Valve – utvecklaren flest utvecklare vill jobba hos

Medlem
Skrivet av DAoG:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av 413X:
Skrivet av Bojkott:

Klart som fan att det är. Valve är spelvärldens motsvarighet till Google. Personligen så skulle jag nog inte ha velat jobba där med tanke på att de aldrig lyckas få ut några spel. I stället så skulle jag nog hellre ha velat jobba hos Sony eller Rockstar.

Haha va? Aldrig lyckas få ut några spel? Snabb titt;

2007; Portal, HL2:epi2, TF2
2008; Left 4 Dead
2009; Left 4 Dead 2
2010; -
2011; Portal 2
2012; CS:GO
2013; Dota2

7 spel på 8 år. Där TF2, Dota2 och CS:GO är hur stora som helst. Hur är det inte produktivt?

Dota 2 släpptes som öppen beta redan 2011 och CS:GO utvecklades till största del av Hidden Path men underhålls numera enbart av Valve. Deras senaste riktiga spel var alltså Portal 2 som släpptes för 3 år sedan, och i och med att de inte har något nytt spel utannonserat så kan man dra slutsatsen om att de inte lär släppa något nytt spel i år.

Valve var som mest produktiv under Orange Box-tiden, sen började de fokusera på mer än bara spelutveckling, vilket i sig inte är något dåligt. Men om jag var spelutvecklare så hade Valve inte varit min drömplats att jobba på.

"Orange Box-tiden" var ju bara ett paket med massa spel som de hade gjort. Tex. Half Life 2 som redan hade varit ute i flera år. Valve är inget företag som spyr ur sig titlar.
2011? Spelet var klart och släpptes 2013.

Med Orange Box-tiden så menar jag inte bara 2007, utan tiden runt 2007, som i det här fallet syftar på 2004-2009. Allt som var inkluderat i Orange Box, CSS, Left 4 Dead 1 och 2. Det är 8 stora titlar på 5år, något som får 413X's 7 titlar, varav några mediokra, på 7år att vara ett rejält steg neråt när det kommer till att vara produktiv.

De släppte stora titlar på löpande band, något som ändrades 2010 när de i stället började konvertera populära moddar till fristående spel.

Left 4 Dead är ju dock Turtle Rock Studios.

Valve köpte upp dem under utvecklingen av L4D, och släppte dem fri strax efter release. Så rent tekniskt är det ett Valve-spel, dock i samma utsträckning som CS:GO.

FM-guru
F.d. Sisyr

Valde något annat; Obsidian eller CD Projekt RED. Tveklöst det senare om det inte hade varit baserat i Polen - inte riktigt min kopp te.

Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Bojkott:

Nej då, jag ser bara inte mediokra spel som CS:GO och Dota 2 som riktiga Valve-spel.

Intressant att det är dessa två "mediokra" spel som är mest populärt på steam just nu. Ganska överlägset dessutom.

Mäter du kvalitet i popularitet? Jag som alltid trott det var en preferensgrej. Shame on me. Dags att börja uppskatta CoD och Transformers som de mästerverk de otvivelaktigt är.

Medlem

Jag skulle vilja jobba på Naughty Dog. Deras spel är riktigt bra, The Last of Us, Uncharted är grymma med bra story och intressanta karaktärer. Crash Bandicoot är också bra.:P
Skulle även kunna jobba på Paradox eller något annat svenskt företag!

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Valde något annat; Obsidian eller CD Projekt RED. Tveklöst det senare om det inte hade varit baserat i Polen - inte riktigt min kopp te.

Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Bojkott:

Nej då, jag ser bara inte mediokra spel som CS:GO och Dota 2 som riktiga Valve-spel.

Intressant att det är dessa två "mediokra" spel som är mest populärt på steam just nu. Ganska överlägset dessutom.

Mäter du kvalitet i popularitet? Jag som alltid trott det var en preferensgrej. Shame on me. Dags att börja uppskatta CoD och Transformers som de mästerverk de otvivelaktigt är.

Du kanske inte tycker det är kvalité, men många gör tydligen.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Lolflakes:

Du kanske inte tycker det är kvalité, men många gör tydligen.

Ja, men det är ju helt ointressant i sammanhanget eftersom Bojkott resonerar som så att han inte vill jobba på en studio som enligt honom gör mediokra spel. Vad någon annan tycker om samma spel är irrelevant.

I övrigt har jag inte sagt ett jota om vad jag tycker om varken CS:GO eller Dota 2. Kan dock avslöja att jag spelat båda flitigt, framför allt det förstnämnda.

Medlem
Skrivet av Gonathay:

Förvånad över att Rockstar inte är med i listan.

Håller på att bli spelutvecklare själv så jag sitter och läser på ganska mycket på diverse sidor kring just industrin. Min uppfattning är att spelföretag i USA är väldigt dåliga arbetsplatser med undantag då av kanske Valve. Ett spelföretag har inte stadig arbetsprocess utan ibland kan det finnas perioder då folk inte har något arbete. Några artists hit eller några programmerare dit. Eftersom dom då saknar det arbetsskydd som Sverige har så sparkas personalen väldigt enkelt. De blir utbytbara. Så för att få stanna kvar på dessa företag så måste stressa sönder och jobba oerhört långa arbetsperioder. Det utnyttjar företagen. USA har vad jag förstår större arbetslöshet än vad Sverige har just nu, så folk återkommer och företagen kan fortsätta. Min poäng är i alla fall att Rockstar är en av dom som är värst inom detta. Har läst från två olika källor av folk från det företaget som hatat det företaget.

Medlem
Skrivet av 413X:
Skrivet av Gonathay:

Förvånad över att Rockstar inte är med i listan.

Håller på att bli spelutvecklare själv så jag sitter och läser på ganska mycket på diverse sidor kring just industrin. Min uppfattning är att spelföretag i USA är väldigt dåliga arbetsplatser med undantag då av kanske Valve. Ett spelföretag har inte stadig arbetsprocess utan ibland kan det finnas perioder då folk inte har något arbete. Några artists hit eller några programmerare dit. Eftersom dom då saknar det arbetsskydd som Sverige har så sparkas personalen väldigt enkelt. De blir utbytbara. Så för att få stanna kvar på dessa företag så måste stressa sönder och jobba oerhört långa arbetsperioder. Det utnyttjar företagen. USA har vad jag förstår större arbetslöshet än vad Sverige har just nu, så folk återkommer och företagen kan fortsätta. Min poäng är i alla fall att Rockstar är en av dom som är värst inom detta. Har läst från två olika källor av folk från det företaget som hatat det företaget.

Låter som du borde byta yrkesval

Medlem

Har själv jobbat på Rockstar, spelen som vi fick jobba på är otroligt intressanta och som programmerare sitter man rätt säkert även mellan projekten, värre för QA och artists som alla andra ställen.

Men det är hårt att jobba där för de flesta och när man börjar bli lite äldre så prioriterar man andra saker än att vara "cool" så att säga.

Medlem

Jag jobbade faktiskt på DICE.. inte som spelutvecklare, utan som målare, bättrade bara en stålskena som det va hål i =( Såg ut som dom hade ett bra mycket roligare kneg än mig. Hörde saker som "..jo, jag har spelat hela dagen bara. Men en kaffe kan slinka ner".

Medlem

Definitivt CD PROJEKT RED.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av nils45:
Skrivet av 413X:
Skrivet av Gonathay:

Förvånad över att Rockstar inte är med i listan.

Håller på att bli spelutvecklare själv så jag sitter och läser på ganska mycket på diverse sidor kring just industrin. Min uppfattning är att spelföretag i USA är väldigt dåliga arbetsplatser med undantag då av kanske Valve. Ett spelföretag har inte stadig arbetsprocess utan ibland kan det finnas perioder då folk inte har något arbete. Några artists hit eller några programmerare dit. Eftersom dom då saknar det arbetsskydd som Sverige har så sparkas personalen väldigt enkelt. De blir utbytbara. Så för att få stanna kvar på dessa företag så måste stressa sönder och jobba oerhört långa arbetsperioder. Det utnyttjar företagen. USA har vad jag förstår större arbetslöshet än vad Sverige har just nu, så folk återkommer och företagen kan fortsätta. Min poäng är i alla fall att Rockstar är en av dom som är värst inom detta. Har läst från två olika källor av folk från det företaget som hatat det företaget.

Låter som du borde byta yrkesval

Varför? Det var ju USA det gällde.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Personligen så skulle jag nog inte ha velat jobba där med tanke på att de aldrig lyckas få ut några spel. I stället så skulle jag nog hellre ha velat jobba hos Sony eller Rockstar.

Fast Rockstar är ju ett samlingsnamn på flera olika studior. Det är inte samma som har gjort GTA(Rockstar North) som har gjort t.ex Red Dead(Rockstar San Diego) eller Max Payne 3(Rockstar Vancouver). Så för att vara en ensam utvecklare ligger Valve ganska högt upp i antal släppta spel-listan.

Medlem
Skrivet av Thane:
Skrivet av Bojkott:

Personligen så skulle jag nog inte ha velat jobba där med tanke på att de aldrig lyckas få ut några spel. I stället så skulle jag nog hellre ha velat jobba hos Sony eller Rockstar.

Fast Rockstar är ju ett samlingsnamn på flera olika studior. Det är inte samma som har gjort GTA(Rockstar North) som har gjort t.ex Red Dead(Rockstar San Diego) eller Max Payne 3(Rockstar Vancouver). Så för att vara en ensam utvecklare ligger Valve ganska högt upp i antal släppta spel-listan.

Det är även Sony, men jag orkade inte rabbla upp alla enskilda studior som jag skulle kunna tänka mig att jobba på

Medlem

Hade jobbat på Valve 1 dag för att sedan säga upp mig.

Endast för att kunna bekräfta Half-Life 3

Medlem
Skrivet av KatOne:

Jag är förvånad att inte fler valde Bethesda

Jag hade lätt kunnat tänka mig att arbeta för dem som bugg- och kvalitetstestare då de i dagsläget helt verkar sakna sådana.

Skämt åsido hade nog jag också startat eget om jag hade haft möjlighet. Mina programmerings- och grafikkunskaper är så kassa att jag ändå bara hade satts på att texturera lådor om jag hade jobbat på ett större bolag.

Medlem
Skrivet av =FFM=FH:

Epic games verkar trevligt, följer deras unreal engine och unreal tournament kanaler på utube & twitch varje vecka.

kan det också ha att göra med att du har ett stort intresse för en viss spelserie?


signatur

thank you, come again

12
Skriv svar