Asus ROG Swift PG278Q

Robot
Asus ROG Swift PG278Q

Nvidia vill frälsa gamers som lider av släpiga bilder - vi testar om G-Sync är spelbildskärmarnas Jesus.

#nvidia, #asus


Medlem
Asus ROG Swift PG278Q

"Asus vill gärna lyfta fram funktionen GamePlus som kan visa siktesmarkör (crosshair) samt timer för spawning och byggtider i populära e-sportspel, något som undertecknad inte finner mycket nytta i men kan vara värt att veta för dig som lirar på denna nivå."

Skönt att man kan fuska på hårdvarunivå så man slipper ladda hem program som lägger till sikten i spel där man annars inte har tillgång till det.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Då vet jag vilken bilskärm jag ska införskaffa mig.

Medlem

~7500:-? Ouf, det var lite väl häftigt för mig. Har FZ några tävlingar på G, månne?

Hur brukar priserna fungera vad gäller skärmar? Hur lång tid dröjer det innan vi kan se en prissänkning?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Hur brukar priserna fungera vad gäller skärmar? Hur lång tid dröjer det innan vi kan se en prissänkning?

Som det står i artikeln så lär det dröja till lite konkurrenter kommer ut på marknaden. BenQ släpper sin i Höst.

Medlem

Jag har den, grym skärm att spela på. Spela utan G-Sync känns inte som ett alternativ längre.

Medlem

Äntligen är tekniken här på riktigt! inte för att det spelar någon roll för mig just nu, sitter med ett R9-280X och en Asus 144 Mhz skärm sedan januari. Tar det om ett par tre år när det börjar bli dags att uppgradera

Medlem

Tycker personligen 27tum är lite stort om man sitter nära skärmen då täcker 24tum tillräckligt.

har en 24 tum asus med 144hz möjligheter men rätt så bortkastad med min dator egentligen i 1920 upplösning .
Ligger på ca 70-100 fps med max på grafik upplösningar .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Skägg.
10 Chambers
Medlem

Blir att köpa en sån lagom till Witcher 3

Medlem

Det är en kall dag i helvetet förren jag köper en TN-skärm för över 7000 Kr oavsett vilka specialfinesser den har.

Medlem
Skrivet av Cirdane:

Det är en kall dag i helvetet förren jag köper en TN-skärm för över 7000 Kr oavsett vilka specialfinesser den har.

Satt och roade mig på SweClockers när de hade testat den här och beskådade något så fantastiskt som ett fanboy-krig mellan skärmpanelstekniker (hur nördigt får det bli?)

Saken är den att hela branchen tycks vara överens om att det här är den bästa TN-panelen som finns. Därmed bör många som har strikta åsikter om TN lugna sig lite tills de faktiskt testat skärmen själva.

Utöver det är det uppenbart en gaming-skärm och fokus ligger bevisligen på responstiden och smidiga uppdateringar, inte bildkvalitet. Om man sitter och jobbar med foto/video eller annat som kräver mer korrekta färger är man uppenbart utanför målgruppen och då tycker jag inte ens det är värt att yttra sig i sammanhanget.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av Cirdane:

Det är en kall dag i helvetet förren jag köper en TN-skärm för över 7000 Kr oavsett vilka specialfinesser den har.

Satt och roade mig på SweClockers när de hade testat den här och beskådade något så fantastiskt som ett fanboy-krig mellan skärmpanelstekniker (hur nördigt får det bli?)

Saken är den att hela branchen tycks vara överens om att det här är den bästa TN-panelen som finns. Därmed bör många som har strikta åsikter om TN lugna sig lite tills de faktiskt testat skärmen själva.

Utöver det är det uppenbart en gaming-skärm och fokus ligger bevisligen på responstiden och smidiga uppdateringar, inte bildkvalitet. Om man sitter och jobbar med foto/video eller annat som kräver mer korrekta färger är man uppenbart utanför målgruppen och då tycker jag inte ens det är värt att yttra sig i sammanhanget.

Så för att man är gamer får man inte ställa krav på bildkvallite? okej...

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av Cirdane:

Det är en kall dag i helvetet förren jag köper en TN-skärm för över 7000 Kr oavsett vilka specialfinesser den har.

Satt och roade mig på SweClockers när de hade testat den här och beskådade något så fantastiskt som ett fanboy-krig mellan skärmpanelstekniker (hur nördigt får det bli?)

Saken är den att hela branchen tycks vara överens om att det här är den bästa TN-panelen som finns. Därmed bör många som har strikta åsikter om TN lugna sig lite tills de faktiskt testat skärmen själva.

Utöver det är det uppenbart en gaming-skärm och fokus ligger bevisligen på responstiden och smidiga uppdateringar, inte bildkvalitet. Om man sitter och jobbar med foto/video eller annat som kräver mer korrekta färger är man uppenbart utanför målgruppen och då tycker jag inte ens det är värt att yttra sig i sammanhanget.

Jag kör med IPS för jag gillar bra grafik när det är möjligt.
Spelar man på en Benq eller Asus är färgerna så dåliga och bildkvalité så åt helvete att det känns som om spelet är 5år äldre än vad det egentligen är.

Den här skärmen är nog bra för att jag skulle kunna överväga att gå över till en TN panel MEN jag är ingen casual gamer så jag sitter på 3 skärmar och att lägga ut 22k kr är lite väl mycket för min smak.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Köpte en LG 34UM95-P för drygt en månad sen, och det gick på ungefär en tusenlapp mer än denna. Visst bränner det till i plånboken, men skärmen är en viktig sak när man stirrar på den 16 timmar om dygnet, varje dag. Och min förra skärm hade jag haft i över 5 år, så man byter dem inte direkt ofta. Så 7000 för en riktigt bra skärm är en helt klart värd investering om man har råd med grafikkortet som krävs för att driva så många pixlar.

Jag kände inte till Asus-skärmen när jag köpte min LG, men hade jag gjort det så hade jag tagit den istället. LG:n är helt underbar (3440x1440 rawr), men den lämpar sig bättre för arbete än spelande, till skillnad mot Asusen.

Men ja, många spel kommer knappt upp i 60fps för mig på denna, då de måste driva 3440x1440x60=297 216 000 pixlar i sekunden, varpå Asusen kan komma upp i hela 2560x1440x144=530 841 600 pixlar i sekunden. Så det skulle krävas ett par rejäla grafikkort för att utnyttja den till fullo.

Geeks Gaming

"Endast Displayport-anslutning p.g.a. G-Sync" Ser inte detta som minus... tycker alla ska gå över till detta

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

"Endast Displayport-anslutning p.g.a. G-Sync" Ser inte detta som minus... tycker alla ska gå över till detta

Då undrar man naturligtvis varför alla ska använda det?


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Inaktiv
Skrivet av chopper:
Skrivet av Jinxswe:

"Endast Displayport-anslutning p.g.a. G-Sync" Ser inte detta som minus... tycker alla ska gå över till detta

Då undrar man naturligtvis varför alla ska använda det?

man får en hdmi ledig så man kan koppla till en tv t.ex

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Jinxswe:

"Endast Displayport-anslutning p.g.a. G-Sync" Ser inte detta som minus... tycker alla ska gå över till detta

Skrivet av chopper:
Skrivet av Jinxswe:

"Endast Displayport-anslutning p.g.a. G-Sync" Ser inte detta som minus... tycker alla ska gå över till detta

Då undrar man naturligtvis varför alla ska använda det?

Nej det var inte heller ett stort minus, men det finns de med äldre grafikkort som endast är utrustade med DVI, HDMI, VGA etc. Då blir det utöver en dyr skärm även krav på nytt grafikkort. De som vill köpa denna skärm lär förvisso vilja spela med bra fps, och därmed behöva ett rejält grafikkort, men om de kan använda sitt gamla grafikkort blir den initiala kostnaden åtminstone inte lika blodig.

Men, med det sagt så tror jag att det är ytterst få som sitter med grafikkort utan DP-stöd idag. Geforce GTX 600-serien, som är grundkrav för G-Sync, har med få undantag DP-port som grundspecifikationer. GTX 650 har väl inte det vill jag minnas, men jag tvivlar på att gamers som spekulerar på denna skärm sitter med ett sådant.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Är super nöjd med min!

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av chopper:
Skrivet av Jinxswe:

"Endast Displayport-anslutning p.g.a. G-Sync" Ser inte detta som minus... tycker alla ska gå över till detta

Då undrar man naturligtvis varför alla ska använda det?

man får en hdmi ledig så man kan koppla till en tv t.ex

Visst ett bra tips. Men jag har en extra dator till TV'n så för mig går det bort har 4st hdmi + pc ingång på tv'n.
Visst lockar det med en sådan här skärm men priset får mig att vänta.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Oneone:
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av Cirdane:

Det är en kall dag i helvetet förren jag köper en TN-skärm för över 7000 Kr oavsett vilka specialfinesser den har.

Satt och roade mig på SweClockers när de hade testat den här och beskådade något så fantastiskt som ett fanboy-krig mellan skärmpanelstekniker (hur nördigt får det bli?)

Saken är den att hela branchen tycks vara överens om att det här är den bästa TN-panelen som finns. Därmed bör många som har strikta åsikter om TN lugna sig lite tills de faktiskt testat skärmen själva.

Utöver det är det uppenbart en gaming-skärm och fokus ligger bevisligen på responstiden och smidiga uppdateringar, inte bildkvalitet. Om man sitter och jobbar med foto/video eller annat som kräver mer korrekta färger är man uppenbart utanför målgruppen och då tycker jag inte ens det är värt att yttra sig i sammanhanget.

Så för att man är gamer får man inte ställa krav på bildkvallite? okej...

Givetvis får du det. Har du testat skärmen själv? Kan du berätta vad det är du är missnöjd med? Jag har inte gjort det, men har läst mångas omdömen och den verkar stå i en klass för sig. Finns folk som menar att den står sig väldigt bra mot IPS-skärmar i 20-30.000 kronorsklassen.

Personen jag svarade till passade in som handen i handsken i fanboy-kriget som var på SweC. När det skrivs att skärmens bildkvalitet är något utöver det vanliga för paneltypen är det bara löjligt och urbota korkat att häva ur sig att man inte är intresserad bara för paneltypens skull trots att man inte testat den själv. Sen ska man ju kanske inse att skärmens nuvarande pris är så pass högt eftersom produkten är helt unik på marknaden och att Asus genom avsaknad på konkurrens kan ta ut såna summor. Ignoransen skiner som en sommarsol hos vissa

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av Oneone:
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av Cirdane:

Det är en kall dag i helvetet förren jag köper en TN-skärm för över 7000 Kr oavsett vilka specialfinesser den har.

Satt och roade mig på SweClockers när de hade testat den här och beskådade något så fantastiskt som ett fanboy-krig mellan skärmpanelstekniker (hur nördigt får det bli?)

Saken är den att hela branchen tycks vara överens om att det här är den bästa TN-panelen som finns. Därmed bör många som har strikta åsikter om TN lugna sig lite tills de faktiskt testat skärmen själva.

Utöver det är det uppenbart en gaming-skärm och fokus ligger bevisligen på responstiden och smidiga uppdateringar, inte bildkvalitet. Om man sitter och jobbar med foto/video eller annat som kräver mer korrekta färger är man uppenbart utanför målgruppen och då tycker jag inte ens det är värt att yttra sig i sammanhanget.

Så för att man är gamer får man inte ställa krav på bildkvallite? okej...

Givetvis får du det. Har du testat skärmen själv? Kan du berätta vad det är du är missnöjd med? Jag har inte gjort det, men har läst mångas omdömen och den verkar stå i en klass för sig. Finns folk som menar att den står sig väldigt bra mot IPS-skärmar i 20-30.000 kronorsklassen.

Personen jag svarade till passade in som handen i handsken i fanboy-kriget som var på SweC. När det skrivs att skärmens bildkvalitet är något utöver det vanliga för paneltypen är det bara löjligt och urbota korkat att häva ur sig att man inte är intresserad bara för paneltypens skull trots att man inte testat den själv. Sen ska man ju kanske inse att skärmens nuvarande pris är så pass högt eftersom produkten är helt unik på marknaden och att Asus genom avsaknad på konkurrens kan ta ut såna summor. Ignoransen skiner som en sommarsol hos vissa

Det påståendet skulle jag nog ta men många skopor salt innan jag har läst en utförlig review från en respekterad sida. TN-paneler har vissa egenskaper som tekniskt sett inte går att komma ifrån vilket gör sådana paneler helt ointressanta för mig, tyvärr.

Geeks Gaming
Skrivet av chopper:
Skrivet av bleak:
Skrivet av chopper:
Skrivet av Jinxswe:

"Endast Displayport-anslutning p.g.a. G-Sync" Ser inte detta som minus... tycker alla ska gå över till detta

Då undrar man naturligtvis varför alla ska använda det?

man får en hdmi ledig så man kan koppla till en tv t.ex

Visst ett bra tips. Men jag har en extra dator till TV'n så för mig går det bort har 4st hdmi + pc ingång på tv'n.
Visst lockar det med en sådan här skärm men priset får mig att vänta.

Hahah så ni vill kollar era skärmar till tvn??? hahah

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Finns folk som menar att den står sig väldigt bra mot IPS-skärmar i 20-30.000 kronorsklassen

Jag kan redan nu säga att det är helt galet fel.

PC278Q har riktigt bra bild för att vara en TN-panel. Out of the box är den helt ok men att jämföra den med en IPS för 20 eller 30k är så galet fel att det kan jämföras med att snacka om att en Volvo 240 ligger i samma prestandaklass som en Koenigsegg.

Här finns ett bättre test där man testar skärmen och inte bara skriver lite slumpade saker om den.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_rog_swift_pg278q.htm

Och läser man testet så ser man att färgerna är riktigt bra men kontrasten inte riktigt når upp till den nivån man vill ha på en skärm man betalar över 4000kr för.

Men som sagt man köper inte en sån här skärm för bildhantering utan det är för att spela spel och då kanske man inte bryr sig så mycket om bilden inte är lika bra som en IPS. Men att jämföra den med en IPS för 30k, herre gud...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av chopper:
Skrivet av bleak:
Skrivet av chopper:
Skrivet av Jinxswe:

"Endast Displayport-anslutning p.g.a. G-Sync" Ser inte detta som minus... tycker alla ska gå över till detta

Då undrar man naturligtvis varför alla ska använda det?

man får en hdmi ledig så man kan koppla till en tv t.ex

Visst ett bra tips. Men jag har en extra dator till TV'n så för mig går det bort har 4st hdmi + pc ingång på tv'n.
Visst lockar det med en sådan här skärm men priset får mig att vänta.

Hahah så ni vill kollar era skärmar till tvn??? hahah

När jag ser film i vardagsrummet så ja?

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sebbepojken:

Finns folk som menar att den står sig väldigt bra mot IPS-skärmar i 20-30.000 kronorsklassen

Jag kan redan nu säga att det är helt galet fel.

PC278Q har riktigt bra bild för att vara en TN-panel. Out of the box är den helt ok men att jämföra den med en IPS för 20 eller 30k är så galet fel att det kan jämföras med att snacka om att en Volvo 240 ligger i samma prestandaklass som en Koenigsegg.

Här finns ett bättre test där man testar skärmen och inte bara skriver lite slumpade saker om den.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_rog_swift_pg278q.htm

Och läser man testet så ser man att färgerna är riktigt bra men kontrasten inte riktigt når upp till den nivån man vill ha på en skärm man betalar över 4000kr för.

Men som sagt man köper inte en sån här skärm för bildhantering utan det är för att spela spel och då kanske man inte bryr sig så mycket om bilden inte är lika bra som en IPS. Men att jämföra den med en IPS för 30k, herre gud...

Vad är galet fel? Jag har läst vad folk tycker - alltså subjektiva åsikter. Allt faller ju på betraktarens ögon, erfarenhet och referenser så det hjälper inte så mycket att bara titta på siffror när man vill få ut ett slutligt omdöme.

Medlem

Saknas det inte en sida. Ni skriver knappt nåt om hur ni upplever g-sync i olika spel, filmer etc, hur skärmen känns. Läser mest förklaring på olika funktioner.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Geeks Gaming
Skrivet av bleak:
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av chopper:
Skrivet av bleak:
Skrivet av chopper:
Skrivet av Jinxswe:

"Endast Displayport-anslutning p.g.a. G-Sync" Ser inte detta som minus... tycker alla ska gå över till detta

Då undrar man naturligtvis varför alla ska använda det?

man får en hdmi ledig så man kan koppla till en tv t.ex

Visst ett bra tips. Men jag har en extra dator till TV'n så för mig går det bort har 4st hdmi + pc ingång på tv'n.
Visst lockar det med en sådan här skärm men priset får mig att vänta.

Hahah så ni vill kollar era skärmar till tvn??? hahah

När jag ser film i vardagsrummet så ja?

Då drar man ju hellre direkt från datorn till tvn så slipper man både video och ljudlagg

Medlem

jag skulle nog satsat på en, om jag hade fredrik reinfeldts månads lön.

12
Skriv svar