FZ isbadar för ALS

Medlem
Skrivet av LentoMan:

Chile Beast skall alltid vara värst, smått galen snubbe:

Tycker Charlie Sheen tar utmaningen ett steg längre.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

I USA kallar man sjukdomen även för Lou Gehrig's Disease, efter den kända basebollspelaren Lou Gehrig (aktiv under 20- och 30-talet) som drabbades av den då rätt så okända sjukdomen. Lou Gehrig, som spelade för New York Yankees, var mitt inne i ett rekordsättande där han slutligen spelade 2130 (tvåtusen-etthundra-trettio!) stycken matcher i rad, och som avbröts på grund av att kroppen bröts ner av ALS.

Till skillnad från den samtida stjärnan Babe Ruth, tillika klubbkamrat i Yankees, var Lou Gehrig en timid och mycket tillbakadragen person. Det var först när han fick sin diagnos och sin dödsdom som han började leva ut, och hans avskedstal på Yankee Stadium, där han bland annat säger "Yet today I consider myself the luckiest man on the face of the Earth" trots att han vet att han kommer att dö snart, klassas som ett av de mest historiska talen i USA.

För någon månad sedan reciterade den amerikanska basebolligans alla spelare på första bas (den position Gehrig spelade på) avskedstalet för att fira 75-årsdagen av händelsen. Det avslutas av Yankees nuvarande kapten Derek Jeter:


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Ser hemskt ut bredvid varandra, men det ena utesluter inte det andra. Vissa länder har större vattentillgång än andra. Att vatten inte är en rättighet i de länder där det behövs är dock bland det sjukaste som finns.

Medlem

Undrar när folk badar i isvatten för sjukdomen "medmänsklighet" jag har hört att det är en jävligt elak sjukdom som dock bara drabbar ett fåtal.

För att citera Neztlechefen, vatten ör inte allas rättighet, bara de som har jövligt mkt pengar!

ZF
Medlem
Skrivet av PeTTs0n:
Skrivet av LentoMan:

Chile Beast skall alltid vara värst, smått galen snubbe:

Tycker Charlie Sheen tar utmaningen ett steg längre.

https://www.youtube.com/embed/qat9gR5nrpM

humm.. märkligt han trampade på stället. ser ungefär ut som han har ALS, eller möjligen nån Parkinsonvariant.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Zpartan:

Undrar när folk badar i isvatten för sjukdomen "medmänsklighet" jag har hört att det är en jävligt elak sjukdom som dock bara drabbar ett fåtal.

För att citera Neztlechefen, vatten ör inte allas rättighet, bara de som har jövligt mkt pengar!

Tycker det är jävligt cyniskt att tänka så - just nu är det ALS som uppmärsammas. Det ena utesluter inte det andra.


signatur
Medlem

Tycker kampanjen är skitbra.. ALS har uppmärksammats rejält och flera miljoners dollar har kommit in till kampanjen. Läste någonstans att dom hade fått in över 300% mer än året innan och det bara på två veckor..

Vi får hoppas på fler sådana här kampanjer, finns många andra elaka sjukdomar och dylikt i världen..

Medlem

Min farfar fick ALS och dog för ett par år sen, han hade dock en seglivad version och fick stå ut med att tappa mer och mer muskelförmåga för var dag som gick.

Jag hoppas verkligen att det inte är ärftligt.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Säg som det är, ni använde varmvatten, inte sant?

Precis. Jag ser då ingen is i detta isvatten.

Redaktör
Skrivet av umegatron:
Skrivet av Bojkott:

Säg som det är, ni använde varmvatten, inte sant?

Precis. Jag ser då ingen is i detta isvatten.

Två iskubsplattor per hink hann vi fixa. Plus vatten som var både mer (halva hinkarna ungefär) och kallare än vad som syns i filmen.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av umegatron:
Skrivet av Bojkott:

Säg som det är, ni använde varmvatten, inte sant?

Precis. Jag ser då ingen is i detta isvatten.

Två iskubsplattor per hink hann vi fixa. Plus vatten som var både mer (halva hinkarna ungefär) och kallare än vad som syns i filmen.

Accepted! Bra jobbat.

MEG
Medlem

Bra initiativ, tummen upp.


signatur

Death is only the beginning

MEG
Medlem
Skrivet av PeTTs0n:
Skrivet av LentoMan:

Chile Beast skall alltid vara värst, smått galen snubbe:

Tycker Charlie Sheen tar utmaningen ett steg längre.

https://www.youtube.com/embed/qat9gR5nrpM

Charlie Sheen är en härlig kille


signatur

Death is only the beginning

Medlem

"Internationellt har sjukdomen uppskattats drabba en till två personer på 100 000 invånare, i Sverige drygt 200 personer per år."
"Även om det finns undantag, avlider hälften av patienterna inom 3 år och ytterligare 25 procent avlider inom 5 år efter de första symtomen."

Den här sjukdomen är nasty!


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:
Skrivet av LentoMan:

Chile Beast skall alltid vara värst, smått galen snubbe:

Tycker Charlie Sheen tar utmaningen ett steg längre.

https://www.youtube.com/embed/qat9gR5nrpM

Sådär ska det se ut!

12
Skriv svar