Därför är vi gamers – en vacker hyllning

Robot
Därför är vi gamers – en vacker hyllning
Skribent
Därför är vi gamers – en vacker hyllning

Jag minns lukten av min första dator och hur jag handlade spel med mamma helgen efter. Köpte Tie Fighter, Warcraft 2 och ett flygspel jag inte minns namnet på. Lyckan var total när syrran klippte gräset istället för mig och jag kunde omgärda min bas med kanontorn som hindrade orchernas framfart. Detta till lukten av en ny dator blandat med nyklippt gräs.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Min första dator var en C64 med kassettbandspelare 80:talet yeah! \o/


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Jag minns lukten av min första dator och hur jag handlade spel med mamma helgen efter. Köpte Tie Fighter, Warcraft 2 och ett flygspel jag inte minns namnet på. Lyckan var total när syrran klippte gräset istället för mig och jag kunde omgärda min bas med kanontorn som hindrade orchernas framfart. Detta till lukten av en ny dator blandat med nyklippt gräs.

Jag minns lukten av mitt Voodoo 2 12MB och mitt 128MB Ramminne som jag äntligen hade råd att köpa. Det var för övrigt första gången jag handlade något själv via Internet.

Och jag minns känslan av att få min första lön när jag sommarjobbat på gymnasiet. Jag köpte min första helt egna dator som ingen annan fick använda.

Medlem

jag minns när vi inhandlade vårt Snes och jag satt och tittade på när min pappa spelade Zelda och Super Metroid, kunde sitta sena kvällar och bara njuta av att se han spela Många trevliga minnen!

Farsan kom hem lyrisk en dag 1984, med en importerad Colekovision (stavning?). Sen var man gamer for life.

Medlem

Min starkaste spelupplevelse är nog när jag i april '99 startar upp EverQuest för första gången. Sen tog det nästan nio år innan jag loggade ut för sista gången.


signatur
Medlem

Jag minns lyckan när mor och far köpte ett NES med Ice Climber som snabbt följdes upp med Super Mario, Zelda och Metroid.

Inser att om 3 år kan jag fira 30 år som gamer. Så många fantastiska spel man har spelat genom åren! Vilka minnen!

Inaktiv

Skön bild där. De där setet kom väl med "Duck Hunt" runt mitten 80-tal. Man siktade på 28 tums TV varav ankorna föll. Hur gick/går de ihop egentligen..?

Medlem

Jag minns pong , gigantisk burk man kopplade in till tv och det enda spel man kunde köra var pong


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Min gamla 133Mhzare, med 8MB Ram, 2MB Gpu. Shit. Det var tider det, minns jag köpte till ytterligare 8MB av en kompis för ~400:- Sånt jävla kap det var då.

Det jag saknar mest med de äldre datorerna var hur svaga de var i förhållande till idag, vilket också medföljde att de var i princip knäpptysta då de inte krävde någon speciell kylning. xD

Men jag kommer alltid hålla NES/SNES/Sega16/N64 kärt. Lätt de konsoler som gett mig mest nöje genom livet.

Medlem

Året var 1987 och jag spelade Pirates på min C-128. Ack hur många timmar stal inte det spelet från min finniga tonårstid?

Medlem

Jag minns när jag ville spela Quake men farsan bad mig göra ett break för han ville skriva i Word =/


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag kommer ihåg när jag spelade Mario Kart 64 med min farfar. Han förstod inte riktigt hur man gjorde, vilket slutade med att han körde banan baklänges. Jag klagade inte. Jag fick både ett gott skratt och en lätt seger.

Medlem

Jag kommer aldrig glömma när jag kröp in i ventilationstrumman, hög volym på headsetet. Vid varje krök när jag kröp runt hörnet befarade det värsta, ingen ammo kvar, fler hörn, jag hade spelat hela kvällen, nu var klockan sent på natten, Iskall på ryggen,
Ett hörn till.. fortfarande på helspänn, där kom den! Satte sig i ansiktet! Ljudet! Bankade allt vad jag orkade med kofoten! Är den död?!?! Finns det flera?!!? Glöm inte att andas och släppa ner hjärtat i bröstkorgen igen....
Jag visste att den fanns där, men ändå så brutalt rädd.. I love it!

Medlem

Jag minns mardrömmarna jag fick av Doom.


signatur

Nämen!

Medlem

Den första datorn/spelet jag ägde själv var en hemdator Atari 400 och spelet pole position. Då var jag i 10-års åldern. Sen dess har det rullat på med en massa datorer, konsoler genom åren. Är fortfarande trots mina 40+ aldrig tröttnat eller växt ifrån spelen som många av mina vänner gjorde då.

Är och förblir en gamer, och tror aldrig jag kommer sluta spela egentligen. Älskar mina spel....

Har massor med spelminnen såklart...

Medlem

Eller minnen när man spelade Eye of the beholder på amiga 500 och fick byta diskett säkert 10ggr varje gång man gick ner för en trappa....

C64 som tog 15 min att ladda in ett spel. Ändå spelade man hela tiden...

Första PC:n en 20mhz som man spelade Warcraft på.
eller alla otaliga timmar med WingCommander joysticken och Xwing, Xwing vs Tie fighter..

3dfx, voodoo, pentium, WOW GIGABYTE! ... GIGAHERZ! ..

Gamer 4 life säger jag då bara

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag minns när jag ville spela Quake men farsan bad mig göra ett break för han ville skriva i Word =/

Var det hans Pentium?


signatur

no remorse

Medlem
Skrivet av Kvadruppelmas:
Skrivet av Hipshot:

Jag minns när jag ville spela Quake men farsan bad mig göra ett break för han ville skriva i Word =/

Var det hans Pentium?

Definitivt, men hipshot ville ju bara trejda wäsch o lira quake!

Medlem

1990 fick jag NES. Bodde vid konsolen och spel blev stort för mig. Mamma och hennes väninna lirade genom Zelda gold. Min första dator var en mac utan färgskärm och det enda man kunde göra var att skriva, spela in ljud och titta på skärmsläckare. Min nästa dator blev Pentium 133, och just den dagen råkade jag bryta en killes nyckelben. Första spelen blev LORDS OF THE REALM 2 och ett flygsimulator.

Medlem

Första gången man lirade GTA hos en klasskamrat. Var helt lyrisk över att man kunde göra precis VAD SOM HELST! Helt otroligt!

Fast.. egentligen kunde man inte göra så mkt mer än att skjuta vem som helst, och sno vilken bil som helst

Medlem

12-års dagen. Fick en C64 med kassettspelare och en påse spel. Lycka. Total jäkla lycka.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

KoP
Medlem

Videon var ju bara nostalgi för nintendo människor.

Medlem

Jag minns ljudet av min familjs första dator när det startade upp. Windows 95, 16mb RAM, 32mhz processor, 700mb hårddisk Grafikkortet minns jag inte ens. Jag minns att jag plockade ut hårddisken, för att spara allt jag hade åstadkommit i såååå gamla spel. Jag sparade alla Warcraft II uppdrag, eftersom man inte kunde välja dom i menyerna, så man kunde spela alla, rätt sorterade med rätt kapitelnamn etc.

Medlem
Skrivet av desert_games:

Skön bild där. De där setet kom väl med "Duck Hunt" runt mitten 80-tal. Man siktade på 28 tums TV varav ankorna föll. Hur gick/går de ihop egentligen..?

http://mentalfloss.com/article/26875/how-did-duck-hunt-gun-wo...

"When you point at a duck and pull the trigger, the computer in the NES blacks out the screen and the Zapper diode begins reception. Then, the computer flashes a solid white block around the targets you’re supposed to be shooting at. The photodiode in the Zapper detects the change in light intensity and tells the computer that it’s pointed at a lit target block — in others words, you should get a point because you hit a target. In the event of multiple targets, a white block is drawn around each potential target one at a time. The diode’s reception of light combined with the sequence of the drawing of the targets lets the computer know that you hit a target and which one it was. Of course, when you’re playing the game, you don’t notice the blackout and the targets flashing because it all happens in a fraction of a second."

Medlem

Kanske var det att klara bards tale på en tandon 286 (8 mhz) som jag fick köpa ett ega kort till för spelet hängde sig med simcga till herculeskortet, precis när man skulle ner i cellars..

Eller så är det när jag fick hem min movie canister med wing commander 3 som vi beställt via en Harald på r20_spel på fidonet. Var ju redan då 20+ men gud vad man längtade till detta underbara släpp. (Poster och t-shirt hänger med än... Senaste flytten undrade sambon om vi inte skulle slänga det ... Jag sa NEJ! )

Idag när man har råd med alla leksaker är det underbart att va gamer.

Medlem
Skrivet av Fläsk of Fury:

Farsan kom hem lyrisk en dag 1984, med en importerad Colekovision (stavning?). Sen var man gamer for life.

ColecoVision...ah...underbara minnen. Sitter precis och försöker komma på vad mitt favoritspel till det heter. Men det var några år sedan...ett klassiskt RPG/dungeonhack...kommer ihåg att man möte skelett, ormar och andra monster...kom det en wizard var man död iaf...vad det nu hette...hmm...

Medlem
Skrivet av jooster:
Skrivet av Kvadruppelmas:
Skrivet av Hipshot:

Jag minns när jag ville spela Quake men farsan bad mig göra ett break för han ville skriva i Word =/

Var det hans Pentium?

Definitivt, men hipshot ville ju bara trejda wäsch o lira quake!

Synd att försäljaren på Lap Power blåste mig =(


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Darkmage1971:
Skrivet av Fläsk of Fury:

Farsan kom hem lyrisk en dag 1984, med en importerad Colekovision (stavning?). Sen var man gamer for life.

ColecoVision...ah...underbara minnen. Sitter precis och försöker komma på vad mitt favoritspel till det heter. Men det var några år sedan...ett klassiskt RPG/dungeonhack...kommer ihåg att man möte skelett, ormar och andra monster...kom det en wizard var man död iaf...vad det nu hette...hmm...

Gateway to Apshai! Så jävla bra. Har fortfarande kvar min Colecovision och spelen.

Första konsolen jag kom i kontakt med var dock grannens Vectrex och Armor Attack som än idag är ett av dom bästa spelen jag spelat. Köpte senare en egen vectrex med Armor attack via nätet och kan nu spela mig tillbaka till barndomen när jag så önskar.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

123
Skriv svar