Bekräftat: Valve testar Steam-kontroll med styrspak

Robot
Bekräftat: Valve testar Steam-kontroll med styrspak

Sommarens läckta Steam Controller-bild bekräftas av journalist.

#valve


Medlem
Bekräftat: Valve testar Steam-kontroll med styrspak

Det ser faktiskt inte helt dumt ut. Jag är glad att Valve tar tid på sig att testa olika layouts innan de bestämmer sig för en slutgiltig design.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Jag är lite oroad att plattan leder till samma känsla som att spela fps spel på en padda eller iPhone :S

Dvs som att kasta pil och skjuta pistol med tårna...

Medlem

1 Dpad
2 (Dpad) tum-joystick
3 Dpad (tum-joystick) touchpad
4 Dpad tum-joystick touchpad tankekraft
5 ?
6 Profit


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Jag är lite oroad att plattan leder till samma känsla som att spela fps spel på en padda eller iPhone :S

Dvs som att kasta pil och skjuta pistol med tårna...

Just fps är helt omöjligt för mig utan mus och tangentbord. Så den känslan närvarar även med joystick, handkontroll, med mera för mig.

Men som du säger, platta (t.ex. musplatta på en laptop) är ju fantastiskt oskönt till fps.

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av vuze2143:

Jag är lite oroad att plattan leder till samma känsla som att spela fps spel på en padda eller iPhone :S

Dvs som att kasta pil och skjuta pistol med tårna...

Just fps är helt omöjligt för mig utan mus och tangentbord. Så den känslan närvarar även med joystick, handkontroll, med mera för mig.

Men som du säger, platta (t.ex. musplatta på en laptop) är ju fantastiskt oskönt till fps.

steampaddan är urgröpt så det kommer underlätta lite. Men svårt att tänka mig att det kommer funka och kollar man alla videos än så länge från paddan är den långt mycket värre än en joystick. Att göra något så enkelt som vända sig 180 grader verkar ta 5 år och rörelsen hackar runt i slumpad riktning.

Kollar man den här videon ser man klart och tydligt när han vänder på sig att siktet går upp eller ner med rörelsen och att han ofta vänder sig för mycket eller för lite.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av vuze2143:

Jag är lite oroad att plattan leder till samma känsla som att spela fps spel på en padda eller iPhone :S

Dvs som att kasta pil och skjuta pistol med tårna...

Just fps är helt omöjligt för mig utan mus och tangentbord. Så den känslan närvarar även med joystick, handkontroll, med mera för mig.

Men som du säger, platta (t.ex. musplatta på en laptop) är ju fantastiskt oskönt till fps.

Att säga att det är 'omöjligt' är kanske att ta i? Kan forskare ta sig till månen och tillbaka kan fan vi spela FPS med kontroller i soffan

Sen kanske det inte är 100% optimalt men jag är iaf övertygad om att den är bättre än mus + tangentbord - helt enkelt för att det senare är så värdelöst I SOFFAN. Glöm inte bort att Steam Machines och Steam Controller är för vardagsrummet och inte skrivbordet i första hand.

Golden Eye till N64 bevisade att FPS går att spela på konsoll. Det handlar oftast om hur spelet är designat. I de videos jag har sett med Steam Controllern verkar det gå minst lika bra som en vanlig PS4- eller Xboxkontroller. och dessa vet vi redan idag funkar iaf hjälpligt för de allra flesta. Verkligen inget att använda i SM i Counter-Strike men återigen - vardagsrummet

Inaktiv

Vet inte hur många gameplay-filmer jag sett där de försöker bevisa hur bekväm och funktionell touchplattorna är - i min värld är och förblir tanken på att spela med dem något som ger mig kalla kårar. Antingen så glider fingrarna runt, eller (vilket jag tror än mer på) så kommer man få hemska friktionssår i fingrarna efter flitigt spelande.

Och då har jag ändå inga jätteproblem med att spela FPS med tumspakar (men föredrar givetvis mus och tangentbord)

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Vet inte hur många gameplay-filmer jag sett där de försöker bevisa hur bekväm och funktionell touchplattorna är - i min värld är och förblir tanken på att spela med dem något som ger mig kalla kårar. Antingen så glider fingrarna runt, eller (vilket jag tror än mer på) så kommer man få hemska friktionssår i fingrarna efter flitigt spelande.

Och då har jag ändå inga jätteproblem med att spela FPS med tumspakar (men föredrar givetvis mus och tangentbord)

Om inte Valve testar kontrollerna så pass att man inte får sår av dem så undrar jag vad som tar sån tid. Jag har stort förtroende för Valve. De lyckades med digital distribution i en tid när ingen trodde på det. De har gång på gång levererat kvalitativa stortitlar som innoverat på olika sätt. Jag tycker deras kontroller verkar mycket mer intressant och genomtänkt än t.ex. Wii U. Och då brukar Nintendo anses som de stora innovatörerna när det kommer till konsoller.

1
Skriv svar