändå vara rimligt ur budgetsperspektiv? Kan inte komma på något personligen.

Medlem
Skrivet av Xepheros:

Finner det helt bisarrt att folk tycker den sista kvarten på ett spel förstör upplevelsen av totalt 3st hela spel. Har hundratals timmar försvunna i Mass Effect, och även om slutet på 3an smakade väldigt surt så är det ingen som kan ta ifrån mig den fantastiska upplevelsen serien gett mig i övrigt.

Utöver det är jag inte helt säker på vad varken jag själv eller någon annan *faktiskt* förväntat sig ur slutet på ME3. Det var dåligt på i princip alla sätt och vis, ja. Hade de kunnat göra det bättre? Antagligen, ja. Men hur då, egentligen? Hur hade ett slut på trilogin sett ut ifall det skulle göra alla nöjda och ändå vara rimligt ur budgetsperspektiv? Kan inte komma på något personligen.

Visst, det är inte lätt och det hade tagit en jäkla tid, men jag hade velat se ett slut som faktiskt berättade vad som hände med alla de olika personerna man stött på... Inte varenda en kanske då det fanns en jäkla massa karaktärer, men många utav dem.

Det var många beslut man tog som i stundens hetta verkade som enorma beslut (och man bara väntade på vad konsekvenserna skulle bli), men sen hände ingenting och inte ens i slutet fick man reda på någonting.

Det var som att de var så inne i treans händelser att de helt glömde bort allt som hände innan.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Xepheros:

Finner det helt bisarrt att folk tycker den sista kvarten på ett spel förstör upplevelsen av totalt 3st hela spel. Har hundratals timmar försvunna i Mass Effect, och även om slutet på 3an smakade väldigt surt så är det ingen som kan ta ifrån mig den fantastiska upplevelsen serien gett mig i övrigt.

Utöver det är jag inte helt säker på vad varken jag själv eller någon annan *faktiskt* förväntat sig ur slutet på ME3. Det var dåligt på i princip alla sätt och vis, ja. Hade de kunnat göra det bättre? Antagligen, ja. Men hur då, egentligen? Hur hade ett slut på trilogin sett ut ifall det skulle göra alla nöjda och ändå vara rimligt ur budgetsperspektiv? Kan inte komma på något personligen.

Visst, det är inte lätt och det hade tagit en jäkla tid, men jag hade velat se ett slut som faktiskt berättade vad som hände med alla de olika personerna man stött på... Inte varenda en kanske då det fanns en jäkla massa karaktärer, men många utav dem.

Det var många beslut man tog som i stundens hetta verkade som enorma beslut (och man bara väntade på vad konsekvenserna skulle bli), men sen hände ingenting och inte ens i slutet fick man reda på någonting.

Det var som att de var så inne i treans händelser att de helt glömde bort allt som hände innan.

Ex: Crucible är faktiskt ett supervapen som typ disablar reapers sköldar( fuck yeah cliche, fortfarande bättre hurr durr starchild) och beronde på hur mycket och vilka war assets som du samlat in påverkar ditt slut

Detta var faktiskt så jag trodde det skulle sluta men nej

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Xepheros:

Finner det helt bisarrt att folk tycker den sista kvarten på ett spel förstör upplevelsen av totalt 3st hela spel. Har hundratals timmar försvunna i Mass Effect, och även om slutet på 3an smakade väldigt surt så är det ingen som kan ta ifrån mig den fantastiska upplevelsen serien gett mig i övrigt.

Utöver det är jag inte helt säker på vad varken jag själv eller någon annan *faktiskt* förväntat sig ur slutet på ME3. Det var dåligt på i princip alla sätt och vis, ja. Hade de kunnat göra det bättre? Antagligen, ja. Men hur då, egentligen? Hur hade ett slut på trilogin sett ut ifall det skulle göra alla nöjda och ändå vara rimligt ur budgetsperspektiv? Kan inte komma på något personligen.

Visst, det är inte lätt och det hade tagit en jäkla tid, men jag hade velat se ett slut som faktiskt berättade vad som hände med alla de olika personerna man stött på... Inte varenda en kanske då det fanns en jäkla massa karaktärer, men många utav dem.

Det var många beslut man tog som i stundens hetta verkade som enorma beslut (och man bara väntade på vad konsekvenserna skulle bli), men sen hände ingenting och inte ens i slutet fick man reda på någonting.

Det var som att de var så inne i treans händelser att de helt glömde bort allt som hände innan.

Det är förvisso hyfsat rimligt att önska sig, ett slut där de at the very least gav något i stil med listan av vad som hände efter slutet från Dragon Age Origins. Problemet är att även om de gjort något sånt så hade folk ändå inte varit nöjda. Nackdelen med så mycket branching paths över tre spel.

Men det är just det som är problemet också som sagt. Det kunde gjorts mycket bättre, absolut, men fansen hade inte rimliga förväntningar överlag heller. Det fanns inget ideellt sätt att avsluta det på.

Medlem
Skrivet av Xepheros:

Finner det helt bisarrt att folk tycker den sista kvarten på ett spel förstör upplevelsen av totalt 3st hela spel. Har hundratals timmar försvunna i Mass Effect, och även om slutet på 3an smakade väldigt surt så är det ingen som kan ta ifrån mig den fantastiska upplevelsen serien gett mig i övrigt.

Utöver det är jag inte helt säker på vad varken jag själv eller någon annan *faktiskt* förväntat sig ur slutet på ME3. Det var dåligt på i princip alla sätt och vis, ja. Hade de kunnat göra det bättre? Antagligen, ja. Men hur då, egentligen? Hur hade ett slut på trilogin sett ut ifall det skulle göra alla nöjda och ändå vara rimligt ur budgetsperspektiv? Kan inte komma på något personligen.

shamus young har gjort en bra förklaring av allt som är fel i slutet på Mass effect
https://www.youtube.com/watch?v=qGFls5bWWJQ&index=41&list=PLD...

för mig handlar det inte om att göra ett slut som gör alla nöjda. det handlar om att göra ett slut som gör de som brytt sig om spelens story nöjda. Om man vill ha död på shepard går det att göra bättre än sättet man gjorde på. (ett exempel hade varit att låta shepard dö på citadellet överseendes en sista strid mellan reapers och civilisationen, och beroende på vilka allianser som knutits, och beroende på hur hög galaxy readyness man har går det olika bra i den striden. det hade både spelmekaniskt och berättarmässigt gått mer i linje med de tidigare spelen och hade inte kostat vansinniga mängder att producera.)

som jag sa tidigare tycker jag inte alls att berättandet i me2 o 3 håller tillnärmelsevis lika hög klass som i ettan. spelmekaniken blir mer mainstream, vilket kan ses som positivt. men det görs på bekostnad av nästan allt som gjorde ME till ett rollspel. Jag hade helst sett att man INTE gjorde en shepard-trilogi av mass effect. 2an hade kunnat vara ett spel ur en cerberussoldats ögon där man kanske till och med måste slåss mot den shepard man skapade i ettan. 3an skulle kunna vara ur ytterligare någon annans ögon. kanske någon före detta teammate som överlevt, och som måste samarbeta med cerberussoldaten från tvåan för att kunna besegra reapers?

vad gäller casey hudson tycker jag inte att han hanterade slutet i KOTOR särskilt bra heller.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Xepheros:

Finner det helt bisarrt att folk tycker den sista kvarten på ett spel förstör upplevelsen av totalt 3st hela spel. Har hundratals timmar försvunna i Mass Effect, och även om slutet på 3an smakade väldigt surt så är det ingen som kan ta ifrån mig den fantastiska upplevelsen serien gett mig i övrigt.

Utöver det är jag inte helt säker på vad varken jag själv eller någon annan *faktiskt* förväntat sig ur slutet på ME3. Det var dåligt på i princip alla sätt och vis, ja. Hade de kunnat göra det bättre? Antagligen, ja. Men hur då, egentligen? Hur hade ett slut på trilogin sett ut ifall det skulle göra alla nöjda och ändå vara rimligt ur budgetsperspektiv? Kan inte komma på något personligen.

Visst, det är inte lätt och det hade tagit en jäkla tid, men jag hade velat se ett slut som faktiskt berättade vad som hände med alla de olika personerna man stött på... Inte varenda en kanske då det fanns en jäkla massa karaktärer, men många utav dem.

Det var många beslut man tog som i stundens hetta verkade som enorma beslut (och man bara väntade på vad konsekvenserna skulle bli), men sen hände ingenting och inte ens i slutet fick man reda på någonting.

Det var som att de var så inne i treans händelser att de helt glömde bort allt som hände innan.

Det är förvisso hyfsat rimligt att önska sig, ett slut där de at the very least gav något i stil med listan av vad som hände efter slutet från Dragon Age Origins. Problemet är att även om de gjort något sånt så hade folk ändå inte varit nöjda. Nackdelen med så mycket branching paths över tre spel.

Men det är just det som är problemet också som sagt. Det kunde gjorts mycket bättre, absolut, men fansen hade inte rimliga förväntningar överlag heller. Det fanns inget ideellt sätt att avsluta det på.

Hade de gjort ett bättre slut, hade fler blivit nöjda. Väldigt simpel logik.

Det är lätt att skylla på att hype:n var "för stor", men man kan inte skylla hur mycket som helst på det... Det fanns klart bättre sätt att avsluta det på.

Men men, nu har de gjort sig av med Casey, då kanske ME4 blir bättre som sagt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Xepheros:

Finner det helt bisarrt att folk tycker den sista kvarten på ett spel förstör upplevelsen av totalt 3st hela spel. Har hundratals timmar försvunna i Mass Effect, och även om slutet på 3an smakade väldigt surt så är det ingen som kan ta ifrån mig den fantastiska upplevelsen serien gett mig i övrigt.

Utöver det är jag inte helt säker på vad varken jag själv eller någon annan *faktiskt* förväntat sig ur slutet på ME3. Det var dåligt på i princip alla sätt och vis, ja. Hade de kunnat göra det bättre? Antagligen, ja. Men hur då, egentligen? Hur hade ett slut på trilogin sett ut ifall det skulle göra alla nöjda och ändå vara rimligt ur budgetsperspektiv? Kan inte komma på något personligen.

För vara helt ärlig så är det så mycket mer än bara den sista kvarten. När jag spela ME3 för första gången var jag helt exalterad och valde medvetet att ignorera många brister som man såg direkt.
"Really? Magic Anti-reaper-weapon? Aja, Final Fantasy har ju ofta samla X antal kristaller, kan väl funka här också..."
"Bara en hubworld? ÄH, den är, den är, öh, den är bra så..."
"

Wait, ska Ambassador Udina verkligen dö såhär? Som en tråkig endimensionell fegis? Dålig writing men whatever...

"
"Vem fan bestämmer sig för att starta ett krig mitt i slutet och... ah well, det blir ett bra äventyr för mig nu iaf!"
"Det var inte många squad-members man hade ändå..."
"Suck... day one DLC..."
"WTF! DLC-karaktärens dialog med Liara är den bästa i spelet! Och DET klipper de bort!?"
"De här vapnen och rustningarna var inte så djupa ändå..."
"Mass Effect 2 känns klart bättre hittills, men mitt slut jag får nu kommer säkert vara amazing och sen när jag börjar om för ett nytt slut så får jag helt enkelt se alla tre som ett jätteawesome långt spel!"
osv osv

Så många saker som man var helt redo att se över om man bara fick lov ha olika slut och/eller ett bra slut. Så fick man inte det... Minns också att ända in i slutet, när man står inför sitt val där så tvivlade jag "Om jag går igenom den grejen så är där väl ändå mer än detta right?" Suck suck suck suck

Medlem

"Casey Hudson, övergripande producent för Mass Effect-trilogin, lämnar Bioware. Efter 16 år har han beslutat att det är dags att gå vidare och "kliva in i en fas i sin karriär". "

Det är väl som musiker som lämnar en grupp efter "all has been said and done".
Lite synd, visst! Men det är bara naturligt. Kanske nästa "grupp" han tar del av kommer göra nya ödödliga hits..typ.

han lär inte behöva gå till socialen iaf

1
Skriv svar