ALS Ice bucket challenge.

Inaktiv
ALS Ice bucket challenge.

Ingen kan väl överhuvudtaget missat ALS Ice bucket challenge! Men om det finns någon i vårt avlånga land som inte vet vad det är, man häller en hink med isvatten över sig i syfte att få folk att bli medvetna om sjukdomen ALS (amytrofisk lateralskleros, neurodegenerativ nervsjukdom som leder till att de nervceller som styr kroppens muskler gradvis förtvinar).

Och visst har väl kampanjen gjort lite av det den skulle. Jag exempelvis hade faktiskt ingen som helst koll att det fanns något som hette ALS, hade hört talas om MS men inte ALS (jag tycker dom verkar vara väldigt lika så därför jag tar upp det). Beror väl på att det ena har jag haft i min närhet och inte det andra.

Vad jag har förstått så var det en före detta baseboll-spelare som drabbats av sjukdomen som startade hela grejen, just för att göra sjukdomen känd och få folk att donera pengar till forskning. Men jag kan känna att många av dom kändisar som blivit nominerade att kyla ner sig inte har varken fört fram något om sjukdomen eller sagt att dom ska donera/berättat var man ska vända sig om man vill donera. Vissa har och dom ska ha cred för det, men andra verkar bara haka på något som dom tycker är ett häftigt sätt att synas på.

Nu har utmaningen spridit sig till oss dödliga, i alla fall på min facebook-vägg. Det stör mig. Och jag ska förklara varför. Ingen av dom jag känner har ens nämnt att dom skänkt pengar etc. Utan ser mer ut som att dom tycker att det är kul att få göra ännu en utmaning sedan den kopiöst dumma öl-grejen spred sig som en löpeld. Visst, man kanske är "häftig" om man blir utmanad, alla kändisar har ju gjort det... Men för mig finns det inget syfte med att vanligt folk ska ta över stafettpinnen på det sättet, för alla som är vän med en på facebook (snarare alla som har facebook) har ju redan sett hela kändiseliten göra det.

Sambon visade mig den här texten efter att vi suttit och pratat lite om det; [http://www.theladbible.com/articles/jackass-steve-o-has-criti...]. Stor eloge till Steve-o! Precis som han skriver, hade alla kändisar gjort något i stil med det han gjort så skulle vi se helt andra summor som donerats. Både från kändisar och andra!

Och ja, jag tänker försöka göra något jag också. Känner inte att man har rätt att sitta och klaga på andra utan att ta ställning själv och göra precis det som man vill att andra ska göra.

Så, nu har jag hyllat, gnällt och skällt färdigt Vad tycker ni om just ALS ice bucket challenge?

#blogg


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem
ALS Ice bucket challenge.

Som jag har förstått det så handlar inte det om att donera pengar, utan att uppmärksamma sjukdomen, och det har dom ju verkligen lyckats med. Det har tydligen samlats in över 15 miljoner dollar sen detta började, pengar som utan detta aldrig hade nått fram till forskningen. Jag förstår inte hur man kan klaga på en bra sak.
Det är både en kul grej (vem gillar inte att se en kändis eller kompis få iskallt vatten över sig), det trillar in miljoner på kontot för forskning samt att det främst uppmärksammar en sjukdom som inte får så mycket utrymme i media.

Förstår verkligen inte hur vissa människor får det här till en dålig sak.

Medlem

Det har samlats in långt mycket mer än så - det snackas om runt ~70 miljoner dollar på en månad, jämfört med 2 miljoner dollar under samma tid förra året.

Vad det gäller uppmärksamhet så har jag två länkar här som är väldigt talande:

[http://tools.wmflabs.org/wikitrends/english-most-visited-this...]

[http://tools.wmflabs.org/wikitrends/swedish-most-visited-this...]

Kampanjen är utan tvivel vansinnigt lyckad och bara tanken på det gör mig riktigt riktigt glad!

Medlem

Aw. Trodde vi skulle få se dig göra Icebucketchallenge.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Det som man ser saknas i allt fler icebucckets är ju information om sjukdomen, då har det inget syfte tycker jag. Men annars, visst kör på.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

ZF
Medlem

jag trodde hela grejen var att man skulle hälla isvatten på sig för att slippa betala in ett bidrag.

Inaktiv
Skrivet av Svanberg:

Som jag har förstått det så handlar inte det om att donera pengar, utan att uppmärksamma sjukdomen, och det har dom ju verkligen lyckats med. Det har tydligen samlats in över 15 miljoner dollar sen detta började, pengar som utan detta aldrig hade nått fram till forskningen. Jag förstår inte hur man kan klaga på en bra sak.
Det är både en kul grej (vem gillar inte att se en kändis eller kompis få iskallt vatten över sig), det trillar in miljoner på kontot för forskning samt att det främst uppmärksammar en sjukdom som inte får så mycket utrymme i media.

Förstår verkligen inte hur vissa människor får det här till en dålig sak.

Jag säger inte att det är en dålig sak, tvärtom. Det jag menar är negativt är att det är för lite information. Och som jag förstod kampanjen från början, var det att man skulle göra utmaningen och betala in minst 100 dollar (när kampanjen nådde kändisarna och inte bara var bland baseboll-lag runtom i USA).

Nu är det ju kändisar som faktiskt dragit ett stort strå till stacken efter utmaningen, Charlie Sheen, Steve-O, Brian vad-han-nu-heter (som alltid har en massa snygga tjejer med sig). Tycker bara att det är synd att det inte är mer fokus på information om både sjukdomen och vart man kan donera.

Skrivet av Apministern:

Aw. Trodde vi skulle få se dig göra Icebucketchallenge.

Haha! Nädu, jag låter bli vattnet och ger till forskningen ändå. Ingen wet t-shirt här inte! ;P


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem
Skrivet av Nineldo:

Haha! Nädu, jag låter bli vattnet och ger till forskningen ändå. Ingen wet t-shirt här inte! ;P

Va! Nej! Det var inte det jag....!


signatur

Everybody needs help.

Inaktiv
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Nineldo:

Haha! Nädu, jag låter bli vattnet och ger till forskningen ändå. Ingen wet t-shirt här inte! ;P

Va! Nej! Det var inte det jag....!

http://i621.photobucket.com/albums/tt291/heatheroster/Gifs/em...

Hahahaha! XD


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

1
Skriv svar