Gear VR – trådlös VR från Samsung

Robot
Gear VR – trådlös VR från Samsung

Trådlös smartphone med Oculus-teknik släpps redan i år.

#samsung, #oculus-vr


Medlem

Lite tråkigt att det inte tycks gå att koppla in den i datorn och använda som en Rift. Coolt tillbehör helt klart, men utan stöd för PC så lär den floppa.

Skägg.
10 Chambers

Värt att notera är att det sitter en Note 3-skärm i Oculus DK2. Tror heller inte att detta blir en spelmanick i första hand utan snarare tjänster. Tänk panoramabilder, vr-bio för filmer, osv. Facebook var nog inte så fel ute när de köpte Oculus...


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Värt att notera är att det sitter en Note 3-skärm i Oculus DK2. Tror heller inte att detta blir en spelmanick i första hand utan snarare tjänster. Tänk panoramabilder, vr-bio för filmer, osv. Facebook var nog inte så fel ute när de köpte Oculus...

påtal om - är det satt något datum för O.R retail? Jag köpte DK1 men har fått för mig att de sa att retail skulle komma rätt snart efter DK2 så jag valde att inte köpa den.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Märkligt bara att ingen verkar ha tänkt på folk som bär glasögon?!? Vad jag har förstått funkar ingen av VR-lösningarna om man är tvungen att ha glasögon? Alltså att rent fysiskt få plats med glasögon...

Medlem
Skrivet av stereotrixie:

Märkligt bara att ingen verkar ha tänkt på folk som bär glasögon?!? Vad jag har förstått funkar ingen av VR-lösningarna om man är tvungen att ha glasögon? Alltså att rent fysiskt få plats med glasögon...

Jaså? Funkar utmärkt för mig med DK1 av O.R...men sen har jag också lite udda glasögon


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av neocon:
Skrivet av Bojkott:

Lite tråkigt att det inte tycks gå att koppla in den i datorn och använda som en Rift. Coolt tillbehör helt klart, men utan stöd för PC så lär den floppa.

Om du äger en kompatibel Samsung-telefon blir det en väldigt billig och smart lösning för VR. Beror ju helt på kvalitén på VR-apparna som kommer till Android om den floppar eller ej. Det är nog en större skara människor som tar sina första stapplande steg in i VR-världen med något liknande Gear VR än kraftfull PC, sladdar och en dyr Oculus Rift.

Fördelar och nackdelar med båda lösningarna och själv får jag väl köpa båda två.

Den passar bara Note 4, och har därmed en väldigt begränsad användarbas. Jag ser det här som en lite mer påkostad version av Google Cardboard, något som man både kan göra själv eller köpa färdigt, och som passar betydligt fler telefoner. Om Gear VR hade stöd för PC och spel så hade det lockat fler köpare. Inte direkt så att affärsmannen eller mode-bloggaren kommer stå i kö för att få första exemplaret, utan det lär först och främst vara den teknikintresserade som redan har bekantat sig med Oculus Rift.

Med tiden så visst, då lär det garanterat finnas en marknad för mer än bara spel. T.ex. för webbutiker där man kan gå runt i butiken för inspiration och få "känna" på produkterna. Men riktigt där är vi inte än, utan det är mest bara spelbranschen som hoppat på VR-tåget än så länge. Kan dock gå fort nu när det börjar hända saker.

Skägg.
10 Chambers

Harmonix har annonserat att de utvecklar för headsetet, och detta har också dykt upp: http://www.gunnergame.com


signatur
Medlem

Framtidens solglasögon kan nog göra sin vardag ute i samhället till en lcd tripp med påhittade figurer lite överallt. Jag skulle lätt vilja ha ett skräcktema så att man knappt vågar ha glasögonen på sig, Man sitter på bussen och plötsligt så sitter det en otrevlig figur i sitsen bakom och gör fina ljud så att man skiter på sig, eller när man kör omkring med bilen så springer det ut någonting på vägen så att man är en allmän trafikfara när man ska vika för hindret. Lite spänning i vardagen så att säga..

Medlem

Rörig artikel.

Medlem

Här är också en som utvecklar spel till det och har lite input och jämförelser med Oculus Rift DK2:
http://www.reddit.com/r/oculus/comments/2fcry4/darknet_will_b...

Medlem
Skrivet av stereotrixie:

Märkligt bara att ingen verkar ha tänkt på folk som bär glasögon?!? Vad jag har förstått funkar ingen av VR-lösningarna om man är tvungen att ha glasögon? Alltså att rent fysiskt få plats med glasögon...

Jag håller med. Jag har vanliga glasögon med "kuddar" mot näsan, min båge ligger alltså inte och pressar mot näsan. För mig gick det inte att ha glasögonen under Riften. Glasögonen gick knappt in i själva "masken" och sen tog linserna i glasen och pressade in mina vanliga glasögin i ansiktet. Sjuuuuukt obekvämt!

Om de inte kommer med någon lösning till konsumentversionen så kommer jag få problem. Sitta och lira med linser är inte ett allternativ. Antar att jag får försöka köpa några väldigt små glasögon typ utan bågar och använda dessa när jag ska köra med riften.

Medlem
Skrivet av KnäckeHäxan:
Skrivet av stereotrixie:

Märkligt bara att ingen verkar ha tänkt på folk som bär glasögon?!? Vad jag har förstått funkar ingen av VR-lösningarna om man är tvungen att ha glasögon? Alltså att rent fysiskt få plats med glasögon...

Jag håller med. Jag har vanliga glasögon med "kuddar" mot näsan, min båge ligger alltså inte och pressar mot näsan. För mig gick det inte att ha glasögonen under Riften. Glasögonen gick knappt in i själva "masken" och sen tog linserna i glasen och pressade in mina vanliga glasögin i ansiktet. Sjuuuuukt obekvämt!

Om de inte kommer med någon lösning till konsumentversionen så kommer jag få problem. Sitta och lira med linser är inte ett allternativ. Antar att jag får försöka köpa några väldigt små glasögon typ utan bågar och använda dessa när jag ska köra med riften.

Märkligt faktiskt... Det är ju knappast en liten procent av världens människor som faktiskt bär glasögon heller?!?

Medlem

"Trådlös smartphone" WOW! (från ingressen i nyhetsflödet)

1
Skriv svar