Bioware: "Obegripligt att inte kunna välja kön eller sexualitet"
Producenten Cameron Lee menar att fler borde låta spelarna anpassa huvudkaraktären efter eget tycke.
#bioware, #mass-effect, #dragon-age-origins, #assassins-creed-unity, #sunset-overdrive
Sure, i ett rollspel är det självklart. Även fast jag aldrig har brytt mig om mina karaktärers sexuella läggning för det skulle inte påverka äventyret alls.
Däremot i andra spel tycker jag att man Måste göra spel där huvudkaraktären är kvinna, så enkelt är det. Några av mina favorit spel ifrån förra året (Bioshock Infinite, Last of Us och Tomb Raider) hade alla starka kvinnor i huvudrollen, även om du inte spelade dem bortsett ifrån DLC's och kortare delar av spelen. Jag är rätt så trött på random space marine 2000 i huvudrollen på spel. Och ja, Half Life är precis lika jävla kasst som 99% av alla spelen, Gordon Freeman är en av spelhistoriens tråkigaste karaktärer som finns!
Är det alltid möjligt att göra ett berättelsedrivet spel som är oberoende av karaktärens bakgrund? Det verkar som att detta förutsätter att man bygger in olika perspektiv i sitt spel från början och inte bygger ett spel som går "på räls" dvs. inga Tomb Raider, inga Half Life, inga Crysis etc.
Det beror ju helt på hur man vill berätta spelets historia. Är det en story arc som går från a till b med en enda huvudperson så tycker jag det är helt okej om den personen redan har ett eget liv så att säga.
Men det är väldigt kul om det finns val, då det är ett spel som är byggt för val. T.ex hade jag gärna sett en kvinnlig huvudroll att välja på i GTA V, för att bara ta ett exempel.
Jag håller inte med riktigt när han (tolkar jag det som) säger att han inte förstår varför andra utvecklare har "fasta" karaktärer i stället för sådana som spelarna själv kan anpassa. Jag älskar att trixa med mina karaktärer i rollspel, men samtidigt finns det massvis med spel som gynnas bättre av en mer fokuserad karaktär.
Med det sagt: jag håller helt med om att hans huvudsakliga poäng, överlag. Det borde förekomma mer variation i karaktärsskapandet hos utvecklare. Orka bara göra vita muskelmän som säkert vrålar "HOO-RAA!" i sömnen, liksom. Jag har tröttnat så på deras berättelser. Ge mig hellre en till Lee eller Clementine.
Eller ett till Kung Fu Panda-spel. Låt oss fetknoppar få någon att identifiera oss med också.
Jag kanske inbillar mig, men jag tror han syftar på spel som Dragon Age; dvs rollspel där man skapar karaktären själv.
För övrigt tycker jag bioware gör hela romancegrejen skituselt. Ge lite gifts och klicka igenom personens bakgrundshistoria så vill de plötsligt ligga med en. Det är en sak om romanser växer fram naturligt under storyns gång, men dessa påklistrade grejer som bioware (och många andra) sysslar med klarar jag mig utan.
Därtill störde jag mig som fan på hur påstridig denna skit var i t.ex. DA 2 däe Anders tar allt som en sexuell invit... Gör om gör rätt
Är det alltid möjligt att göra ett berättelsedrivet spel som är oberoende av karaktärens bakgrund? Det verkar som att detta förutsätter att man bygger in olika perspektiv i sitt spel från början och inte bygger ett spel som går "på räls" dvs. inga Tomb Raider, inga Half Life, inga Crysis etc.
Hahahahaha! Älskar din Gif!
Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år
Ras: Dvärg
Sexuell läggning: Nekrofil
Kön: Hen
Äntligen.
Blir det inte jobbigt att kriga ute på fältet med konstant bånge?
Det ger bara lite mer spänning
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Oftast är det, vad ursäkterna tyder på, budgeten som bestämmer hur mycket som man kan påverka karaktärerna i spelen.
Jag förstår varför det mycket möjligt skulle vara anledningen då att skapa ett spel där det är 2000 olika modeller för ett kön sedan ska få alternativa modeller för 5 raser och även för ett till kön, detta gör att de måste ha 20000 modeller för 2000 saker.
På detta så ska även animationer skapas för alla och om inte motorn stödjer en animation för alla raser, längder, bröststorlekar och dylikt så blir det väldigt jobbigt och buggigt.
Har man tur kan man minska mängden saker man måste skapa med kanske 1/10 då vissa av sakerna kan funka för andra raser och kön men chansen för det är ganska liten om folk vill skräddarsy sina karaktärer.
Så det var därför man i DA2 var helt låst?
Bra där...
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Jag kanske inbillar mig, men jag tror han syftar på spel som Dragon Age; dvs rollspel där man skapar karaktären själv.
För övrigt tycker jag bioware gör hela romancegrejen skituselt. Ge lite gifts och klicka igenom personens bakgrundshistoria så vill de plötsligt ligga med en. Det är en sak om romanser växer fram naturligt under storyns gång, men dessa påklistrade grejer som bioware (och många andra) sysslar med klarar jag mig utan.
Därtill störde jag mig som fan på hur påstridig denna skit var i t.ex. DA 2 däe Anders tar allt som en sexuell invit... Gör om gör rätt
Håller med helt. Har ingenting emot relationer i spel, och bryr mig inte det minsta om man öppnar upp för olika sexuella preferenser, men då får de vara väl implementerade och inte ditklistrade bara för att Bioware ska kunna slå sig för bröstet och visa hur öppensinniga de är.
I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg
Håller helt med! Fler spel borde ha denna valfrihet. Det ökar verkligen inlevelsen i spelet om man får skapa sin karaktär. Character customization är dessutom jäkligt kul Nu kommer jag säkert få mycket mothugg, men jag tyckte tex att Geralt i the Witcher var ruggigt stel och tråkig. Hade man fått skapa sin egen karaktär så hade jag haft större chans att gilla den spelserien.
Däremot i andra spel tycker jag att man Måste göra spel där huvudkaraktären är kvinna, så enkelt är det.
Vet inte om du formulerat dig lite fel. Men vaddå "måste"? Måste huvudkaraktären vara en kvinna i alla spel? Eller vad fan babblar du om? Låt utvecklarna skapa sitt dröm spel precis som dem vill. Kreativitet ska inte begränsas av regler. Vill utvecklarna göra ett spel med kvinnlig karaktär, ja visst låt dem göra det. Vill dem göra ett spel men en vit heterosexuell over-the-top-macho stereotypisk man, så låt dem göra det. Varför vill folk hindra andra att skapa det dem vill? Om man inte får göra det spel man vill så blir det inte bra ändå.
Ja det är väl bra för dragon age. Men att säga att alla spel borde göra likadant är väl lite dumt? Finns så sjukt mycket RPG spel där den sexuella läggningen inte ens framkommer i spelet. Där sex och sexualitet inte ens är med i spelet. Då ska man ju inte lägga in funktioner där man får välja sexuelläggning, det är ju bara absurt? Dessutom så är det massor som gillar Witcher serien för att man är Geralt, folk vill spela som honom. Att ta väck honom och låta en välja etnicitet, kön och sexuelläggning är ju att ändra spelet helt så att det inte längre är Witcher. Eller ska spel som witcher inte få finnas? Jag håller dock med honom i att RPG spel där man skapar egna karaktärer och där sex och kärlek är en stor del av spelet så borde det vara så att man ska få välja allt. Men hur många såna spel finns det? Mass effect och dragon age? Finns väl inga fler? Så vitt jag vet så får man välja läggning i mass effect också?
Jag har fortfarande svårt att förstå 2 saker:
1) Hur man vet vad en persons läggning är i ett datorspel (eller i verkligheten heller för den delen) om inte personen berättar det?
2) Vad sjutton det spelar för roll?
Rent teoretiskt sett skulle samtliga i alla spel vara homo- eller bi-sexuella om inte personen/utvecklarna någon gång uttryckligen har sagt vad karaktären är.
Skapa en karaktär, låsas att han/hon/den är vad du nu vill, spela. Svårare än så behöver det inte vara. Varför måste det finnas ett menyval i karaktärsskaparpanelen med sexuell läggning för?
Suck, detta börjar bli riktigt tröttsamt.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
1) Hur man vet vad en persons läggning är i ett datorspel (eller i verkligheten heller för den delen) om inte personen berättar det.
Det vet man inte. Den kan vara vad man vill. Den enda anledningen till att man skulle skriva sånt jävla dravel som Bioware gör här är för att man vill sälja in spelet till en niche publik som egentligen inte spelar spel. De försöker sälja sitt spel genom sex och samtidigt klaga på alla som gör likadant så länge det inte stämmer överens med deras världsvy.
2) Vad sjutton det spelar för roll?
Det spelar absolut ingen roll. Om man inte kan njuta av ett spel för att karaktären som man spelar som inte delar sitt eget kön eller sexuella läggning så är man fan inne på helt fel hobby.
Så det var därför man i DA2 var helt låst?
Bra där...
Eh...va? I Dragon Age 2 är man inte låst nånstans?
Bortsett faktumet att du var låst till en människa, vilket är ironiskt med tanke på Biowares uttalande. Du kunde välja kön och sätta på allt vad din fantasi kunde hoppas på, men inget av det som gjorde första spelet intressant fanns där.
Om det är ett sådant krav kan man undra hur dessa personer ens kan se en film eftersom de inte får bestämma hur huvudkaraktären ska vara. Det här med att leva sig in i hur en annan person är, är tydligen jättejobbigt för vissa, empati kanske inte är så lätt, vem vet.
Jag tycker det är kul att spela en "färdig" karaktär även i rollspel. De flesta som spelat The Witcher 2 håller med om att det är det bästa rollspelet på många år, trots att man endast kan spela som Geralt medan Biowares senare alster varit mediokra minst sagt.