Röstning avklarad

Medlem
Röstning avklarad

Jag åkte hem tidigt från jobbet idag. Håller på att bli sjuk och valde att sjukskriva mig för att slippa smitta kollegor och kunder. På vägen hem passerade jag kommunhuset och passade på att förtidsrösta. Det blev en blank röst. Inget parti har tilltalat mig speciellt mycket. Alla har vissa idéer som känns intressanta men ingen sticker ut som ett alternativ för mig.

Men nu är den medborgerliga plikten avklarad så nu kan jag ligga hemma på soffan hela valdagen och känna mig nöjd.

#blogg

Inaktiv
Röstning avklarad

vad skulle du vilja rösta på för slags av parti? vad är viktigt för dig att partier tar upp?

bara nyfiken

"Men nu är den medborgerliga plikten avklarad ...",

men det är den ju inte om du röstade blankt (?)

Krya på dig! Ät mycket chips, det är fullt med vitaminer.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Rösta blankt är inte samma sak som att inte rösta alls
Den medborgerliga plikten är mycket rätt helt avklarad.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

"Men nu är den medborgerliga plikten avklarad ...",

men det är den ju inte om du röstade blankt (?)

Krya på dig! Ät mycket chips, det är fullt med vitaminer.

En blank röst är fortfarande en röst. Den resulterar inte i att någon kommer in i riksdagen, men den säger något till politikerna: Jag tog ställning för demokratin, men inte för er.

När det gäller de sju klassiska partierna så ägnar de sig åt äggkastning åt alla håll. Alliansen presenterar siffror för hur bra det gått - Oppossitionen kontrar med siffror om precis samma sak som visar en helt annan bild av det. I slutändan kan man läsa valminfest, budgetförslag och valslogans till ögonen trillar ur skallen på en. Men det ger ingenting eftersom all statistik som presenteras har två sidor och all data som finns kan tolkas olika. Det enda man kan göra är att se till sin egen vardag och min vardag har varken blivit bättre eller sämre sedan alliansen tillträdde för 8 år sen. Och på den stora scenen ute i världen så har Sverige ungefär lika mycket att säga till om oavsett om Stefan Löfven eller Reinfeldt är statsminister. Av den anledningen valde jag bort de klassiska sju, även om samtliga har bra, och dåliga, idéer. Hade jag röstat på något parti så hade det blivit någon av nykomlingarna som tagit plats i debatten.

PP - Piratpartiet har en del intressanta idéer om bl.a hur modern teknik och Internet ska användas i skolan och hur massövervakningen ska begränsas. De har en del intressanta tankar om hur kultur ska digitaliseras. Men samtidigt tycker jag att varje musiker, konstnär och regissör har rätt att själv välja priset på sina verk och bestämma om den ska finnas fritt tillgängligt för allmänheten eller inte. Dessutom känns de som ett väldigt omoget parti. De är inte på långa vägar redo att representera svenska folket i riksdagen.

SD - Jag kan inte för mitt liv rösta på Sverigedemokraterna så länge deras invandringspolitik ser ut som den gör. Och deras politiker gör uttalanden gång på gång som gör mig mörkrädd över hur ovetande man får vara inom svensk toppolitik.

FI - Nej, de känns inte verklighetsförankrade. Lika rättigheter för män och kvinnor är bra. Men samtidigt är vi inte en enda grå massa. Män och kvinnor är förbannat olika. Män är bättre på vissa saker och kvinnor är bättre på vissa saker. Jag föredrar om vi försöker utnyttja skillnaderna istället för att driva en politik som skriker ut att vi är en enda stor grå massa av könlösa individer.

Medlem

Jag kommer rösta på Socialdemokraterna. Reinfeldt har styrt i 8 år och det har inte blivit bättre. Sverige är ett kallt land geografiskt men också till samhälle.

Jag skall rösta in solidaritet i landet igen.

Om 11 dagar är Reinfeldt ute! Det skall firas!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

För er som gillar frihet kan Klassiskt Liberala Partiet vara ett alternativ: http://www.liberalapartiet.se/

Medlem

Blir nog en blank röst från mig med. Precis som du tycker jag inte något parti tilltalar mig särskilt mycket, då det för varje bra idé finns en riktigt dålig.

Dessutom har de debatter jag sett varit på dagisnivå, med hånflin och gliringar istället för konkreta svar. Särskilt representanter från vänster- och miljöpartiet har hållit en ton som gör att jag bara slår handen för pannan, men då jag inte är någon större TV-tittare så kanske jag missat de gånger de blå har betett sig som barnungar.

Blir lite svårt det här valet också när Alliansen fått sitta mitt under en så svår finanskris. Hur hade Sverige sett ut och hur hade synen på Alliansen sett ut idag om inte ekonomin varit som den är och följderna inte blivit som de blev?

Sen känns det som att det varit så väldigt mycket snack kring invandringen att andra, enligt mig viktigare ämnen glömts bort och först nu börjar diskuteras i stormedia. Om folk vill påstå att SD "rört om i grytan" så kan jag hålla med dem... men inte att det gått till det bättre. Känns snarare som att det övergripande politiska klimatet blivit otrevligare, aggressivare och mer förvirrat.

Medlem
Skrivet av Remus:

Jag kommer rösta på Socialdemokraterna. Reinfeldt har styrt i 8 år och det har inte blivit bättre. Sverige är ett kallt land geografiskt men också till samhälle.

Jag skall rösta in solidaritet i landet igen.

Om 11 dagar är Reinfeldt ute! Det skall firas!

För det var sån himla skillnad sist sossarna styrde... Nej, det är samma skit oavsett vilket av dom stora partierna man röstar på. Reinfeldt har ju i alla fall lyckats med statsfinanserna i en tid av ekonomisk kollaps, det får man ge honom.

Sossarna säger att alliansen har förstört skolan, jag har gått i skolan både när sossarna styrde och när alliansen styrde, det är ingen skillnad alls. Tror man att det blir skillnad för att man röstar in ett annat parti är man otroligt naiv.

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0...

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av Remus:

Jag kommer rösta på Socialdemokraterna. Reinfeldt har styrt i 8 år och det har inte blivit bättre. Sverige är ett kallt land geografiskt men också till samhälle.

Jag skall rösta in solidaritet i landet igen.

Om 11 dagar är Reinfeldt ute! Det skall firas!

För det var sån himla skillnad sist sossarna styrde... Nej, det är samma skit oavsett vilket av dom stora partierna man röstar på. Reinfeldt har ju i alla fall lyckats med statsfinanserna i en tid av ekonomisk kollaps, det får man ge honom.

Sossarna säger att alliansen har förstört skolan, jag har gått i skolan både när sossarna styrde och när alliansen styrde, det är ingen skillnad alls. Tror man att det blir skillnad för att man röstar in ett annat parti är man otroligt naiv.

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0...

Jag var första generationens försökskanin i det nya skolsystemet och det funkade inte så bra som de sa att det skulle.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Inaktiv
Skrivet av Remus:

Jag kommer rösta på Socialdemokraterna. Reinfeldt har styrt i 8 år och det har inte blivit bättre. Sverige är ett kallt land geografiskt men också till samhälle.

Jag skall rösta in solidaritet i landet igen.

Om 11 dagar är Reinfeldt ute! Det skall firas!

Löfven är ju tyvärr så himla dålig. Han svamlar och kan inte ge ett rakt svar i en enda fråga. Har ofta fel på siffror så han får skämmas (nu i debatten på expressen). S vet inte vilka de vill regera med eller har ett valmanifest än bara tätt intill valet.

Tror att mängder av sossar vägrar samarbeta med miljöpartiet som är rätt arbetarfientligt.

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Remus:

Jag kommer rösta på Socialdemokraterna. Reinfeldt har styrt i 8 år och det har inte blivit bättre. Sverige är ett kallt land geografiskt men också till samhälle.

Jag skall rösta in solidaritet i landet igen.

Om 11 dagar är Reinfeldt ute! Det skall firas!

Löfven är ju tyvärr så himla dålig. Han svamlar och kan inte ge ett rakt svar i en enda fråga. Har ofta fel på siffror så han får skämmas (nu i debatten på expressen). S vet inte vilka de vill regera med eller har ett valmanifest än bara tätt intill valet.

Tror att mängder av sossar vägrar samarbeta med miljöpartiet som är rätt arbetarfientligt.

Ja, han är ju till och med sämre än Ljugholt när det kommer till att debattera...

phi
Medlem

Blev en blank röst för min del också. Inget parti har lyckats övertyga mig.

Känns som det mest bara är demagoger som står och försöker pladdrar omkull varandra i varenda valdebatt.

Inaktiv
Skrivet av phi:

Blev en blank röst för min del också. Inget parti har lyckats övertyga mig.

Känns som det mest bara är demagoger som står och försöker pladdrar omkull varandra i varenda valdebatt.

Man lär sig ingenting av dessa debatter.. Och den här jäkla politiska agendan som genomsyrar just den här debatten och den på aftonbladet är ju tragisk. Wetterstrand och Mona Sahlin sitter som experter och kommenterar SD och Åkesson .. Vad är det för skämt ?

Läs på partiernas hemsidor om vad de vill driva för politik. Bättre att ägna en timme åt det än att rösta blankt imo..

Medlem
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av Remus:

Jag kommer rösta på Socialdemokraterna. Reinfeldt har styrt i 8 år och det har inte blivit bättre. Sverige är ett kallt land geografiskt men också till samhälle.

Jag skall rösta in solidaritet i landet igen.

Om 11 dagar är Reinfeldt ute! Det skall firas!

För det var sån himla skillnad sist sossarna styrde... Nej, det är samma skit oavsett vilket av dom stora partierna man röstar på. Reinfeldt har ju i alla fall lyckats med statsfinanserna i en tid av ekonomisk kollaps, det får man ge honom.

Sossarna säger att alliansen har förstört skolan, jag har gått i skolan både när sossarna styrde och när alliansen styrde, det är ingen skillnad alls. Tror man att det blir skillnad för att man röstar in ett annat parti är man otroligt naiv.

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0...

Ja ekonomin är bra i Sverige om man ser det som att pengarna ska delas ut till privata fickor och de som redan har en förmögenhet. M har ju inte satsat ett enda öre på välfärden så som jobb, boende, skola och vård. Istället har de sålt en massa bolag för underpris. Vi måste ju sätta fart på kugghjulen i Sverige och skapa nya jobb och möjligheter. Bra jobbat Alliansen!

För min del blir det solklart Sossarna. Löfven känns som en vettig och jordnära typ. Sen kan det ju hända som du säger att det blir skit igen men det kan nog knappast bli värre än i nuläget.

1
Skriv svar