Nytt ljudkort, behöver råd

Medlem
Nytt ljudkort, behöver råd

Hej!

Mitt integrerade ljudkort på mitt moderkort har i stort sett klappat ihop och jag behöver ett nytt ljudkort.

Vad ska man tänka på när man köper ljudkort? Jag har 2 st headset (1 för gaming och 1 för musik),
Datorhögtalare och ett par golvhögtalare bredvid TVn som jag hade tänkt koppla till datorn. Båda headseten kopplas nog visserligen med USB så jag vet inte hur man ska göra där.

Budget, max 500-600kr men gärna 300kr om där finns något bra i den prisklassen.

/Miindz

Medlem

Asus Xonar DX eller Asus Xonar DGX

Håll dig bara borta från Creative. De gör bra kort, men riktigt usel mjukvara. Med Asus så får du bra kort och bra mjukvara.

Medlem

Har kört med Creative innan o kan rekomendera de!


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

http://www.inet.se/produkt/6305304/creative-sound-blaster-z-b...

Högsta betyg o en del kommentarer där dock en 100lapp över din budget!
Annars finns där

http://www.inet.se/produkt/6305066/asus-xonar-dgx#recensioner

Minns när jag byta från integrarat ljudkort till ett riktigt ljudkort! oj vilken skillnad!


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

Jag gör som Bojkott och rekommenderar Xonar-korten.

Dina USB-headset använder inte ljudkortet alls. Ett USB-headset fungerar som en egen enhet och har allt som behövs inbyggt. Den blir alltså en egen uppspelningsenhet som du får växla till när du vill lyssna i hörlurarna.

Medlem

Själv så har jag bara haft problem med Asus korten, spelstödet..speciellt för gamla spel är uruselt. Minns att Mass Effect 2 t.ex. så slogs musiken av så fort man tog på ljudaccelerationen, och 3dmark2003 kraschade totalt med acceleration på.
Dessutom så blir Xonar DX tokvarmt och strömkontakten var svagt.

Soundblaster Z är mycket bättre, men har en nackdel med hörlureutgången, den är på tok för start i volym för snabbt, så jag kan gissa på att med vissa hörlurar så är det svårt att få volymen rätt.

phi
Medlem

Jag får väl gå emot strömmen här och rekommendera att du köper ett audio interface (externt ljudkort). Mycket bättre än all skit från Asus, Creative m.fl som du monterar in i datorn.

Focusrite och RME gör en hel del bra ljudkort i många olika prisklasser.

Medlem

själv sitter man på ett Focusrite Saffire PRO 24


signatur

Snusar till varje pris!

phi
Medlem
Skrivet av USF-BH:

själv sitter man på ett Focusrite Saffire PRO 24

Se där ja, bra grejer! Satt faktiskt och kollade på ett sånt för emen så fastnade jag för ett Apogee Duet 2 istället eftersom att jag inte behövde så många inputs

Jag har haft ett Asus Xonar DX och har numera ett Sound Blaster Z. Det var inget fel på ljudet med Xonar DX men drivrutinerna var värdelösa; i alla fall till Windows 8. Fick felmeddelanden titt som tätt. Bytte därför ut det med ett Creative som inte har strulat någonting, drivrutinerna fungerar perfekt till Windows 8.
Sound Blaster Z har en hörlursförstärkare på 600 Ohm, jag kör själv ett par 32 Ohm-lurar i det uttaget utan problem men med ljudet på väldigt låga nivåer.

Jag har dock ingen aning om hur pass bra externa lösningar är som phi föreslår.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Jag har alltid kört med Sound Blaster, har alltid funkat bra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag vet inte så mycket om kortet mer än att jag haft mitt hur länge som helst och aldrig stött på problem.

http://www.soundblaster.com/fatal1ty/

Gillar kortet och dess design ser snygg ut i datorn tillsammans med resten av komponenterna.

Medlem

Har av en händelse samma kort som Ducci här ovanför, Är riktigt nöjd med det.

Dock måste jag hålla med Bojkott om att Creative är tämligen dåliga på det här med mjukvara.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Den här artikeln tycker jag är klart tankeväckande när det gäller ljudkort:
http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733-19...

Kan sammanfattas med:
"Anything Above $2 Buys More Features, Not Better Quality" eller om moderkortet håller på att ge sig så kanske man skall lägga pengarna på ett nytt moderkort istället för ett ljudkort.

Man måste dock vara medveten om att det är mycket religion kring ljudprylar så de sticker ju ut hakan rejält med sin artikel.

Medlem

Här måste jag bara infoga följande: Min nuvarande dator inhandlades från komplett, för första gången någonsin utan dedikerat ljudkort, tänkte att jag skulle prova att köra med det som var integrerat på moderkortet, jag tänkte, "hur dåligt kan det vara?" Svaret på frågan var: Skitdåligt. Ljudkortet beställdes samma dag som jag fick hem datorn.

(Och om man läser artikeln som Jurgen Rapp länkade till så framgår det att de enbart testade ljudet i hörlurar)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

1
Skriv svar