Arnroths krönika – När speljättarna ljuger

Robot
Arnroths krönika – När speljättarna ljuger

Missvisande exklusiviteter, indieetiketter och early access-löften förs fram i ljuset när Thomas Arnroth tycker till om spelbranschens giganter.

#ea, #call-of-duty-advanced-warfare, #dayz, #arma-iii, #bohemia-interactive, #microsoft, #rise-of-the-tomb-raider-20-year-celebration, #forza-horizon-2, #square-enix


Medlem
Arnroths krönika – När speljättarna ljuger

Jag tänker på speldemon på E3 och sedan riktiga varianten av spel som tex Aliens: Colonial Marines och Watch_Dogs.

Snacka om att lova guld och gröna skogar och sedan i bästa fall leverera en skogsbrand med kattguld.


signatur

I drank what?

Medlem

Early access och preorder bonus är koncept som borde förgöras i eld. Tyvärr är vi som spelare fortfarande alltför glada i att köpa grisen i säcken och betala för produkter som vi inte har sett och som i värsta fall inte ens existerar ännu.

Bra krönika Thomas, tack.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

De ljuger inte utan anledning. De ljuger därför att så många där ute köper allt som sägs med hull och hår. Och så länge vi inte reagerar kollektivt kommer lögnerna att fortsätta.

Activision använder sig av uttrycket "Early Access" för att få fler att förboka deras spel. Jaha, skulle de göra om det om samtliga konsumenter i världen gick och avbokade spelet i protest och väntade till 2 veckor efter release med att köpa det? Skulle du som gamer förlora något på den protesten? Ja, du kanske skulle gå miste om något meningslöst day 1 DLC. Och du skulle få spela något annat i 2 veckor. Men du skulle skicka ett starkt budskap till Activision om vad som inte är OK.

Medlem

"Minns dessutom att Steam år 2012 var mindre ännu nu och än mer riktat till hardcore-spelare, det vill säga en extremt väl påläst, röststark och allmänt överkänslig samling människor."

Lysande...kände mig extremt träffad! =P

Medlem

I fallet med Microsoft och Tomb Raider blir det ju så uppenbart att det står i kontraktet att de inte ens får nämna eventuella versioner till andra system före någon viss tidpunkt. Alla uttalanden från de som är inblandade är så medvetet vaga och luddigt formulerade att det blir fjantigt.

Jag minns inte riktigt sammanhanget men det var någon från Microsoft (eller deras support?) som hävdade att Minecraft skulle vara "next-gen"-exklusivt till Xbox One. Sedan när det började dyka upp bevis på att så inte var fallet förtydligades det med att "Minecraft: Xbox One Edition" var exklusivt till Xbox One.

Medlem

Early access är vad jag kan förstå två saker...

Dels får man sitt alster testat i större skala men man får också extra tid att fixa grejer. Spel som i en del fall skulle släppts som retail släpps som early access så att man får tid att fixa dem men ändå börja sälja.

På så vis är early access bra även om jag personligen inte är förtjust i konceptet. Det ligger dock i tiden att säga en sak och mena en annan, det ser vi överallt och på alla plan i helva världen.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Ej läst allt ännu, men bra och framförallt viktig artikel, Thomas.
Lustigt nog tog The Cynical Brit upp ett liknande ämne för 3 dagar sedan. Sevärt:

Inaktiv

Jag har gjort ett par tabbar med att förhandsboka titlar men aldrig mer. Det utlovas både det ena och andra och slutar oftast i katastrof. Något MMO fick man börja spela en vecka tidigare - servrarna fungerade inte...på en vecka.

Den nya trenden är ju utlovade upplösningar och 'framerates' som inte hålles. 1080p som bli uppskalat från en upplösning som gör sig bäst på en gammal mobiltelefon och/eller 30fps på dessa så kallade next-gen konsoler.

Nej, dessa löften måste få ordentliga konsekvenser om de inte uppfylls; men att skriva under de löjliga petitions har aldrig gjort någon verkan och de stora drakarna skrattar högt på väg till banken medan vi får bita i det sura äpplet.

Inaktiv
Medlem

Det som stör mig mest är hur varenda d****a utvecklare säger att deras spel är "Epic", ordet har helt tappat sin mening.

Medlem

Det hoppas jag alla får lära sig i skolan idag - hur man kritiskt sovrar i mediabruset, eller skall vi säga stormen.

Det känns inte unikt för spelindustrin att vinkla saker till deras fördel.

Det var säkert sant, det släpptes just den dagen exklusivt till X1 - men dagen efter släpps det kanske till PS4 också.

Att sovra bland allt BS som presenteras måste ju var och en lära sig.

Early Access = beta i princip och liknande.

Iofs Indie behöver ju inte vara falskt helt och hållet om det varit utvecklat under merparten som fristående bolag och sedan köpts upp av en drake när det närmat sig release.

Så ha alltid BS-filtret på, typ.

Om du ringer och beställer nu direkt - så får du xxx och yyy på köpet. Det är bara att det är inte direktsänt och du får alltid xxx och yyy.

Säljpresentationer skall alltid läsas kritiskt.

Medlem

Just nu har jag EA, ubisoft, Sega på på bojkott just pga av sånt här. Tråkigt då jag en gång såg EA och ubisoft som ett kvalitets märke.

Medlem

Riktigt välskriven och djupgående krönika Thomas! Perfekt till kaffet på en lördagmorgon. Tackar.

Medlem

Bra krönika och mycket viktigt budskap.

Skrivet av Cybersoul:

Just nu har jag EA, ubisoft, Sega på på bojkott just pga av sånt här. Tråkigt då jag en gång såg EA och ubisoft som ett kvalitets märke.

Det samma.
VALVe står kvar som min favorit.
Ska kanske inte hävda att de är änglar, men de är inte ens i närheten av de superas som EA är.

Håller med, de "stora" mupparna drar ned bra terminologi i smutsen. De urholkar spelindustrin med sina tramsiga exklusiviteter.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det finns ju en anledning till att GTAV och Minecraft sålt sjuka mängder. Inget bullshit. Inga bullshots eller nedgraderad grafik. Första trailern från GTAV var ingame. När det väl släpptes så såg det exakt ut som trailern.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Early access och preorder bonus är koncept som borde förgöras i eld. Tyvärr är vi som spelare fortfarande alltför glada i att köpa grisen i säcken och betala för produkter som vi inte har sett och som i värsta fall inte ens existerar ännu.

Bra krönika Thomas, tack.

Jag förstår inte vad det är för fel på early access? Visst, om man är korkad och inte fattar vad det är man ger pengar till, då kan man tycka att det är dåligt, men det är ju ingen skillnad mot att ge pengar till en Kickstarterkampanj. Early access skaffar man för att man vill vara med och stödja utvecklingen av ett spel, hitta buggar osv.

Förstår däremot inte gnället på EA och deras indie bundle. Ska vi gå ditåt så ska det väl klagas på att Steam säljer indiespel, för Valve är ju knappast indie.

Faktum är att jag hatar indiebegreppet. Vem fan bryr sig om vem som gjort ett spel? Ett bra spel är ett bra spel, oavsett om det gjorts av EA, UbiSoft eller Kjell-Åke i Bromölla. Dessutom har indispelen gett upphov till världens mest irriterande gamers - indiehipsters. Ni vet de där som BARA läser RockPaperShotgun och spottar på alla AAA-titlar oavsett om de är bra eller dåliga.

Medlem

"(en googling på "Notch angry EA indie" ger till exempel 4,5 miljoner träffar idag)"

Det är inte riktigt så som google fungerar. Om du ordagrant googlar "Notch angry EA indie" så får man enbart en träff - till denna sidan. Med din logik skulle jag kunna googla "notch spent all his money on sausages" (utan citationstecknen) och hävda att de 20 miljoner träffar som dyker upp skulle stödja min tes. Bara ett litet sidospår, men jag tyckte att det var värt att anmärka på.

I övrigt bra artikel.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Early access och preorder bonus är koncept som borde förgöras i eld. Tyvärr är vi som spelare fortfarande alltför glada i att köpa grisen i säcken och betala för produkter som vi inte har sett och som i värsta fall inte ens existerar ännu.

Bra krönika Thomas, tack.

Så du tycker inte att spel som:

Star Citizen (https://robertsspaceindustries.com/)
Elite Dangerous (http://www.elitedangerous.com/)
Kingdom Come: Deliverance (http://kingdomcomerpg.com/)
Shadowrun Returns (http://harebrained-schemes.com/shadowrun/)
Satellite Reign (http://satellitereign.com/)
Wasteland 2
The Mandate
Broken Age
The Long Dark
Stasis
Torment: Tides of Numenera
Mighty No. 9

eller för den delen Oculus Rift, borde få finnas? För min del så är de fem spel jag ser mest fram emot spel som inte skulle existera utan preorders.

Medlem

Jag köpte ett PS3 på Tradera endast för att spela GTA V med polare. Vi var helt hajpade inför heists som skulle komma senare under hösten då det släpptes. Har fortfarande inte sett skymten av det.

Det är riktigt... jävla dåligt.

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av Ravenknight:

Early access och preorder bonus är koncept som borde förgöras i eld. Tyvärr är vi som spelare fortfarande alltför glada i att köpa grisen i säcken och betala för produkter som vi inte har sett och som i värsta fall inte ens existerar ännu.

Bra krönika Thomas, tack.

Så du tycker inte att spel som:

Star Citizen (https://robertsspaceindustries.com/)
Elite Dangerous (http://www.elitedangerous.com/)
Kingdom Come: Deliverance (http://kingdomcomerpg.com/)
Shadowrun Returns (http://harebrained-schemes.com/shadowrun/)
Satellite Reign (http://satellitereign.com/)
Wasteland 2
The Mandate
Broken Age
The Long Dark
Stasis
Torment: Tides of Numenera
Mighty No. 9

eller för den delen Oculus Rift, borde få finnas? För min del så är de fem spel jag ser mest fram emot spel som inte skulle existera utan preorders.

Håller med till fullo, att dra hela spelindustrin över en kam är bara barnsligt och ignorant.
Har själv både Kickstartat och köpt pre-order på fantastiska spel som jag absolut inte ångrar att jag "investerade" i
Allting är relativt antar jag.

I mina ögon en i överlag dåligt skriven krönika där Arnroth gör samma sak som många andra spelare. Han applicerar egna värden och värderingar på ords betydelse.

Med andra ord han argumenterar semantik

När det gäller indie så står det för independent developer.

Det innebär i grund och botten ett egenfinansierat spel utan inblandning under spelutvecklingen och lanseringen utav en eller flera investerare samt distributör. Problemet för indie-spel är dock att de har oftast blivit synonymt med så kallat konstnärliga spel eller retro-inspirerade spel.

Så i fallet EA indiebundle, så kan EA sälja indie spel då de bara agerar som distributionskanal för dessa. För enligt Arnroth i detta fallet så kan många spel på Steam inte heller kallas för indie då de använder sig utav Valve och Steam som distributörer. Så per Arnroths praxis så kan Steam inte heller sälja indiebundles.

Problemet här är om ordet indiebundle har på något sätt blivit synonymt med humblebundles koncept. För då snackar vi om en grov förvrängning utav ett ords betydelse

Men som sagt vi argumenterar ords betydelser.

I fallet Early Access så betyder det tidig tillgång.

Att det har blivit ett koncept där man köper spelet i beta / alpha stadie för ett reducerat pris kan vi nog "tacka" Marcus "Notch" Persson för, då han visade världen hur pass framgångsrikt detta var.

Men att få spela ett spel 1-7 dagar innan release, t ex Wildstar, är också Early Access då det använder sig utav ordets faktiska betydelse - tidig tillgång. Man kan sedan argumentera för hur pass mycket tidig tillgång en dag är.

Här applicerar Arnroth sina personliga värderingar på ett ords faktiska betydelse på grund av ett koncept som existerar på Steam och som Notch i grunden är upphov till. Notch var säkert inte först med det, men han var nog mest framgångsrik med det.

Delen med exklusivitet är desto mer korrekt då det är en förvanskning utav ordet exklusivitet. Samtidigt måste herr Arnroth inse att Xbox-personal inte har några som helst krav eller skyldigheter på att informera om en produkts tillgänglighet på en konkurrents plattform när de dessutom inte ens äger IP:t, utan det kan de bara hänvisa till ägaren utav produkten där de har slutit ett tidsbaserat avtal med. Det hade däremot varit mer korrekt om de hade använt sig utav ordet tidsbaserad exklusivitet.

Exklusivitet i detta läget, har mer att göra med PR än något annat. Det handlar mer om att göra ett märke attraktivit för spelare.

Så sluta gärna med att applicera personliga värden och värderingar på ords betydelser och entiteter, så blir vi alla gladare då. Jag vet att jag tar hellre en utvecklare / distributör som använder sig utav ett ords faktiska betydelse istället för att förvränga det till något som passar deras marknadsföring. När de däremot förvanskar ett ords literära betydelse kan jag jag hålla med om att det är fel, som att t ex kalla ett stresstest utav servrar för beta.

Medlem
Skrivet av busnisse:

Jag köpte ett PS3 på Tradera endast för att spela GTA V med polare. Vi var helt hajpade inför heists som skulle komma senare under hösten då det släpptes. Har fortfarande inte sett skymten av det.

Det är riktigt... jävla dåligt.

Rockstar är ju ett skämt, fattar inte att det är är mer prat om det. ETT år senare kommer spelet till next-gen, och heists som var den största marknadsförningspunkten för GTAO har inte ens kommit ännu.

Rockstar ligger i toavattnet och jag skiter på dom varje dag.

edit: last-gen versionerna har enbart varit en jävla beta.

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av Ravenknight:

Early access och preorder bonus är koncept som borde förgöras i eld. Tyvärr är vi som spelare fortfarande alltför glada i att köpa grisen i säcken och betala för produkter som vi inte har sett och som i värsta fall inte ens existerar ännu.

Bra krönika Thomas, tack.

Så du tycker inte att spel som:

(lista)

eller för den delen Oculus Rift, borde få finnas? För min del så är de fem spel jag ser mest fram emot spel som inte skulle existera utan preorders.

Personligen har jag inga problem med kickstarter eller early access. Jag ser dem som donationer, vilket är precis vad de är.

Early access kan väl kanske ses som ett slags köp, men där är man tydlig att spelet är under utveckling och att pengarna stödjer fortsatt utveckling. Men då finns ett spel att spela. Man kan läsa recensioner och titta på gameplay av hur det ser ut i dess nuvarande skick. Man kan då göra en bedömning om spelet är värt ens pengar, om man ser det som ett köp istället för donation.

Pre-orders är en annan femma. Redan finansierade spel som vill ha pengar innan release. Det är dumt att köpa ett spel man inte vet om det är bra eller ej, eller som åtminstone inte har recensioner och gameplay-videor från den färdiga produkten från efter release. En pre-order är ett köp. Spelen i din lista sökte donationer med bonusen att man får spelet som tack för hjälpen, skulle det bli klart.

Jag vet att vi nödvändigtvis inte är oense om det. Ville bara kommentera saken.

KoP
Medlem
Skrivet av Rwaat:

Det som stör mig mest är hur varenda d****a utvecklare säger att deras spel är "Epic", ordet har helt tappat sin mening.

Det är väl i princip samma på alla marknader? Varenda biltillverkare tjatar om att just deras bil ger den bästa körkänslan medans schampoo tillverkarna skryter med att just deras schampoo ger den bästa känslan av renhet.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Inte för att jag vill försvara Activision eller något men deras "Early Access" Är ju fortfarande fortfarande "Early Acess". Det betyder ju bara att du kommer år spelet tidigare än släppdatumet.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av carai_caldazar:

Truer words has never been spoken.

Du har helt rätt i vad du skriver, tyvärr är ju anroth som han är och läser antagligen inte kommentarer på FZ. Han är inget speciellt utan är som majoriteten av speljournalister är.

Fattar inte heller varför han skriver för FZ när det är knappt någon som gillar hans krönikor.

Medlem

Tack för krönikan Thomas, den är riktigt bra.

Jag upphör aldrig att förvånas över vilka märkliga beslut folk på vissa företag tar ibland - men det är samtidigt väldigt fascinerande. Jag skulle gärna sitta med och tjuvlyssna på ett sådant möte, bara föra att få höra hur de resonerar.

Eller kanske inte. Hjärnan skulle nog bara explodera av den höga idiotfaktorn i rummet.

Medlem

Funcom körde med Early Access när de lanserade Age of Conan 2008. De som betalade de extra kronorna fick börja spela redan i maj (och stå ut med en sjudjävla massa buggar) medan resterande inte fick börja spela förrän en eller två månader senare. (kommer inte riktigt ihåg).

Så helt nytt eller endast syftande på en typ av finansiering är det väl inte.

Bra krönika som alltid Arnroth

12
Skriv svar