Earth - Time Lapse

Medlem
Earth - Time Lapse

Enligt ett populärt citat är inte jorden vår, utan vi lånar den enbart från ett fenomen som är så stort att vi knappt förstår oss på det. Om vi då inte tar hand om den, och indirekt då också om oss, hur ska vi då kunna behålla eller bevara detta lån?

Miljövänligt tänk är inte längre en fluga, utan något vi alla måste börja tänka om i. Och det handlar inte enbart i om vi tar bilen eller går, eller om vår smartphone är gjord i Europa eller Asien. Det handlar om så mycket mer.

Varifrån kommer din el? Varifrån kommer ditt fordonsbränsle, oavsett vilken typ du kör med? Hur ser den lokala och nationella politiken ut? Vad lär du dina barn?

Vad lär du dina barn? Många som föds idag eller i de kringliggande åren kommer sannolikt att få uppleva en drastisk förändring i vår värld. Både i den naturliga världen, och i vår egen. Sen om den förändringen är att vattennivån höjs, att det blir torrare, kallare, varmare, det vet inte jag. Det vet kanske ingen. Men ansvaret låg hos tidigare generationer, som misslyckades med att överhuvudtaget se allvaret i frågan. Nu ligger ansvaret hos nästa generation.

Den generation som har växt upp i informationens samhälle, och de ännu yngre generationer som kommer växa upp i ett mer utvecklat informations-samhälle än vi kan förmodligen ens kan tänka oss idag. Med tillgång till all den informationen måste en förändring och möjligheterna vara inom räckvid. Gör din del, vad den än består av. Och oavsett vad, se till att lära dig om vad som pågår just nu, vad som händer i vår värld utöver det som media spyr över oss.

"Educate yourselves!"

Ta hand om vår jord, den är underbar!

Tack till KatOne för denna. Hade inte sett den, gör det.

#blogg


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Earth - Time Lapse
Medlem

Carl Sagan... Man blir fan nästan tårögd. Vad heter jordens motsvarighet till nationalism? Terraism?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Carl Sagan... Man blir fan nästan tårögd. Vad heter jordens motsvarighet till nationalism? Terraism?

Det blir väl inte nationalism utan planetarism... eller?

Och jag blir inte nästan tårögd av Sagans vetenskapspoesi - jag gråter manliga lyckotårar som ett smiskat spädbarn. But that's me.

Medlem

Du har helt rätt, jag erkänner att även jag gör det.

Planetarism. I like it!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Planetarism. I like it!

God damnit, man!

Det tog oss flera tusen år som art att släppa nationalismen, så hakar även de mest upplysta på modeflugan "planetarism" direkt efteråt - ytterligare en form av förtryck och nedvärdering!

Ge oss 100,000,000 år till av jämlikhetsarbete så kommer vi enbart galaxismen kvarstå som form av mobbning. Och där ligger vi pyrt till, för vintergatan är en rätt medioker galax sett i astronomiska mått.

Medlem

Tills vi hittar våra närmaste grannar i rymden så känns det inte som att Planetarism är ett så stort bekymmer i form av förtryck.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Tills vi hittar våra närmaste grannar i rymden så känns det inte som att Planetarism är ett så stort bekymmer i form av förtryck.

Jag ser framför mig hur Arnroth, F! och genusvetenskapliga instutitionen febrilt rusar till diverse improviserade utryckningsfordon, in i uppradade telefonkiosker och slår upp ett tältläger i din trådgård med megafonerna i högsta hugg. Hur vågar du!? Det var faktiskt med såna där kommentarer som förintelsen startade faktiskt!

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Stag:

Planetarism. I like it!

God damnit, man!

Det tog oss flera tusen år som art att släppa nationalismen, så hakar även de mest upplysta på modeflugan "planetarism" direkt efteråt - ytterligare en form av förtryck och nedvärdering!

Ge oss 100,000,000 år till av jämlikhetsarbete så kommer vi enbart galaxismen kvarstå som form av mobbning. Och där ligger vi pyrt till, för vintergatan är en rätt medioker galax sett i astronomiska mått.

Inom astronomiska mått mätt, så blir vi snart utmobbade av Andromeda.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Inom astronomiska mått mätt, så blir vi snart utmobbade av Andromeda.

Annexerade, till och med! Snacka om nationalis- ...nej, galaxism!

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av 73mpl4R:

Inom astronomiska mått mätt, så blir vi snart utmobbade av Andromeda.

Annexerade, till och med! Snacka om nationalis- ...nej, galaxism!

Var är Guardians of the Galaxy när man behöver dem?

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Stag:

Tills vi hittar våra närmaste grannar i rymden så känns det inte som att Planetarism är ett så stort bekymmer i form av förtryck.

Jag ser framför mig hur Arnroth, F! och genusvetenskapliga instutitionen febrilt rusar till diverse improviserade utryckningsfordon, in i uppradade telefonkiosker och slår upp ett tältläger i din trådgård med megafonerna i högsta hugg. Hur vågar du!? Det var faktiskt med såna där kommentarer som förintelsen startade faktiskt!

Hah! Fast nu finns det ju ingen att utöva förtryck emot. Vi är ju, för allt vi vet (osannolikt dock) ensamma. Så snart vi hittar fler så tar jag ställning för Universalism. Kanske är bättre att göra det direkt? Alla lika i universum! Mer rättigheter åt Dalek och Klingon!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Frågar man mig så borde djur och natur vara ett huvudämne i skolan.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Frågar man mig så borde djur och natur vara ett huvudämne i skolan.

Helt klart. Läran om vår jord i stort. Jordkunskap? Något sådant.

Det är ganska knäppt att man inte får lära sig mer om hur man påverkar sin omgivning osv i skolan. Tänk vilken skillnad om alla förstod sig på sådant från ett tidigt stadie.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av Apministern:

Frågar man mig så borde djur och natur vara ett huvudämne i skolan.

Helt klart. Läran om vår jord i stort. Jordkunskap? Något sådant.

Det är ganska knäppt att man inte får lära sig mer om hur man påverkar sin omgivning osv i skolan. Tänk vilken skillnad om alla förstod sig på sådant från ett tidigt stadie.

Ja. Träffar ofta på folk med en vriden syn på naturen. Blir så förbannad.


signatur

Everybody needs help.

1
Skriv svar