Unreal Engine imponerar med verklighetstrogen ljussättning

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Brunell55:

"Around 30-45fps on a i7-3770 / GTX670." stod det på den översta videon.

Och då är 670n absolut inte en killer GPU idag.

800-serien (Maxwell) står runt hörnet (delsläpp i höst, fullt släpp Q1 2015) och efter att Maxwell blivit rejält trimmad (säkert i en 900-serie också) så kommer Volta ut och blåser förbi Maxwell på nytt.

Samtidigt gör Intel rejäla framsteg med sina CPU'er, RAM-minnena blir sakta bättre, SSD-diskar kommer bli standard... Et cetera.

Om något år, bokstavligen, så kommer PC-spel se ut så där. Ungefär i tid till Oculus CV

Hm nja, tvivlar på det... Spelen måste fortfarande vara rejält anpassade till konsoler. Sedan så får du ju tänka på att han får inte ens 60 fps, med ett 670(som f.ö är ett bra grafikkort), i ett pyttelitet område. Tänk dig om det hade varit ett mycket större område, massor med personer, fordon, förstörelse, explosioner, rök etc etc...

Medlem
Skrivet av WardonE:
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Brunell55:

"Around 30-45fps on a i7-3770 / GTX670." stod det på den översta videon.

Och då är 670n absolut inte en killer GPU idag.

800-serien (Maxwell) står runt hörnet (delsläpp i höst, fullt släpp Q1 2015) och efter att Maxwell blivit rejält trimmad (säkert i en 900-serie också) så kommer Volta ut och blåser förbi Maxwell på nytt.

Samtidigt gör Intel rejäla framsteg med sina CPU'er, RAM-minnena blir sakta bättre, SSD-diskar kommer bli standard... Et cetera.

Om något år, bokstavligen, så kommer PC-spel se ut så där. Ungefär i tid till Oculus CV

Hm nja, tvivlar på det... Spelen måste fortfarande vara rejält anpassade till konsoler. Sedan så får du ju tänka på att han får inte ens 60 fps, med ett 670(som f.ö är ett bra grafikkort), i ett pyttelitet område. Tänk dig om det hade varit ett mycket större område, massor med personer, fordon, förstörelse, explosioner, rök etc etc...

Som wardon säger kan man inte jämföra ett tomrum med ett spel med objekt. Tänk bara på vilken skillnad det blir med all raytracing så fort man slänger in 12st snubbar i rummet med ficklampor på pannan.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Rudin96:
Skrivet av conthox:

Grymt snyggt, lika imponerad som alltid. Undrar dock vad man behöver för att spela spel med grafik som i klippen ovan.

Tänk ett nytt SWAT i den motorn

Ett 680, 8 GB Ram och en i7 3770 så klarar man sig över 60.

Okey hardware pro!
Eller nej, det gör man inte.
Det folk inte tänker på är allt annat som ska in här sen..

Skrivet av Landelusen:
Skrivet av Pholiage:

Vackert i all ära. Men vi får aldrig se denna nivå av kvalitè på spel som använder UE. Visst att det tar system resurser osv men varför göra dessa verktyg i spelmotorer och sen hyra sig en licens och göra nåt som Borderlands och göra det halvdassit iallafall. UE3 var en kraftfull motor också vilket får mig att tror vi kommer se liknande projekt.
Jag vet att mycket kommer från konsolbegränsingar, dvs man sparar tid när man utvecklar till flera plattformar samtidigt. Men ibland önskar man att det finns fler utvecklare som säger "Fk it, vi ska göra detta skitsnyggt till pc"

Det fanns en tid då jag hyste hopp om att DICE var en sådan studio. Efter uppköpet ifrån EA blev dock fokuset annorlunda. Vore spännande att veta hur man - som konsument - kan uppmuntra till att få utvecklarna att göra något sådant (förutom att INTE köpa en konsol förstås)?

Typ, va?!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

ELF
Medlem

Sjukt snyggt. Får lite filmkänsla av det.

Skrivet av humancentipede:

tyvärr hinner jag fylla 50 innan den här konsollgenerationen är död, och utvecklare vågar göra spel som ser ut så .. spel nuförtiden måste ju va kompatibla med alla smartphones, surfplattor, konsoller och pc-datorer från öststaterna .. därför lär dom använda minsta gemensama nämnare ett bra tag till .. unreal engine 3

Inte för att jag vet hur gammel du är. Men själv är jag i 20-års åldern och håller med. Hoppas nuvarande generation nackas tidigare än förra.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Min favorit motor, och den bästa skulle jag vilja påstå. Har själv ett par demos med motorn på datorn och den är fantastisk, golv, väggar och tak som reflekterar allt i sin omgivning i realtid med ett fantastiskt ljus system som ser så varm och go ut. 60+ fps i detta demo:

,

jag tror inte dessa filmer ovan är mer krävande, så länge man inte slänger in massa gubbar och andra explosioner.

Medlem

Kommer ihåg när första techdemot för Doom 3 visades upp. Det var ett monster som gick mot "kameran" samtidigt som en ljuskälla kastades omkring så man såg skuggeffekterna. Helt otroligt. Spelet var sen lika snyggt.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

[quote=conthox]

Skrivet av Preed:

Finns fler saker än det att tänka på. Undrar till exempel vad det skulle kosta att utveckla ett fulllångt spel med den grafiken - mer än vad man skulle tjäna nästa helt säkert iallafall.

Vissa saker tar inte längre tid och andra tar mycket längre tid. Det stora problemet är väl att om något är svinsnyggt måste precis allt vara svinsnyggt annars ser det knas ut.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av conthox:

Grymt snyggt, lika imponerad som alltid. Undrar dock vad man behöver för att spela spel med grafik som i klippen ovan.

Tänk ett nytt SWAT i den motorn

Tänk ett nytt swat öht.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Clint Mansels musik i översta filmen!

<3

Medlem
Skrivet av dotque:
Skrivet av Landelusen:
Skrivet av Pholiage:

Vackert i all ära. Men vi får aldrig se denna nivå av kvalitè på spel som använder UE. Visst att det tar system resurser osv men varför göra dessa verktyg i spelmotorer och sen hyra sig en licens och göra nåt som Borderlands och göra det halvdassit iallafall. UE3 var en kraftfull motor också vilket får mig att tror vi kommer se liknande projekt.
Jag vet att mycket kommer från konsolbegränsingar, dvs man sparar tid när man utvecklar till flera plattformar samtidigt. Men ibland önskar man att det finns fler utvecklare som säger "Fk it, vi ska göra detta skitsnyggt till pc"

Det fanns en tid då jag hyste hopp om att DICE var en sådan studio. Efter uppköpet ifrån EA blev dock fokuset annorlunda. Vore spännande att veta hur man - som konsument - kan uppmuntra till att få utvecklarna att göra något sådant (förutom att INTE köpa en konsol förstås)?

Typ, va?!

Haha... Typ såhär: Hur kan man aktivt försöka styra utvecklarna till att fatta att många skulle dega bra för att köra en PC-EXKLUSIV utgåva av ett spel, med upphottad grafik till tusen som killen jag citerade beskrev... Det undrar jag!

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Vackert i all ära. Men vi får aldrig se denna nivå av kvalitè på spel som använder UE. Visst att det tar system resurser osv men varför göra dessa verktyg i spelmotorer och sen hyra sig en licens och göra nåt som Borderlands och göra det halvdassit iallafall. UE3 var en kraftfull motor också vilket får mig att tror vi kommer se liknande projekt.
Jag vet att mycket kommer från konsolbegränsingar, dvs man sparar tid när man utvecklar till flera plattformar samtidigt. Men ibland önskar man att det finns fler utvecklare som säger "Fk it, vi ska göra detta skitsnyggt till pc"

Jag hoppas att det inte blir fler "next-gen" konsoler. Lägg krutet på andra möjligheter istället.

Medlem
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Pholiage:

Vackert i all ära. Men vi får aldrig se denna nivå av kvalitè på spel som använder UE. Visst att det tar system resurser osv men varför göra dessa verktyg i spelmotorer och sen hyra sig en licens och göra nåt som Borderlands och göra det halvdassit iallafall. UE3 var en kraftfull motor också vilket får mig att tror vi kommer se liknande projekt.
Jag vet att mycket kommer från konsolbegränsingar, dvs man sparar tid när man utvecklar till flera plattformar samtidigt. Men ibland önskar man att det finns fler utvecklare som säger "Fk it, vi ska göra detta skitsnyggt till pc"

Jag hoppas att det inte blir fler "next-gen" konsoler. Lägg krutet på andra möjligheter istället.

Jao det var ju inte meningen att det skulle låta som konsolhat. Men det är ju så spelutvecklare tjänar sina pengar. Dom delar sin mjukvara med så många plattformar som möjligt. Kanske är Kickstarter den enda vägen till rena pc spel numera. Iallafall fram tills konsolerna är så lika pc att det inte spelar någon roll längre.

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Pholiage:

Vackert i all ära. Men vi får aldrig se denna nivå av kvalitè på spel som använder UE. Visst att det tar system resurser osv men varför göra dessa verktyg i spelmotorer och sen hyra sig en licens och göra nåt som Borderlands och göra det halvdassit iallafall. UE3 var en kraftfull motor också vilket får mig att tror vi kommer se liknande projekt.
Jag vet att mycket kommer från konsolbegränsingar, dvs man sparar tid när man utvecklar till flera plattformar samtidigt. Men ibland önskar man att det finns fler utvecklare som säger "Fk it, vi ska göra detta skitsnyggt till pc"

Jag hoppas att det inte blir fler "next-gen" konsoler. Lägg krutet på andra möjligheter istället.

Jao det var ju inte meningen att det skulle låta som konsolhat. Men det är ju så spelutvecklare tjänar sina pengar. Dom delar sin mjukvara med så många plattformar som möjligt. Kanske är Kickstarter den enda vägen till rena pc spel numera. Iallafall fram tills konsolerna är så lika pc att det inte spelar någon roll längre.

Avskyr inte konsoler i sig men det tillför ändå för stora begränsningar på utvecklingen. :\ Visst, det behöver inte motsvara en dator med dubbla grafikkort men det känns som hårdvaran ligger allt för långt bakom var gång det lanseras en ny konsol. Jag hoppas verkligen att Steamboxarna lyckas locka till sig tillräckligt med folk för att öppna upp nya möjligheter.

Medlem

Lika varje generation av spelmotor som kommer, blir naturligtvis inget mer än ett techdemo.

Medlem
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Pholiage:

Vackert i all ära. Men vi får aldrig se denna nivå av kvalitè på spel som använder UE. Visst att det tar system resurser osv men varför göra dessa verktyg i spelmotorer och sen hyra sig en licens och göra nåt som Borderlands och göra det halvdassit iallafall. UE3 var en kraftfull motor också vilket får mig att tror vi kommer se liknande projekt.
Jag vet att mycket kommer från konsolbegränsingar, dvs man sparar tid när man utvecklar till flera plattformar samtidigt. Men ibland önskar man att det finns fler utvecklare som säger "Fk it, vi ska göra detta skitsnyggt till pc"

Jag hoppas att det inte blir fler "next-gen" konsoler. Lägg krutet på andra möjligheter istället.

Jao det var ju inte meningen att det skulle låta som konsolhat. Men det är ju så spelutvecklare tjänar sina pengar. Dom delar sin mjukvara med så många plattformar som möjligt. Kanske är Kickstarter den enda vägen till rena pc spel numera. Iallafall fram tills konsolerna är så lika pc att det inte spelar någon roll längre.

Avskyr inte konsoler i sig men det tillför ändå för stora begränsningar på utvecklingen. :\ Visst, det behöver inte motsvara en dator med dubbla grafikkort men det känns som hårdvaran ligger allt för långt bakom var gång det lanseras en ny konsol. Jag hoppas verkligen att Steamboxarna lyckas locka till sig tillräckligt med folk för att öppna upp nya möjligheter.

Det är inte konsollerna som begränsar, snarare spelarnas plånböcker och intresse. Bara för att en PC kan uppdateras varje månad betyder inte att alla gör det. Tvärtom om du tittar på Steams Hardware Survey så sitter de flesta på latptops eller enklare stationära. Man kan göra som Crytek och göra ett grafikmonster till spel som Crysis 1 och tjäna inga pengar alls. Eller så kan man göra spel som WoW, CS, LoL osv. som de allra flesta kan spela på sina datorer som inte är hälften så kraftfulla som PS4 eller Xbone. Jag har många kompisar som älskar att spela men som inte kan ett skit om att uppgradera sin PC.

Jag gillar Steam Machines men jag tillhör målgruppen - engagerad gamer med stort Steam-bibliotek. SM kommer inte bredda marknaden som de riktiga konsollerna gör. Tro inte att folk helt plötsligt kommer bli upplysta och bygga nya Steam Machines varje år för att ha det senaste.

Medlem

Det ser helt otroligt snyggt ut, men man får tänka på att scenerna består av väldigt enkel geometri, med undantag för träden då kanske. Men smart användning av texturkartor, batching och inbakat ljus kan göra mycket för prestandan och ändå få det att se snyggt ut, särskilt på enkel, platt geometri som i detta exempel.

Medlem

Source är fortfarande den mest realistiska spelmotorn.

Medlem

kanske sådan här grafik till nextgen? 5-6 år framåt i tiden.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Pholiage:

Vackert i all ära. Men vi får aldrig se denna nivå av kvalitè på spel som använder UE. Visst att det tar system resurser osv men varför göra dessa verktyg i spelmotorer och sen hyra sig en licens och göra nåt som Borderlands och göra det halvdassit iallafall. UE3 var en kraftfull motor också vilket får mig att tror vi kommer se liknande projekt.
Jag vet att mycket kommer från konsolbegränsingar, dvs man sparar tid när man utvecklar till flera plattformar samtidigt. Men ibland önskar man att det finns fler utvecklare som säger "Fk it, vi ska göra detta skitsnyggt till pc"

Enda undantaget som jag vet just nu är ju StarCitizen. Men det har ganska lång tid kvar av utveckligen. Som du säger, man önskar att många fler tänkte så.

Glöm inte Elite: Dangerous.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Krayze:

Tänk er en riktigt bra väl balanserad survivor/zombie mmo spel med den motorn o ljussättning... Man önska att utvecklare la mindre konsoll i spel.

Så, jag fixade ditt inlägg.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Krayze:

Tänk er en riktigt bra väl balanserad survivor/zombie mmo spel med den motorn o ljussättning... Man önska att utvecklare la mer hjärta i spel.

Men om det skall vara en bra survivor/zombie så är det väl hjärna bättre?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Krayze:

Tänk er en riktigt bra väl balanserad survivor/zombie mmo spel med den motorn o ljussättning... Man önska att utvecklare la mer hjärta i spel.

Men om det skall vara en bra survivor/zombie så är det väl hjärna bättre?

Point taken


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av conthox:

Tänk ett nytt SWAT i den motorn

Jag har hört folk sukta efter ett nytt SWAT tok för mycket på senaste tid. Det skär lika mycket varje gång. Att Red Sabre bara var dravel som stänkte salt i såret hjälpte inte heller. Desto mer när irrational gick i graven vilka har IP:t nu?

Medlem
Skrivet av Svenpa:
Skrivet av conthox:

Tänk ett nytt SWAT i den motorn

Jag har hört folk sukta efter ett nytt SWAT tok för mycket på senaste tid. Det skär lika mycket varje gång. Att Red Sabre bara var dravel som stänkte salt i såret hjälpte inte heller. Desto mer när irrational gick i graven vilka har IP:t nu?

"Sierra Entertainment was the creator of the SWAT series. Sierra Entertainment was then accquired by Vivendi which was then later merged by Activision. So Activision Blizzard is the current owner of the SWAT series."

Om man skall tro det som står här, men det var bara en snabb googling.

Hoppas något väcker liv i det snart, det var ett tag sedan nu.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

ser ut som den grafiken vi blev lovade till watch dogs

12
Skriv svar