Tuff verklighet för unga hbtq-spelare

Medlem
Skrivet av Ender:

Tre saker:
1. http://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_the_military#Women_in_c...
2. I single player uppdraget så fanns det bla en kvinnlig major.
3. Ska vi verkligen prata om realism i ett spel där det får räknas som vardag när någon hoppar in i en heli eller jet för miljarder kronor och sedan bailar ovanför en radiomast i hopp om att lyckas landa i toppen av den med fallskärm...bara för att få en bra position att leka sniper ifrån? Fast det finns ju fördelar ifall man lyckas, för då kan man käckt ställa fram något som ser ut som en gammal kassettbandspelare med ett integrerat paraply, så att de andra i ens squad kan teleportera sig till en.

Behöver jag fortsätta?

Det handlar om spel, lek, och att leva sig in i en låtsaskaraktär en stund. Är det mycket viktigt att den här låtsaskaraktären nästan alltid är en vit man? Vore det jättefarligt ifall det fanns både kvinnor och män med olika etniciteter bland de valbara karaktärerna i majoriteten av spel? Vad gäller Battlefield 4 så får man definiera läggningen på sin karaktär själv, och så enkelt är det med det.
Fan, nästa gång jag spelar BF så tror jag att jag ska identifiera min karaktär med en vit, muskulös smygbög på 1,94 cm som fnissar lömskt åt symboliken varje gång jag knivar någon bakifrån.

Provocerad, någon?

1. Kvinnor i amerikanska armen är inte, och i princip utan undantag delaktiga i stridskonflikter. Det betyder alltså att när en bas i Mellanöstern ska intas eller attackeras så är det inga kvinnor med, av en rad olika skäl, bl.a för risken för sexuellt våld om dom blir tillfångatagna.
2. Säger ingenting. Eller jo, för majorer är inte delaktiga i striderna.
3. Visst, men då kan man säga att varför finns det inte maskingevär i Dragon Age? Det finns ju drakar och magi så då borde det finnas maskingevär också för att i spel borde allt vara möjligt för att det kan vara det. med andra ord, det det är kanske det sämsta argumentet som existerar för ''mer mångfald'' i spel.

Och om du inte gillar det, börja göra spel själv, och köp inte spelen du inte gillar. Svårare än så är det inte. Om man ogillar saker så stödjer man det helt enkelt inte. Och om man vill att spel ska vara som man själv vill, GÖR DET SJÄLV DÅ.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Ender:

Tre saker:
1. http://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_the_military#Women_in_c...
2. I single player uppdraget så fanns det bla en kvinnlig major.
3. Ska vi verkligen prata om realism i ett spel där det får räknas som vardag när någon hoppar in i en heli eller jet för miljarder kronor och sedan bailar ovanför en radiomast i hopp om att lyckas landa i toppen av den med fallskärm...bara för att få en bra position att leka sniper ifrån? Fast det finns ju fördelar ifall man lyckas, för då kan man käckt ställa fram något som ser ut som en gammal kassettbandspelare med ett integrerat paraply, så att de andra i ens squad kan teleportera sig till en.

Behöver jag fortsätta?

Det handlar om spel, lek, och att leva sig in i en låtsaskaraktär en stund. Är det mycket viktigt att den här låtsaskaraktären nästan alltid är en vit man? Vore det jättefarligt ifall det fanns både kvinnor och män med olika etniciteter bland de valbara karaktärerna i majoriteten av spel? Vad gäller Battlefield 4 så får man definiera läggningen på sin karaktär själv, och så enkelt är det med det.
Fan, nästa gång jag spelar BF så tror jag att jag ska identifiera min karaktär med en vit, muskulös smygbög på 1,94 cm som fnissar lömskt åt symboliken varje gång jag knivar någon bakifrån.

Provocerad, någon?

1. Kvinnor i amerikanska armen är inte, och i princip utan undantag delaktiga i stridskonflikter. Det betyder alltså att när en bas i Mellanöstern ska intas eller attackeras så är det inga kvinnor med, av en rad olika skäl, bl.a för risken för sexuellt våld om dom blir tillfångatagna.
2. Säger ingenting. Eller jo, för majorer är inte delaktiga i striderna.
3. Visst, men då kan man säga att varför finns det inte maskingevär i Dragon Age? Det finns ju drakar och magi så då borde det finnas maskingevär också för att i spel borde allt vara möjligt för att det kan vara det. med andra ord, det det är kanske det sämsta argumentet som existerar för ''mer mångfald'' i spel.

Och om du inte gillar det, börja göra spel själv, och köp inte spelen du inte gillar. Svårare än så är det inte. Om man ogillar saker så stödjer man det helt enkelt inte. Och om man vill att spel ska vara som man själv vill, GÖR DET SJÄLV DÅ.

1. Som du kan läsa i länken så är "anti combat" principen på väg bort.
2. Sen är det väl ingenting som säger att en major inte skulle kunna vara med i strid? Hade ingen aning i så fall, vilket inte heller är av större betydelse för mitt resonemang.
3. Oj, blir det verkligen så overkligt ifall man skulle kunna spela som kvinna i BF? Jag tyckte bara det lät så fånigt att börja göra jämförelser med hur det brukade fungera ute i det verkliga livet när man pratar om spel. Kanske lika bra att alla som införskaffar COD eller BF hädanefter ska mönstra innan också?

När du tom går ut hårt med versaler och allt börjar jag fundera på om det verkligen finns tillräckligt med luft i den där trånga bubblan du verkar sitta och kura i. Kanske skulle sova på saken och göra ett nytt försök imorgon? Det där sista blev ju liksom bara lite konstigt och fel.

Medlem

Kan inte bara FI vinna valet och ödelägga Sverige en gång för alla som man har skäl till att flytta, den här massindoktrineringen och kulturmarxismen blir allt extremare för varje dag.

En stor jävla anti-intellektuell psykos verkar i landet och fördummar befolkningen där känsloargument skall skrikas högst och tysta alla vettiga sakargument där den gemensamma tråden är att man skall förstöra normer och skapa konflikter och inrätta censur.

Syntax Error skall råda i landet extrem!

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Ender:

Tre saker:
1. http://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_the_military#Women_in_c...
2. I single player uppdraget så fanns det bla en kvinnlig major.
3. Ska vi verkligen prata om realism i ett spel där det får räknas som vardag när någon hoppar in i en heli eller jet för miljarder kronor och sedan bailar ovanför en radiomast i hopp om att lyckas landa i toppen av den med fallskärm...bara för att få en bra position att leka sniper ifrån? Fast det finns ju fördelar ifall man lyckas, för då kan man käckt ställa fram något som ser ut som en gammal kassettbandspelare med ett integrerat paraply, så att de andra i ens squad kan teleportera sig till en.

Behöver jag fortsätta?

Det handlar om spel, lek, och att leva sig in i en låtsaskaraktär en stund. Är det mycket viktigt att den här låtsaskaraktären nästan alltid är en vit man? Vore det jättefarligt ifall det fanns både kvinnor och män med olika etniciteter bland de valbara karaktärerna i majoriteten av spel? Vad gäller Battlefield 4 så får man definiera läggningen på sin karaktär själv, och så enkelt är det med det.
Fan, nästa gång jag spelar BF så tror jag att jag ska identifiera min karaktär med en vit, muskulös smygbög på 1,94 cm som fnissar lömskt åt symboliken varje gång jag knivar någon bakifrån.

Provocerad, någon?

1. Kvinnor i amerikanska armen är inte, och i princip utan undantag delaktiga i stridskonflikter. Det betyder alltså att när en bas i Mellanöstern ska intas eller attackeras så är det inga kvinnor med, av en rad olika skäl, bl.a för risken för sexuellt våld om dom blir tillfångatagna.
2. Säger ingenting. Eller jo, för majorer är inte delaktiga i striderna.
3. Visst, men då kan man säga att varför finns det inte maskingevär i Dragon Age? Det finns ju drakar och magi så då borde det finnas maskingevär också för att i spel borde allt vara möjligt för att det kan vara det. med andra ord, det det är kanske det sämsta argumentet som existerar för ''mer mångfald'' i spel.

Och om du inte gillar det, börja göra spel själv, och köp inte spelen du inte gillar. Svårare än så är det inte. Om man ogillar saker så stödjer man det helt enkelt inte. Och om man vill att spel ska vara som man själv vill, GÖR DET SJÄLV DÅ.

1. Som du kan läsa i länken så är "anti combat" principen på väg bort.
2. Sen är det väl ingenting som säger att en major inte skulle kunna vara med i strid? Hade ingen aning i så fall, vilket inte heller är av större betydelse för mitt resonemang.
3. Oj, blir det verkligen så overkligt ifall man skulle kunna spela som kvinna i BF? Jag tyckte bara det lät så fånigt att börja göra jämförelser med hur det brukade fungera ute i det verkliga livet när man pratar om spel. Kanske lika bra att alla som införskaffar COD eller BF hädanefter ska mönstra innan också?

När du tom går ut hårt med versaler och allt börjar jag fundera på om det verkligen finns tillräckligt med luft i den där trånga bubblan du verkar sitta och kura i. Kanske skulle sova på saken och göra ett nytt försök imorgon? Det där sista blev ju liksom bara lite konstigt och fel.

Wikipedia är väl inte den bästa källan. Det jag vet är att kvinnor i strid tillsammans med män bl.a är väldigt riskfyllt då t.ex många män helt sonika skiter i order för att hjälpa en skadad kvinna.
Däremot så kan kvinnor stå emot g-kraft bättre än män och är teoretiskt bättre lämpade för att vara stridspiloter.

Jag skrev också ''visst'' sen ett motargument. Jag håller med dig till viss del. Däremot så är jag otroligt less på det argumentet. Men jag ser egentligen ingen anledning till varför man inte ska kunna spela som kvinna eller av vilken ras man än vill spela som, men i slutändan är det utvecklarnas val.
Men då kommer vi ju till det sista jag skrev, om man inte gillar en sak, stödjer man det inte. Eller så ser man till att fixa det på egen hand. Om jag inte gillar min Volvo så går ja ju inte till Volvo och gnäller om att dom ska göra om den. Jag köper en ny bil. Så länge den säljer skiter dom nog fullständigt i mina åsikter kring just den bilen. Däremot om 50% av kunderna som köper den bilen tycker att den är värdelös och ger fan i att köpa en till Volvo så lär det bli en del ändringar.
Och problemet här är att det uppenbarligen är en otrolig minoritet som bryr sig, eller så gör dom som bryr sig, saker på fel sätt och vi lever i en fri marknad. Stora företag vill självklart tjäna så mycket pengar som möjligt och då riktar dom in sig till samma trygga målgrupp som ständigt köper deras spel.

Här är två länkar som är värda att titta på när det gäller kvinnor i strid:
http://www.westernjournalism.com/the-problems-of-women-in-com...
https://www.youtube.com/watch?v=5FABcQRv2vQ#t=17

Medlem
Skrivet av Augustus:
Skrivet av CptEight:
Skrivet av kanelbulle:

Ibland börjar jag fan undra varför man ens läser fz.se, dessa diskussioner blir ju alltid så vidriga. Sen att se dom mest hatiska inläggen ofta få så många tummar upp. Näe, dags att hitta en ny sida för att läsa spelnyheter.

Kunde inte sagt det bättre själv. Just när det kommer till artiklar om HBTQ, kvinnor och jämställdhet så tenderar FZ.se att framstå som ett syskon till avpixlat.

EDIT: Syftar naturligtvis till medlemmarna och tonen i forumet och ej artiklarna.

Känns samma sak många gånger. Men med tanke på FZ's inriktning fattar jag inte vad de gör här.

Det är ett fritt land eller hur? Men du och dina jämlikar vill väl helst ha ett forum där alla håller med varandra om exakt allting och alla ger varandra klappar i ryggen och säger hur rätt du har?. För det är ju så fruktansvärt utvecklande...

Skrivet av Xepheros:

Rent generellt så kan jag kompromissa - vill ni inte "få homosexualitet uppkört i ansiktet" i form av homosexuella karaktärer i spel och film, så vill jag inte heller ha heterosexualitet uppkört i mitt ansikte i form av heterosexuella karaktärer i spel och film. Rätt ska vara rätt trots allt. Förvisso så skulle det inte lämna speciellt mycket kvar. Men vi får ju faktiskt tänka på de stackars heterosexuella som så ofta måste LIDA av att se en av tusen karaktärer som råkar vara icke-hetero! Stackars heteropersoner som slipper bli utsatta för hatbrott på grund av deras sexualitet och stackars heteropersoner som blir representerade överallt hela tiden i alla former av media. Det är så jävla synd om er.

Men gör egna spel då. Eller acceptera att 90% av jordens befolkning är heterosexuella och kommer ALLTID vara normen.

Skrivet av Biggles:

Ingen som tvingat dom att läsa fz, eller ens sen här artikeln men likt förbannat gör de det och spyr sen ut sig pinsamt tunna argument om att "såhär ääär det på internet" eller "vi heterokillar gestaltas ju alltid som muskelberg i spel, STEREOTYP!!".

Wow, för att dina argument som inte existerar är bättre? Och du förnekar alltså att män till 99% framställs som otroligt vältränade och snygga i spel? Då är det alltså inte är lika mycket stereotypt som en kvinnlig eller hbtq-stereotyp som finns i spel?

Medlem

"Hot och hat är inte sällsynt vid möte med andra i onlinespel. Ord som "gay" och "homosexuell" används ofta som skällsord. Flera i undersökningen har slutat att spela med andra för att undkomma näthatet."

... ? Hur ofta sitter man och frågar om motspelarens sexualitet så att man kan hata på personen för dennes läggning. Tror knappast att vana gamers/internetanvändare inte vet hur folk är i onlinespel.

Bara homosexualla individer som vill ha uppmärksamhet på grund av deras läggning skulle klaga på något so banalt som att det är få homosexualla protagonister/huvudkaraktärer i tv-spel(och diverse journalister uppenbarligen).

Sorgligt.

Medlem

Jean-Luc Picard har svaret.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Inför aga så kanske snorungarna som sitter och vrålar i micen lär sig lite vett. Finns så många spel som är förstörda av att folk inte bara kan spela för att ha kul

Medlem

Är det bara jag som finner det lite underhållande att så många som tycker att diverse minoriteter ska "tåla" en hel del och inte synas samtidigt blir väldigt upprörda själva så fort det skrivs om en minoritet?

De verkar inte vara så "tåliga" själva?

Medlem

Huvud hjältinnorna i guild wars 2 är lesbiska. Tror ärligt inte att homosexuella är de som tar illa upp, utan hipster vänstern som måste få klaga lite på samhället och backa upp sina "homo" polare...

Btw sluta skriva att man känner homo människor, vem gives à fuck -.-"

Medlem
Skrivet av Fl3xus:

Kan inte bara FI vinna valet och ödelägga Sverige en gång för alla som man har skäl till att flytta, den här massindoktrineringen och kulturmarxismen blir allt extremare för varje dag.

En stor jävla anti-intellektuell psykos verkar i landet och fördummar befolkningen där känsloargument skall skrikas högst och tysta alla vettiga sakargument där den gemensamma tråden är att man skall förstöra normer och skapa konflikter och inrätta censur.

Syntax Error skall råda i landet extrem!

Kan du förklara mer ingående just vad du syftar på? Förstår inte problemet med att HBTQ personer har deltagit i en undersökning om hur deras spelande ser ut och berättar om deras egna erfarenheter och åsikter kring spel? Sen att en del tar illa upp av de hårda klimatet online där var och varannan ska sitta och spy ut diverse svordomar och skriva nedsättande saker, är det så jäkla konstigt OM det finns folk som tar åt sig? Och är rätt väg att gå då att som en del säga i tråden att det väl inte så så mycket att bry sig om och att säga att folk som tar åt sig sitter och gnölar för uppmärksamhet?

Man behöver inte alltid hålla med och man får tycka och tänka annorlunda om precis ALLT. Jag förstår bara inte en del personers tvångsmässiga? behov av att gå in i varenda tråd som behandlar HBTQ på något sätt och skriva saker som "MEN LÄGG NER MED BÖGERIET NU!! Fattar det finns bögar.. kul för dom.. vill aldrig höra mer om dom igen... ingen bryr sig att ni gillar knulla håriga rövhål annat än kanske tycka synd om er men sluta kräva uppmärksamhet nu tack" eller "Måste homosexuella göra sig till så jävla mycket? Vissa beter sig mer kvinnligt än vad kvinnor gör." Eller så börjar folk helt enkelt börja prata om hur mycket de ogillar Pride när artikeln inte ens handlar om det.

Jag förstår inte varför du är så snabb med att säga att folk är fördummade och vill ha censur för att de har andra åsikter och erfarenheter än dig. Vad är du så rädd för? Bara för att någon inte delar din åsikt så betyder det inte att de vill pracka på sina åsikter och sitt tänkande på alla heller, vilket många här verkar tro, inklusive du? Det handlar om att alla ska få ha rätten att uttrycka sina känslor och åsikter, åsiktsfrihet någon?

Och vilka normer är det man försöker förstöra? HBTQ är en minoritet och kommer aldrig bli normen då den största delen av Sverige och världen är heterosexuell. HBTQ försöker inte bli normen heller utan vill bara bli accepterade och respekterade som vilka andra människor som helst. Sen är ju inte studien representativ för alla HBTQ spelare heller eftersom studien bara är gjord på 83 personer.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem

I det kulturmarxistiska Sverige är allt som inte premierar och prisar massinvandring, veganism, extremfeminism, mångkultur, genuspedagogik, islamism, könslöshet och perversa tolkningar av homosexualitet något fult.

Det förvånar mig inte om Sverige inom några år inför censur på spel som inte uppfyller dessa krav.

Medlem

"Hbtq-spelarna saknar karaktärer att identifiera sig med."

O.o Alltså, jag kan inte heller identifiera mig med knappt någon av de karaktärer jag spelat. Men jag har aldrig insett att det skulle vara något problem. Men nu vet jag.

Be dom spela nya DmC.

Edit: Och FÖRRESTEN. Jag är sjukt trött på spelutvecklare som försöker skapa karaktärer som är tänkta att man SKA identifera sig med. Kolla på senaste Infamous. Lägg ner.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Ender:

Tre saker:
1. http://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_the_military#Women_in_c...
2. I single player uppdraget så fanns det bla en kvinnlig major.
3. Ska vi verkligen prata om realism i ett spel där det får räknas som vardag när någon hoppar in i en heli eller jet för miljarder kronor och sedan bailar ovanför en radiomast i hopp om att lyckas landa i toppen av den med fallskärm...bara för att få en bra position att leka sniper ifrån? Fast det finns ju fördelar ifall man lyckas, för då kan man käckt ställa fram något som ser ut som en gammal kassettbandspelare med ett integrerat paraply, så att de andra i ens squad kan teleportera sig till en.

Behöver jag fortsätta?

Det handlar om spel, lek, och att leva sig in i en låtsaskaraktär en stund. Är det mycket viktigt att den här låtsaskaraktären nästan alltid är en vit man? Vore det jättefarligt ifall det fanns både kvinnor och män med olika etniciteter bland de valbara karaktärerna i majoriteten av spel? Vad gäller Battlefield 4 så får man definiera läggningen på sin karaktär själv, och så enkelt är det med det.
Fan, nästa gång jag spelar BF så tror jag att jag ska identifiera min karaktär med en vit, muskulös smygbög på 1,94 cm som fnissar lömskt åt symboliken varje gång jag knivar någon bakifrån.

Provocerad, någon?

1. Kvinnor i amerikanska armen är inte, och i princip utan undantag delaktiga i stridskonflikter. Det betyder alltså att när en bas i Mellanöstern ska intas eller attackeras så är det inga kvinnor med, av en rad olika skäl, bl.a för risken för sexuellt våld om dom blir tillfångatagna.
2. Säger ingenting. Eller jo, för majorer är inte delaktiga i striderna.
3. Visst, men då kan man säga att varför finns det inte maskingevär i Dragon Age? Det finns ju drakar och magi så då borde det finnas maskingevär också för att i spel borde allt vara möjligt för att det kan vara det. med andra ord, det det är kanske det sämsta argumentet som existerar för ''mer mångfald'' i spel.

Och om du inte gillar det, börja göra spel själv, och köp inte spelen du inte gillar. Svårare än så är det inte. Om man ogillar saker så stödjer man det helt enkelt inte. Och om man vill att spel ska vara som man själv vill, GÖR DET SJÄLV DÅ.

1. Som du kan läsa i länken så är "anti combat" principen på väg bort.
2. Sen är det väl ingenting som säger att en major inte skulle kunna vara med i strid? Hade ingen aning i så fall, vilket inte heller är av större betydelse för mitt resonemang.
3. Oj, blir det verkligen så overkligt ifall man skulle kunna spela som kvinna i BF? Jag tyckte bara det lät så fånigt att börja göra jämförelser med hur det brukade fungera ute i det verkliga livet när man pratar om spel. Kanske lika bra att alla som införskaffar COD eller BF hädanefter ska mönstra innan också?

När du tom går ut hårt med versaler och allt börjar jag fundera på om det verkligen finns tillräckligt med luft i den där trånga bubblan du verkar sitta och kura i. Kanske skulle sova på saken och göra ett nytt försök imorgon? Det där sista blev ju liksom bara lite konstigt och fel.

Wikipedia är väl inte den bästa källan. Det jag vet är att kvinnor i strid tillsammans med män bl.a är väldigt riskfyllt då t.ex många män helt sonika skiter i order för att hjälpa en skadad kvinna.
Däremot så kan kvinnor stå emot g-kraft bättre än män och är teoretiskt bättre lämpade för att vara stridspiloter.

Jag skrev också ''visst'' sen ett motargument. Jag håller med dig till viss del. Däremot så är jag otroligt less på det argumentet. Men jag ser egentligen ingen anledning till varför man inte ska kunna spela som kvinna eller av vilken ras man än vill spela som, men i slutändan är det utvecklarnas val.
Men då kommer vi ju till det sista jag skrev, om man inte gillar en sak, stödjer man det inte. Eller så ser man till att fixa det på egen hand. Om jag inte gillar min Volvo så går ja ju inte till Volvo och gnäller om att dom ska göra om den. Jag köper en ny bil. Så länge den säljer skiter dom nog fullständigt i mina åsikter kring just den bilen. Däremot om 50% av kunderna som köper den bilen tycker att den är värdelös och ger fan i att köpa en till Volvo så lär det bli en del ändringar.
Och problemet här är att det uppenbarligen är en otrolig minoritet som bryr sig, eller så gör dom som bryr sig, saker på fel sätt och vi lever i en fri marknad. Stora företag vill självklart tjäna så mycket pengar som möjligt och då riktar dom in sig till samma trygga målgrupp som ständigt köper deras spel.

Här är två länkar som är värda att titta på när det gäller kvinnor i strid:
http://www.westernjournalism.com/the-problems-of-women-in-com...
https://www.youtube.com/watch?v=5FABcQRv2vQ#t=17

Bättre och sakligare. Lästa också det där om att män skulle kunna bryta order för att hjälpa en kvinnlig soldat, men jag läste även att kvinnor i US army hade större chans att bli utsatta för sexuella (och/eller våldtagna) av deras egna manliga soldater än beskjutna av fienden.
http://www.huffingtonpost.com/rep-jane-harman/finally-some-pr...

Hursomhelst, jag var inte ute efter att göra någon stor grej om kvinnor i strid, utan mer om att jag inte ser hur det skulle vara konstigt hat kunna spela som kvinna i t ex BF4. Min egentliga poäng var mer att ifall man kan välja att spela som kvinna eller man så kan fler samtidigt leva sig in i karaktären, oavsett kön eller sexuell läggning.
Som det låter på de flesta här i forumet så skulle en "bög" vara en dramatisk man i rosa paljettklänning som springer runt viftandes med tomtebloss och attackkonverterar alla försvarslösa heterosexuella män i närheten med homopropaganda. Och visst, en sådan karaktär skulle kännas lite fel i BF4. det kan jag hålla med om, men nu ser ju verkligheten inte ut så.

Och visst kör spelföretagen, som de flesta företag, på säkra kort, men betyder det att man inte kan ha kvinnliga karaktärer? När båda könen representeras, varför behöver man då sexuella etiketter? Även om de flesta spelkaraktärer är stereotypa så är det väl aldrig någon som tydligt förklarat i inledningen av ett spel något i stil med: "Hi, my name is Jack, and i'm straight"? Någon som tidigt tydliggjort att: "Nej alltså, jag föddes i Sverige, men mina föräldrar är från Bolvia", eller: "...och jag röstade på Centern sist, men funderar på Folkpartiet till hösten".
Man behöver inte få allting förklarat för sig om karaktärerna man väljer att spela, såvida inte handlingen i ett spel kräver det.

Hursomhelst så har alla rätt att ha åsikter om spel, och jag tror de flesta spelutvecklare är intresserade av att höra vad deras målgrupp tycker. Ifall man har väldigt "speciella" krav på vad ett spel ska innehålla och hur det ska vara utformat så kan jag hålla med om "men gör det själv" -argumentet. Men du förstår naturligtvis själv att man inte alltid kan använda det argumentet så fort man har en åsikt om något.

Rent generellt är det jäkligt trist med den sunkiga mobbarattityden som verkar genomsyra så många här. Det egentliga problemet som berörs här är väl det taskiga bemötande folk som anses som olika hela tiden möts av? Behandla folk med respekt istället, som ni själva antagligen skulle vilja bli bemötta.

Medlem
Skrivet av Ender:

Tre saker:
1. http://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_the_military#Women_in_c...
2. I single player uppdraget så fanns det bla en kvinnlig major.
3. Ska vi verkligen prata om realism i ett spel där det får räknas som vardag när någon hoppar in i en heli eller jet för miljarder kronor och sedan bailar ovanför en radiomast i hopp om att lyckas landa i toppen av den med fallskärm...bara för att få en bra position att leka sniper ifrån? Fast det finns ju fördelar ifall man lyckas, för då kan man käckt ställa fram något som ser ut som en gammal kassettbandspelare med ett integrerat paraply, så att de andra i ens squad kan teleportera sig till en.

Behöver jag fortsätta?

Det handlar om spel, lek, och att leva sig in i en låtsaskaraktär en stund. Är det mycket viktigt att den här låtsaskaraktären nästan alltid är en vit man? Vore det jättefarligt ifall det fanns både kvinnor och män med olika etniciteter bland de valbara karaktärerna i majoriteten av spel? Vad gäller Battlefield 4 så får man definiera läggningen på sin karaktär själv, och så enkelt är det med det.
Fan, nästa gång jag spelar BF så tror jag att jag ska identifiera min karaktär med en vit, muskulös smygbög på 1,94 cm som fnissar lömskt åt symboliken varje gång jag knivar någon bakifrån.

Provocerad, någon?

Skrivet av Ender:

1. Som du kan läsa i länken så är "anti combat" principen på väg bort.
2. Sen är det väl ingenting som säger att en major inte skulle kunna vara med i strid? Hade ingen aning i så fall, vilket inte heller är av större betydelse för mitt resonemang.
3. Oj, blir det verkligen så overkligt ifall man skulle kunna spela som kvinna i BF? Jag tyckte bara det lät så fånigt att börja göra jämförelser med hur det brukade fungera ute i det verkliga livet när man pratar om spel. Kanske lika bra att alla som införskaffar COD eller BF hädanefter ska mönstra innan också?

När du tom går ut hårt med versaler och allt börjar jag fundera på om det verkligen finns tillräckligt med luft i den där trånga bubblan du verkar sitta och kura i. Kanske skulle sova på saken och göra ett nytt försök imorgon? Det där sista blev ju liksom bara lite konstigt och fel.

Majorer är sällan, om någonsin, delaktiga i strid med undantag för specialstyrkor (som alla är män) och piloter (där Battlefield 3 har en kvinnlig pilot) som har högre ranker än vad som är normalt pga. deras långa utbildning. En major i en armé sitter i en stab, vänder papper och skriker på signalisten. I större staber har dem inte ens vapen. Lite basal uppfattning om militären borde du skaffa dig innan du gör argumentet. "Anti-combat"-principen kanske är påväg bort men än finns den. Bl.a för att underlätta visitering av och samtal med civila. Ryssland och Kina är nog mer konservativa inom ämnet men jag är inte säker.

Som sagt. Kvinnor tjänstgör ej i strid. Vill du veta varför får du fråga militären i respektive land. Det är inget jag stödjer men det är så det faktiskt är. Det är inte DICE ambition eller skyldighet att försöka lära världen en annan version om hur det bör vara. Oavsett vad du kan göra med en helikopter så gör faktiskt Battlefield-serien anspråk på att vara realistiskt. Vissa gameplay-element kan i olika grad förvränga detta. Det är trots allt inte Arma. Kollar du däremot på mindre realism-baserade spel, t.ex. HALO eller Unreal Tournament, så finner du ett fullgott urval av kvinnliga karaktärer.

Måste man vara en man? Kanske inte, en det finns en ganska solid grund bakom beslutet. Det är inte, till skillnad från vad vissa verkar tro, en konspiration för att lära barn att bara män hör hemma i strider. DICE har helt enkelt tagit beslutet att reflektera verkligheten. Varför är det så viktigt att det ska finnas kvinnor i Battlefield? Så att försvarsmakten får det lättare att rekrytera kvinnor.

När det kommer till HBTQ-personer i sammanhanget så finns det ingen romans i Battlefield att tala om. Om något så hittar man väl lite vibbar på homosexuell kärlek och spänning under några ögonblick?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Fl3xus:

Kan inte bara FI vinna valet och ödelägga Sverige en gång för alla som man har skäl till att flytta, den här massindoktrineringen och kulturmarxismen blir allt extremare för varje dag.

En stor jävla anti-intellektuell psykos verkar i landet och fördummar befolkningen där känsloargument skall skrikas högst och tysta alla vettiga sakargument där den gemensamma tråden är att man skall förstöra normer och skapa konflikter och inrätta censur.

Syntax Error skall råda i landet extrem!

Skrivet av Konung:

I det kulturmarxistiska Sverige är allt som inte premierar och prisar massinvandring, veganism, extremfeminism, mångkultur, genuspedagogik, islamism, könslöshet och perversa tolkningar av homosexualitet något fult.

Det förvånar mig inte om Sverige inom några år inför censur på spel som inte uppfyller dessa krav.

Hmm, går ni i samma klubb eller?

Medlem

Fast USA har väl tjejer i stridande specialförband?
typ


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Ender:

Tre saker:
1. http://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_the_military#Women_in_c...
2. I single player uppdraget så fanns det bla en kvinnlig major.
3. Ska vi verkligen prata om realism i ett spel där det får räknas som vardag när någon hoppar in i en heli eller jet för miljarder kronor och sedan bailar ovanför en radiomast i hopp om att lyckas landa i toppen av den med fallskärm...bara för att få en bra position att leka sniper ifrån? Fast det finns ju fördelar ifall man lyckas, för då kan man käckt ställa fram något som ser ut som en gammal kassettbandspelare med ett integrerat paraply, så att de andra i ens squad kan teleportera sig till en.

Behöver jag fortsätta?

Det handlar om spel, lek, och att leva sig in i en låtsaskaraktär en stund. Är det mycket viktigt att den här låtsaskaraktären nästan alltid är en vit man? Vore det jättefarligt ifall det fanns både kvinnor och män med olika etniciteter bland de valbara karaktärerna i majoriteten av spel? Vad gäller Battlefield 4 så får man definiera läggningen på sin karaktär själv, och så enkelt är det med det.
Fan, nästa gång jag spelar BF så tror jag att jag ska identifiera min karaktär med en vit, muskulös smygbög på 1,94 cm som fnissar lömskt åt symboliken varje gång jag knivar någon bakifrån.

Provocerad, någon?

Skrivet av Ender:

1. Som du kan läsa i länken så är "anti combat" principen på väg bort.
2. Sen är det väl ingenting som säger att en major inte skulle kunna vara med i strid? Hade ingen aning i så fall, vilket inte heller är av större betydelse för mitt resonemang.
3. Oj, blir det verkligen så overkligt ifall man skulle kunna spela som kvinna i BF? Jag tyckte bara det lät så fånigt att börja göra jämförelser med hur det brukade fungera ute i det verkliga livet när man pratar om spel. Kanske lika bra att alla som införskaffar COD eller BF hädanefter ska mönstra innan också?

När du tom går ut hårt med versaler och allt börjar jag fundera på om det verkligen finns tillräckligt med luft i den där trånga bubblan du verkar sitta och kura i. Kanske skulle sova på saken och göra ett nytt försök imorgon? Det där sista blev ju liksom bara lite konstigt och fel.

Majorer är sällan, om någonsin, delaktiga i strid med undantag för specialstyrkor (som alla är män) och piloter (där Battlefield 3 har en kvinnlig pilot) som har högre ranker än vad som är normalt pga. deras långa utbildning. En major i en armé sitter i en stab, vänder papper och skriker på signalisten. I större staber har dem inte ens vapen. Lite basal uppfattning om militären borde du skaffa dig innan du gör argumentet. "Anti-combat"-principen kanske är påväg bort men än finns den. Bl.a för att underlätta visitering av och samtal med civila. Ryssland och Kina är nog mer konservativa inom ämnet men jag är inte säker.

Som sagt. Kvinnor tjänstgör ej i strid. Vill du veta varför får du fråga militären i respektive land. Det är inget jag stödjer men det är så det faktiskt är. Det är inte DICE ambition eller skyldighet att försöka lära världen en annan version om hur det bör vara. Oavsett vad du kan göra med en helikopter så gör faktiskt Battlefield-serien anspråk på att vara realistiskt. Vissa gameplay-element kan i olika grad förvränga detta. Det är trots allt inte Arma. Kollar du däremot på mindre realism-baserade spel, t.ex. HALO eller Unreal Tournament, så finner du ett fullgott urval av kvinnliga karaktärer.

Måste man vara en man? Kanske inte, en det finns en ganska solid grund bakom beslutet. Det är inte, till skillnad från vad vissa verkar tro, en konspiration för att lära barn att bara män hör hemma i strider. DICE har helt enkelt tagit beslutet att reflektera verkligheten. Varför är det så viktigt att det ska finnas kvinnor i Battlefield? Så att försvarsmakten får det lättare att rekrytera kvinnor.

När det kommer till HBTQ-personer i sammanhanget så finns det ingen romans i Battlefield att tala om. Om något så hittar man väl lite vibbar på homosexuell kärlek och spänning under några ögonblick?

Jaha, då har jag lärt mig något nytt om majorer då antar jag...eller? http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarsmaktens_medalj_f%C3...
Trodde inte att jag skulle behöva mycket mer kött på benen än min egen tid i lumpen och Wikipedia för att reflektera över att det fanns en kvinnlig major i BF4s SP uppdrag.

Förhoppningsvis förtydligade jag min åsikt angående kvinnor i BF serien i mina övriga inlägg.
Däremot kan jag säga att jag inte köper anledningen till att det inte finns några kvinnor i BF4, eller rättare sagt, att det på något sätt skulle påverka gameplay ifall det fanns. Om folks anledning till att köpa spelet skulle vara den typen av realism skulle ingen kunna använda jet eller helis...ingen skulle besitta kunskap nog att få upp dom hela från marken helt enkelt.

För att summera det kort och enkelt; ifall de flesta spel hade både män och kvinnor (gärna av blandade etniciteter) bland sina spelbara karaktärer så borde det räcka till rollspel och inlevelse för alla, oavsett kön och läggning.

Medlem
Skrivet av Biggles:

Och det tog entvåTRE hela kommentarer innan de unga kränkta gamermännen kände att deras oskulldsfulla spelvärld var angripen av en minoritet som inte gjort annat än att påpeka ett tragiskt mönster i dagens community.

Det är verkligen skrämmande just hur hätskt motstånd det blir inom den svenska spelcommunitien så fort man poängterar eller kritiserar en sida av den som kan få en minoritet att känna obehag. För tydligen ska vi ge blanka fan i folk som inte tillhör normen.

Jag mår illa. Det är fan inte långt ifrån att man slutar komma hit, så genomruttet vidriga är de inställningar gentemot hbtq och även kvinnor som florerar här på FZ. Varje gång samma visa.

Jag håller med, men sen vet jag var de människorna kommer ifrån. Jag höll också på så förut, kände mig sur över att de som framförde klagomålen inte tålde "lekens stek" så att säga som jag och andra får göra - men egentligen, att säga att man själv blir kränkt dagligen är inget vidare bra argument till att det ska fortsätta vara så.

Jag önskar vi kunde alla vara trevligare mot varandra, alla kön, sexualiteter och raser och människor (och monster?) på nätet och om en grupp människor vågar peka ut problemen, då är det ett steg i rätt riktning om iaf vissa av oss väljer att lyssna.

Medlem

En av alla anledningar till att jag vill fly ut i skogen, är så trött på kränkta människor!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Nu var det länge sedan jag kommenterade något på fragzone, kände dock att det var dags.

INGEN bryr sig om en viss person är bög eller inte, varför ska spelen har homokaraktärer bara för att nån ska känna sig älskad, omtyckt eller vad de nu är ute efter.

Jag skiter i om nån är bög eller inte när jag lirar cs/dota.
Inte fan surfar jag runt och berättar om min sexuella läggning till alla jag möter, syftet är väl att lira spel. Vill nån veta så frågar dom väl antagligen mig?

Kallar dom mig bög, nörd, hora eller vad fan som helst så rinner det av som vatten i en stupränna. Det är vardagen på nätet.

Varför ska en minoritet behöva ha så mycket bekräftelse?

Inaktiv

När jag började första klass (för 29 år sedan) så sa varenda unge "bög" till varandra. Långt innan internet och långt innan man ens visste vad sexuella läggningar var öht. Tror det är djupt rotat tyvärr. Minns en unge som sa "jävla bög" till mig så läraren hörde det. "Vet du ens vad det där betyder" frågade läraren. Det visste han inte.

Det är idioti, så klart, men jag undrar en sak här. Varför är ens sexuella läggning relevant när man spelar? Är det viktigt att kalla sig hbtq-gamer? Man kan gärna vara hur gay man vill (och nu vill jag inte höra standard-gnället "VAD BRA ATT DU TILLÅTER DET DIN FAN" utan jag menar det verkligen) och det kan vara så att jag som vit hetero man inte har upplevt särbehandling på det viset för att fatta, men jag förstår inte hur det är relevant. Givetvis är det inte kul med idioter som skriker homofobisk eller rasistisk skit men det är ju otrevligt för alla. Eller blir det extra illa om den "träffar rätt" så att säga? Gör det beteendet ett snäpp värre, eller vad?

Om jag skriker "bögjävel" i en röstchatt utan att veta vem jag talar till är det väl lika illa vem som än hör det, gay eller ej?

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Fl3xus:

Kan inte bara FI vinna valet och ödelägga Sverige en gång för alla som man har skäl till att flytta, den här massindoktrineringen och kulturmarxismen blir allt extremare för varje dag.

En stor jävla anti-intellektuell psykos verkar i landet och fördummar befolkningen där känsloargument skall skrikas högst och tysta alla vettiga sakargument där den gemensamma tråden är att man skall förstöra normer och skapa konflikter och inrätta censur.

Syntax Error skall råda i landet extrem!

Skrivet av Konung:

I det kulturmarxistiska Sverige är allt som inte premierar och prisar massinvandring, veganism, extremfeminism, mångkultur, genuspedagogik, islamism, könslöshet och perversa tolkningar av homosexualitet något fult.

Det förvånar mig inte om Sverige inom några år inför censur på spel som inte uppfyller dessa krav.

Hmm, går ni i samma klubb eller?

SD/SvP-klubben som annars hänger på Fria Tider och Avpixlat där dem ostört kan diskutera med människor som tycker exakt lika dant som dem själva. För när dem kryper fram till allmänheten är det inte så många som ens tar dem på allvar.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av eatem:

När jag började första klass (för 29 år sedan) så sa varenda unge "bög" till varandra. Långt innan internet och långt innan man ens visste vad sexuella läggningar var öht. Tror det är djupt rotat tyvärr. Minns en unge som sa "jävla bög" till mig så läraren hörde det. "Vet du ens vad det där betyder" frågade läraren. Det visste han inte.

Det är idioti, så klart, men jag undrar en sak här. Varför är ens sexuella läggning relevant när man spelar? Är det viktigt att kalla sig hbtq-gamer? Man kan gärna vara hur gay man vill (och nu vill jag inte höra standard-gnället "VAD BRA ATT DU TILLÅTER DET DIN FAN" utan jag menar det verkligen) och det kan vara så att jag som vit hetero man inte har upplevt särbehandling på det viset för att fatta, men jag förstår inte hur det är relevant. Givetvis är det inte kul med idioter som skriker homofobisk eller rasistisk skit men det är ju otrevligt för alla. Eller blir det extra illa om den "träffar rätt" så att säga? Gör det beteendet ett snäpp värre, eller vad?

Om jag skriker "bögjävel" i en röstchatt utan att veta vem jag talar till är det väl lika illa vem som än hör det, gay eller ej?

Förstår ditt resonemang men jag tror inte det är så enkelt som att alla tar illa vid sig till lika stor del. Om någon kastar diverse rasistiska ord ur sig tror jag minsann att den som exempelvis är invandrare, mörkhyad eller flykting tar mer illa vid sig än vad exempelvis jag själv skulle göra. Då vill jag ändå påpeka att jag blir arg men har svårt att se hur jag skulle reagera lika extremt som den som vart utsatt för brott iom. sin hudfärg eller härkomst.

På samma vis vågar jag påstå att det troligen är fler homosexuella tar mer illa vid sig när de får diverse homofobiskt skit kastade på sig än vad en heterosexuell person gör. Då menar jag liksom innan inte heller att den heterosexuella inte bryr sig men jag tvivlar då på att denna kan relatera till den grad att orden svider lite extra.

Vi kan även dra det vidare och diskutera alla möjliga svordomar och säga hur de påverkar oss olika mycket, det försvarar dock inte att någon använder dem gentemot oss. En egen erfarenhet är hur jag brukade kalla en bekant till mig för "dum". Detta gjorde jag med glimten i ögat men senare visade det sig att personen i fråga hade fått höra detta många gånger från sina föräldrar under uppväxten, då med en mer seriös ton. Det ledde till, vad jag trodde var, oskyldiga och skämtsamma "dum" rev upp sår hos denna person.

Appropå något helt annat. Jag förstår inte varför alla här inne ska bråka om vem som kan vara mest rutten och oempatiskt, är det på modet?

Medlem
Skrivet av Bronko den arga hästen:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Skelögd:

FZ har blivit en feministbögblaska.

Oj, där fick du till det minsann, ta inte i så du spricker nu bara

Kommer från den mest pseudo intelektuella sniffaren av sina egna fisar på FZ.

Du kanske försökte skriva: "intellektuella"? Annars måste jag berömma dig för ditt ovanligt mogna inlägg.

Medlem
Skrivet av Ender:

Hmm, går ni i samma klubb eller?

Beklagar om du blev portad i dörren
Det är bara att byta mundering och göra ett nytt försök och hoppas att det löser sig!

Medlem

Nu har jag inte läst allt i tråden. Men jag har läst en del kommentarer om att folk skiter i vilken läggning hen har och att Fi och RFSL är dumma företeelser. Jag tror många missar poängen med dessa rörelser! Grejen handlar om att belysa ett specifikt problem för att sen försöka bryta dom destruktiva normerna runt det. För framtiden är det oerhört viktigt att man gör så, annars fortskrider inte samhället helt enkelt! Människor har faktiskt ingen rätt att hata ner på grupper av människor. Visst är det så att ordet bög osv inte har någon direkt innebörd för många. Men det är väldigt onödigt att änvända ord som bög, negerboll, neger osv eftersom det förminskar dessa människor och deras ursprung eller sexuella läggning.

Medlem

Det är ett jävla gråtande. Sluta se er själva så speciella. Vi är alla människor!

Medlem
Skrivet av Augustus:
Skrivet av Naraccas:

Med tanke på hur mycket du skrivit så orkar jag inte läsa allt, men jag vet redan vad du skrivit. Jag vill bara kommentera en sak:

Skrivet av Ender:

Ta t ex Battlefield. Där kan du spela som homosexuell man (av en mängd olika etniciteter), men du kan inte spela som en kvinna, oavsett läggning, vilket blir ganska fånigt.

Just Battlefield är väl ett ganska dålig exempel då kvinnor ej får tjänstgöra i strid i varken Amerikanska, Ryska eller Kinesiska armén - något som är högst väsentligt. Amerikanska armén tillåter numera homosexuella. Vad jag vet har Ryska och Kinesiska arméerna inga särskilda regler (även om man kan anta att homosexuella inte är särskilt välkomna). Inget fånigt med beslutet att endast ha kvinnor som civila alltså.

tldr; Inga kvinnor i Battlefield för det finns inga kvinnor i någon av arméerna.

Det tjänstgör hundratusentals kvinnor i alla tre arméerna...

Han skrev i stridande tjänst, en väldigt stor skillnad.

Medlem
Skrivet av Biggles:

Och det tog entvåTRE hela kommentarer innan de unga kränkta gamermännen kände att deras oskulldsfulla spelvärld var angripen av en minoritet som inte gjort annat än att påpeka ett tragiskt mönster i dagens community.

Det är verkligen skrämmande just hur hätskt motstånd det blir inom den svenska spelcommunitien så fort man poängterar eller kritiserar en sida av den som kan få en minoritet att känna obehag. För tydligen ska vi ge blanka fan i folk som inte tillhör normen.

Jag mår illa. Det är fan inte långt ifrån att man slutar komma hit, så genomruttet vidriga är de inställningar gentemot hbtq och även kvinnor som florerar här på FZ. Varje gång samma visa.

Men lägg av, för fan. Varför ska man hela tiden snacka om HBTQ, som om vi som tillhör den gruppen alltid skulle ha samma åsikter om allting? Jag tillhör som sagt HBTQ-gruppen, men jag har i princip INGET gemensamt med de som hörs i media, som klagar över såna här struntsaker. Sluta för i helvete att bunta ihop oss, vilka åsikter man har om saker och ting beror väl för fan inte på vilken sexualitet man är född med.

Och vill ni förändra folks bild av homosexuella genom att visa annat än stereotyper så kanske det är bättre att släppa fram några homosexuella som INTE pratar som eller beter sig som fjollor i radio och TV. Det gör nog bra mycket mer nytta än en karaktär i ett dataspel.

Skriv svar