Spelremakes, en ny trend?

Medlem
Spelremakes, en ny trend?

Kanske bara är jag, men har inte spelremakes blivit väldigt populärt på sistone? Vad tycker ni? Är det bra eller dåligt? Varför?

Personligen är jag delad. Självklart är det kul med remakes då och då men kan inte låta bli att känna att det samtidigt är ganska tarvligt att släppa gamla spel i ny förpackning och kräva fullpris för dem. Sen beror det ju förstås på hur gammalt spelet är, vilket sorts spel det är osv.

I många fall hade jag hellre sett att man jobbat på att utvecklat nya spel, försökt göra nya mästerverk.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Själv tycker jag om idén då det finns en mängd gamla spel som fortfarande slår nya spel!

Det är inte ofta dom tar fullpris på remakes som t.ex. Oddworld som kom ut på PS4 för inte så länge sen, tror jag köpte de för ca 180kr

Nu väntar jag på att köpa Resident Evil då dom äldre versionerna är bättre imo än RE4, 5 och 6!!

Medlem

Det är ju mindre jobb att göra en snabb remake. 90% av spelet är klart med story, karaktärer och speldesign. Ofta har dom redan en fungerande spelmotor så det gäller oftast bara att porta spelet.

Jag gillar remakes på spel jag har spelat tidigare eller missat.
Skulle gärna se en remake på Metal Gear från NES till PS4 med nya fox engine.
Men samtidigt har jag gärna sett att dom hade gjort en spinoff och gjort ett spel den kvinnliga dubbelagenten ur Snake eater.
Så visst gillar jag remakes och nya spel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Holmann:

Själv tycker jag om idén då det finns en mängd gamla spel som fortfarande slår nya spel!

Det är inte ofta dom tar fullpris på remakes som t.ex. Oddworld som kom ut på PS4 för inte så länge sen, tror jag köpte de för ca 180kr

Nu väntar jag på att köpa Resident Evil då dom äldre versionerna är bättre imo än RE4, 5 och 6!!

Visst som sagt, det varierar, Halo CE-remaken kostade 500 spänn när den släpptes.

Grejen är la lite i Res fall att Capcom är fullt medvetna om hur missnöjda folk är med de senare spelen i serien. De vet att folk gillar stilen i de första spelen. Men istället för att ta sig i kragen och göra en rejäl uppföljare så spelar de det säkra kortet och gör en remake-remake.


signatur

Everybody needs help.

Mig gör det inget, så länge man gör det bra, *host*, *host* (Splinter Cell) ...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Gärna en Quake 1 remake som funkar some quake live. Would be super aswome!


signatur

IDKFA

Medlem

Ser inget negativt med remakes. Det ger en chansen att återuppleva spelen man älskar, och alla äldre spel fungerar dessutom inte så bra på nyare datorer, och då kan en remake vara lösningen.

Dock tycker jag att utvecklare av remakes ska hålla sig så nära originalet som möjligt, både till det visuella och spelkänslan. Man vill ju se att det är samma spel man lirar och känna igen miljöerna.

Medlem

Det är väl bra att låta folk uppleva gamla klassiker som alla pratar om, för man behöver vara ganska rejält nyfiken för att plocka upp ett 10år gammalt spel och köra igenom om man inte gjort det tidigare. Sen finns det väll ett nostalgimoment i det hela, lite som alla dessa remakes på 80 & 90-tals filmer som pumpas ut.
För min del gör det inget, så länge det inte påverkar annan spelutveckling vilket jag inte tror det gör då nytänkande drivande produktionsteam sällan gör remakes (ingen regel utan undantag).

Medlem

Helt ok om det görs grundligt och funkar på en speldator av i dag.
Men känns väl mest som en nostalgi tripp för oss äldre spelare för den där väntan och glädjen då de äntligen släpptes försvinner ju lite när man blivit van vid att det pumpas ut mängder av spel årligen i dag.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

KoP
Medlem

Beror helt enkelt på hur gammalt ett spel är. Att göra remakes (eller hd versioner) på såpass nya spel såsom The last of us och GTA V känns lite töntigt imo.

Medlem

ja, remakes är en ny trend som det här och förra året blev präglat av. Det har förmodligen både med indigenren att göra och att många vill spela om gamla klassiker på de nya konsolerna med bättre grafik, samt prestanda. Jag spelar själv för närvarande final fantasy x och x2 till min PS3:a och detta köp ångrar jag inte. HD och remakes har jag inga problem med så länge priserna för dem är på en normal nivå: 300-400kr.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem

Remakes är väl okej om det är spel som t.ex. Battlefield eller midtown madness. Att göra remakes på RPGs eller andra spel där handlingen/storyn är huvuddelen så nej tack. Dessutom struntar jag i grafiken när det kommer till en bra handling.

Då kan de lika gärna göra ett nytt spel med ny handling.

Medlem

Gärna remakes som valfritt DLC till ett spel. Som en remake på BF1942 i BF4-motorn

TAKE MY MONEY!!!11!111ONE!!!!!!


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Pris har ingen betydelse. De tar betalt vad de vill och vi betalar om vi tycker att det är värt. Det finns tillräckligt med recensioner för att inte bli lurad av vad man får för pengarna. Fair game.

Jag tycker nog att det är många trevliga remakes som poppat upp.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Det beror lite på vilka spel vi talar om. Äldre spel kan faktiskt vara riktigt roliga att spela igen i lite ny tappning men när man hör att ex. Sony talar om en eventuell re-make på Uncharted 1 så undrar man om allt står rätt till.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar