Sony stäms för att ett spel inte körs i 1080p

Medlem

Öh? Borde inte snubben stämma Guerilla och inte Sony?

Medlem
Skrivet av hunden:

Visst att de flesta ser "1080p" som 1920x1080 pixlar men 1080p säger väl egentligen bara att den vertikala upplösningen är 1080 pixlar så även en upplösning på 1x1080 är 1080p.

960x1080 är alltså fortfarande 1080p så har de marknadsfört spelet som ett 1080p-spel ljuger de inte

Dock så är det ju så att 1080p är ett begrepp för 1920x1080p. 1x1080p är bokstavligt talat 1080p men det är inte 1080p.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

Däremot så verkar det som att nyheten här inte riktigt har förstått målet och det har gjort att vi alla har missuppfattat. Det handlar alltså om "vilseledande marknadsföring" som de är stämda för.

Är det verkligen falsk marknadsföring i detta fall då? Spelet skickar bevisligen ut en bild i 1080p utan att bilden är uppskalad. Är man tvingad att på omslaget förklara hur "temporal reprojection" fungerar? Guerilla har öppet berättat hur tekniken fungerar för Digital Foundry, vid föreläsningar och i tekniska dokument.

Ska Machine Games/Bethesda stämas för att Wolfenstein inte håller sig vid full upplösning? Detta var knappast något de gick ut med i marknadsföringen.

Citat:

Having now completed our analysis, it's clear that the PS4 gains an advantage with smaller drops in resolution that occur less frequently than they do on Xbox One. Metrics in the area of 1760x1080 are found on PS4, while on the Xbox One this can drop to an extreme of 960x1080 in some scenes.

Ska Microsoft stämmas då de visade bilder, trailers och spelsekvenser av Forza 5 som uppenbarligen inte spelades på Xbox One och var betydligt snyggare än spelet som hamnade på hyllorna?

Ska Blizzard stämmas för att servrarna inte "håller" vid släpp som Diablo 3?

Kan man stämma Ubi för att Watch Dogs inte ser ut som när det visades ett par år före släppet?

Kan man stämma Microsoft för uttalanden som "Xbox One är den kraftfullaste konsolen någonsin" eller "vi kommer aldrig sälja Xbox One utan Kinect"?

Poängen är att om man ska börja söka efter spel/företag i spelbranschen som "inte håller vad de lovar" så finns det betydligt klarare exempel än upplösningen i Killzones multiplayer-del. Brukade inte MS skriva 1080p på de flesta 360-omslag?

Edit: Fel citat

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Rockartisten:

Jag säger inte att Sony gör rätt och jag tycker verkligen att det är omoraliskt att göra som de har gjort. Men artikeln handlade om att han stämmer Sony pga falsk marknadsföring, vilket jag anser att dem inte har gjort i detta fallet.

Är det verkligen falsk marknadsföring i detta fall då? Spelet skickar bevisligen ut en bild i 1080p utan att bilden är uppskalad. Är man tvingad att på omslaget förklara hur "temporal reprojection" fungerar? Guerilla har öppet berättat hur tekniken fungerar för Digital Foundry, vid föreläsningar och i tekniska dokument.

Citerat fel?

Medlem
Skrivet av grenadecx:

Citerat fel?

Ja, där blev det tokigt. Jag ber om ursäkt!

Medlem
Skrivet av Rentah:
Skrivet av hunden:

Visst att de flesta ser "1080p" som 1920x1080 pixlar men 1080p säger väl egentligen bara att den vertikala upplösningen är 1080 pixlar så även en upplösning på 1x1080 är 1080p.

960x1080 är alltså fortfarande 1080p så har de marknadsfört spelet som ett 1080p-spel ljuger de inte

Dock så är det ju så att 1080p är ett begrepp för 1920x1080p. 1x1080p är bokstavligt talat 1080p men det är inte 1080p.

Läs resten av inläggen med så ser du att det redan är avhandlat vad 1080p är, det är inte samma sak som att upplösningen är 1920x1080 även om begreppen används som synonymer av många.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

Däremot så verkar det som att nyheten här inte riktigt har förstått målet och det har gjort att vi alla har missuppfattat. Det handlar alltså om "vilseledande marknadsföring" som de är stämda för.

http://www.polygon.com/2014/8/6/5975983/sony-sued-killzone-sh...

Från utvecklarnas munnar själva efter att Sony har blivit påkomna.

"In Multiplayer mode, however, we use a technique called 'temporal reprojection,' which combines pixels and motion vectors from multiple lower-resolution frames to reconstruct a full 1080p image. If native means that every part of the pipeline is 1080p then this technique is not native."

Citatet är från utvecklarnas blog som förklarade hur det låg till redan i mars, det är alltså inte just nu i samband med stämningen som det avslöjat hemligheten om temporal reprojection.
https://www.killzone.com/en_GB/blog/news/2014-03-06_regarding...

Som Guerrilla nämner är det vanligt att bland annat partiklar och ambient occlusion renderas i lägre upplösningar, det förekommer i många spel och är de full HD på riktigt?

Edit: Blev två inlägg på rad nu, lyckades inte citera två inlägg från två olika sidor.

Medlem

Nu har jag inte läst alla kommentarerna, men får man fråga varför spelet inte körs i 1920x1080 native?

Medlem
Skrivet av zleck129:

Nu har jag inte läst alla kommentarerna, men får man fråga varför spelet inte körs i 1920x1080 native?

Spelet körs i 1920x1080. I multiplayer ville de dock ha högre FPS och använder en teknik som kallas "temporal reprojection" för att nå denna upplösning. Du kan läsa om hur det fungerar här:

https://www.killzone.com/en_GB/blog/news/2014-03-06_regarding...
http://www.redgamingtech.com/killzone-shadow-fall-resolution-...

Medlem

Sicket trams.
När man tänker tillbaka på sina yngre gaming dagar är det lätt att sakna den tiden när gaming var en subkultur och man tillhörde en grupp av människor som var några ynka få i skolan och resten tyckte 'spel var töntigt'. Det var tider det.
Då slapp man läsa om sådana här urbota korkade saker från gaming kulturen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

123
Skriv svar