Valve – utvecklaren flest utvecklare vill jobba hos

Robot
Medlem
Valve – utvecklaren flest utvecklare vill jobba hos

Med tanke på att detta är en svensk spelsida så kan ni väl ändå lägga till lite fler mer relevanta spelföretag till listan som Dice, Paradox interactive eller Massive Entertainment?

VALVe har blivit spelvärldens Google. De bygger ut och bygger ut, men avlägsnar sig allt mer från det som en gång satte deras namn på kartan.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Klart som fan att det är. Valve är spelvärldens motsvarighet till Google. Personligen så skulle jag nog inte ha velat jobba där med tanke på att de aldrig lyckas få ut några spel. I stället så skulle jag nog hellre ha velat jobba hos Sony eller Rockstar.

Medlem

Förvånad över att Rockstar inte är med i listan.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Klart som fan att det är. Valve är spelvärldens motsvarighet till Google. Personligen så skulle jag nog inte ha velat jobba där med tanke på att de aldrig lyckas få ut några spel. I stället så skulle jag nog hellre ha velat jobba hos Sony eller Rockstar.

Haha va? Aldrig lyckas få ut några spel? Snabb titt;

2007; Portal, HL2:epi2, TF2
2008; Left 4 Dead
2009; Left 4 Dead 2
2010; -
2011; Portal 2
2012; CS:GO
2013; Dota2

7 spel på 8 år. Där TF2, Dota2 och CS:GO är hur stora som helst. Hur är det inte produktivt?

Medlem

CD Projekt Red


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av walter_iego:

VALVe har blivit spelvärldens Google. De bygger ut och bygger ut, men avlägsnar sig allt mer från det som en gång satte deras namn på kartan.

Jo visst, men det är ju inte som det varit negativt för varken Valve eller Google. Klart man hade sett Half-Life 3 osv för ett bra tag sen. Men Valve gör andra saker för spelvärlden, som Steam och Steam Machines mm som kanske leder till något än bättre än om dom hade fokuserat på spel.


signatur

subterranean homesick alien

Redaktör
Skrivet av 413X:

Med tanke på att detta är en svensk spelsida så kan ni väl ändå lägga till lite fler mer relevanta spelföretag till listan som Dice, Paradox interactive eller Massive Entertainment?

Vi valde företagen på topplistan, säg till här vilket du hellre ser.


signatur
Medlem
Skrivet av 413X:
Skrivet av Bojkott:

Klart som fan att det är. Valve är spelvärldens motsvarighet till Google. Personligen så skulle jag nog inte ha velat jobba där med tanke på att de aldrig lyckas få ut några spel. I stället så skulle jag nog hellre ha velat jobba hos Sony eller Rockstar.

Haha va? Aldrig lyckas få ut några spel? Snabb titt;

2007; Portal, HL2:epi2, TF2
2008; Left 4 Dead
2009; Left 4 Dead 2
2010; -
2011; Portal 2
2012; CS:GO
2013; Dota2

7 spel på 8 år. Där TF2, Dota2 och CS:GO är hur stora som helst. Hur är det inte produktivt?

Han är förblindad av HL3


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av 413X:
Skrivet av Bojkott:

Klart som fan att det är. Valve är spelvärldens motsvarighet till Google. Personligen så skulle jag nog inte ha velat jobba där med tanke på att de aldrig lyckas få ut några spel. I stället så skulle jag nog hellre ha velat jobba hos Sony eller Rockstar.

Haha va? Aldrig lyckas få ut några spel? Snabb titt;

2007; Portal, HL2:epi2, TF2
2008; Left 4 Dead
2009; Left 4 Dead 2
2010; -
2011; Portal 2
2012; CS:GO
2013; Dota2

7 spel på 8 år. Där TF2, Dota2 och CS:GO är hur stora som helst. Hur är det inte produktivt?

Dota 2 släpptes som öppen beta redan 2011 och CS:GO utvecklades till största del av Hidden Path men underhålls numera enbart av Valve. Deras senaste riktiga spel var alltså Portal 2 som släpptes för 3 år sedan, och i och med att de inte har något nytt spel utannonserat så kan man dra slutsatsen om att de inte lär släppa något nytt spel i år.

Valve var som mest produktiv under Orange Box-tiden, sen började de fokusera på mer än bara spelutveckling, vilket i sig inte är något dåligt. Men om jag var spelutvecklare så hade Valve inte varit min drömplats att jobba på.

Medlem
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av 413X:
Skrivet av Bojkott:

Klart som fan att det är. Valve är spelvärldens motsvarighet till Google. Personligen så skulle jag nog inte ha velat jobba där med tanke på att de aldrig lyckas få ut några spel. I stället så skulle jag nog hellre ha velat jobba hos Sony eller Rockstar.

Haha va? Aldrig lyckas få ut några spel? Snabb titt;

2007; Portal, HL2:epi2, TF2
2008; Left 4 Dead
2009; Left 4 Dead 2
2010; -
2011; Portal 2
2012; CS:GO
2013; Dota2

7 spel på 8 år. Där TF2, Dota2 och CS:GO är hur stora som helst. Hur är det inte produktivt?

Han är förblindad av HL3

Nej då, jag ser bara inte mediokra spel som CS:GO och Dota 2 som riktiga Valve-spel.

Medlem

Epic games verkar trevligt, följer deras unreal engine och unreal tournament kanaler på utube & twitch varje vecka.

KoP
Medlem
Skrivet av 413X:

Med tanke på att detta är en svensk spelsida så kan ni väl ändå lägga till lite fler mer relevanta spelföretag till listan som Dice, Paradox interactive eller Massive Entertainment?

Alltså... det är ju inte FZ som har hittat på listan utan den är resultatet utav en undersökning.

Eller ska FZ manipulera listan och stoppa in t.ex Dice på plats nr. 2?

Medlem

Rockstar. Var där inte rapporter om hemska arbetsförhållande för några år sedan? San Diego-studion om jag inte minns fel.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av 413X:

Med tanke på att detta är en svensk spelsida så kan ni väl ändå lägga till lite fler mer relevanta spelföretag till listan som Dice, Paradox interactive eller Massive Entertainment?

Alltså... det är ju inte FZ som har hittat på listan utan den är resultatet utav en undersökning.

Eller ska FZ manipulera listan och stoppa in t.ex Dice på plats nr. 2?

Det finns en poll för folket här på fz.....

Medlem

Jag är nog mest sugen, i dagsläget, på att arbeta hos någon av följande svenska utvecklare:
Starbreeze, DICE, Massive, Paradox, Machine Games och/eller Mojang.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av 413X:
Skrivet av Bojkott:

Klart som fan att det är. Valve är spelvärldens motsvarighet till Google. Personligen så skulle jag nog inte ha velat jobba där med tanke på att de aldrig lyckas få ut några spel. I stället så skulle jag nog hellre ha velat jobba hos Sony eller Rockstar.

Haha va? Aldrig lyckas få ut några spel? Snabb titt;

2007; Portal, HL2:epi2, TF2
2008; Left 4 Dead
2009; Left 4 Dead 2
2010; -
2011; Portal 2
2012; CS:GO
2013; Dota2

7 spel på 8 år. Där TF2, Dota2 och CS:GO är hur stora som helst. Hur är det inte produktivt?

Dota 2 släpptes som öppen beta redan 2011 och CS:GO utvecklades till största del av Hidden Path men underhålls numera enbart av Valve. Deras senaste riktiga spel var alltså Portal 2 som släpptes för 3 år sedan, och i och med att de inte har något nytt spel utannonserat så kan man dra slutsatsen om att de inte lär släppa något nytt spel i år.

Valve var som mest produktiv under Orange Box-tiden, sen började de fokusera på mer än bara spelutveckling, vilket i sig inte är något dåligt. Men om jag var spelutvecklare så hade Valve inte varit min drömplats att jobba på.

"Orange Box-tiden" var ju bara ett paket med massa spel som de hade gjort. Tex. Half Life 2 som redan hade varit ute i flera år. Valve är inget företag som spyr ur sig titlar.
2011? Spelet var klart och släpptes 2013.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av 413X:
Skrivet av Bojkott:

Klart som fan att det är. Valve är spelvärldens motsvarighet till Google. Personligen så skulle jag nog inte ha velat jobba där med tanke på att de aldrig lyckas få ut några spel. I stället så skulle jag nog hellre ha velat jobba hos Sony eller Rockstar.

Haha va? Aldrig lyckas få ut några spel? Snabb titt;

2007; Portal, HL2:epi2, TF2
2008; Left 4 Dead
2009; Left 4 Dead 2
2010; -
2011; Portal 2
2012; CS:GO
2013; Dota2

7 spel på 8 år. Där TF2, Dota2 och CS:GO är hur stora som helst. Hur är det inte produktivt?

Han är förblindad av HL3

Nej då, jag ser bara inte mediokra spel som CS:GO och Dota 2 som riktiga Valve-spel.

Intressant att det är dessa två "mediokra" spel som är mest populärt på steam just nu. Ganska överlägset dessutom.

Medlem

Jag är förvånad att inte fler valde Bethesda.

Elder Scrolls för guds skull! Och Fallout för dealen i hamn.

Sen så har Valve säkert en skitrolig stämning där Gabe sitter på en stor studsboll och gungar i sitt kontor (finns på youtube), men de har blivit 80% STEAM-managers eller producenter av andras projekt. Vilket är skitbra både för Steam och spelarna!

Men JAG skulle vilja göra SPEL.

Medlem

Egen studio helt klart. Där man är några stycken som själv kommit på en idé istället för att vara en liten del i ett stort företag.


signatur

I am the Milkman. My milk is delicious

Gen
Medlem

Massive Entertainment eller CD Projekt Red

Medlem

Skulle vara intressant att jobba hos Mojang

Medlem

Äh, alla vill jobba hos Valve för att få en yttepytteliten chans att få se Half-life 3

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Nej då, jag ser bara inte mediokra spel som CS:GO och Dota 2 som riktiga Valve-spel.

DotA2 och CS:GO är de spel som har flest inloggade på steam. Jag tror spelvärlden inte håller med dig om att de är "mediokra". Sen måste de inte vara singleplayer spel för att vara VALVe spel.
DotA2 är ett av mina favorit spel någonsin, tycker valve har gjort ett extremt bra jobb på att ta sig in i moba världen. De har bästa free-2-play model någonsin, de har inspirerat andra spel till att använda liknande modeller (alltså färre pay-2-win nu för tiden). De har även bäst support på esport världen. Blizzard sponsrar knappt sc2, riot lägger inte alls lika mycket tid och pengar på lol som valve för på dota, ändå är lol större.

sen med tanke på att de jobbar på mod-support för dota2 så kommer dota bara bli bättre och större. Dota2 kommer bli det nya wc3 (med alla maps och liknande), dessutom free-2-play!

Är inget CS-fan, men av de jag känner som gillar CS tycker att de har gjort ett extremt bra jobb med CS:GO också. Även där väldigt aktiva inom esport-scenen.

CS:GO och DotA2 är långt ifrån mediokra spel. Bara för du inte gillar multiplayer spel så betyder det inte att dem är dåliga. Finns inga bättre (nya)multiplayer PVP spel än dem.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av 413X:
Skrivet av Bojkott:

Klart som fan att det är. Valve är spelvärldens motsvarighet till Google. Personligen så skulle jag nog inte ha velat jobba där med tanke på att de aldrig lyckas få ut några spel. I stället så skulle jag nog hellre ha velat jobba hos Sony eller Rockstar.

Haha va? Aldrig lyckas få ut några spel? Snabb titt;

2007; Portal, HL2:epi2, TF2
2008; Left 4 Dead
2009; Left 4 Dead 2
2010; -
2011; Portal 2
2012; CS:GO
2013; Dota2

7 spel på 8 år. Där TF2, Dota2 och CS:GO är hur stora som helst. Hur är det inte produktivt?

Dota 2 släpptes som öppen beta redan 2011 och CS:GO utvecklades till största del av Hidden Path men underhålls numera enbart av Valve. Deras senaste riktiga spel var alltså Portal 2 som släpptes för 3 år sedan, och i och med att de inte har något nytt spel utannonserat så kan man dra slutsatsen om att de inte lär släppa något nytt spel i år.

Valve var som mest produktiv under Orange Box-tiden, sen började de fokusera på mer än bara spelutveckling, vilket i sig inte är något dåligt. Men om jag var spelutvecklare så hade Valve inte varit min drömplats att jobba på.

"Orange Box-tiden" var ju bara ett paket med massa spel som de hade gjort. Tex. Half Life 2 som redan hade varit ute i flera år. Valve är inget företag som spyr ur sig titlar.
2011? Spelet var klart och släpptes 2013.

Med Orange Box-tiden så menar jag inte bara 2007, utan tiden runt 2007, som i det här fallet syftar på 2004-2009. Allt som var inkluderat i Orange Box, CSS, Left 4 Dead 1 och 2. Det är 8 stora titlar på 5år, något som får 413X's 7 titlar, varav några mediokra, på 7år att vara ett rejält steg neråt när det kommer till att vara produktiv.

De släppte stora titlar på löpande band, något som ändrades 2010 när de i stället började konvertera populära moddar till fristående spel.

Medlem
Skrivet av Morknox:
Skrivet av Bojkott:

Nej då, jag ser bara inte mediokra spel som CS:GO och Dota 2 som riktiga Valve-spel.

DotA2 och CS:GO är de spel som har flest inloggade på steam. Jag tror spelvärlden inte håller med dig om att de är "mediokra". Sen måste de inte vara singleplayer spel för att vara VALVe spel.
DotA2 är ett av mina favorit spel någonsin, tycker valve har gjort ett extremt bra jobb på att ta sig in i moba världen. De har bästa free-2-play model någonsin, de har inspirerat andra spel till att använda liknande modeller (alltså färre pay-2-win nu för tiden). De har även bäst support på esport världen. Blizzard sponsrar knappt sc2, riot lägger inte alls lika mycket tid och pengar på lol som valve för på dota, ändå är lol större.

sen med tanke på att de jobbar på mod-support för dota2 så kommer dota bara bli bättre och större. Dota2 kommer bli det nya wc3 (med alla maps och liknande), dessutom free-2-play!

Är inget CS-fan, men av de jag känner som gillar CS tycker att de har gjort ett extremt bra jobb med CS:GO också. Även där väldigt aktiva inom esport-scenen.

CS:GO och DotA2 är långt ifrån mediokra spel. Bara för du inte gillar multiplayer spel så betyder det inte att dem är dåliga. Finns inga bättre (nya)multiplayer PVP spel än dem.

Kvalitet > Kvantitet

Att dessa spel har många spelare beror på att de är tävlingsinriktade och lättdrivna (aka asiaters våta drömmar). Jag menar 731K spelare som peak idag skriker inte direkt Europa eller USA.

Tittar man istället på vad folk i överlag har för uppfattningar om spelen så är det väldigt delade uppfattningar, vilket gör att ingen av dem snittar högt.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av 413X:
Skrivet av Bojkott:

Klart som fan att det är. Valve är spelvärldens motsvarighet till Google. Personligen så skulle jag nog inte ha velat jobba där med tanke på att de aldrig lyckas få ut några spel. I stället så skulle jag nog hellre ha velat jobba hos Sony eller Rockstar.

Haha va? Aldrig lyckas få ut några spel? Snabb titt;

2007; Portal, HL2:epi2, TF2
2008; Left 4 Dead
2009; Left 4 Dead 2
2010; -
2011; Portal 2
2012; CS:GO
2013; Dota2

7 spel på 8 år. Där TF2, Dota2 och CS:GO är hur stora som helst. Hur är det inte produktivt?

Dota 2 släpptes som öppen beta redan 2011 och CS:GO utvecklades till största del av Hidden Path men underhålls numera enbart av Valve. Deras senaste riktiga spel var alltså Portal 2 som släpptes för 3 år sedan, och i och med att de inte har något nytt spel utannonserat så kan man dra slutsatsen om att de inte lär släppa något nytt spel i år.

Valve var som mest produktiv under Orange Box-tiden, sen började de fokusera på mer än bara spelutveckling, vilket i sig inte är något dåligt. Men om jag var spelutvecklare så hade Valve inte varit min drömplats att jobba på.

"Orange Box-tiden" var ju bara ett paket med massa spel som de hade gjort. Tex. Half Life 2 som redan hade varit ute i flera år. Valve är inget företag som spyr ur sig titlar.
2011? Spelet var klart och släpptes 2013.

Med Orange Box-tiden så menar jag inte bara 2007, utan tiden runt 2007, som i det här fallet syftar på 2004-2009. Allt som var inkluderat i Orange Box, CSS, Left 4 Dead 1 och 2. Det är 8 stora titlar på 5år, något som får 413X's 7 titlar, varav några mediokra, på 7år att vara ett rejält steg neråt när det kommer till att vara produktiv.

De släppte stora titlar på löpande band, något som ändrades 2010 när de i stället började konvertera populära moddar till fristående spel.

Left 4 Dead är ju dock Turtle Rock Studios.

Medlem
Skrivet av 413X:
Skrivet av Bojkott:

Klart som fan att det är. Valve är spelvärldens motsvarighet till Google. Personligen så skulle jag nog inte ha velat jobba där med tanke på att de aldrig lyckas få ut några spel. I stället så skulle jag nog hellre ha velat jobba hos Sony eller Rockstar.

Haha va? Aldrig lyckas få ut några spel? Snabb titt;

2007; Portal, HL2:epi2, TF2
2008; Left 4 Dead
2009; Left 4 Dead 2
2010; -
2011; Portal 2
2012; CS:GO
2013; Dota2

7 spel på 8 år. Där TF2, Dota2 och CS:GO är hur stora som helst. Hur är det inte produktivt?

Spelen är riktigt bra, men om ett mer impopulärt bolag säg EA gjort samma som Valve hade de fått tok mycket shit för att sakna fantasi och bara mjölka spelarna.

left for dead 2 cs go och dota 2 är alla remakes på tidigare spel och skillnaden mellan spelen är rätt marginell, samma kartor samma upplägg skills etc. Sen har jag personligen inget emot att man gör förbättrade remakes, men tycker som sagt det är lite intressant att Valve kommer undan med sådant (och till en viss del blizzard) medan andra speltillverkare blir sågade när de gör två spel inom samma serie :p.

Medlem

Helst jobbat åt CD Projekt RED

12
Skriv svar