Spelbranschen isbadar för välgörenhet

Robot
Spelbranschen isbadar för välgörenhet

Dice och Paradox antog vår utmaning men de är långtifrån ensamma - har du någonsin velat se spelbranschen blötas ner är detta ett ypperligt tillfälle.

#dice, #paradox-interactive, #avalanche-studios


Medlem
Spelbranschen isbadar för välgörenhet

Jag är väl lite dum, men vad är poängen med detta? Är det inte bättre att skänka pengar?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Kul att så många svarar, Antar att jag inte är ensam om att googla på sjukdomen för att få veta mer om den vilket säkert är hela iden med kampanjen.

Men jag undrar varför just ALS, en extremt ovanlig och icke smittsam sjukdom som drabbar väldigt få?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Propy:

Jag är väl lite dum, men vad är poängen med detta? Är det inte bättre att skänka pengar?

Poängen ligger i att väcka uppmärksamhet till sjukdomen, personligen hade jag ingen aning om vad ALS var innan Ice Bucket. Det är en sjukdom som inte får så mycket uppmärksamhet och som inte har mycket resurser till forskning så all fokus sjukdomen kan få ger lite hopp till att bota den.

Sen självklart behöver forskningen pengar men många av de som gör Ice bucket skänker ju även pengar till forskningen.
Jag tycker det är en av de bättre sakerna som har gått runt på internet, det är för ett positivt ändamål.

Medlem
Skrivet av Propy:

Jag är väl lite dum, men vad är poängen med detta? Är det inte bättre att skänka pengar?

Genom att göra det viral så får det uppmärksamhet vilket gör att fler antar utmaningen och skänker pengar. Mening är att när man antar utmaningen ska man även skänka pengar.

Medlem

Bill Gates, vilken awesome nerd han är :).

Skrivet av Propy:

Jag är väl lite dum, men vad är poängen med detta? Är det inte bättre att skänka pengar?

Uppmärksamma ALS, nu vet miljontals människor om det så fler kan donera pengar.

Medlem

Måste säga att jag gillar Charlie Sheens ice bucket mycket mera än dessa.
https://www.youtube.com/watch?v=qat9gR5nrpM

Medlem
Skrivet av Soulless:

Kul att så många svarar, Antar att jag inte är ensam om att googla på sjukdomen för att få veta mer om den vilket säkert är hela iden med kampanjen.

Men jag undrar varför just ALS, en extremt ovanlig och icke smittsam sjukdom som drabbar väldigt få?

Nej du är inte ensam, klippen har fått mig att uppmärksamma sjukdomen.
Man vet inte vad det är som genererar sjukdomen och bland annat därför behövs det pengar till forskningen, 10% av fallen beror på ärftlig gen och resterande 90% är en gåta.

Finns mycket bra fakta om sjukdomen här:
http://www.ullacarinstiftelse.se/als

Medlem
Skrivet av Propy:

Jag är väl lite dum, men vad är poängen med detta? Är det inte bättre att skänka pengar?

Att uppmärksamma sjukdomen. Tror även att ett isbad ger folk lite mer förståelse om vilket helvete det är att leva med ALS. Man förlorar kontroll över kroppen. Skillnaden är att ett isbad går över, medan ALS är permanent.

Medlem
Skrivet av hansen:

Måste säga att jag gillar Charlie Sheens ice bucket mycket mera än dessa.
https://www.youtube.com/watch?v=qat9gR5nrpM

Han gör det bra, Patrick Stewart är en av de få som faktiskt förstått utmaningen dock.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Vad blir nästa trend? Något halvår sedan så tände ju folk eld på sig själva istället =P

http://www.worldstarhiphop.com/videos/video.php?v=wshhV55eQVN...

ELF
Medlem
Skrivet av vuze2143:

Vad blir nästa trend? Något halvår sedan så tände ju folk eld på sig själva istället =P

http://www.worldstarhiphop.com/videos/video.php?v=wshhV55eQVN...

Ett snitt i handleden för att sedan skänka pengar till Hjärt & Lungfonden.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Jesper943:
Skrivet av Propy:

Jag är väl lite dum, men vad är poängen med detta? Är det inte bättre att skänka pengar?

Poängen ligger i att väcka uppmärksamhet till sjukdomen, personligen hade jag ingen aning om vad ALS var innan Ice Bucket. Det är en sjukdom som inte får så mycket uppmärksamhet och som inte har mycket resurser till forskning så all fokus sjukdomen kan få ger lite hopp till att bota den.

Sen självklart behöver forskningen pengar men många av de som gör Ice bucket skänker ju även pengar till forskningen.
Jag tycker det är en av de bättre sakerna som har gått runt på internet, det är för ett positivt ändamål.

Men isf är det ok. Hade för mig att man valde mellan att hälla vatten över sig eller skänka pengar...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Jesper943:
Skrivet av Propy:

Jag är väl lite dum, men vad är poängen med detta? Är det inte bättre att skänka pengar?

Poängen ligger i att väcka uppmärksamhet till sjukdomen, personligen hade jag ingen aning om vad ALS var innan Ice Bucket. Det är en sjukdom som inte får så mycket uppmärksamhet och som inte har mycket resurser till forskning så all fokus sjukdomen kan få ger lite hopp till att bota den.

Sen självklart behöver forskningen pengar men många av de som gör Ice bucket skänker ju även pengar till forskningen.
Jag tycker det är en av de bättre sakerna som har gått runt på internet, det är för ett positivt ändamål.

Men isf är det ok. Hade för mig att man valde mellan att hälla vatten över sig eller skänka pengar...

Precis som allt annat som gått viral så är det lite kedjebrevseffekten, där exakta detaljerna påstås vara olika på olika ställen vid olika tillfällen. Ursprungsreglerna so to speak är redan förlorade i strömmen.

Även om det hade varit uteslutet att antingen hälla vatten över sig eller skänka pengar hade även det varit konstruktivt dock. Gud vet hur många människor det är som har deltagit vid det här laget, och även kändisar från hela världens deltagande tas nästan förgivet redan. Det innebär också som direkt resultat att även om bara en på tusen pers som ser utmaningen skänker pengar till forskning så är där ändå extremt mycket mer uppmärksamhet och doneringar till forskningen ändå, eftersom ALS varit en helt "osynlig sjukdom" innan detta.

Medlem
Inaktiv

Otroligt att Bill Gates inte hade en tjänare som hällde åt honom

Moderator | Testpilot
Skrivet av Propy:
Skrivet av Jesper943:
Skrivet av Propy:

Jag är väl lite dum, men vad är poängen med detta? Är det inte bättre att skänka pengar?

Poängen ligger i att väcka uppmärksamhet till sjukdomen, personligen hade jag ingen aning om vad ALS var innan Ice Bucket. Det är en sjukdom som inte får så mycket uppmärksamhet och som inte har mycket resurser till forskning så all fokus sjukdomen kan få ger lite hopp till att bota den.

Sen självklart behöver forskningen pengar men många av de som gör Ice bucket skänker ju även pengar till forskningen.
Jag tycker det är en av de bättre sakerna som har gått runt på internet, det är för ett positivt ändamål.

Men isf är det ok. Hade för mig att man valde mellan att hälla vatten över sig eller skänka pengar...

Spelar väl ändå ingen roll. ALS sprids ändå vare sig du sjänger pengar eller heller vatten över skallen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:
Skrivet av hansen:

Måste säga att jag gillar Charlie Sheens ice bucket mycket mera än dessa.
https://www.youtube.com/watch?v=qat9gR5nrpM

Han gör det bra, Patrick Stewart är en av de få som faktiskt förstått utmaningen dock.

https://www.youtube.com/embed/wkO4NIqAMss

Hur mycket skriver han check på? Patrick Stewart är ju kanske den skönaste människan någonsin dock!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Det här är nog det mest löjliga sak jag någonsin hört talas om. Handlar bara om att skryta om vilka coola personer man känner. Skärp er nu.

Medlem
Skrivet av robbis:

Det här är nog det mest löjliga sak jag någonsin hört talas om. Handlar bara om att skryta om vilka coola personer man känner. Skärp er nu.

Förmodligen har du ingen aning om vad ALS är eller vad de som har det går igenom. En kampanj som denna drar in mängder med pengar och sprider kunskap till forskning mot ALS.

Sen Ice bucket challenge startade har det blivit en över 1200% ökning på donationer till ALS Association. Det är knappast ett sammanträffande.

Skärp dig själv.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Killen som initierade det här drunkande tydligen nyligen. Vilket hemskt öde.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Trist och nästan lite ironiskt. :/

On point: När ska gaben göra Ice bucket challenge?!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Medlem

Kampanjen har varit fantastisk med att lyckas öka medvetandet om ALS.

Tycker nästan att Bill Gates leder hinkligan än så länge, snygg lösning!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Jesper943:
Skrivet av Propy:

Jag är väl lite dum, men vad är poängen med detta? Är det inte bättre att skänka pengar?

Poängen ligger i att väcka uppmärksamhet till sjukdomen, personligen hade jag ingen aning om vad ALS var innan Ice Bucket. Det är en sjukdom som inte får så mycket uppmärksamhet och som inte har mycket resurser till forskning så all fokus sjukdomen kan få ger lite hopp till att bota den.

Sen självklart behöver forskningen pengar men många av de som gör Ice bucket skänker ju även pengar till forskningen.
Jag tycker det är en av de bättre sakerna som har gått runt på internet, det är för ett positivt ändamål.

Håller med! visste inte heller vad ALS var innan. Har donerat till ALS nu. Det betyder ju att det funkar! WEEE!!

Inaktiv
Skrivet av robbis:

Det här är nog det mest löjliga sak jag någonsin hört talas om. Handlar bara om att skryta om vilka coola personer man känner. Skärp er nu.

Löjligt? Det är nog fan något av det bästa som hänt skiten vi kallar internet. Ett budskap sprids som en löpeld och det haglar säkerligen in pengar till en forskning som tidigare varit närmast obefintlig.

Nej, det är nog DU som ska skärpa dig...det handlar om en god sak, inte att skryta om sin umgängeskrets.

Medlem

Mycket trevligare än den där ölutmaningen som pågick för ett tag sedan, som egentligen inte hade någon vettig anledning.

Medlem

Som jag skrivit i en annan tråd så är det allt lite skryt och bra PR för de som gör det här. Men jag köper grejen då folk faktiskt bjuder på sig själva för en god sak. Keep it on!

Medlem

Jag har levt med människor i min närhet som drabbats av ALS i flera år. Varje gång man pratat med folk så vet ingen vad ALS är. Alltid måste man förklara. Rätt kul och uppmuntrande att se denna uppmärksamhet helt plötsligt kring sjukdomen, en sjukdom där bromsmedicinen förlänger livet med 3 månader.

Forskningen i sjukdomen är begränsad då det "bara" är ca 250 svenskar som sjuknar in per år. 50 % dör inom 18 månader, 20% lever mer än 5 år.

Stephen Hawkins har ALS, inte många som vet det.

Påverkar musklerna i kroppen, gärna neriffrån och upp. Inget förlopp är exakt samma. Men lungorna sitter ju som bekant högt upp, hjärnan är dock högre. Du dör av kvävning eller lunginflammation. Fullt funktionsduglig i huvudet. Dock påverkas tal så du tappar talet, förmågan att kommunicera. Eftersom armarna inte har styresel så kan du inget göra.

I danmark sätts respirator in tidigt, men i sverige är det upp till varje läkare när. Problemet är dock ju senare man gör det ju svårare blir operationen. ALS patienter i sverige har ett helvete med detta.

Vi är så glada att alla gör detta för forskningen, uppmärksamheten för ALS.. Etc.

Tack FZ, Tack alla spelutvecklare. Hjärtligt tack för att jag får skriva detta i ett sammanhang.

(Reggade mig bara för att skriva detta!)

Edit, boken Tisdagar med Morris, kan rekomenderas. När jag läste den visste jag inte nått om ALS, först flera år senare som jag kom i kontakt med den. Men den rekomenderas.

Medlem

Har ju dock gått överstyr, när man ser vänner och annat folk bla. på Facebook som bara ser det som en kul sak, men som ej vet varför man ens gör det.

12
Skriv svar