Livet i 144Hz

Medlem
Livet i 144Hz

Nu när semestern är slut, och höstmörkret börjar falla över hustaket, så kan det vara skönt att unna sig något extra i vardagen som gör det behagligare att komma hem. Inför höstens spelsläpp så tänkte jag göra en översyn av lite kringutrustning till min dator, och först ut blev en ny bildskärm. Har varit lite sugen på snabbare uppdateringsfrekvens ett tag nu, och i veckan slog jag till. Hårdvarudjungeln är tät, men med mina specifika krav så föll det på Asus VG248QE till slut.

Nu har jag inte hunnit testa den så mycket än, men föga förvånande så var det en liten överraskning för mig hur bra flytet är med snabbare frekvens. Igår satt jag och drog lite på smilgroparna vid en sån simpel aktivitet som webbsurfning, bara att dra musmarkören över skärmen får en liten ny känsla och känns i jämförelse som porlande vatten. I spel kommer den största skillnaden, där känslan också förhöjs ganska mycket om man är lite inbiten i sitt spel. CS:GO, som jag främst kör på kvällarna blir en mycket trevligare upplevelse och Corvo har aldrig haft mer silkeslena rörelser.

Nackdelen, som idag är mer eller mindre oundviklig, är att det bara erbjuds TN-paneler till högre frekvenser och bildkvalitén blir således bara okej. Efter lite inställningar så är den bättre, men min gamla IPS-panel har mycket bättre svärta och allmänt finare färger. Detta känner man dock till om man är lite påläst, så det visste jag innan köpet. Om man inte sitter med Photoshop eller andra mjukvaror i behov av korrekta sRGB/AdobeRGB-värden och färgrymd, så lär man överleva med en lite tunnare färgpalett. Ljus är den i alla fall, man kan utan problem använda skärmen rakt in i kvällssolen.

Nej, nu kan hösten komma bäst den vill. Jag är lite mer redo än innan.

#blogg

Livet i 144Hz

Jag var också sugen på denna tidigare, men som du skriver, färgerna är inte helt top-notch för en grafiker tyvärr. Hoppas den funkar perfekt för spel.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Nej, inte det minsta tyvärr, men det är den trade-off man får göra. Riktigt bra spelskärm är den, tror tyvärr att jag måste uppgradera mitt grafikkort snart också om jag ska klara denna frekvens på tyngre spel.

Medlem

Har en likadan skärm och kan rekommendera att du använder en bättre ICC profil som är skapad med hjälp av hårdvarukalibrering. Du kan ladda ner en för AMD eller Nvida beroende på vilket grafikkort du har, och sen knappar du in följande inställningar manuellt på skärmen.

Splendid= Standard Mode
Brightness= 24 (gave 160 cd/m2 on our unit, adjust as required)
Contrast= 75
Color Temp= User Mode
Red= 100
Green= 90
Blue= 89

Bilden kommer inte bli lika perfekt som på en bra IPS-panel, men betydligt bättre i alla fall.

Medlem

Ja, det är ungefär så jag har den nu, tack för tipset!

Inaktiv

Jag köpte mig också nyligen en 144 hz skärm och för mig blev det en Benq XL2411Z. Det första jag märkte var att den var _väldigt_ mycket ljusare än min gamla skärm men efter lite knåpande så funkar det bra.

Precis som 73mpl4R säger så märker man hur muspekaren känns helt annorlunda med det nya flytet samt spelen känns tightare på något sätt.

Den största anledningen var att min gamla Benq-skärm flimrade på ett egendomligt sätt, vet ej om det är vanligt bland 60 hz;are men ingen av mina kompisar har så, så då kände jag att det lika gärna var dags för en ny.

Bottom line: Jag är mycket nöjd med min och gav ca 2500 kr på Media Markt. Jag har sett att den stödjer 3D men har inte provat då jag inte har några glasögon som är kompatibla.

Medlem

Valde mellan denna och BenQ-skärmen grollo_92 har. Valde Asus helt efter bra erfarenheter med märket. Om jag inte minns fel, så tillverkas alla 144Hz-paneler i samma fabrik ändå, och det är bara de extra kretsarna som respektive tillverkare sätter dit för att styra bilden som räknas ändå, kanske inte så 'bara bara', men ändå.

Känns hittills som en nästan lika fräsch uppdatering som SSD faktiskt.

Medlem

Har Asus-skärmen och kommer aldrig kunna spela ett FPS med mindre än 144Hz igen.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Har Asus-skärmen och kommer aldrig kunna spela ett FPS med mindre än 144Hz igen.

#Aldrigmer60Hz

Inaktiv
Skrivet av 73mpl4R:

Valde mellan denna och BenQ-skärmen grollo_92 har. Valde Asus helt efter bra erfarenheter med märket. Om jag inte minns fel, så tillverkas alla 144Hz-paneler i samma fabrik ändå, och det är bara de extra kretsarna som respektive tillverkare sätter dit för att styra bilden som räknas ändå, kanske inte så 'bara bara', men ändå.

Känns hittills som en nästan lika fräsch uppdatering som SSD faktiskt.

Absolut en bra liknelse med SSD hårddiskarna. Sakta men säkert ersätts den gamla standarden med den nya. Jag valde Benq då jag använt det märket innan och hört ganska mycket bra om dom men jag hade säkerligen känt mig helt bekväm med en Asus då även det är ett riktigt bra märke

Medlem
Skrivet av grollo_92:
Skrivet av 73mpl4R:

Valde mellan denna och BenQ-skärmen grollo_92 har. Valde Asus helt efter bra erfarenheter med märket. Om jag inte minns fel, så tillverkas alla 144Hz-paneler i samma fabrik ändå, och det är bara de extra kretsarna som respektive tillverkare sätter dit för att styra bilden som räknas ändå, kanske inte så 'bara bara', men ändå.

Känns hittills som en nästan lika fräsch uppdatering som SSD faktiskt.

Absolut en bra liknelse med SSD hårddiskarna. Sakta men säkert ersätts den gamla standarden med den nya. Jag valde Benq då jag använt det märket innan och hört ganska mycket bra om dom men jag hade säkerligen känt mig helt bekväm med en Asus då även det är ett riktigt bra märke

Precis. Det blir en universell uppdatering, eftersom att den påverkar allt du gör med datorn, precis som en SSD.

1
Skriv svar