Nvidia Shield Tablet

Robot
Nvidia Shield Tablet

Nvidia nöjer sig inte med att bygga pc-komponenter, med spelplattan Shield Tablet vill de även ta över vardagsrummet.

#half-life-2, #portal-2


Medlem
Nvidia Shield Tablet

Har ni filma med kamera på plattan när ni spelar eller är det verkligen så dålig bild?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

"Nvidia Shield Tablet tar gaming till vardagsrummet"

Ja, till skillnad mot PS4, WiiU och alla deras konkurrenter, mindre kända kusiner och föregångare som tog gaming in andra delar av huset.

Jag förstår, troligtvis, vad er rubrik syftar på. Men den var ändå rolig. Det lät som något revolutionerande att spela i vardagsrummet.

Medlem

Ang. Google chromecast screen mirroring så är det långt i från alla moderna Android-enheter som har stöd för det out-of-the-box. Men med viss modifikation (root+patch) så går det säkert att få till på denna också.


signatur

no remorse

Medlem

Hur tror de egentligen att detta skall slå? Tror det är rätt kört med tanke på konkurrensen, PS4, Wii-U, XBone....

Medlem

För min del tror jag det blir bra. Vill ha en platta som man kan sitta och teckna och kladda lite med. Spela spel, surfa kolla på film mm. Som jag ser det är det ett grymt system att ha med sig när man reser nbågonstans. Du har med en gång all din musik, du kan ha filmer etc samt spelandet i en väldigt liten formfaktor med dig. Allt det du redan har en platta och så lite till.


signatur

A badly drawn wolf

Medlem

Såg ett litet faktafel: "Upplösning: 1920 x 1080", ska vara 1920 x 1200.

k3m
Medlem

Men lol. Vilken värdelös grej.

Medlem
Skrivet av stereotrixie:

Hur tror de egentligen att detta skall slå? Tror det är rätt kört med tanke på konkurrensen, PS4, Wii-U, XBone....

Till stor del på grund av det som Foolwolf skriver.
Bärbarheten i Nvidia Shield blir dess fördel och den stora konkurrenten blir ju PSP inte direkt PS4/Wii-U/XBone

Medlem

Note 7 är ju soft, kan spela å maxa alla spel i princip, tycker denna är bara en aning för dyr, man kan ju få en ps3 för pengarna,, och bara kontrollen kostar ju fan 500 det är ju sjukt högt...

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Kvadruppelmas:

Ang. Google chromecast screen mirroring så är det långt i från alla moderna Android-enheter som har stöd för det out-of-the-box. Men med viss modifikation (root+patch) så går det säkert att få till på denna också.

Du tänker säkert på att skärmspeglingen inte syns i notifikationsmenyn på alla enheter, det är främst vanilla Android-enheter som Nexus-familjen där det är så. Men i andra enheter kan du öppna Chromecast-appen och där välja att spegla skärmen, stöds på alla enheter med en tillräckligt modern Android-version.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av hest:

Såg ett litet faktafel: "Upplösning: 1920 x 1080", ska vara 1920 x 1200.

Helt korrekt, de extra pixlarna används till navigationsknappar m.m men upplösningen i spel blir däremot 1080p. Uppmärksamt uppsnappat!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av marcus8958:

Har ni filma med kamera på plattan när ni spelar eller är det verkligen så dålig bild?

Nej den videon är fångad med Shadowplay-funktionen. Visst blir det en viss bildförsämring vid komprimering till mp4-formatet och spelet ser inte riktigt lika bra på på plattan som på PC, men jag tycker inte att det ser så illa ut som du verkar tycka. Med tanke på att plattan dels driver spelet i 1080p och dessutom kodar en 1080p-video i realtid skulle jag säga att resultatet är mer än godtagbart


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Tycker om min shield tablet. Den är riktigt grym som surfplatta. Betydligt snabbare att surfa på i jämförelse med min Lg G2. Spelfunktionerna är bara en trevlig bonus. Men har bara haft den i ett dygn än. Så får se vad jag trycker om den om några veckor.

Medlem

Klockren tablet, lätt värd mer pengar. Köpte den på release och har inte märkt något av det ni anmärker på i minuskolumnen.
Jag stängde dock direkt av ~20 google- och andra skittjänster, avinstallerade allt jag aldrig kommer använda, slog på developer options och bytte till ART istället för Dalvik-runtime.
Allt det styrde jag upp efter 15 minuters koll på Nvidias forum. Den är responsiv utav fan nu och batteritiden god.

Angående "Urvalet av Shield-exklusiva titlar magert just nu."
Vem fan bryr sig? Du kan ju gejma vad som helst i princip. Med lite emulatorer, steam bigscreen osv så finns det ingenting magert med denna produkt. Det finns också bättre gamestream-appar/tjänster än de officiella. Limelight t. ex.

Tips om handkontroll: https://www.youtube.com/watch?v=P2BPhnRWd6Q

Med lite fantasi så är verkligen himlen gränsen för vad man kan göra med denna. Klart värd högsta betyg i mitt tycke.


signatur

http://www.kompaniet.nu :+: #kompaniet @ QuakeNet

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av sauna:

Klockren tablet, lätt värd mer pengar. Köpte den på release och har inte märkt något av det ni anmärker på i minuskolumnen.
Jag stängde dock direkt av ~20 google- och andra skittjänster, avinstallerade allt jag aldrig kommer använda, slog på developer options och bytte till ART istället för Dalvik-runtime.
Allt det styrde jag upp efter 15 minuters koll på Nvidias forum. Den är responsiv utav fan nu och batteritiden god.

Angående "Urvalet av Shield-exklusiva titlar magert just nu."
Vem fan bryr sig? Du kan ju gejma vad som helst i princip. Med lite emulatorer, steam bigscreen osv så finns det ingenting magert med denna produkt. Det finns också bättre gamestream-appar/tjänster än de officiella. Limelight t. ex.

Tips om handkontroll: https://www.youtube.com/watch?v=P2BPhnRWd6Q

Med lite fantasi så är verkligen himlen gränsen för vad man kan göra med denna. Klart värd högsta betyg i mitt tycke.

Jag håller med om mycket av det du säger, men kritiken berör främst användarupplevelsen utan handpåläggning från användaren. Apples plattor, eller den betydligt klenare Nexus 7:an, flyter på felfritt direkt ur lådan och då har Nvidia helt enkelt inte gjort ett tillräckligt bra optimeringsjobb. Men visst, för den som är engagerad och villig att mecka runt bland inställningarna går det absolut att förbättra situationen.

Och angående urvalet, ja den meningen inkluderade jag för de som bryr sig helt enkelt Om du inte har en gaming-pc hemma att strömma spel från blir utbudet av exklusiva titlar, eller titlar som är väl anpassade för plattformen, desto viktigare.

Men med det sagt så är plattan bra som just en platta, därav det höga betyget. Jämfört med motsvarande konkurrenter ligger den bra i pris och erbjuder något de inte gör. Vill man ha bäst skärm är det just nu Galaxy Tab S, vill man ha en polerad och intuitiv miljö är Ipad fortfarande en suverän produktfamilj och vill man ha en liten och bra Android-platta som dessutom kan spela spel bra så är Nvidia Shield Tablet tveklöst bäst.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:
Skrivet av marcus8958:

Har ni filma med kamera på plattan när ni spelar eller är det verkligen så dålig bild?

Nej den videon är fångad med Shadowplay-funktionen. Visst blir det en viss bildförsämring vid komprimering till mp4-formatet och spelet ser inte riktigt lika bra på på plattan som på PC, men jag tycker inte att det ser så illa ut som du verkar tycka. Med tanke på att plattan dels driver spelet i 1080p och dessutom kodar en 1080p-video i realtid skulle jag säga att resultatet är mer än godtagbart

Stanna videon vid 0:35 och kolla på antennerna och träden så ser du att pixlarna är stora nog att man kan räkna dom.
Tveksamt att det där är 720p eller så är videon så extremt komprimerad att bilden är förkastligt dålig. Xbox360 versionen ser bättre ut och den är väl lägre än 720p.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Videon ser ut att vara i mkt låg bitrate & 480p, kanske en bugg som letat sig in i shadowplay där alternativt bara felisntällt? Eller har det blivit transcodat längs vägen? (innan rant kommer, jo ja valde 1080p på videon..) När notifikationsfältet dras ner i videon syns den låga upplösningen än bättre.

Medlem

Tabletten är jag inte särskilt intresserad av men handkontrollen däremot verkar nice.
Vet nån om man kommer kunna köpa den separat?
Kan man då koppla in den till en PC och använda den i Windows?


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Den kan köpas separat. Kostar ca 600kr. Just nu fungerar den endast till plattan. Men har för mig att jag läst någonstans att pc stöd ska komma. Men inte helt säker.

PaZ
Medlem

Jag kanske är trög som inte fattar, men i vilka sammanhang använder man plattan ihop med handkontrollen? Inget man kan spela på tunnelbanan direkt. Och är man hemma i soffan så är väl tv:n bättre?

Medlem

"och vår personliga favorit Nexus 7, men upplösningen är något lägre än den sistnämnda. Upplösningen 1920x1080, eller 1080p, lär Nvidia ha valt för att kunna uppnå bäst balans mellan god bildkvalitet och bilduppdatering."

Fast där har ni riktigt fel. För upplösningen ÄR 1920x1200 på Shield Tablet. . .

16:10-ration valdes medvetet av Nvidia.

Edit: Ser nu att någon redan uppmärksammat detta.

Edit 2: Nvidia Shield Tablet råkar ju även vara en riktigt prisvärd Android-tablet med vanilla Android!
Många verkar missa detta. . . Den är otrolig kraftfull, men ändå billig. Så den är ju även perfekt för de som bara är ute efter en bra surfplatta.
Dessutom kommer (om c:a 1 månad) en 4G-variant med 32GB, som också är väldigt prisvärd.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Vintersorg:

"och vår personliga favorit Nexus 7, men upplösningen är något lägre än den sistnämnda. Upplösningen 1920x1080, eller 1080p, lär Nvidia ha valt för att kunna uppnå bäst balans mellan god bildkvalitet och bilduppdatering."

Fast där har ni riktigt fel. För upplösningen ÄR 1920x1200 på Shield Tablet. . .

16:10-ration valdes medvetet av Nvidia.

Edit: Ser nu att någon redan uppmärksammat detta.

Edit 2: Nvidia Shield Tablet råkar ju även vara en riktigt prisvärd Android-tablet med vanilla Android!
Många verkar missa detta. . . Den är otrolig kraftfull, men ändå billig. Så den är ju även perfekt för de som bara är ute efter en bra surfplatta.
Dessutom kommer (om c:a 1 månad) en 4G-variant med 32GB, som också är väldigt prisvärd.

Ja den är mycket kraftfull, men när testet skrevs var den trots detta lite segare i vissa moment än vad vår Nexus 7 är. Nvidia har lite optimeringar kvar att göra, men de släppte nyss en uppdatering av systemmjukvaran så detta kan mycket väl fixas till över tid.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Loevet:
Skrivet av marcus8958:

Har ni filma med kamera på plattan när ni spelar eller är det verkligen så dålig bild?

Nej den videon är fångad med Shadowplay-funktionen. Visst blir det en viss bildförsämring vid komprimering till mp4-formatet och spelet ser inte riktigt lika bra på på plattan som på PC, men jag tycker inte att det ser så illa ut som du verkar tycka. Med tanke på att plattan dels driver spelet i 1080p och dessutom kodar en 1080p-video i realtid skulle jag säga att resultatet är mer än godtagbart

Stanna videon vid 0:35 och kolla på antennerna och träden så ser du att pixlarna är stora nog att man kan räkna dom.
Tveksamt att det där är 720p eller så är videon så extremt komprimerad att bilden är förkastligt dålig. Xbox360 versionen ser bättre ut och den är väl lägre än 720p.

Jo det har tillkommit ytterligare lite komprimering från Youtube, men den visuella kvaliteten beror också på vilken typ av spel det är. Source-motorn i Half-Life 2 gjordes inte för ARM-arkitekturen och portningen leker därmed inte lika snällt med funktioner som Shadowplay. Bildkvaliteten i Trine 2 och Leo's Fortune är bättre, så komprimeringen i Shadowplay är bara en del av den visuella kvaliteten. Men jag tycker ändå att detta är helt ok för en platta som driver ett spel samtidigt som spelet fångas i videoform i realtid. Och det är en trevlig funktion att ha tillgång till, för mer än bara spel dessutom.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

1
Skriv svar