Lägenhetsjakten har inletts

Flakmonkey
Lägenhetsjakten har inletts

Vi har funderat på det länge men nu är det äntligen dags att sälja lägenheten i Bagarmossen och köpa en lya innanför tullarna. Mäklaren som ska hjälpa till med försäljningen har varit här och vi har fått en värdering som banken ska få imorgon så att vi kan få ett lånelöfte. Sen börjar väl galenskapen med visningar och budgivningar som gör det svårt att fungera normalt på jobbet. Kan tänka mig att det är lite lagom plågsamt att sitta där och vänta på att mobilen ska vibrera och visa vad det senaste budet är.

Eller det här med visningar har vi ju iofs redan kommit igång med. Vi var iväg för ett par veckor sedan och när jag kom hem från stugan idag så låg det sju stycken objektbeskrivningar på TV-bordet för mig att titta igenom. Sambon hade varit iväg med sin syster och tittat på dem under dagen. Två lägenheter var värda att spana närmare på. Kanske blir det att bjuda på någon av dem och det skulle ju i teorin kunna innebär att vi har köpt en lägenhet innan veckans slut. Å andra sidan så kan det ju ta flera månader innan man inte bara hittar rätt utan även vinner budgivningen.

Oavsett hur lång tid det tar så är det en sak som är säker och det är att vi har spännande tider framför oss. Att köpa bostad är ju något av det största man kan göra här i livet och att göra det med sin partner gör det inte direkt mindre.

#blogg

Medlem
Lägenhetsjakten har inletts

Spännande! Lycka till


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Några tips: titta på så många lägenheter att du blir helt jävla less, det är lättare att se vad som är bra och dåligt då samt att du inte "faller vid första ögonkastet" på varje. Sätt ett maxbelopp och håll fast vid det. Ta med någon hantverkarkompis eller motsvarande som kan lära dig vad som är lätt att fixa samt vad som du ska undvika. Lycka till!


signatur

Tempus fugit.

Flakmonkey
Skrivet av Nocturne:

Några tips: titta på så många lägenheter att du blir helt jävla less, det är lättare att se vad som är bra och dåligt då samt att du inte "faller vid första ögonkastet" på varje. Sätt ett maxbelopp och håll fast vid det. Ta med någon hantverkarkompis eller motsvarande som kan lära dig vad som är lätt att fixa samt vad som du ska undvika. Lycka till!

Tackar, det är så vi har tänkt det. Sen får vi ju se hur många visningar det blir, ser inget direkt självändamål i att gå på många bara för sakens skull, men vi gick på visningar redan förra året för att spana in områden och se vad som är viktigt och det var väldigt givande. Det vi kommit fram till är att vi verkligen vill ha en äldre lägenhet med "charm" även om det kanske inte är den smidigaste. Varje gång vi varit i en relativt nybyggd fastighet så har vi gått därifrån besvikna. Sen så har vi insett vikten av att ha en bra innergård eller liknande, det har blivit viktigare än balkong nu. Såna saker. Så jag tror ändå vi har bra koll på vad vi vill ha.

Något kunnig person ska vi definitivt ska försöka ha med. Nu har jag ju lärt mig lite själv efter att ha renoverat min egen lägenhet från grunden om vad som är "lätt" att göra, men vi har en arkitekt-bekant som förhoppningsvis kan följa med.

Budgivningen blir ju sen ett eget kapitel. Självklart har vi som mål att sätta en gräns, men det kommer vara otroligt lätt att säga "De ger sig kanske om vi ger 50 000 till" och sen fortsätter man så

Medlem

Glöm inte kolla föreningarnas ekonomi inne i stan, lite blandad kompott.

O glöm inte kolla våt utrymmen, inte kul o få vatten läcka det första man får


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Ni kan köpa ett stort hus i Småland för de pengarna ni kommer lägga på lägenhet. Kom igen, egentligen vill ni bor nära skogen


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Flakmonkey
Skrivet av walter_iego:

Ni kan köpa ett stort hus i Småland för de pengarna ni kommer lägga på lägenhet. Kom igen, egentligen vill ni bor nära skogen

Nja, det är inte riktigt vår grej. Gillar ju stressen i storstan Kör storstadsvarianten med ett landställe i relativ närhet, då får man det bästa av båda världarna.

Skrivet av Nosnos:
Skrivet av walter_iego:

Ni kan köpa ett stort hus i Småland för de pengarna ni kommer lägga på lägenhet. Kom igen, egentligen vill ni bor nära skogen

Nja, det är inte riktigt vår grej. Gillar ju stressen i storstan Kör storstadsvarianten med ett landställe i relativ närhet, då får man det bästa av båda världarna.

OK då, hojta till när det är inflyttningsfest. Jag tror 500 av dina närmsta FZ-kompisar vill komma sätta lite färg på väggarna


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av walter_iego:

Ni kan köpa ett stort hus i Småland för de pengarna ni kommer lägga på lägenhet. Kom igen, egentligen vill ni bor nära skogen

Nja, det är inte riktigt vår grej. Gillar ju stressen i storstan Kör storstadsvarianten med ett landställe i relativ närhet, då får man det bästa av båda världarna.

Ute i naturen andas man frisk luft, är fri från stress och man njuter av varje dag som går. Tänk på din familj och barn som får leka fritt och lära sig meningen med livet.

Annat är det med staden där luften är så smutsig att man får kronisk obstruktiv lungsjukdom redan vid 12 års ålder.
Gatorna så smutsiga att man måste akta sig så man inte trampar på pestsmittade råttor.
Man vågar sig inte ut efter 17:00 då mördare och knarkare smyger sig ut ur sina nästen.
Värst är nog alla otrevliga grannar som väsnas och lever om när man försöker sova.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av walter_iego:

Ni kan köpa ett stort hus i Småland för de pengarna ni kommer lägga på lägenhet. Kom igen, egentligen vill ni bor nära skogen

Nja, det är inte riktigt vår grej. Gillar ju stressen i storstan Kör storstadsvarianten med ett landställe i relativ närhet, då får man det bästa av båda världarna.

Glöm inte att du måste flytta till danderyd sedan när kidsen kommer, bättre skolor och bättre miljö för kids där än inne i stan.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av walter_iego:

Ni kan köpa ett stort hus i Småland för de pengarna ni kommer lägga på lägenhet. Kom igen, egentligen vill ni bor nära skogen

Skogen ftw!

Flakmonkey
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av walter_iego:

Ni kan köpa ett stort hus i Småland för de pengarna ni kommer lägga på lägenhet. Kom igen, egentligen vill ni bor nära skogen

Nja, det är inte riktigt vår grej. Gillar ju stressen i storstan Kör storstadsvarianten med ett landställe i relativ närhet, då får man det bästa av båda världarna.

Glöm inte att du måste flytta till danderyd sedan när kidsen kommer, bättre skolor och bättre miljö för kids där än inne i stan.

Får se hur det blir i framtiden. Kanske flyttar man ut till förorten igen eller så stannar vi kvar. Som det är nu har ingen av oss bott i stan så då vill pröva på det innan det är försent. Dock tror jag inte att barn far illa om de bor i en stad. Har på tok för många vänner som vuxit upp i sthlms innerstad för att inse att man inte blir en dålig människa för det

Medlem

Det är dyrt att köpa lägenhet i innerstan. Jag hade en tvåa på 61 kvm ute i Danderyd som jag sålde för att köpa en etta på 35 kvm visserligen väldigt centralt på Östermalm. Visst är det skillnad storleksmässigt men samtidigt så behöver jag inte större då jag lever ensam med en hund.

Medlem

priserna stiger även utanför dessvärre, bara i tyresö som ligger en bit bort med buss som legat hyffsat lågt när det gäller lägenheter börjar öka.

Jag kan rekommendera är att inte ha högre belåningsgrad än 70% iaf speciellt om man kommer får stora lån,

Rätt så nöjd med blåsut iaf ett stenkast bort kan nästan räknas som stan


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Flakmonkey
Skrivet av Notumforce:

priserna stiger även utanför dessvärre, bara i tyresö som ligger en bit bort med buss som legat hyffsat lågt när det gäller lägenheter börjar öka.

Jag kan rekommendera är att inte ha högre belåningsgrad än 70% iaf speciellt om man kommer får stora lån,

Rätt så nöjd med blåsut iaf ett stenkast bort kan nästan räknas som stan

Blåsut är trevligt och det är Bagarmossen också så flyttar verkligen inte för att det är något fel med området.

Håller på och budar på en lägenhet nu iaf. Så får se hur det går under morgondagen, kanske har man en ny lägenhet klar då. Fantastiskt kul, nervöst och läskigt just nu

1
Skriv svar