Översvämning i källaren

Medlem
Översvämning i källaren

Tjena folket!

Nu är de såhär, att förra veckan (tror jag det var?) så var de väldigt mycket regn här på västkusten i skåne. På grund av allt regn så drabbades väldigt många hushåll och vägar av översvämningar.... Och oturen kom såklart till mig och mina grannar också. Det blev översvämning i källaren :/
Jag är ju förmodligen inte den enda som har drabbats, men de är sjukt tråkigt då många barndomsminnen blev väldigt förstörda... "Turen" var väl att vattennivån var endast 30- 40 cm (kunde ju varit värre ... )
Det allra tråkigaste är ju att jag hade mitt gamla Playstation 1, N64 och SNES där nere i källaren... Tittade till de lite snabbt innan idag ( för de var idag jag fick reda på att de varit översvämning..) och såg att lådorna hade sjunkit ihop och när jag kollade i mina spellådor så var många spel väldigt fuktiga....

Må kanske vara en väldigt dum fråga, men tror ni de kan ha klarat sig ? Eller går de att rädda ? Menar både konsoler och spelen i sig... Klart att jag borde kolla och starta upp de men vill gärna veta så jag slipper gå runt och oroa mig

Tack på förhand!

Medlem

Har väldigt svårt att tro att något klarade sig vid sidan av cd-skivorna om de var nedsänkta i avloppsvatten.

Medlem

Rengör med medel som man rengör elektronik med och testa.
Finns inte så mycket annat du kan göra.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det är väl lätt att kolla, bara att plugga i och se om de startar? Men jag skulle nog inte tro det, även om det inte var saltvatten.

Väldigt tråkigt, men du kan fortfarande ha kvar dom för syns skull, om nu det är någon tröst.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det viktigaste är väl att man låter allt torka riktigt innan man pluggar in något, så inget kortsluts. Är inte det tumregeln med teknik och väta?


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Det viktigaste är väl att man låter allt torka riktigt innan man pluggar in något, så inget kortsluts. Är inte det tumregeln med teknik och väta?

Nja, jo. Men det gäller väl också att det är ren vätska, så att det inte är något som fräter eller på annat sätt skadar också.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av WildThing:

Det viktigaste är väl att man låter allt torka riktigt innan man pluggar in något, så inget kortsluts. Är inte det tumregeln med teknik och väta?

Nja, jo. Men det gäller väl också att det är ren vätska, så att det inte är något som fräter eller på annat sätt skadar också.

Ah, det är sant. Lär ju inte direkt vara så med översvämningar.


signatur

Videomupp

Medlem

Ja jag har väl varit lite rädd att inte plugga in de då vatten o fukt + ström är väl inte den bästa kombon
Är inte direkt elektriker men man vill ju vara försiktig! Men så låta de torka på något sätt o sen testa? Men ja, jag är ganska säker på sakerna är körda också :/

Medlem

Fram med skruvmejsel och se till att kretskorten är rena och torra på bägge sidor. Samma gäller för handkontroller. Bör inte vara några större problem beroende på hur pass fuktskadade är.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Fram med en skruvmejsel, öppna upp allt du kan och sedan rengör allt med lite T-sprit och låt det sedan stå och torka i någon vecka för att vara helt säker på att det är torrt.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Torka kretskorten i ugnen på 50 grader, ev spola av i badkaret innan om de blivit smutsiga.

Medlem
Skrivet av LentoMan:

Torka kretskorten i ugnen på 50 grader, ev spola av i badkaret innan om de blivit smutsiga.

Javisst. Använd också sköljmedel så delarna blir mjuka, lena och lättare att skriva ihop igen. Torka med fördel i torktumlare.

Eller också inte...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Bästa är väl att öppna upp allting, plocka isär det i "beståndsdelar" och rengör allting Noga. Låt det sedan torka ordentligt, och sätt sen ihop allting igen. Finns säkert flertal guider på nätet om hur du gör för varje konsol.

Medlem

Plocka isär, skölj med destillerat vatten och låt det torka.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Mitt Nintendo 64 fick sig en skur regnvatten över sig en mindre vacker dag (stående vid ett öppet fönster). Den var vattenfylld med andra ord. Jag ställde den på tork i en vecka och pluggade i den, funkade fin fint!

Ett tips, köp en hel del ris och någon form av lufttät förvaring. Fyll på med en del ris i botten, släng i apparaten och förslut ordentligt (100% lufttätt). Riset drar därmed till sig all fukt och torkar maskineriet. Låt stå någon dag (två - tre, kanske längre) eller så för att vara på den säkra sidan.


signatur

Constants and variables

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av LentoMan:

Torka kretskorten i ugnen på 50 grader, ev spola av i badkaret innan om de blivit smutsiga.

Javisst. Använd också sköljmedel så delarna blir mjuka, lena och lättare att skriva ihop igen. Torka med fördel i torktumlare.

Eller också inte...

Jag fixade mitt grafikkort genom att baka det i ugnen. Tror dock inte det är samma sak för spel. Som dom innan sagt så är det bara att låta det torka och hoppas på det bästa. Hur funkar försäkring på sånt här?

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av LentoMan:

Torka kretskorten i ugnen på 50 grader, ev spola av i badkaret innan om de blivit smutsiga.

Javisst. Använd också sköljmedel så delarna blir mjuka, lena och lättare att skriva ihop igen. Torka med fördel i torktumlare.

Eller också inte...

Att skölja av med vatten från kranen är inte bästa idén. Men det är bättre än att grejerna har kvar det skitiga vattnet från översvämningen.

Skrivet av naess91:

Tjena folket!

Nu är de såhär, att förra veckan (tror jag det var?) så var de väldigt mycket regn här på västkusten i skåne. På grund av allt regn så drabbades väldigt många hushåll och vägar av översvämningar.... Och oturen kom såklart till mig och mina grannar också. Det blev översvämning i källaren :/
Jag är ju förmodligen inte den enda som har drabbats, men de är sjukt tråkigt då många barndomsminnen blev väldigt förstörda... "Turen" var väl att vattennivån var endast 30- 40 cm (kunde ju varit värre ... )
Det allra tråkigaste är ju att jag hade mitt gamla Playstation 1, N64 och SNES där nere i källaren... Tittade till de lite snabbt innan idag ( för de var idag jag fick reda på att de varit översvämning..) och såg att lådorna hade sjunkit ihop och när jag kollade i mina spellådor så var många spel väldigt fuktiga....

Må kanske vara en väldigt dum fråga, men tror ni de kan ha klarat sig ? Eller går de att rädda ? Menar både konsoler och spelen i sig... Klart att jag borde kolla och starta upp de men vill gärna veta så jag slipper gå runt och oroa mig

Tack på förhand!

Så först plockar du isär delarna så att du får fram kretskorten.
Sen så köper du destillerat vatten från närmaste mack så kan du skölja av smutsen med det (eftersom att det inte är ledande så är det ingen fara med destillerat vatten). Sen låter du dem torka grundligt. Kanske med hjälp av ugn på låg värme (50 grader under ett dygn kanske)

Sen så köper du någon elektronikrengöring som du kan spraya på eller badda på med papper eller tops beroende på yta. Så gör du rent noga men försiktigt på alla elektronik banor.

Efter det kan det vara bra att applicera nåt återfettande (någon form av olja eller fett för elektronik) så det inte korroderar efter du har gjort rent dem.

Sen så tror jag nog att det inte ska vara någon fara med grejerna, det viktigaste är att göra rent ordentligt så att inga föroreningar (salter, mm) ligget kvar och kortsluter. Samt att det får torka grundligt så att du inte kortsluter en sak och pajar den som skulle funkat om du bara hade väntat med att testa den.

KoP
Medlem

T-röd brukar funka att dränka in fuktskadad elektronik med. Stöter bort fukten. Sen kastar man in elektroniken i en bunke med ris och sätter locket på.

Medlem
Skrivet av KoP:

T-röd brukar funka att dränka in fuktskadad elektronik med. Stöter bort fukten. Sen kastar man in elektroniken i en bunke med ris och sätter locket på.

T-röd är inte så bra eftersom den är så oren och innehåller så mycket skit. Bättre att köpa något som: Kemiskt ren bensin eller isopropanol. Du kan hitta dem i livsmedelsbutiker eller på apotek.

KoP
Medlem
Skrivet av cyzed:
Skrivet av KoP:

T-röd brukar funka att dränka in fuktskadad elektronik med. Stöter bort fukten. Sen kastar man in elektroniken i en bunke med ris och sätter locket på.

T-röd är inte så bra eftersom den är så oren och innehåller så mycket skit. Bättre att köpa något som: Kemiskt ren bensin eller isopropanol. Du kan hitta dem i livsmedelsbutiker eller på apotek.

Sila igenom en limpa.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av cyzed:
Skrivet av KoP:

T-röd brukar funka att dränka in fuktskadad elektronik med. Stöter bort fukten. Sen kastar man in elektroniken i en bunke med ris och sätter locket på.

T-röd är inte så bra eftersom den är så oren och innehåller så mycket skit. Bättre att köpa något som: Kemiskt ren bensin eller isopropanol. Du kan hitta dem i livsmedelsbutiker eller på apotek.

Sila igenom en limpa.

Då är det viktigt att man stoppar in limpan i en gammal använd strumpa innan man silar också

1
Skriv svar