Spelbranschens öppna brev mot trakasserier

Medlem

Tyckte det var en intressant idé tills jag läste:

"We believe that everyone, no matter what gender, sexual orientation, ethnicity, or religion has the right to play games, criticize games and make games without getting harassed or threatened."

Alla blir trakasserade på internet, varför göra det till en kön, sex och etnicitet fråga? Ungefär som i Sverige, det är störst chans att utsättas för våld i Sverige om är en vit man i 25-30 års åldern, men inte fan tas det upp utan det är endast om minoriteter.

Men man är väl en kränkt vit man om man skulle ta upp detta.

Antar att detta fortfarande är ett riddartåg för Zoe Quinn?

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag antar att det var en slags "protest" -namninsamling från en det av communityn som känner sig lite kränkt och utpekad som grupp, men ändå vill få fram samma budskap.

Som jag sa förut, det här är ju ett globalt problem, men samtidigt så argumenterar ju vi "gamers" det här på en lokal nivå. De exempel på hot har ju varit direkt spelrelaterade, vilket är helt OK då vi sitter på en spelsajt och tycker om detta, men det är ju inte bara "gamers" det berör. Å andra sidan så gör det ju inget ifall vi försöker bli bättre inom den genre som engagerar oss mest, vilket gör change.orgs namninsamling lite fånig och konfliktsökande.

Om det var den konflikten som Sisyr åsyftade (mellan slutkonsumenter/gamers och den amerikanska spelpressen) så har ju bägge sidorna bråkat med varandra de senaste 2 veckorna. Det är därför lite konstigt att påstå att namninsamlingen "skapa[r] konflikt där det inte finns någon".

I övrigt håller jag med dig i det du skrev 2-3 inlägg upp. Det handlar om ett generellt attitydproblem som inte är unikt inom gamingkulturen. Det är något vi alla behöver jobba med, både konsumenter och branschmänniskor. Jag önskar att fler människor var lyhörda för främmande idéer i stället för att hota varandra till livet. Den senaste veckan har dödshot skett från båda lägren. Tråkigt.

Skrivet av kaealy:

Ungefär som i Sverige, det är störst chans att utsättas för våld i Sverige om är en vit man i 25-30 års åldern, men inte fan tas det upp utan det är endast om minoriteter.

Intressant statistik. Källa?

Skrivet av kaealy:

Antar att detta fortfarande är ett riddartåg för Zoe Quinn?

Det är ett riddartåg för nolltolerans mot den typ av trakasserier som Quinn, Anita Sarkeesian och Phil Fish utsätts för. Det är INTE ett riddartåg mot rättigheten att på ett sakligt sätt plocka fram motargument och att debattera. Kan vi snälla komma överens om att mordhot och dylikt är oacceptabelt?

Medlem
Skrivet av kaealy:

Tyckte det var en intressant idé tills jag läste:

"We believe that everyone, no matter what gender, sexual orientation, ethnicity, or religion has the right to play games, criticize games and make games without getting harassed or threatened."

Alla blir trakasserade på internet, varför göra det till en kön, sex och etnicitet fråga? Ungefär som i Sverige, det är störst chans att utsättas för våld i Sverige om är en vit man i 25-30 års åldern, men inte fan tas det upp utan det är endast om minoriteter.

Men man är väl en kränkt vit man om man skulle ta upp detta.

Antar att detta fortfarande är ett riddartåg för Zoe Quinn?

öö ja.. har god lust att säga nåt klatschigt och elakt men avböjer med stor personlig återhållsamhet...:P
för övrigt lever vi nog inte i samma verklighet.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av kaealy:

Ungefär som i Sverige, det är störst chans att utsättas för våld i Sverige om är en vit man i 25-30 års åldern, men inte fan tas det upp utan det är endast om minoriteter.

Intressant statistik. Källa?

Skrivet av kaealy:

Antar att detta fortfarande är ett riddartåg för Zoe Quinn?

Det är ett riddartåg för nolltolerans mot den typ av trakasserier som Quinn, Anita Sarkeesian och Phil Fish utsätts för. Det är INTE ett riddartåg mot rättigheten att på ett sakligt sätt plocka fram motargument och att debattera. Kan vi snälla komma överens om att mordhot och dylikt är oacceptabelt?

Den enda som inte förtjänar all skit dom fått, utom dödshoten är Anita Sarkeesian. De andra två är två fullblods psykopater, som jag kunde ha mindre sympati för.

"https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/vald-och-misshande..."

"Totalt anmäldes 80 400 misshandelsbrott under året(2013)"

"Män är även i majoritet bland offren"

"En stor del av all misshandel är relaterad till alkohol och sker på allmän plats, oftast mellan personer som inte känner varandra sedan tidigare."

Majoriteten som misshandlas är män och de flesta som går ut och träffar andra de inte känner är yngre människor 25-20 där alkohol förekommer. "svenska vita män" är fortfarande en majoritet i landet, därmed är det väl rätt självklart att denna grupp utsätts i större utsträckning för misshandel, rent statiskt vore det omöjligt med motsatsen.

Men eftersom brottsmål sedan 2000-talet totalt vägrar göra kategorisering när det kommer till t ex etnicitet så är tyvärr statistiken bristfällig.

Medlem
Skrivet av fluffmajster:
Skrivet av kaealy:

Tyckte det var en intressant idé tills jag läste:

"We believe that everyone, no matter what gender, sexual orientation, ethnicity, or religion has the right to play games, criticize games and make games without getting harassed or threatened."

Alla blir trakasserade på internet, varför göra det till en kön, sex och etnicitet fråga? Ungefär som i Sverige, det är störst chans att utsättas för våld i Sverige om är en vit man i 25-30 års åldern, men inte fan tas det upp utan det är endast om minoriteter.

Men man är väl en kränkt vit man om man skulle ta upp detta.

Antar att detta fortfarande är ett riddartåg för Zoe Quinn?

öö ja.. har god lust att säga nåt klatschigt och elakt men avböjer med stor personlig återhållsamhet...:P
för övrigt lever vi nog inte i samma verklighet.

"https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/vald-och-misshande..."

"Totalt anmäldes 80 400 misshandelsbrott under året(2013)"

"Män är även i majoritet bland offren"

"En stor del av all misshandel är relaterad till alkohol och sker på allmän plats, oftast mellan personer som inte känner varandra sedan tidigare."

Majoriteten som misshandlas är män och de flesta som går ut och träffar andra de inte känner är yngre människor 25-20 där alkohol förekommer. "svenska vita män" är fortfarande en majoritet i landet, därmed är det väl rätt självklart att denna grupp utsätts i större utsträckning för misshandel, rent statiskt vore det omöjligt med motsatsen.

Du får jättegärna uttrycka dig, jag lovar att inte bli kränkt.

Medlem

Synd att se Backlashen från Quinnskandalen fortfarande är vid liv, det handlar inte ens om en person längre utan om hur korrupt spelmedia och "journalistiken" är. FZ visar själva gång på gång att ni har svårt med det här.

Andreas Zecher, killen som startade det öppna brevet följer era favoriter (Anita, Zoe Quinn), deltog i IGF, gav Depression Quests bra intryck ett par gånger, och förolämpar spelare på sin twitter, det här är helt enkelt att försöka spåra ur diskussionen genom att göra oss att se ut som de dåliga killar genom att gå upp till de utvecklare som oundvikligen kommer att underteckna detta brev.

Det handlar inte om spelutvecklare. Det handlar om hur journalistik och indiescenen är korrupt.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Tyckte det var en intressant idé tills jag läste:

"We believe that everyone, no matter what gender, sexual orientation, ethnicity, or religion has the right to play games, criticize games and make games without getting harassed or threatened."

Alla blir trakasserade på internet, varför göra det till en kön, sex och etnicitet fråga? Ungefär som i Sverige, det är störst chans att utsättas för våld i Sverige om är en vit man i 25-30 års åldern, men inte fan tas det upp utan det är endast om minoriteter.

Men man är väl en kränkt vit man om man skulle ta upp detta.

Antar att detta fortfarande är ett riddartåg för Zoe Quinn?

Aldrig nånsin hört om ett fall där en vit man 25 - 30 års åldern blivit trakasserad eller mordhotad över de faktum att han är just vit och man.
Att en "vit man" blivit trakasserad (eller liknande) för att han har AKTIVT gjort något mot en individ eller grupp, det händer hela tiden. Men att bli hatad t.ex. för något man fötts med är bara absurt och äckligt i min mening.

Skrivet av kaealy:

Den enda som inte förtjänar all skit dom fått, utom dödshoten är Anita Sarkeesian. De andra två är två fullblods psykopater, som jag kunde ha mindre sympati för.

Det är exakt det här som är problemet. Hot ses som något försvarbart när man inte håller med den utsatte.
Psykopater eller inte, trakasserier är inte OK!

Skrivet av kaealy:

Majoriteten som misshandlas är män och de flesta som går ut och träffar andra de inte känner är yngre människor 25-20 där alkohol förekommer. "svenska vita män" är fortfarande en majoritet i landet, därmed är det väl rätt självklart att denna grupp utsätts i större utsträckning för misshandel, rent statiskt vore det omöjligt med motsatsen.

Men eftersom brottsmål sedan 2000-talet totalt vägrar göra kategorisering när det kommer till t ex etnicitet så är tyvärr statistiken bristfällig.

Ja, majoriteten av de utsatta är vita män. Men nu var det inte det som det handlade om. Påståendet var att sannolikheten att bli utsatt för våld var högst om man är vit man. Ska man få fram det behöver man snarare ta antalet misshandelsfall inom en grupp delat med antalet personer i samma grupp. Män är fortfarande mest utsatta, men min gissning - utan att ha någon statistik att backa upp det med - är att det handlar om någon minoritetsgrupp.

Medlem
Skrivet av Stenhård:

Synd att se Backlashen från Quinnskandalen fortfarande är vid liv, det handlar inte ens om en person längre utan om hur korrupt spelmedia och "journalistiken" är. FZ visar själva gång på gång att ni har svårt med det här.

Andreas Zecher, killen som startade det öppna brevet följer era favoriter (Anita, Zoe Quinn), deltog i IGF, gav Depression Quests bra intryck ett par gånger, och förolämpar spelare på sin twitter, det här är helt enkelt att försöka spåra ur diskussionen genom att göra oss att se ut som de dåliga killar genom att gå upp till de utvecklare som oundvikligen kommer att underteckna detta brev.

Det handlar inte om spelutvecklare. Det handlar om hur journalistik och indiescenen är korrupt.

Om vi bortser från vad du tycker och tror om dessa människor, tycker du att deras budskap är rätt eller fel? Folk som mordhotar via sociala medier är "de dåliga killarna". Vilka "oss" är det du pratar om?

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Män är fortfarande mest utsatta, men min gissning - utan att ha någon statistik att backa upp det med - är att det handlar om någon minoritetsgrupp.

... Vilket är helt statistiskt omöjligt. Men men, ingen idé att diskutera utan slutgiltig data när det för många handlar om en moralisk världsbild. Katastrof om den skulle ifrågasättas.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Tyckte det var en intressant idé tills jag läste:

"We believe that everyone, no matter what gender, sexual orientation, ethnicity, or religion has the right to play games, criticize games and make games without getting harassed or threatened."

Alla blir trakasserade på internet, varför göra det till en kön, sex och etnicitet fråga? Ungefär som i Sverige, det är störst chans att utsättas för våld i Sverige om är en vit man i 25-30 års åldern, men inte fan tas det upp utan det är endast om minoriteter.

Men man är väl en kränkt vit man om man skulle ta upp detta.

Antar att detta fortfarande är ett riddartåg för Zoe Quinn?

Du gör det själv till en fråga om "kön", när din slutsats blir att det antagligen är ett "riddartåg" för Zoe Quinn eller bara rör kvinnor, då dessa tydligen är en "minoritet".
"Alla" blir inte trakasserade på nätet, och ifall det var så, är det då inte en bra anledning att opponera sig mot det?

Skulle jag dessutom anta att du var en "kränkt vit man" så skulle det vara för att du använder ord som just "riddartåg" åt folk som har vett nog att ställa upp för andra.

Medlem
Skrivet av Regaz:
Skrivet av kaealy:

Tyckte det var en intressant idé tills jag läste:

"We believe that everyone, no matter what gender, sexual orientation, ethnicity, or religion has the right to play games, criticize games and make games without getting harassed or threatened."

Alla blir trakasserade på internet, varför göra det till en kön, sex och etnicitet fråga? Ungefär som i Sverige, det är störst chans att utsättas för våld i Sverige om är en vit man i 25-30 års åldern, men inte fan tas det upp utan det är endast om minoriteter.

Men man är väl en kränkt vit man om man skulle ta upp detta.

Antar att detta fortfarande är ett riddartåg för Zoe Quinn?

Aldrig nånsin hört om ett fall där en vit man 25 - 30 års åldern blivit trakasserad eller mordhotad över de faktum att han är just vit och man.
Att en "vit man" blivit trakasserad (eller liknande) för att han har AKTIVT gjort något mot en individ eller grupp, det händer hela tiden.

... vet inte vad jag ska säga... There's no words...

Medlem
Skrivet av Ender:

"Alla" blir inte trakasserade på nätet, och ifall det var så, är det då inte en bra anledning att opponera sig mot det?

Alla blir trakasserade på nätet, folk blev trakasserade på nätet innan sociala medier var så stort och man inte riktigt visste vem det som fanns bakom pseudonymer. Visste är det bra att opponera sig, men då ska man göra det mot problemet i sin helhet, motverka sjukdomen inte symptomerna.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Regaz:
Skrivet av kaealy:

Tyckte det var en intressant idé tills jag läste:

"We believe that everyone, no matter what gender, sexual orientation, ethnicity, or religion has the right to play games, criticize games and make games without getting harassed or threatened."

Alla blir trakasserade på internet, varför göra det till en kön, sex och etnicitet fråga? Ungefär som i Sverige, det är störst chans att utsättas för våld i Sverige om är en vit man i 25-30 års åldern, men inte fan tas det upp utan det är endast om minoriteter.

Men man är väl en kränkt vit man om man skulle ta upp detta.

Antar att detta fortfarande är ett riddartåg för Zoe Quinn?

Aldrig nånsin hört om ett fall där en vit man 25 - 30 års åldern blivit trakasserad eller mordhotad över de faktum att han är just vit och man.
Att en "vit man" blivit trakasserad (eller liknande) för att han har AKTIVT gjort något mot en individ eller grupp, det händer hela tiden.

... vet inte vad jag ska säga... There's no words...

Men du tog dig tid att skriva en kommentar?
Skriv gärna om du har något konstruktivt att komma med.
Men har du inget intelligent att säga, så säg inget, inte svårare än så.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Du begriper inte vad jag skriver över huvud taget. Jag har inte någonstans skrivit eller antydit att man bör överrösta folk för att få fram sin poäng, och min åsikt är den motsatta. Alltså, du har rätt i det du nu skriver i sista stycket, men det är irrelevant i sammanhanget då hela ditt argument bygger på att du hakade upp dig på Carls ordval, då han som han sedan förklarade inte ens menade vad du trodde. Vidare kan du släppa dina löjliga härskartekniker och andra retoriska fulknep och diskutera som den vuxna människa du utger dig för att vara.

Ja, jag hakade upp mig på hans ordval eftersom man oftast skriver vad man tänker. Och jag ser ett problem i dagens samhälle där man försöker tysta människor som inte tycker som ''majoriteten''. Och även om han förklarade att han inte menade så så var det hans första inlägg som jag citerade och inte förklaringen.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Regaz:
Skrivet av kaealy:

Tyckte det var en intressant idé tills jag läste:

"We believe that everyone, no matter what gender, sexual orientation, ethnicity, or religion has the right to play games, criticize games and make games without getting harassed or threatened."

Alla blir trakasserade på internet, varför göra det till en kön, sex och etnicitet fråga? Ungefär som i Sverige, det är störst chans att utsättas för våld i Sverige om är en vit man i 25-30 års åldern, men inte fan tas det upp utan det är endast om minoriteter.

Men man är väl en kränkt vit man om man skulle ta upp detta.

Antar att detta fortfarande är ett riddartåg för Zoe Quinn?

Aldrig nånsin hört om ett fall där en vit man 25 - 30 års åldern blivit trakasserad eller mordhotad över de faktum att han är just vit och man.
Att en "vit man" blivit trakasserad (eller liknande) för att han har AKTIVT gjort något mot en individ eller grupp, det händer hela tiden.

... vet inte vad jag ska säga... There's no words...

var inte förvånad.
för hen är vita män inte mäniskor

Medlem

Alla kan skriva på men tror inte någon kommer bry sig.

Sorgligt men sant.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Tolerant miljö, ja det är ju helt ok att kötta sönder i ett sjukt datorspel ämnat för 18åringar, men no no och skriva vad man tycker "TYCKER" på ett forum, får ju fan inte trampa någon på tårna!

Lägg ned Youtube och Facebook och fågelkvittret så är vi av med alla skitiga problem!

Socialt media my ass!

Skrivet av marcus8958:

Alla kan skriva på men tror inte någon kommer bry sig.

Sorgligt men sant.

Även om man bara ser detta som en gigantisk circle-jerk bland utvecklarna så är förändringen redan igång. Anita Sarkeesian utbildar och reaktionerna på hatet får fler och fler att lyssna och intressera sig. En namninsamling som denna drar igång diskussioner i studiorna och grupptrycket svänger mot att skapa öppnare, mer inkluderande företagskulturer.
Titta på den här godbiten! http://www.pcgamer.com/2014/09/01/saints-row-4-developer-says...

*spelar Winf Of Change*

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Sisyr:

Du begriper inte vad jag skriver över huvud taget. Jag har inte någonstans skrivit eller antydit att man bör överrösta folk för att få fram sin poäng, och min åsikt är den motsatta. Alltså, du har rätt i det du nu skriver i sista stycket, men det är irrelevant i sammanhanget då hela ditt argument bygger på att du hakade upp dig på Carls ordval, då han som han sedan förklarade inte ens menade vad du trodde. Vidare kan du släppa dina löjliga härskartekniker och andra retoriska fulknep och diskutera som den vuxna människa du utger dig för att vara.

...Och jag ser ett problem i dagens samhälle där man försöker tysta människor som inte tycker som "majoriteten"...

Som, typ, IS då eller? Än så länge så har jag sett långt mindre av försök till nedtystande av oliktänkande än nedtystande av förtryckande dumskallar. Typ sådana där som hotar folk på nätet...

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Sisyr:

Du begriper inte vad jag skriver över huvud taget. Jag har inte någonstans skrivit eller antydit att man bör överrösta folk för att få fram sin poäng, och min åsikt är den motsatta. Alltså, du har rätt i det du nu skriver i sista stycket, men det är irrelevant i sammanhanget då hela ditt argument bygger på att du hakade upp dig på Carls ordval, då han som han sedan förklarade inte ens menade vad du trodde. Vidare kan du släppa dina löjliga härskartekniker och andra retoriska fulknep och diskutera som den vuxna människa du utger dig för att vara.

...Och jag ser ett problem i dagens samhälle där man försöker tysta människor som inte tycker som "majoriteten"...

Som, typ, IS då eller? Än så länge så har jag sett långt mindre av försök till nedtystande av oliktänkande än nedtystande av förtryckande dumskallar. Typ sådana där som hotar folk på nätet...

Det är ju skrämmande att du inte förstår likheten mellan vissa oliktänkande och vad du kallar förtryckande dumskallar. Om du lärde dig tänka ett steg till så skulle du förstå att oavsett ståndpunkt så ger det ingenting att försöka tysta ner nån-

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Alla kan skriva på men tror inte någon kommer bry sig.

Sorgligt men sant.

Vem vet? Däremot är jag rätt säker på att det knappast kommer bli någon förändring om alla lägger locket på och håller käften heller.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Sisyr:

Du begriper inte vad jag skriver över huvud taget. Jag har inte någonstans skrivit eller antydit att man bör överrösta folk för att få fram sin poäng, och min åsikt är den motsatta. Alltså, du har rätt i det du nu skriver i sista stycket, men det är irrelevant i sammanhanget då hela ditt argument bygger på att du hakade upp dig på Carls ordval, då han som han sedan förklarade inte ens menade vad du trodde. Vidare kan du släppa dina löjliga härskartekniker och andra retoriska fulknep och diskutera som den vuxna människa du utger dig för att vara.

...Och jag ser ett problem i dagens samhälle där man försöker tysta människor som inte tycker som "majoriteten"...

Som, typ, IS då eller? Än så länge så har jag sett långt mindre av försök till nedtystande av oliktänkande än nedtystande av förtryckande dumskallar. Typ sådana där som hotar folk på nätet...

Det är ju skrämmande att du inte förstår likheten mellan vissa oliktänkande och vad du kallar förtryckande dumskallar. Om du lärde dig tänka ett steg till så skulle du förstå att oavsett ståndpunkt så ger det ingenting att försöka tysta ner nån-

Så vad menar du då med "tysta ner"? Den definitionen blir ju helt plötsligt väldigt viktig, då det kan betyda så mycket. Jag menar att stänga av folk som skriver hot från t ex kommentarsfält, att stänga ner kommentarsfält där människor inte kan bete sig som sådana och att blanda in rättsväsendet där det är så grovt att det behövs.
Är det den typen av "tysta ner" du hävdar att den omöjligen kan fungera?
Jag menar verkligen inte att "tysta ner" oliktänkande från diverse diskussioner, som den här t ex, men det har väl ingen gjort?

Medlem

Roligt att man tar någon form av engagemang för detta. Det som är synd är att folk som sitter hemma gärna tar sig friheten att säga otrevligheter som dom annars ute i verkliga livet aldrig skulle säga rakt i ansiktet på folk.
Man kan ju prata, diskutera och uttrycka sitt missnöje. Men jag har länge inte riktigt hajat varför man måste ta fram sin mörkaste sida bara för att visa sitt missnöje eller klagomål.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av marcus8958:

Alla kan skriva på men tror inte någon kommer bry sig.

Sorgligt men sant.

Vem vet? Däremot är jag rätt säker på att det knappast kommer bli någon förändring om alla lägger locket på och håller käften heller.

Istället för att skriva under en lappoch sluta bry sig kan man välja att göra något för kvinnorna. Ett bbra exempel är attinte rösta på alliansen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ender:
Skrivet av marcus8958:

Alla kan skriva på men tror inte någon kommer bry sig.

Sorgligt men sant.

Vem vet? Däremot är jag rätt säker på att det knappast kommer bli någon förändring om alla lägger locket på och håller käften heller.

Istället för att skriva under en lappoch sluta bry sig kan man välja att göra något för kvinnorna. Ett bbra exempel är attinte rösta på alliansen.

Lyckligtvis utesluter ju det ena inte det andra

Medlem

Vad säger det egentligen, att folk som vill hota/förolämpa andra kan göra vad alla anklagar Sarkeesian att göra, skapa ett anonymt konto och sedan ta bort det innan någon kan spåra det?

Vad är det mer du försöker säga, att folk från speljournalist "sidan" också kan säga "fula" saker?

Men jag håller med, de två länkarna säger allt, om dig.

12
Skriv svar