Icewind Dale släpps i nyversion

Robot
Icewind Dale släpps i nyversion

Återvänd till Forgotten Realms i en uppfräschad version.

#firewatch, #icewind-dale, #baldurs-gate-enhanced-edition


Medlem
Icewind Dale släpps i nyversion

*dräglar*

Medlem
Medlem

Man taaackar!


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

Hoppas Beamdog lyckas bra, trots de långasamma patcharna. Men men, Good luck!

Medlem

"coop mellan plattformarna" dvs mellan PC och MAC? eller kommer det till Xbox One och PS4 eller vad??

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av pubisboy:

"coop mellan plattformarna" dvs mellan PC och MAC? eller kommer det till Xbox One och PS4 eller vad??

Lite ospecifierat än så länge. Har dock svårt att tro att Sony och MS lättar på sina tidigar krav vad det gäller crossplattform.


signatur
Medlem

Underbart, bara de inte rör soundtracket, det är ett av Jeremy Soules bästa.

Medlem

Icewind dale till PS4/Xbox1, nej jag tror inte det. Beamdog har gjort detta med BG1 och BG2:SoA/ToB, det är deras grej. Lägger in widescreen-support, gör ett par egna karaktärer/quests och allmänt förfinar och säljer sedan för 200kr ungefär. Funkar hyggligt, även om man kan få i princip samma genom att ladda ner ett par mods. Gillar arbetet dock, får upp ögonen för folk som kanske inte prövat spelen tidigare. De har även sagt att de vill göra ett BG3 om deras remakes/enhanced editions är framgångsrika (även om jag själv hellre hade gett jobbet till en större studio).

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av pubisboy:

"coop mellan plattformarna" dvs mellan PC och MAC? eller kommer det till Xbox One och PS4 eller vad??

Lite ospecifierat än så länge. Har dock svårt att tro att Sony och MS lättar på sina tidigar krav vad det gäller crossplattform.

Vad har Sony för krav på crossserver?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av pubisboy:

"coop mellan plattformarna" dvs mellan PC och MAC? eller kommer det till Xbox One och PS4 eller vad??

Lite ospecifierat än så länge. Har dock svårt att tro att Sony och MS lättar på sina tidigar krav vad det gäller crossplattform.

Vad har Sony för krav på crossserver?

Vad jag vet har inget spel i historien gått att spela i multiplayer mellan Sony och MS.


signatur
Medlem
Skrivet av Mox+:

Icewind dale till PS4/Xbox1, nej jag tror inte det. Beamdog har gjort detta med BG1 och BG2:SoA/ToB, det är deras grej. Lägger in widescreen-support, gör ett par egna karaktärer/quests och allmänt förfinar och säljer sedan för 200kr ungefär. Funkar hyggligt, även om man kan få i princip samma genom att ladda ner ett par mods. Gillar arbetet dock, får upp ögonen för folk som kanske inte prövat spelen tidigare. De har även sagt att de vill göra ett BG3 om deras remakes/enhanced editions är framgångsrika (även om jag själv hellre hade gett jobbet till en större studio).

Du vet väl att de flesta moddare till BG/IWD/NWN jobbar nu för Beamdog med spelen? Tycker att det är ett grymt jobb de har gjort under alla år och jag sponsrar de gärna.

Medlem

Hela började med att Trent Oster ville göra en BG3 man kom inte överens med EA alla krav så bestämde han sig att göra Enhanced Edition av BG1 för att se intresset, vilket var stort. Så allt extra lull-lull inkomst är drömmen att göra ett rättvist BG3.

Medlem
Skrivet av Olidion:

Hela började med att Trent Oster ville göra en BG3 man kom inte överens med EA alla krav så bestämde han sig att göra Enhanced Edition av BG1 för att se intresset, vilket var stort. Så allt extra lull-lull inkomst är drömmen att göra ett rättvist BG3.

EA?

Medlem

Trent Oster var en av grundarna av Bioware och en av de som var med i utvecklingen av Baldurs Gate back in the days. Trent hoppade av Bioware för några år sedan, och numera ägs ju Bioware av EA.
Trent ville plocka upp och göra BG3 men vart så förbannad på alla EA regler (minns hans härliga twitterinlägg för några år sedan) så han bestämde sig för att helt enkelt skita i dem och väcka upp BG på egen hand med "gamla gänget".

Medlem
Skrivet av donhenri:
Skrivet av Mox+:

Icewind dale till PS4/Xbox1, nej jag tror inte det. Beamdog har gjort detta med BG1 och BG2:SoA/ToB, det är deras grej. Lägger in widescreen-support, gör ett par egna karaktärer/quests och allmänt förfinar och säljer sedan för 200kr ungefär. Funkar hyggligt, även om man kan få i princip samma genom att ladda ner ett par mods. Gillar arbetet dock, får upp ögonen för folk som kanske inte prövat spelen tidigare. De har även sagt att de vill göra ett BG3 om deras remakes/enhanced editions är framgångsrika (även om jag själv hellre hade gett jobbet till en större studio).

Du vet väl att de flesta moddare till BG/IWD/NWN jobbar nu för Beamdog med spelen? Tycker att det är ett grymt jobb de har gjort under alla år och jag sponsrar de gärna.

Jag försökte verkligen inte låta negativ, jag uppmuntrar Beamdog/Overhaul games att fortsätta. De vore dumma att inte involvera moddarna då de har gjort ett grymt bra jobb under åren sedan spelen släpptes, men Overhaul är en liten studio och jag tvivlar på att moddarna aktivt jobbar med spelen eller har någon sorts anställning där. Men som sagt, kul med en studio som bjuder in moddare till att arbeta med dem. Dock är väl Overhaul just snäppet ovanför moddare själva. Det jag menar är att ett BG2 med officiell fix-patch och widescreen mod är mer eller mindre samma som man får om man köper enhanced edition.

Varför jag inte skulle ge deras studio uppdraget för BG3 är enkelt, i mina ögon har de inte kvalitén som krävs för att skapa något från grunden. Det är en gigantisk skillnad i kvalité på karaktärerna som finns i originalet (BG1) till de som Overhaul games skapade. En brooding half-orc blackguard, en holy monk, en lite galen half-elf sorcerer. Snacka om klyschiga val. Det gjorde mig lite ledsen att de inte kunde skapa något mer originellt.

Medlem

Icewind Dale är ett sådant där konstigt spel som jag har galet positiva/nostalgiska minnen av, men inte gillade särskilt mycket när jag först spelade det. Då gjorde jag det efter att ha spelat både Baldur's Gate 2 och Planescape: Torment (och möjligen Fallout-spelen), så det var omöjligt att inte bli lite besviken över actionfokusen. Men i efterhand, när jag gick tillbaka och spelade om det, så är det lika omöjligt att inte älska det för vad det trots allt är.

Stämningen!

Berättarrösten!

Musiken!

The Severed Hand

!

Medlem
Skrivet av LVX156:

Underbart, bara de inte rör soundtracket, det är ett av Jeremy Soules bästa.

Musiken är det bästa med spelet. Spelet i sig är mediokert jämfört med de andra Infinity Engine-spelen, men musiken är en tia på en femgradig skala.

Medlem

Humor, jag som spelade om både ID 1 och 2 förra sommaren.
Men oj vad 2nd edition reglerna kändes stela och föråldrade.

Det vägs dock upp med råge i det som Ercarret nämnde ovan, stämmnig, berättarröst och musiken.

Medlem

Älskade och spelade BG1 och 2 väldigt mycket men uppskattade Icewind Dale-spelen desto mer pga av miljöerna som var betydligt bättre än BG-spelen. Plus att jag föredrog (och föredrar) att skapa eget party än att spela med companions. Vissa interaktioner och dialoger dem emellan var bra men något som man tröttnade på när man hört det 10 ggr förut (Jaherias konstanta gnäll tex).

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av pubisboy:

"coop mellan plattformarna" dvs mellan PC och MAC? eller kommer det till Xbox One och PS4 eller vad??

Lite ospecifierat än så länge. Har dock svårt att tro att Sony och MS lättar på sina tidigar krav vad det gäller crossplattform.

Vad har Sony för krav på crossserver?

Vad jag vet har inget spel i historien gått att spela i multiplayer mellan Sony och MS.

Fast är inte det pga Microsoft? Har för mig det var därför ff14 inte släpptes på Xbox för att Microsoft krävde egna servrar. Men vad vet jag, har inte läst in mig alltför mycket i det ämnet, har bara något vagt minne om att Microsoft krävt det

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av pubisboy:

"coop mellan plattformarna" dvs mellan PC och MAC? eller kommer det till Xbox One och PS4 eller vad??

Lite ospecifierat än så länge. Har dock svårt att tro att Sony och MS lättar på sina tidigar krav vad det gäller crossplattform.

Vad har Sony för krav på crossserver?

Vad jag vet har inget spel i historien gått att spela i multiplayer mellan Sony och MS.

Fast är inte det pga Microsoft? Har för mig det var därför ff14 inte släpptes på Xbox för att Microsoft krävde egna servrar. Men vad vet jag, har inte läst in mig alltför mycket i det ämnet, har bara något vagt minne om att Microsoft krävt det

Nej det är inte bara MS. Sony vill tyvärr inte heller.
I en intervju med en av skaparna av The Division så sa han att cross-over multiplayer rent tekniskt inte är några problem, men att varken Sony eller MS är intresserade av det.

1
Skriv svar