Quake Live anpassas för den breda massan

Robot
Quake Live anpassas för den breda massan
Medlem
Quake Live anpassas för den breda massan

Bra, för jag tycker webbläsarversionen alltid har varit så buggig.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Workshop förvette---


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Flakmonkey

Var rätt kul att hoppa in i det officiella forumet och läsa reaktionerna. Nu tittade jag inte igenom alla sidor men det är rätt mycket RIP Quake och liknande som kommer. Förstår dem, de förändringar som gjorts förändrar det som Quake är i grunden och gör det till något som det inte är. Visst kan man spela classic, men det här kommer i mångas ögon bara locka till sig "fel typ" av spelare.

Skägg.
10 Chambers

Original-QL går ju fortfarande att köra i Classic. Ungefär som att knälla på instagib eller liknande.


signatur
Medlem

Som calle säger, dom som vill ha core kör ju classic.

Sen är det klart att spelet kanske får spelare som inte är vana vid just quake man får väl se helt enkelt hur crappy community dom får.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

ELF
Medlem

Kommer jag köra så blir det ju helt klart classic. Men problemet är dock att jag med stor sannolikhet kommer tröttna snabbt då det i stort sett bara kommer vara hardcore gamers som kör classic...


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Jag antar att communityn redan börjat använda uttryck som Quake of Duty, eller Call of Quake.

Medlem

Är inte säker på att de nya förändringarna kan locka nya spelare. Det är fortfarande ett gammalt spel (även om det är riktigt roligt) och jag ser inget skäl att välja ett nytt gamemode i Quake 3 över CSGO, TF2 eller något populärt FPS på Steam. Om Arena FPS ska bli populärt krävs nog mer än en uppdatering av Quake, men i slutändan är det bara min åsikt.

Medlem

Ingen skrev väl RIP battlefield när de introducerade hardcore-läget, varför gnälla om detta?

Folk är underliga ibland...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

phi
Medlem

Ganska obetydliga förändringar för majoriteten som redan spelar Quake Live. Så gott dom alla kommer ju att fortsätta spela Classic.

Medlem
Skrivet av magma:

Bra, för jag tycker webbläsarversionen alltid har varit så buggig.

Som all mjukvara, dock så var det ett tag sen nu som dom gick ifrån webben och kör numera fristående klient, och då också gick windows only, tyvärr.

MFZ
Medlem

vem är förvånad att ett spel från 99 med månadsavgift inte växer.
ta bort avgiften och gör den reklamfinansierad så kanske det vänder.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem
Skrivet av MFZ:

vem är förvånad att ett spel från 99 med månadsavgift inte växer.
ta bort avgiften och gör den reklamfinansierad så kanske det vänder.

Done

Avgiften är för extra grejer, spelet är gratis via reklam.

Medlem

Jag älskar QL! Nu blir det lättare att sparka igång spelet när man inte behöver gå in på nån hemsida. Älskar att köra det snabba spelet till någon snabb brutal musik, det är fan fett

MFZ
Medlem
Skrivet av TruB:
Skrivet av MFZ:

vem är förvånad att ett spel från 99 med månadsavgift inte växer.
ta bort avgiften och gör den reklamfinansierad så kanske det vänder.

Done

Avgiften är för extra grejer, spelet är gratis via reklam.

även alla kartor och gamemodes?
det är ju där skiten faller, vill man spela det "på riktigt" måste man betala, och det är väl där skon klämmer.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Titeln borde vara "Quake Live anpassas för förståndshandikappade"


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem
Skrivet av MFZ:
Skrivet av TruB:
Skrivet av MFZ:

vem är förvånad att ett spel från 99 med månadsavgift inte växer.
ta bort avgiften och gör den reklamfinansierad så kanske det vänder.

Done

Avgiften är för extra grejer, spelet är gratis via reklam.

även alla kartor och gamemodes?
det är ju där skiten faller, vill man spela det "på riktigt" måste man betala, och det är väl där skon klämmer.

Svarar enbart för att andra läser här.

Spelet är fullt spelbart, det är extra modes och kartor som inte kommer med om man inte betalar, men allt finns där, spelet som det var 99 + nya funktioner och kartor helt utan betalning. Nyaste funktionerna kommer först till folk kör med pro, Flertalet gamemodes som din flesta inte är intressanta och klan funktioner kostar.

Kan nämna att jag har inte betalat något och jag kör på pro servrar som kan köra vilka modes och kartor som man vill, allt tack vare serverbottar som ger mig autoinvites.
Jag kör bara pql på 3 specifika servrar, som alla kör samma förutom 2 av dom som kör med vamp. allt kräver pro.
Inget man behöver för att kunna njuta av en klassiker.

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Original-QL går ju fortfarande att köra i Classic. Ungefär som att knälla på instagib eller liknande.

Inte riktigt samma sak då detta kommer vara default-läget.
Om defaultläget i Quake var instagib skulle nog folk klaga betydligt mer.

Duel är det enda som kommer kunna köras i det klassiska läget om inte någon med pro-account skapar en classic server för något av de andra modesen.

Det folk ser som problemet är att det här nya defaultläget är det som är Quake nu, en noobifierad version där man tagit bort allt det som gör quake till quake, movement och map control.

"Added in-world item timers for "major" items, including armors, megahealth, power-ups, and medkit."

Förstör FFA för mig iaf. Nu kommer inte bara de som håller koll på tiderna komma och försöka ta Quad, RA eller Mega. Hela servern kommer dyka upp i ett clusterfuck där det blir ett lotteri om vem som går därifrån med itemet.

Annars tycker jag:
"Added the command "weapon toggle" to toggle between your Primary and Secondary weapons. Defaults to "f" for new users."

Känns ganska onödigt? Speciellt om man vill att folk så småningom ska övergå till klassiska läget och spela duel.
Det är väl inte så svårt att binda vapnen till vilka knappar man vill och sedan försöka memorera vilka knappar man bindat dem till?

DDK, en QL-caster berättar om vad han tycker om ändringarna.

dmn
Medlem
Skrivet av Nosnos:

Var rätt kul att hoppa in i det officiella forumet och läsa reaktionerna. Nu tittade jag inte igenom alla sidor men det är rätt mycket RIP Quake och liknande som kommer. Förstår dem, de förändringar som gjorts förändrar det som Quake är i grunden och gör det till något som det inte är. Visst kan man spela classic, men det här kommer i mångas ögon bara locka till sig "fel typ" av spelare.

Quake är ju inte direkt ett levande spel längre ändå. Det har haft sin tid och gjort sitt, i den formen det var förr. Att de försöker blåsa lite liv i det igen genom att locka annat folk än gamla hardcore-tomtar gör då absolut ingenting.

Inaktiv

Item timers var inte så jävliga som jag trodde eftersom de bara syns om man är nära, men fortfarande lite trist.
Det som var jävligt var att alla spawnar med rocket och lg hehe. Blir rätt mycket kaos och annorlunda gameplay.
Blir omöjligt att vinna med 50-0 i FFA nu iaf. Och finns ingen anledning att försöka kontrollera nåt vapen på kartan.

Hur detta kommer påverka CTF blir intressant.

Sen är det lite andra ändringar som inte står med där.
LG gör mindre skada och rocket ger mer splashdamage.

Det som är jävligt bra är att duel är totalt orört, där är allt precis som det var innan. Gapet mellan andra modes och duel blir dock ännu större än det redan är.

Skrivet av dmn:

Quake är ju inte direkt ett levande spel längre ändå. Det har haft sin tid och gjort sitt, i den formen det var förr. Att de försöker blåsa lite liv i det igen genom att locka annat folk än gamla hardcore-tomtar gör då absolut ingenting.

Det gör ingenting för vem? För alla de som inte spelar quake? Jag skulle inte bry mig om DOTA 2 blev ett FPS för jag spelar inte det spelet. Jag skulle kanske t.o.m. bli glad om DOTA 2 blev ett fps för jag gillar fps men inte mobas.

Det är absolut inte bara gamla tomtar som spelar. På förra årets duelturnering på dreamhack tävlade en 16 årig svensk kille.
Världsmästaren är 23 år:

Det folk är kritiska till är inte förändring för att locka nya spelare utan fördumning för att göra det.
Men ja, det är förmodligen en nödvändighet för att pengar ska flyta in så att de kan hålla servrarna igång.

Medlem

Det som lyfter Quake över träsket med DLC's, Pay-to-win, unlocks, achievements, köp av genvägspaket etc, är just ett visst krav av skill. Det är det som lockar. R.I.P. Quake.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

quake är för noobs ändå


signatur

//monster

Medlem

Det är väl bra att dom försöker anpassa sig, även om jag personligen gråter lite inombords då quake ska vara "svårt".
Men man vill ju att Quake ska komma tillbaka och då går det inte att hålla sig kvar i sent nitti till tidigt tvåtusen.

Medlem

classic mode = hardcore level

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Original-QL går ju fortfarande att köra i Classic. Ungefär som att knälla på instagib eller liknande.

Med ändringarna känns det dock som att de kommer missa målet samtidigt som de inför något av en splittring av deathmatch-spelarbasen och kanske även förvirrar de nya spelarna. Det är ju en del väsentliga ändringar som man inte får tillgodoräkna sig i classic mode och helt plötsligt kanske tröskeln blir för hög för att köra vidare på den vägen för en ny "Steam-spelare". Det får såklart tiden utvisa men risken är ju att en stor mängd av de nya spelarna helt enkelt stannar i default-läget så att säga och det är ju lika värdelöst för en "riktig" QL-spelare som om QuakeWorld skulle få 100,000 team fortress-spelare över en natt när det är team deathmatch man är intresserad av.

Vad de *borde* gjort inför Steam-releasen är istället att bygga in ordentlig matchmaking-funktionalitet så att nivån på motståndet blir mer åt en linjär kurva istället för en exponentiell vägg som leder till /quit i konsollen. Då hade man även kunnat undslippa alla förenklande ändringar eftersom nya spelare möter andra nya spelare som har lika många (eller snarare få) verktyg i arsenalen när det kommer till timing av armors, bunnyhops, aim och annat.

Det känns verkligen som att de kört på budgetlösningen och man kan inte annat än fråga sig om det är av ren inkompetens eller om det beror på slimmad budget.


signatur
Medlem

Ett sista ryck i staken innan den slaknar igen och ger plats åt nya UT.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Ingen skrev väl RIP battlefield när de introducerade hardcore-läget, varför gnälla om detta?

Folk är underliga ibland...

Kanske för att detta är en förändring som innebär prick det motsatta? De mainstreamar ett spel som aldrig följt några och som alltid legat i bräschen för vad DM/TDM innebär på FPS.
Ja, en del är underliga...


signatur

http://www.kompaniet.nu :+: #kompaniet @ QuakeNet

Medlem
Skrivet av sauna:
Skrivet av Newklear:

Ingen skrev väl RIP battlefield när de introducerade hardcore-läget, varför gnälla om detta?

Folk är underliga ibland...

Kanske för att detta är en förändring som innebär prick det motsatta? De mainstreamar ett spel som aldrig följt några och som alltid legat i bräschen för vad DM/TDM innebär på FPS.
Ja, en del är underliga...

De inför ett nytt läge för att locka fler spelare samtidigt som alla andra kan fortsätta som om inget hänt, att folk gnäller på det är mer korkat än något annat jag har hört på länge.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Vad var det egentligen för fel på original QL?
Lägg in en bra config för grafik så att allt blir tydligt och fienderna blir tydliga som default sen är det ju bara att lansera på steam.

12
Skriv svar