Asus ROG Swift PG278Q

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sebbepojken:

Finns folk som menar att den står sig väldigt bra mot IPS-skärmar i 20-30.000 kronorsklassen

Jag kan redan nu säga att det är helt galet fel.

PC278Q har riktigt bra bild för att vara en TN-panel. Out of the box är den helt ok men att jämföra den med en IPS för 20 eller 30k är så galet fel att det kan jämföras med att snacka om att en Volvo 240 ligger i samma prestandaklass som en Koenigsegg.

Här finns ett bättre test där man testar skärmen och inte bara skriver lite slumpade saker om den.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_rog_swift_pg278q.htm

Och läser man testet så ser man att färgerna är riktigt bra men kontrasten inte riktigt når upp till den nivån man vill ha på en skärm man betalar över 4000kr för.

Men som sagt man köper inte en sån här skärm för bildhantering utan det är för att spela spel och då kanske man inte bryr sig så mycket om bilden inte är lika bra som en IPS. Men att jämföra den med en IPS för 30k, herre gud...

Vad är galet fel? Jag har läst vad folk tycker - alltså subjektiva åsikter. Allt faller ju på betraktarens ögon, erfarenhet och referenser så det hjälper inte så mycket att bara titta på siffror när man vill få ut ett slutligt omdöme.

Men nu är det inte subjektivt alls. En skärm med bra bild på pappret har bättre bild än en sämre skärm.
Någon som jobbar med bildhantering kanske sitter med en Eizo Coloredge för 20 papp och bilden på den kommer på pappret vara hästlängder bättre än den på en PC278Q oavsett vad någon säger.
Sedan om det kommer en person som påstår att hans PC278Q har bättre bild än en Coloredge är lika subjektivt som att säga att en Volvo 240 har fler hästar än en koenigsegg eller att en macbook air presterar bättre i spel än en pc med dubbla gtx 780 Ti.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av chopper:
Skrivet av bleak:
Skrivet av chopper:
Skrivet av Jinxswe:

"Endast Displayport-anslutning p.g.a. G-Sync" Ser inte detta som minus... tycker alla ska gå över till detta

Då undrar man naturligtvis varför alla ska använda det?

man får en hdmi ledig så man kan koppla till en tv t.ex

Visst ett bra tips. Men jag har en extra dator till TV'n så för mig går det bort har 4st hdmi + pc ingång på tv'n.
Visst lockar det med en sådan här skärm men priset får mig att vänta.

Hahah så ni vill kollar era skärmar till tvn??? hahah

När jag ser film i vardagsrummet så ja?

Då drar man ju hellre direkt från datorn till tvn så slipper man både video och ljudlagg

Uhm, kanske jag missförstod vad han skrev men det är så jag gör. Drar från HDMI i grafikkortet till tv,n

Medlem

Hoppas på att AMD släpper sitt freesync som uppnår ungefär samma men man slipper köpa ny skärm. Nån som hört något ?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

Så ULMB ger bättre rörelseskärpa än G-sync vid hög FPS?
Nackdelen med lightboost/ULMB är ju att man har ett stroboskop i ansiktet, kan inte vara bra för ögonen.

Gen
Medlem

Den är riktigt bra men ger mig en viss grynighet vid vissa grafiska effekter. Kan vara ett måndagsex...

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Hoppas på att AMD släpper sitt freesync som uppnår ungefär samma men man slipper köpa ny skärm. Nån som hört något ?

Finns det några skärmar som stödjer dp 1.2a? Tror nog du behöver köpa ny skärm ändå.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sebbepojken:

Finns folk som menar att den står sig väldigt bra mot IPS-skärmar i 20-30.000 kronorsklassen

Jag kan redan nu säga att det är helt galet fel.

PC278Q har riktigt bra bild för att vara en TN-panel. Out of the box är den helt ok men att jämföra den med en IPS för 20 eller 30k är så galet fel att det kan jämföras med att snacka om att en Volvo 240 ligger i samma prestandaklass som en Koenigsegg.

Här finns ett bättre test där man testar skärmen och inte bara skriver lite slumpade saker om den.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_rog_swift_pg278q.htm

Och läser man testet så ser man att färgerna är riktigt bra men kontrasten inte riktigt når upp till den nivån man vill ha på en skärm man betalar över 4000kr för.

Men som sagt man köper inte en sån här skärm för bildhantering utan det är för att spela spel och då kanske man inte bryr sig så mycket om bilden inte är lika bra som en IPS. Men att jämföra den med en IPS för 30k, herre gud...

Vad är galet fel? Jag har läst vad folk tycker - alltså subjektiva åsikter. Allt faller ju på betraktarens ögon, erfarenhet och referenser så det hjälper inte så mycket att bara titta på siffror när man vill få ut ett slutligt omdöme.

Men nu är det inte subjektivt alls. En skärm med bra bild på pappret har bättre bild än en sämre skärm.
Någon som jobbar med bildhantering kanske sitter med en Eizo Coloredge för 20 papp och bilden på den kommer på pappret vara hästlängder bättre än den på en PC278Q oavsett vad någon säger.
Sedan om det kommer en person som påstår att hans PC278Q har bättre bild än en Coloredge är lika subjektivt som att säga att en Volvo 240 har fler hästar än en koenigsegg eller att en macbook air presterar bättre i spel än en pc med dubbla gtx 780 Ti.

I verkligheten handlar det inte om vad som är bäst på pappret. Allt handlar om hur en skärm upplevs när den används och då är det givetvis troligt att en skärm som är bättre på pappret upplevs som bättre. Men då är det bara subjektiva åsikter som folk kan komma med och det är såna jag har läst. Om folk med skärmar för tiotusentals kronor menar att den här skärmen för 7500 kr står sig bra mot dem tycker jag bara att det är positivt och styrker bara argumentet om att du behöver prova skärmen innan du dissar den ännu mer. Sen vet jag inte varför du tar upp exempel som om någon skulle ha påstått att Swift är bättre än allt annat.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sebbepojken:

Finns folk som menar att den står sig väldigt bra mot IPS-skärmar i 20-30.000 kronorsklassen

Jag kan redan nu säga att det är helt galet fel.

PC278Q har riktigt bra bild för att vara en TN-panel. Out of the box är den helt ok men att jämföra den med en IPS för 20 eller 30k är så galet fel att det kan jämföras med att snacka om att en Volvo 240 ligger i samma prestandaklass som en Koenigsegg.

Här finns ett bättre test där man testar skärmen och inte bara skriver lite slumpade saker om den.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_rog_swift_pg278q.htm

Och läser man testet så ser man att färgerna är riktigt bra men kontrasten inte riktigt når upp till den nivån man vill ha på en skärm man betalar över 4000kr för.

Men som sagt man köper inte en sån här skärm för bildhantering utan det är för att spela spel och då kanske man inte bryr sig så mycket om bilden inte är lika bra som en IPS. Men att jämföra den med en IPS för 30k, herre gud...

Vad är galet fel? Jag har läst vad folk tycker - alltså subjektiva åsikter. Allt faller ju på betraktarens ögon, erfarenhet och referenser så det hjälper inte så mycket att bara titta på siffror när man vill få ut ett slutligt omdöme.

Men nu är det inte subjektivt alls. En skärm med bra bild på pappret har bättre bild än en sämre skärm.
Någon som jobbar med bildhantering kanske sitter med en Eizo Coloredge för 20 papp och bilden på den kommer på pappret vara hästlängder bättre än den på en PC278Q oavsett vad någon säger.
Sedan om det kommer en person som påstår att hans PC278Q har bättre bild än en Coloredge är lika subjektivt som att säga att en Volvo 240 har fler hästar än en koenigsegg eller att en macbook air presterar bättre i spel än en pc med dubbla gtx 780 Ti.

I verkligheten handlar det inte om vad som är bäst på pappret. Allt handlar om hur en skärm upplevs när den används och då är det givetvis troligt att en skärm som är bättre på pappret upplevs som bättre. Men då är det bara subjektiva åsikter som folk kan komma med och det är såna jag har läst. Om folk med skärmar för tiotusentals kronor menar att den här skärmen för 7500 kr står sig bra mot dem tycker jag bara att det är positivt och styrker bara argumentet om att du behöver prova skärmen innan du dissar den ännu mer. Sen vet jag inte varför du tar upp exempel som om någon skulle ha påstått att Swift är bättre än allt annat.

Jag har provat skärmen men inte kalibrerad. Jag dissar inte skärmen jag bara påpekar faktafel angående att den ställer sig mot en ips för trettiotusen svenska riksdaler.

Det du försöker göra är att få det att verka som om det är subjektivt hur bra en skärm är oavsett hur dåliga eller bra egenskaper den har.
Det är som att säga att en 600kr Samsung ställer sig mot den för att någon har sagt det, även om samsungen är riktigt dålig på pappret.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

tn kan slänga sig i väggen sålänge som ips har bättre bildkvalite

Gen
Medlem
Skrivet av humancentipede:

tn kan slänga sig i väggen sålänge som ips har bättre bildkvalite

Finns ingen 1440p IPS @ 144Hz med 1ms GtG vad jag känner till. IPS skärmar är långsammare helt enkelt.

Medlem

Någon som upplevt följande problem med denna skärm?

https://forums.geforce.com/default/topic/779597/asus-rog-swif...

Jag tänkte köpa en direkt efter jobbet idag, men efter att ha läst den tråden blev jag extremt tveksam... :/

12
Skriv svar