Star Citizen har dragit in över 50 miljoner dollar

Medlem

Hmm, vill minnas att Star Wars: The Old Republic hade en sjuhelsikes massa pengar bakom sig och... det gick ju sådär. Dom hade ju å andra sidan också EA bakom sig.

Medlem
Skrivet av faceslicer:
Skrivet av Nemo:
Skrivet av Priapsi:
Skrivet av stoff75:

Jag gick över $1000 i helgen. Är jag stolt över det? .. njae, egentligen inte faktiskt för även jag är lite av "väntar på att dom ska ta ut alla pengar och dra till hawaii" (vilket dom även skämtat om några gånger).
Jag ser det som att jag ger pengar till Chris Roberts att förhoppningsvis göra ett otroligt grymt rymdspel. I värsta fall har jag betalat för alla hundratals timmar av nöje jag fick ur alla Wing Commander spelen. WC4 spelade jag om säkert 10 gånger för att välja olika saker hela tiden för att få olika slut och se alla cinematics. Så det är lite som "tack för den tiden". Och i bästa fall startar jag nästa grymt stora rymdspel med en hel del rymdskepp i hangaren.

Annars kan man köpa "merchanising" som t-shirts, polotröjor, hoodies etc om man vill ha något fysiskt

Och för att vara petitessig så gick dom över $51 miljoner inatt ...

Shit, det är mycket deg för ett spel som inte är färdigt! Ska inte gå in på hur mycket pengar du lägger på det, för det har inte jag med att göra, men är lite nyfiken på dina förväntningar. Blir inte de orimligt stora med den insatsen i bakhuvudet? Personligen hade jag nog väntat mig spelens motsvarighet till att hitta Förbundsarken eller den heliga Graalen om jag hostat upp 7k för ett spel. Oavsett hoppas jag att du blir nöjd med slutresultatet

Jag har också sponsrat Star Citizen med en del slantar och själv så resonerar jag så här...

Det här är en hobby och hobbies får kosta, annars är det ingen hobby!

Jo men en hobby brukar du oftast få ut nånting av. Jag höll på med warhammer när jag va yngre, en väldigt dyr hobby, men när du betalade för det så får du ju varan. Det är ju långt ifrån säkert att SC kommer att släppas äns.

Jag hoppas verkligen på spelet, Hoppas det blir likt eve fast med bättre körkänsla och det verkar otroligt lovande. Det ända problemet jag har är att det verkar för lovande. Det verkar för bra för att vara sant och det är det som gör mig orolig personligen.

Hoppas för alla som lagt pengar på de att det kommer men jag skulle aldrig våga lägga ut 1000$ på nånting som inte kommer att komma föräns minst 2 år till.
Skulle faktiskt vilja säga att det är riktigt jävla dumt att lägga så mycket pengar på nått som bara är lovord än sålänge.

Bara mina personliga åsikter.

Ja, visst kan det bli en del pengar och jag kan förstå om folk tycker att man är lite knäpp som sponsrar ett spel som kanske inte blir klart förrän om ett par år. Men det är lugnt, det får de tycka

Själv så har jag redan nu väldigt skoj bara genom att följa utvecklingsprocessen och diskutera spelet med folk i SC-forumen. Resan är halva nöjet!

Man behöver förstås inte lägga ut ett öre förrän spelet är klart, så är man fundersam på hur spelet blir så är det bara att vänta tills det är klart.

Medlem
Skrivet av Priapsi:
Skrivet av Nemo:

Jo, jag förstår vad du menar. Det är förstås en bra idé att fundera lite på hur man vill spela när Star Citizen så småningom blir klart.

I och med att jag sponsrat spelet en del så sitter jag redan nu på några större skepp. Men jag kommer inte att kunna flyga dem från start eftersom jag bestämt mig för att starta spelet med en fjuttsumma UEC (standardvalutan i spelet).

Man kan väl tänka sig att min spelarkaraktär fått ärva några gamla rymdskepp av någon avlägsen släkting, men inga som helst pengar så jag kommer helt enkelt inte att ha råd att flyga något större än en skokartong i början (startskeppet Aurora). Därifrån tänkte jag sedan jobba mig uppåt.

Så småningom kommer jag att ha råd att tanka fullt i ett av de större skeppen, hyra ett par besättningsmedlemmar, köpa ammunition samt några missiler och göra en första flygtur. Och så vidare. Kan blir rätt skoj!

Fan, du säljer in det rätt bra. Nu blev jag oxå sugen

Hur får man in-game-pengar?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Ehhemm, den där skalan var alldeles för kort...
Det stryker nog i 400 $ vid det här laget

Testpilot

Oeeps över 500$ minsann , jepp men det är det värt för att få fram ett sånt här klassiskt spel.

Tänker också som Nemo , skepp har man men aldrig att man har råd att köra de dyra skeppen i början , man börjar med ett billigt och lär sig spelet sen då man känner sig mogen har man de större att uppgradera till.

Många tror att detta är nån typ av pay2win men så är det ju inte , det enda fördelen man har som gammal backer är grundförsäkringen är gratis vilket inte inkluderar några extraprylar man stoppat på sitt skepp.

Så är man kass på att flyga så förlorar man ingame pengar i vilket fall.

Medlem

Hmm vet inte hur mycket jag har donerat för spelet, tror jag ligger lite över $2000. Har iaf en Idris-P Frigate och flera andra skepp.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av faceslicer:

Hoppas för alla som lagt pengar på de att det kommer men jag skulle aldrig våga lägga ut 1000$ på nånting som inte kommer att komma föräns minst 2 år till.

Tackar. Fritt land, alla får ha sin åsikt Som jag sagt så är min generositet mer som ett tack för tidigare asbra spel som Roberts-bröderna gjort - även om det inte blir ett riktigt spel av det tillslut.

Skrivet av IceMan:

Hur får man in-game-pengar?

Idag kan man köpa in-game credits, UEC. Tror det är maxat på 20.000 per dag nu för $20 - men jag måste säga att jag vet inte om det man köper idag går vidare till spelet för det står bara att man kan använda det till Voyager Direct butiken på hemsidan att köpa vapen med, inte att det går vidare i spelet. Men kanske nån annan som har bättre koll på det?
Men det är tänkt som en ersättning för att hålla spelet levande utan att behöva prenumerationsservice. Och människor som jag, med hus, fru och småbarn som inte hinner lägga mer än kanske 10 timmar i veckan uppskattar möjligheten.

Skrivet av Harakiri:

Så är man kass på att flyga så förlorar man ingame pengar i vilket fall.

Jag är kass på att flyga, därför har jag satsat på Retaliator hoppas polare eller AI kan göra ett bra jobb att försvara den med alla turrets. Men första tiden kommer man nog lojja runt i UEE rymd och hoppas det ger en lite skydd. Förutom min Freelancer DUR som ska ut och upptäcka saker Men min Constellation Taurus ska bara åka från A->B med så mycket last jag går lite plus iallefall. Japp, ombyte förnöjer

EDIT: Jahopp, så bra gick det att citera många på en gång ... oh well..

Medlem
Skrivet av MEG:

Kul för utvecklarna men kan tycka att det är mycket pengar för att utveckla ett spel, men folk gör som dom vill med sina pengar

Du har ingen aning om vad spel kostar att utveckla va? Om vi antar att de har ungefär 300 personer involverade i att göra spelet (vilket är lågt räknat, skulle tro att de är närmare 400-500 personer som jobbar på spelet). Så kostar lönerna någonstans mellan 180-270 miljoner kronor under ETT år! Sen tillkommer kostnader för lokaler, hårdvara, mjukvara, mm.
Så om de skulle lägga av nu, så skulle det troligtvis inte bli några pengar kvar att sticka till Hawaii för. De är ju inte enbart finansierade av donationer utan har lån från banker också.

MEG
Medlem
Skrivet av cyzed:
Skrivet av MEG:

Kul för utvecklarna men kan tycka att det är mycket pengar för att utveckla ett spel, men folk gör som dom vill med sina pengar

Du har ingen aning om vad spel kostar att utveckla va? Om vi antar att de har ungefär 300 personer involverade i att göra spelet (vilket är lågt räknat, skulle tro att de är närmare 400-500 personer som jobbar på spelet). Så kostar lönerna någonstans mellan 180-270 miljoner kronor under ETT år! Sen tillkommer kostnader för lokaler, hårdvara, mjukvara, mm.
Så om de skulle lägga av nu, så skulle det troligtvis inte bli några pengar kvar att sticka till Hawaii för. De är ju inte enbart finansierade av donationer utan har lån från banker också.

Oj vad du högg.
Enligt dig så hade de räknat inne i helvete fel då de "bara" hade som mål $500,000


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av MEG:

Oj vad du högg.
Enligt dig så hade de räknat inne i helvete fel då de "bara" hade som mål $500,000

Inte meningen att hugga, men tyckte det var en konstig kommentar eftersom att du var så långt ifrån vad det kostar att utveckla ett AAA spel.

Kickstarter målet var ju till för att just "kickstarta" dvs en intresse koll för att kunna få finansiering av stora investerare och lån från banker. Det är ju ganska mycket lättare att få finansiering om man har kunder som betalat för produkten redan innan man har börjat tillverka den.

MEG
Medlem
Skrivet av cyzed:
Skrivet av MEG:

Oj vad du högg.
Enligt dig så hade de räknat inne i helvete fel då de "bara" hade som mål $500,000

Inte meningen att hugga, men tyckte det var en konstig kommentar eftersom att du var så långt ifrån vad det kostar att utveckla ett AAA spel.

Kickstarter målet var ju till för att just "kickstarta" dvs en intresse koll för att kunna få finansiering av stora investerare och lån från banker. Det är ju ganska mycket lättare att få finansiering om man har kunder som betalat för produkten redan innan man har börjat tillverka den.

För mig är det väldigt mycket pengar, sedan spelar det inte någon roll (för mig) om hälften eller mer av de spel som produceras har en budget på 50milijoner$ fortfarande sjukt mycket pengar, men vi har alla (i alla fall de flesta) olika åsikter om vad som är mycket pengar


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av MEG:

För mig är det väldigt mycket pengar, sedan spelar det inte någon roll (för mig) om hälften eller mer av de spel som produceras har en budget på 50milijoner$ fortfarande sjukt mycket pengar, men vi har alla (i alla fall de flesta) olika åsikter om vad som är mycket pengar

Mycket pengar? Vad är mycket pengar? Pengar är pengar och är varken mycket eller lite. Sen kan saker vara dyra eller billiga. Pengar är bara en metod som vi har byggt det kapitalistiska samhället kring. Alla vill ju ha råd att leva och då blir kostnaden för olika projekt summan av lönerna till anställda. Om det tar t ex 576 000 arbetstimmar (som är arbetstiden för ca 300 personer på ett år) att göra ett spel så vill ju personalen ha betalt för den tiden. Då blir det ungefär 180-270 miljoner kronor om de ska ha avtalsenliga löner.

Åsikter åtsidan, det är ganska enkelt att räkna på projekt om man vet en del basfakta. Personalkostnad som är den stora biten i spelutveckling blir ju en effekt av hur många personer som är involverade gånger hur länge.
Aja, nog med föreläsning

Medlem

Man kan inte tjäna spel-pengar i själva spelet eller?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Man kan inte tjäna spel-pengar i själva spelet eller?

Jodå, det ska gå. Målet är att det ska finnas ett ekonomiskt system som är helt dynamiskt och som styrs av tillgång och efterfrågan. Spelarna kommer ha möjlighet att tjäna spelpengar på olika sätt, t ex handel eller genom att lösa uppdrag som genereras av det ekonomiska systemet.

Det kommer även finnas olika specialiserade "inkomstkällor" såsom prisjägare, pirat (arrr!), gruvdrift, bränsleskepp (en rymdtanker där andra skepp kan tanka fullt), information runner (snabbt kurirskepp som fraktar information mellan avlägsna solsystem), mm.

Ett klipp där Chris Roberts går igenom hur han tänkt sig det hela...

The Star Citizen Economy
https://www.youtube.com/watch?v=r0qXEAqYIH8

MEG
Medlem
Skrivet av cyzed:
Skrivet av MEG:

För mig är det väldigt mycket pengar, sedan spelar det inte någon roll (för mig) om hälften eller mer av de spel som produceras har en budget på 50milijoner$ fortfarande sjukt mycket pengar, men vi har alla (i alla fall de flesta) olika åsikter om vad som är mycket pengar

Mycket pengar? Vad är mycket pengar? Pengar är pengar och är varken mycket eller lite. Sen kan saker vara dyra eller billiga. Pengar är bara en metod som vi har byggt det kapitalistiska samhället kring. Alla vill ju ha råd att leva och då blir kostnaden för olika projekt summan av lönerna till anställda. Om det tar t ex 576 000 arbetstimmar (som är arbetstiden för ca 300 personer på ett år) att göra ett spel så vill ju personalen ha betalt för den tiden. Då blir det ungefär 180-270 miljoner kronor om de ska ha avtalsenliga löner.

Åsikter åtsidan, det är ganska enkelt att räkna på projekt om man vet en del basfakta. Personalkostnad som är den stora biten i spelutveckling blir ju en effekt av hur många personer som är involverade gånger hur länge.
Aja, nog med föreläsning

Spelar ingen roll det är fortfarande mycket pengar


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av MEG:
Skrivet av cyzed:
Skrivet av MEG:

Kul för utvecklarna men kan tycka att det är mycket pengar för att utveckla ett spel, men folk gör som dom vill med sina pengar

Du har ingen aning om vad spel kostar att utveckla va? Om vi antar att de har ungefär 300 personer involverade i att göra spelet (vilket är lågt räknat, skulle tro att de är närmare 400-500 personer som jobbar på spelet). Så kostar lönerna någonstans mellan 180-270 miljoner kronor under ETT år! Sen tillkommer kostnader för lokaler, hårdvara, mjukvara, mm.
Så om de skulle lägga av nu, så skulle det troligtvis inte bli några pengar kvar att sticka till Hawaii för. De är ju inte enbart finansierade av donationer utan har lån från banker också.

Oj vad du högg.
Enligt dig så hade de räknat inne i helvete fel då de "bara" hade som mål $500,000

$500,000 var kickstarter målet för att dom hade redan fått $1,500,000 på deras egna hemsida. Dom behövde 2 miljoner för att visa för några investerare att det fanns en marknad för rymd simulatorer.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

123
Skriv svar