Så får du bäst bild från dina gamla konsoler

Robot
Så får du bäst bild från dina gamla konsoler

Dagens moderna tv-apparater är sällan snälla mot dina gamla spel.


Medlem
Så får du bäst bild från dina gamla konsoler

Blir nog att kolla upp Framemeister

Medlem

Nu kliar det i fingrarna!


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Det här var den längsta reklamfilmen för Framemeister jag sett.

Medlem

lol. "Wii U" ? Det är alltså "Component"

Medlem
Skrivet av Mabec:

lol. "Wii U" ? Det är alltså "Component"

Nej, HDMI.

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Mabec:

lol. "Wii U" ? Det är alltså "Component"

Nej, HDMI.

Ska väl gå att köpa komponentkabel från Nintendo själva för Wii U, men HDMI är det som kommer med kartongen

Medlem

Om det är HDMI så är bilden inte 1:1 och något är väldigt fel.

Medlem
Skrivet av Mabec:

Om det är HDMI så är bilden inte 1:1 och något är väldigt fel.

HDMI är inte alltid det bästa valet. För äldre spel som inte är i HD så är SCART överlägset bäst. Så vill man få ut bästa bild ur sina gamla spel på en nyare TV så är det värt att investera i en rejäl AD-converter.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Mabec:

Om det är HDMI så är bilden inte 1:1 och något är väldigt fel.

HDMI är inte alltid det bästa valet. För äldre spel som inte är i HD så är SCART överlägset bäst. Så vill man få ut bästa bild ur sina gamla spel på en nyare TV så är det värt att investera i en rejäl AD-converter.

Eller kanske komponent om det finns.


signatur

Jäh!

meen vänta lite nu..vi i sverige har väl använt scart till det mesta? alltså har vi redan haft skit bra bild eller?


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

meen vänta lite nu..vi i sverige har väl använt scart till det mesta? alltså har vi redan haft skit bra bild eller?

Jo vi har haft den bättre bilden tack vare Scart, men jänkarna har haft 60Hz vs våra tråkiga 50.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Trevligt! Har alltid undrat om det gick att åtgärda på något sätt. Kommer nog skaffa en Framemeister så småningom, trots att priset är ganska saftigt...

Anyway, om någon är intresserad av att faktiskt köpa en Framemeister skulle jag eventuellt kunna hjälpa till. Bor nämligen i Japan och kan eventuellt få tag på den billigare här än ni kan hitta där borta i väst. Kikade lite snabbt bara och skulle tippa på runt 2500kr inklusive frakt till Sverige. Skicka gärna PM om ni är intresserade.

Värt att notera är att dom också säljer en USB3 capture device (XCAPTURE-1) med alla inputs du kan tänka dig, plus stöd för allt från 240p upp till 1080p60Hz och verkar fungera väldigt bra från det jag läst om den. Priset är ungefär samma som deras upscaling device.


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Moderator | Testpilot

Här här min skönhet!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

en fråga till..blir bilden lika bra som emulator eller bättre? finns ju en del filter på emulator,,tänker playstation 2 ex med uppskruvad upplösning blir ju nästan hd med det


signatur

New life, New hope

Medlem

Kör all retro på en tjock sony tv och det ser riktigt bra ut. Har megan ikopplad just nu (Megadrive 1 med rgb kabel) med Ewj2 i.

Off topic, ni som spelar Megadrive och inte provat Ristar så kan jag varmt rekommendera det

Medlem
Skrivet av Eqweex:

Trevligt! Har alltid undrat om det gick att åtgärda på något sätt. Kommer nog skaffa en Framemeister så småningom, trots att priset är ganska saftigt...

Anyway, om någon är intresserad av att faktiskt köpa en Framemeister skulle jag eventuellt kunna hjälpa till. Bor nämligen i Japan och kan eventuellt få tag på den billigare här än ni kan hitta där borta i väst. Kikade lite snabbt bara och skulle tippa på runt 2500kr inklusive frakt till Sverige. Skicka gärna PM om ni är intresserade.

Värt att notera är att dom också säljer en USB3 capture device (XCAPTURE-1) med alla inputs du kan tänka dig, plus stöd för allt från 240p upp till 1080p60Hz och verkar fungera väldigt bra från det jag läst om den. Priset är ungefär samma som deras upscaling device.

Blir runt 2500 på [http://solarisjapan.com/products/xrgb-mini-framemeister-compa...] också, eller har jag missat något?

Medlem
Skrivet av Stuntman:

Det här var den längsta reklamfilmen för Framemeister jag sett.

Fast dom säger ju att Framemeister är ok, men inte bra.

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

meen vänta lite nu..vi i sverige har väl använt scart till det mesta? alltså har vi redan haft skit bra bild eller?

Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av kalle.lindestrom:

meen vänta lite nu..vi i sverige har väl använt scart till det mesta? alltså har vi redan haft skit bra bild eller?

Jo vi har haft den bättre bilden tack vare Scart, men jänkarna har haft 60Hz vs våra tråkiga 50.

Vi har vad jag vet alltid bara fått med en komposit till SCART-adapter, det är det enda jag sett på de konsoller jag köpt iallfall (Playstation 1 och 2, Nintendo Wii, Xbox) och det är inte samma som en RGB-SCART-kabel som alltid varit ett extra tillbehör.

SCART är en ganska dum kontakt på det viset att den kan innehålla flera olika signaltyper och därför skapar förvirring, det är alltså bäst att prata om vilken signal man använder och inte kontakten när det gäller SCART.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:
Skrivet av Eqweex:

Trevligt! Har alltid undrat om det gick att åtgärda på något sätt. Kommer nog skaffa en Framemeister så småningom, trots att priset är ganska saftigt...

Anyway, om någon är intresserad av att faktiskt köpa en Framemeister skulle jag eventuellt kunna hjälpa till. Bor nämligen i Japan och kan eventuellt få tag på den billigare här än ni kan hitta där borta i väst. Kikade lite snabbt bara och skulle tippa på runt 2500kr inklusive frakt till Sverige. Skicka gärna PM om ni är intresserade.

Värt att notera är att dom också säljer en USB3 capture device (XCAPTURE-1) med alla inputs du kan tänka dig, plus stöd för allt från 240p upp till 1080p60Hz och verkar fungera väldigt bra från det jag läst om den. Priset är ungefär samma som deras upscaling device.

Blir runt 2500 på [http://solarisjapan.com/products/xrgb-mini-framemeister-compa...] också, eller har jag missat något?

Ah, där ser man! Dom verkar också skicka direkt från Japan, så det var ju ännu smidigare. Fick för mig av någon anledning att det skulle få bli en import på en importerad vara (typ via USA eller Tyskland eller något), men slipper man det är det förmodligen bäst att beställa via dom. Tack för länken


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

1
Skriv svar