Dags för ny skärm!

Medlem
Dags för ny skärm!

Så var det dags för en ny datorskärm. Mitt gamla värdelösa skrälle från 2005 har börjat att ge upp.

Vilka skärmar rekommenderar ni? Jag är ute efter en 24" skärm runt 2-3500 som ska mest användas till gaming samt vanlig datoranvändning, ingen bildredigering eller liknande. Därför lutar det mest åt en TN-skärm just nu på grund av dess snabba Hz. Dock så vill jag inte försumma bildkvalitén enbart för att få en så snabb skärm som möjligt. Så det bästa av två världar är att föredra.

Jag har hitta några skärmar som jag tycker verkar vara intressanta:

BenQ XL2420Z
Philips Brilliance 242G5DJEB/00
Asus VG248QE

Sen har jag en joker i Eizo FS2434-BK som är en IPS-skärm med bättre färger, men bara med 60HZ i uppdateringshastighet.

Vilken av dessa tycker ni verkar vara bäst, eller har ni någon annan som jag har missat som ni rekommenderar? Betänk på att oavsett vilken skärm jag än köper så är det en klar förbättring mot min nuvarande skärm, så det kan inte bli sämre

Medlem

Det bästa av båda världar hade ju varit en korea-skärm, ips och 100+Hz.
Har själv en Dell UltraSharp U2412M, 1920x1200, ips. Har inte provat någon TN med 120+Hz, så kan inte uttala mig om det, men det är otrolig skillnad i färger mellan TN och IPS.
Glöm inte heller att du behöver en stark nog dator att trycka ut 60+ fps, annars spelar det ingen roll hur hög Hz din skärm har.

Medlem

FPS är inget problem. Ligger mellan 100-300 i de spel jag spelar.

Det är verkligen en djungel när det kommer till skärmar. Alla är uppdelade i två grupper har jag kommit fram till efter att ha suttit en hel dag och kollat runt. Den ena halvan tycker att IPS är mycket bättre tack vare dess färgåtergivning, medan den andra kan inte använda något annat än en skärm med 120+ Hz. efter att ha börjat använda det.

phi
Medlem

Beror helt och hållet på vad du kommer att använda skärmen till. Sysslar du på något sätt med bildbehandling, grafik eller dylikt så går TN-panelerna bort direkt av självklara skäl.

Spelar du främst FPS-spel så är däremot en TN-panel att föredra men om du inte är spelar särskilt mycket FPS-spel och främst i multiplayer så kvittar det mer eller mindre om du har +120 Hz eller ej.

Medlem
Skrivet av phi:

Beror helt och hållet på vad du kommer att använda skärmen till. Sysslar du på något sätt med bildbehandling, grafik eller dylikt så går TN-panelerna bort direkt av självklara skäl.

Spelar du främst FPS-spel så är däremot en TN-panel att föredra men om du inte är spelar särskilt mycket FPS-spel och främst i multiplayer så kvittar det mer eller mindre om du har +120 Hz eller ej.

Som jag skrev så ska skärmen användas mest till spelande och den vanligaste spelgenren här hemma är FPS i MP.

Men nu handlade tråden inte bara om TN vs IPS utan om ni har några skärmar som ni kan rekommendera. Har ni några tips.

phi
Medlem
Skrivet av Jozo:
Skrivet av phi:

Beror helt och hållet på vad du kommer att använda skärmen till. Sysslar du på något sätt med bildbehandling, grafik eller dylikt så går TN-panelerna bort direkt av självklara skäl.

Spelar du främst FPS-spel så är däremot en TN-panel att föredra men om du inte är spelar särskilt mycket FPS-spel och främst i multiplayer så kvittar det mer eller mindre om du har +120 Hz eller ej.

Som jag skrev så ska skärmen användas mest till spelande och den vanligaste spelgenren här hemma är FPS i MP.

Men nu handlade tråden inte bara om TN vs IPS utan om ni har några skärmar som ni kan rekommendera. Har ni några tips.

I ditt fall så hade jag kört på BenQ-skärmen. Som du själv skrev så kommer i princip alla skärmar att vara en uppgradering och färger etc kommer garanterat vara bättre på BenQ-skärmen än din nuvarande skärm även om det är en TN-panel.

144 Hz i spel där du klarar 144 fps konstant är otroligt stor skillnad jämfört med 60 Hz.

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av Jozo:
Skrivet av phi:

Beror helt och hållet på vad du kommer att använda skärmen till. Sysslar du på något sätt med bildbehandling, grafik eller dylikt så går TN-panelerna bort direkt av självklara skäl.

Spelar du främst FPS-spel så är däremot en TN-panel att föredra men om du inte är spelar särskilt mycket FPS-spel och främst i multiplayer så kvittar det mer eller mindre om du har +120 Hz eller ej.

Som jag skrev så ska skärmen användas mest till spelande och den vanligaste spelgenren här hemma är FPS i MP.

Men nu handlade tråden inte bara om TN vs IPS utan om ni har några skärmar som ni kan rekommendera. Har ni några tips.

I ditt fall så hade jag kört på BenQ-skärmen. Som du själv skrev så kommer i princip alla skärmar att vara en uppgradering och färger etc kommer garanterat vara bättre på BenQ-skärmen än din nuvarande skärm även om det är en TN-panel.

144 Hz i spel där du klarar 144 fps konstant är otroligt stor skillnad jämfört med 60 Hz.

Det får nog bli BenQ-skärmen. Den har legat bäst till i min rangordning och nu när jag gick in på Komplett så såg jag att det var 21% rabatt på den helt plötsligt.

1
Skriv svar