Rapport: 92 % av världens pc-spel säljs digitalt

Robot
Rapport: 92 % av världens pc-spel säljs digitalt

Spelförsäljning på fysiska skivor går mot en dyster framtid.

#dataspelsbranschen


Medlem
Rapport: 92 % av världens pc-spel säljs digitalt

Köpa spel i butik för 399kr, 499kr eller 599kr, eller förboka digital kopia för 250-350kr? Inget svårt val. (Och då menar jag inte Steam, Origin eller Uplay, det är oftast absurda priser där)

Medlem

Föredrar att köpa spel digitalt om det inte är någon specialutgåva av ett spel jag är väldigt intresserad av.

Medlem

Jag tänker främst på GAME och Gamestop som fortfarande vägrar sälja online. I och för sig kanske inte den största sorgen om dem försvinner men det känns som ett underligt val från deras sida att inte erbjuda detta.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Definitivt digitalt såvida det inte är en Collector's Edition.

MFZ
Medlem

ska man tänka på miljön är ju digitalt #1 dessutom.

och det vill man ju så gott man kan.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Köpa spel i butik för 399kr, 499kr eller 599kr, eller förboka digital kopia för 250-350kr? Inget svårt val. (Och då menar jag inte Steam, Origin eller Uplay, det är oftast absurda priser där)

Var kan man hitta så låga priser, om du nu kan dela med dig?

Releasehästryttare
Skrivet av Jelen:
Skrivet av DeFeCT:

Köpa spel i butik för 399kr, 499kr eller 599kr, eller förboka digital kopia för 250-350kr? Inget svårt val. (Och då menar jag inte Steam, Origin eller Uplay, det är oftast absurda priser där)

Var kan man hitta så låga priser, om du nu kan dela med dig?

Troligtvis g2a, stulna och spel från låg löne länder

Medlem

Jag har inte använt en skiva i min PC sen jag köpte den 2012 och då var det Win 7 installationsskiva
Börjar även köpa mer och mer digitalt till Konsolerna med, betalar gärna lite mer för det smidiga.


signatur

I am the Milkman. My milk is delicious

Medlem

Köper där det är billigast, oftast blir det då i butik.

FM-guru
F.d. Sisyr

Är lat och bekväm, föredrar onlineköp.

Medlem

Köper småspel digitalt men större släpp med kartong. Det är fint i hyllan

Medlem

Har skrivit om det förut och skriver om det igen. Finns ingen bättre känsla än att öppna en ny förpackning och känna doften. Kolla igenom manualen fastän den består av en papperslapp numera. Det är heller inte dumt att ha spelfodral ståendes i bokhyllan/hyllan tycker jag. Specialutgåvor är givet köp i många fall. Speciellt då det är en staty eller kanske en concept art bok. Helst ska statyn vara tillverkad i polystone. Plast känns för Mc Donalds. Men det går väl an då det är väldigt snyggt målat och det står som ett konstverk.

Men är det äldre spel som har väldigt lågt pris och som ej finns att få tag på som fysisk kopia så är det ett definitivt ja på digitalt. Hoppas också att det inte slutas tillverka skivor och samlarutgåvor till olika spel i framtiden.

Medlem

Bra för miljön men tråkigt för samlaren.

Medlem
Skrivet av Jelen:
Skrivet av DeFeCT:

Köpa spel i butik för 399kr, 499kr eller 599kr, eller förboka digital kopia för 250-350kr? Inget svårt val. (Och då menar jag inte Steam, Origin eller Uplay, det är oftast absurda priser där)

Var kan man hitta så låga priser, om du nu kan dela med dig?

Jag köper massor med spel från tex g2play.net
Köpte tex Watchdogs förbokning för runt 280kr, vanlig Uplay nyckel, det kostade väl 599 på uplay. när det släpptes

MFZ
Medlem
Skrivet av Jelen:
Skrivet av DeFeCT:

Köpa spel i butik för 399kr, 499kr eller 599kr, eller förboka digital kopia för 250-350kr? Inget svårt val. (Och då menar jag inte Steam, Origin eller Uplay, det är oftast absurda priser där)

Var kan man hitta så låga priser, om du nu kan dela med dig?

http://www.allkeyshop.com


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Inaktiv

Samlarvärde, kultvärde eller sentimentalt värde = Låda

Övrigt = Digitalt

Inaktiv
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av Jelen:
Skrivet av DeFeCT:

Köpa spel i butik för 399kr, 499kr eller 599kr, eller förboka digital kopia för 250-350kr? Inget svårt val. (Och då menar jag inte Steam, Origin eller Uplay, det är oftast absurda priser där)

Var kan man hitta så låga priser, om du nu kan dela med dig?

Jag köper massor med spel från tex g2play.net
Köpte tex Watchdogs förbokning för runt 280kr, vanlig Uplay nyckel, det kostade väl 599 på uplay. när det släpptes

g2play samt fast2play är bra sidor det : ) . Fast2play är väl samma men med svensk valuta och lite andra extraerbjudanden.

Medlem

Digitalt till pc för det är billigast.
Fysiskt till konsol så jag kan sälja spelet när jag tröttnat.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Blir bara digitalt, mest för prisets skull och att man har allt samlat.

Är väl trevligt att kunna visa upp sin spelsamling i fysisk from men jag tror jag klarar mig, sen att spelen inte kan säljas vidare är bara positivt om du frågar mig, billigare spel och inga second hand förluster för utvecklarna.

Medlem

Eftersom man egentligen inte får vad man fick längre mnär man köper en fysisk kopia så finns inget vett och sans att köpa det.

Fick man en box och en manual och ibland i en del fall även nåt extra utöver det så visst... Det är vad som idag kallas för "deluxe super ultra etc"-edition och kostar det dubbla minst.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Köpa spel i butik för 399kr, 499kr eller 599kr, eller förboka digital kopia för 250-350kr? Inget svårt val. (Och då menar jag inte Steam, Origin eller Uplay, det är oftast absurda priser där)

Vissa spel är trevliga att ha boxade.
Det är ungefär som känslan av att lira vinylskivor och spana in albumet.

Medlem

inte haft en DVD läsare i datorn senaste 4 åren typ. Allt jag köper är digitalt, steam eller GOG eller dylikt.

Inaktiv

Pga.DRM så ser jag inte längre någon poäng med fysiska köp. Köper uteslutande från GOG och vissa fall från Steam och Humble store. Allt som kräver uplay och origin går dock fetbort.

Medlem

Vissa spel köper jag i butik, då det inte skiljer så mycket i pris, och jag vill ha lådan, t.ex. Diablo 3. Men där har man bara nyckeln till att registrera spelet online och ladda ner det där ändå, då jag inte har någon DVD-läsare i datorn.

Mer spel i fina lådor till folket!

Inaktiv
Skrivet av Devan:
Skrivet av Jelen:
Skrivet av DeFeCT:

Köpa spel i butik för 399kr, 499kr eller 599kr, eller förboka digital kopia för 250-350kr? Inget svårt val. (Och då menar jag inte Steam, Origin eller Uplay, det är oftast absurda priser där)

Var kan man hitta så låga priser, om du nu kan dela med dig?

Troligtvis g2a, stulna och spel från låg löne länder

Hoppas du inte har en enda pryl hemma som är "made in China", annars kan du ju sluta moralisera. Stulna tror jag inte de är.

Varför ska man köpa cd-keys "i Sverige" och betala 100:- extra i moms, för det är dit de där extrapengarna går. Skatt. Jag köper hellre från sidor utanför Sverige och sparar några slantar. Kan tipsa om dessa (har köpt från alla).

www.greenmangaming.com - kolla vilken sorts key de säljer bara, är allt från Steam till Origin till deras egna skumma klient.

www.cjs-cdkeys.com - rysk sida som har en omständig registreringsprocess för att bevisa vem man är (som spelbolagen typ) men går man igenom den (vid första köpet) kan man hitta keys till bra priser. Köpte Divinity på släppveckan för omkring 200:- och BF4 premium för 6-700:- när det släpptes (inkl. spelet).

Sedan kan man hitta en hel del smått och gott på www.amazon.co.uk också, främst konsolspel. Men det är blandad kompott, ibland kostar det som här också.

Det är väl där jag köper primärt och när Steam, GOG och Humblebunlde har rea så klart.

Medlem
Skrivet av eatem:
Skrivet av Devan:
Skrivet av Jelen:
Skrivet av DeFeCT:

Köpa spel i butik för 399kr, 499kr eller 599kr, eller förboka digital kopia för 250-350kr? Inget svårt val. (Och då menar jag inte Steam, Origin eller Uplay, det är oftast absurda priser där)

Var kan man hitta så låga priser, om du nu kan dela med dig?

Troligtvis g2a, stulna och spel från låg löne länder

Stulna tror jag inte de är.

Det händer. Senast var det en samling stulna Sniper Elite 3 nycklar som hittade ut.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Ett tips till alla som handlar digitalt.
http://isthereanydeal.com/

Sen finns det lite mer underground-butiker som G2Play, DirectGameKeys, CJS CD Keys osv, som jag personligen aldrig haft några problem med, men som jag vet vissa inte alltid haft samma tur med.

Medlem
Medlem

var roligare att köpa spel för när man fick en kartång med en massa godis. Min SATA port till min DVD läsare gick sönder för 3år sedan. har köpt 3 spel i butiksedan dess men då använde jag bara CD-keyn.

123
Skriv svar