Dyrare spela World of Warcraft i UK i höst
Britternas prenumerationspriser justeras så att de ligger närmare de europeiska World of Warcraft-priserna.
#world-of-warcraft, #world-of-warcraft-warlords-of-draenor
Om det gör så att alla i Europa ligger i ungefär samma prisklass ser jag inget fel med det egentligen. Känns dock lite random att det höjs nu efter så många år.
Dyrt. Tänk så många andra bra spel de kunde fått för de pengarna.
För de som är intresserade av att diskutera statistiken istället för tomma teorier om hur WoW mår:
Click for statistics!
Sanningen är att förra kvartalet var lägstanotering av aktiva konton sen Q3 2006,dvs på nästan åtta år. Frågan är hur många subs de behöver för att gå nollsumma med serverkostnaderna, den lär ha vuxit en del sedan 2006 så vinstmarginalen lär vara mindre för samma antal spelare.
För de som är intresserade av att diskutera statistiken istället för tomma teorier om hur WoW mår:
Click for statistics!
Sanningen är att förra kvartalet var lägstanotering av aktiva konton sen Q3 2006,dvs på nästan åtta år. Frågan är hur många subs de behöver för att gå nollsumma med serverkostnaderna, den lär ha vuxit en del sedan 2006 så vinstmarginalen lär vara mindre för samma antal spelare.
Misstänker att spelarantalet lugnt kan drizzla ner till runt halvmiljonen innan dom en är i närheten av att gå back.
Alla vet ju att högre avgifter lockar fler spelare......
Blizzard får nog ta och tänka om ett och annat om de vill ha kvar sina spelare. Och detta gäller deras samtliga franchises. Börja lyssna på era fans istället för att straffa dem.
Sympatiserar mycket med Britterna, som alltid har betalat mindre än oss? Visst låter det konstigt att höja, men det är knappast någon som tänker köpa expansionen som nu kommer på andra tankar. Ser man det ut tio års inflationssynpunkt så tjänar vi ju pengar för varje år som går då vi spelar WoW!
Sänk prenumerationen överallt istället så kanske någon pallar vara kvar och spela! WoW blöder väl spelare som aldrig förr vad jag har förstått
Faktum kvarstår att inget annat MMO är ens i närheten av spelarbasen som WoW har, fastän många av dem är gratis - och det säger en hel del om kvalitén på övriga spel.
Sänk prenumerationen överallt istället så kanske någon pallar vara kvar och spela! WoW blöder väl spelare som aldrig förr vad jag har förstått
tills expansionen kommer...
Kanske de, men jag tror nog allt att WoW sett sina bästa dagar
Antagligen, spelet är ju 10 år gammalt. Jag lär nog köpa WoD, men förr eller senare så kommer jag tröttna, igen. Ingenting kan kännas nytt och fräscht särskilt länge efter 10 år.
Sänk prenumerationen överallt istället så kanske någon pallar vara kvar och spela! WoW blöder väl spelare som aldrig förr vad jag har förstått
tills expansionen kommer...
Kanske de, men jag tror nog allt att WoW sett sina bästa dagar
Antagligen, spelet är ju 10 år gammalt. Jag lär nog köpa WoD, men förr eller senare så kommer jag tröttna, igen. Ingenting kan kännas nytt och fräscht särskilt länge efter 10 år.
Självklart lär man tröttna igen. Men om gillar MMORPGs så är det WoW som gäller ett bra tag till.
För oss som inte har lirat WoW på 5 år så känns ju allting riktigt skojsigt igen.
Det blir WoW för min del tills http://black-desert.com/ samt http://bless-source.com/ dyker upp.
För de som är intresserade av att diskutera statistiken istället för tomma teorier om hur WoW mår:
Click for statistics!
Sanningen är att förra kvartalet var lägstanotering av aktiva konton sen Q3 2006,dvs på nästan åtta år. Frågan är hur många subs de behöver för att gå nollsumma med serverkostnaderna, den lär ha vuxit en del sedan 2006 så vinstmarginalen lär vara mindre för samma antal spelare.
Misstänker att spelarantalet lugnt kan drizzla ner till runt halvmiljonen innan dom en är i närheten av att gå back.
WoW-servrarna sägs enligt flertalet källor (google is your friend) uppskattas kosta drygt 4 miljoner dollar i månaden, vilket motsvarar ca 400k aktiva spelare. Lägg till det utveckling av expansioner, community-hantering och den oftast största kakan: marketing. Personlig gissning är att allt detta kräver 1,5 - 2 miljoner aktiva spelare för att gå +/-0. Sen är det en fråga om vid vilken vinstmarginal gränsen går för Blizzard innan de anser att projektet inte är värt resurserna längre.
Att påstå Blizzard blöder känns aningen fel för ett 10 år gammalt spel med miljontals betalande spelare.
Skulle du säga att en läckande hink inte läcker bara för att den är gammal? Ingen menar att BLIZZARD blöder heller, bara WoW.
Sänk prenumerationen överallt istället så kanske någon pallar vara kvar och spela! WoW blöder väl spelare som aldrig förr vad jag har förstått
WoW har fler spelare än vad Elder Scrolls, Tera, Wildstar samt TSW har tillsammans...
Ja WoW spelar ju i en egen liga, därför är det mest rättvist att jämföra det med sin egen historia. Att nå sitt lägsta resultat på 8 år för ett spel som inte slutade växa alls förrän 6 år efter release... Jämfört med konkurrenterna är det fortfarande klart dominerande, men ser man till dess egen historia har det bleknat markant.
Som många andra redan konstaterat är att det inte är något konstigt att ha sina glansdagar bakom sig efter 10 år. Intresset hos mig och många andra för vad som händer WoW har ingenting att göra med vad vi tycker om spelet utan att få bevittna ett digitalt romarrikes uppgång och fall. För att inte missa något i ett sånt spektakel gäller det att försöka hålla sig borta från optimismen och pessimismen, när historia skapas är realisten den som sitter på första parkett.
Jag tror blizzard kommer fundera stänga ner det om det skulle gå ner till 1-2miljoner kanske.
Dock så tror jag på ett nytt mmorpg från dom innan den dagen inträffar.
För ju mindre spelare desto mindre driftkostnader har dom så samtidigt som intäkter går ner så går även utgifter ner.
Får se hur mycket succe dom har med deras moba lir.
quod similis saporem blandeque coruscant
Är rätt anti pay to win osv i spel, typ köp en massa kort för pengar i Hearthstone osv. Rent konsekvent borde jag sky månadsavgift som pesten då men jag tyckte faktiskt man fick valuta för pengarna när jag spelade Wow. Är spelet roligt så är någon hundring i månaden ingenting faktiskt. Köper singleplayerspel för betyyyyyydligt mer varje månad och de återvänder jag i stort sett aldrig till igen när jag har klarat dem.
Att tycka det är för dyrt att spela WoW är ju bara trams. Det är knappt 4kr om dagen. 110kr kan man snabbt och lätt komma upp i med andra saker som man tar för givet och inte tänker på.
Biofilm 160+kr (biljett, godis, dricka, popcorn) 2-3timmar underhållning.
McDonalds 45-75kr, (kanske 2 gånger på en månad) Skiter ut den efter 8-10 timmar.
Snus, cig. Behöver man ens räkna ihop
Helgbärs, utgång på krogen. 200-???. 2-8 timmar underhållning, bakfylla -20timmar.
Singleplayer spel, 500-700kr. 4-8 timmar
I grund och botten måste man se prenumerationer eller premium tjänster som förbrukningsvara för underhållning. Sen är ju hur länge det håller är ju som allt annat, smaken som baken.
WoW-servrarna sägs enligt flertalet källor (google is your friend) uppskattas kosta drygt 4 miljoner dollar i månaden, vilket motsvarar ca 400k aktiva spelare. Lägg till det utveckling av expansioner, community-hantering och den oftast största kakan: marketing. Personlig gissning är att allt detta kräver 1,5 - 2 miljoner aktiva spelare för att gå +/-0. Sen är det en fråga om vid vilken vinstmarginal gränsen går för Blizzard innan de anser att projektet inte är värt resurserna längre.
Så där har du det själv. Ifall 4 mil $ motsvarar själva driften så är +/- 0 just 400k spelare. Kostnad för ev expansioner går inte att inkludera då dom än så länge både betalar för sig själva och ger en rejäl vinst, utöver att fler spelare kommer tillbaka några månader. Glöm inte heller att ifall färre personer prenumererar så lär också antalet servrar i drift minska, samt färre personal som underhåller dessa och spelet i sig, vilket i sin tur gör att smärtgränsen antagligen ligger under 400k prenumeranter.
Jag misstänker att det enda som skulle hända ifall antalet prenumeranter understiger 1 mil är att det inte skulle släppas fler expansioner eller content patchar. Antagligen är den "smärtgränsen" långt högre än 1 mil, men den lär garanterat inte bli lägre.
Som det ser ut nu så har dom fortfarande utmärkta möjligheter att experimentera sig fram vad gäller spelmekanik osv tills WoW 2, Titan eller motsvarande släpps. Så länge WoW drar in så mycket pengar som det gör kommer dom knappast konkurrera ut sig själva med en uppföljare, och frågan är ifall saker som datorprestanda inte också har en betydande roll. Ingen ide att släppa en uppföljare om den inte skiljer sig något enormt, grafiskt sett, från sin föregångare...Blizzard är ju inte EA liksom
WoW-servrarna sägs enligt flertalet källor (google is your friend) uppskattas kosta drygt 4 miljoner dollar i månaden, vilket motsvarar ca 400k aktiva spelare. Lägg till det utveckling av expansioner, community-hantering och den oftast största kakan: marketing. Personlig gissning är att allt detta kräver 1,5 - 2 miljoner aktiva spelare för att gå +/-0. Sen är det en fråga om vid vilken vinstmarginal gränsen går för Blizzard innan de anser att projektet inte är värt resurserna längre.
Så där har du det själv. Ifall 4 mil $ motsvarar själva driften så är +/- 0 just 400k spelare. Kostnad för ev expansioner går inte att inkludera då dom än så länge både betalar för sig själva och ger en rejäl vinst, utöver att fler spelare kommer tillbaka några månader. Glöm inte heller att ifall färre personer prenumererar så lär också antalet servrar i drift minska, samt färre personal som underhåller dessa och spelet i sig, vilket i sin tur gör att smärtgränsen antagligen ligger under 400k prenumeranter.
Jag misstänker att det enda som skulle hända ifall antalet prenumeranter understiger 1 mil är att det inte skulle släppas fler expansioner eller content patchar. Antagligen är den "smärtgränsen" långt högre än 1 mil, men den lär garanterat inte bli lägre.
Som det ser ut nu så har dom fortfarande utmärkta möjligheter att experimentera sig fram vad gäller spelmekanik osv tills WoW 2, Titan eller motsvarande släpps. Så länge WoW drar in så mycket pengar som det gör kommer dom knappast konkurrera ut sig själva med en uppföljare, och frågan är ifall saker som datorprestanda inte också har en betydande roll. Ingen ide att släppa en uppföljare om den inte skiljer sig något enormt, grafiskt sett, från sin föregångare...Blizzard är ju inte EA liksom
Problemet är ju att de flesta ser bara servrarna och personalen som gör spelet som utgifter. Det är ju så mycket mer än så bakom. Reklam, events, utveckling, community personal, försäljningsavgifter (ja det finns det också).
Eftersom google is my friend så kan man hitta årsrapporten rätt lätt. Nu är det från 2012 men då omsatte Blizzard 4,6 miljarder. Varav 3,4 miljarder var kostnader och avgifter. Nu kanske vi slipper se mer trådar om det kostar ju bara si o så med servrar.
WoW-servrarna sägs enligt flertalet källor (google is your friend) uppskattas kosta drygt 4 miljoner dollar i månaden, vilket motsvarar ca 400k aktiva spelare. Lägg till det utveckling av expansioner, community-hantering och den oftast största kakan: marketing. Personlig gissning är att allt detta kräver 1,5 - 2 miljoner aktiva spelare för att gå +/-0. Sen är det en fråga om vid vilken vinstmarginal gränsen går för Blizzard innan de anser att projektet inte är värt resurserna längre.
Så där har du det själv. Ifall 4 mil $ motsvarar själva driften så är +/- 0 just 400k spelare. Kostnad för ev expansioner går inte att inkludera då dom än så länge både betalar för sig själva och ger en rejäl vinst, utöver att fler spelare kommer tillbaka några månader. Glöm inte heller att ifall färre personer prenumererar så lär också antalet servrar i drift minska, samt färre personal som underhåller dessa och spelet i sig, vilket i sin tur gör att smärtgränsen antagligen ligger under 400k prenumeranter.
Jag misstänker att det enda som skulle hända ifall antalet prenumeranter understiger 1 mil är att det inte skulle släppas fler expansioner eller content patchar. Antagligen är den "smärtgränsen" långt högre än 1 mil, men den lär garanterat inte bli lägre.
Som det ser ut nu så har dom fortfarande utmärkta möjligheter att experimentera sig fram vad gäller spelmekanik osv tills WoW 2, Titan eller motsvarande släpps. Så länge WoW drar in så mycket pengar som det gör kommer dom knappast konkurrera ut sig själva med en uppföljare, och frågan är ifall saker som datorprestanda inte också har en betydande roll. Ingen ide att släppa en uppföljare om den inte skiljer sig något enormt, grafiskt sett, från sin föregångare...Blizzard är ju inte EA liksom
Problemet är ju att de flesta ser bara servrarna och personalen som gör spelet som utgifter. Det är ju så mycket mer än så bakom. Reklam, events, utveckling, community personal, försäljningsavgifter (ja det finns det också).
Eftersom google is my friend så kan man hitta årsrapporten rätt lätt. Nu är det från 2012 men då omsatte Blizzard 4,6 miljarder. Varav 3,4 miljarder var kostnader och avgifter. Nu kanske vi slipper se mer trådar om det kostar ju bara si o så med servrar.
Du ser ju bara månadskostanden som inkomst Tänk alla tilläggstjänster de har, serverbyte, pets, race change etc etc.
IDKFA