Till slut får jag då spela Last of Us

Flakmonkey
Till slut får jag då spela Last of Us

Efter mycket väntan, först pga jag tog för givet att det skulle komma till Playstation 4:a och sedan för att annat har kommit i vägen, så har jag då äntligen fått lira förra årets kanske mest hyllade spel #Last of Us. Jag har längtat länge efter det, enda sedan jag såg den första trailern. Faktum är att det också är det enda rörliga materialet jag har sett från det, åtminstone det enda sammanhängande. Jag har ju börjat använda den taktiken, att undvika trailers å annat, när det kommer till spel som jag vet att jag måste spela då jag inte vill veta så lite som möjligt om vad som väntar. Lite riskabelt kanske men när det kommer till titlar gjorda av #Naughty Dog känner jag mig aldrig orolig.

Hittills har jag inte heller blivit besviken. Visserligen så är det kanske inte så konstigt då jag inte kommit längre än att jag precis träffat Ellie, men jag känner att jag inte har någonting emot det spelmekaniska vilket tycks vara det som kritikerna gnäller om. Vackert är det förstås också även om det självklart märks att det är ett PS3-spel i grunden. Ett otroligt snyggt sådant förstås men jag tror nog att det här inte är någonting jämfört med det som studion kommer mäkta med framöver.

Den verkliga styrkan verkar ju dock precis som alla omkring mig sagt ligga i handlingen, karaktärerna och berättandet. Bara den korta inledningen där man fick en inblick i Joels historia bjöd på mer känslor än vad de flesta mäktar med på 20 timmar. Så ser verkligen fram emot att se och kanske framförallt känna det som #Last of Us kan bjuda på framöver. Det gäller nu bara att hitta tillfällen då jag kan spela det under lite längre stintar. Jag tror ju att det här inte är något spel som man ska spela en halvtimme eller timme här och där utan ett som du verkligen ska kunna sätta dig ner och försvinna i.

Lyckas jag med det så tvivlar jag inte på att det här kommer bli något som verkligen är utöver det vanliga.

#blogg

Medlem
Till slut får jag då spela Last of Us

Skulle Last of Us vara en anledning att välja PS4 istället för Xbox One för någon som inte spelat PS3-versionen?

Medlem
Skrivet av Svanberg:

Skulle Last of Us vara en anledning att välja PS4 istället för Xbox One för någon som inte spelat PS3-versionen?

Svår fråga som du får svara på själv genom att bestämma vilka andra exklusiva du vill ha till din konsol. Dock så är TLOU ett spel man borde spela imo, antingen på PS4 eller PS3. Kontrollerna är dock bättre och det ser bättre ut på PS4an. Själv har jag klarat det 3ggr ska snart påbörja en 4e genomspriningning på Grounded mode

(Har det både på PS3 och PS4, DAMN YOU NAUGHTY DOG!)

Medlem
Skrivet av Jaxz:
Skrivet av Svanberg:

Skulle Last of Us vara en anledning att välja PS4 istället för Xbox One för någon som inte spelat PS3-versionen?

(Har det både på PS3 och PS4, DAMN YOU NAUGHTY DOG!)

Me too, damn them to h##l,,hehe

Medlem

Jag klarade av spelet igår kväll, och det är det bästa jag spelat på mycket mycket länge. Har märkt att nu för tiden har jag svårt att verkligen gå in för ett spel. Senast var det Xenoblade Chronicles till Wii, innan dess var det nog Mario Galaxy 1.

Men från titelskärmen till eftertexterna har jag varit totalt hooked. Grafiken är bland det bästa jag sett, trots att det var ett PS3-spel från början. Naughty Dog lyckas verkligen med att få mig att bry mig om karaktärerna. Röstskådespeleriet är världsklass. Och musiken är helt fantastisk. Enda nackdelen är att det är över, och att det antagligen kommer dröja ganska länge innan jag fastnar så för ett spel igen.


signatur

The last metroid is in captivity, the galaxy is at peace!

Medlem

Tycker personligen att spelet är fullkomligt överhypeat. Bra att du undvek trailers etc IMHO. Tog mig lite mer än en månad att klara då det var så repetivt att det krävdes långa pauser. Fastnade inte för någon karaktär eftersom spelet är mer filmiskt än interaktivt. Skillnad tex i ett spel som mass effect där du själv väljer vilka du vill umgås med och vad er relation är. Nja The Last of Us får inte mer än godkänt i min bok. Det är ingen smygare, ej heller en shooter. Den ligger i limbo och är ej riktigt bra på någon av delarna.

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Tycker personligen att spelet är fullkomligt överhypeat. Bra att du undvek trailers etc IMHO. Tog mig lite mer än en månad att klara då det var så repetivt att det krävdes långa pauser. Fastnade inte för någon karaktär eftersom spelet är mer filmiskt än interaktivt. Skillnad tex i ett spel som mass effect där du själv väljer vilka du vill umgås med och vad er relation är. Nja The Last of Us får inte mer än godkänt i min bok. Det är ingen smygare, ej heller en shooter. Den ligger i limbo och är ej riktigt bra på någon av delarna.

Du kan ju inte jämföra äpplen och päron. Mass Effect och The Last of Us är ju två helt olika typer av spel. Då kan jag lika gärna säga att Mass Effect är kasst eftersom det inte är ett lika bra fotbollsspel som FIFA.

För mig personligen är The Last of Us det bästa spelet från föregånde konsolgeneration. Jag förhandsbokade Ellie Edition och hade turen att få spelet över en vecka innan det släpptes, på grund av en tabbe hos Webhallen. Jag klarade spelet på tre dagar, och det är rekordsnabbt för att vara mig, jag brukar sällan spela klart spel så fort - Skyrim har jag ägt sedan 111111, spelat i över 600 timmar, men inte klarat än, för att ta ett exempel.

The Last of Us däremot var omöjligt att släppa.

ZF
Medlem

haha, Mass Effect-jämförelsen var ju rolig. visserligen bra spel, men nån lyckad inneboende emotionell inlevelse har de då knappast. romantik / vänskap i ME A&O:

figur: hej har du tid att prata?

jag: (not really) ok..

figur: de nya vapenspolarna du hämtade är toppen!

jag: bra bra..

figur: nåt annat? (dafug, det var ju du som ville konversera..) O.o

jag: bra jobbat!

figur: vill du ligga?

jag: ok då...

Medlem

Mass effect jämförelsen var inte menad som genre jämförelse utan hur band skapas mellan dig och karaktärerna på ett dynamiskt sätt, istället för statiskt som i the last of us. Tycka vad man vill men jag sympatiserade mer med karaktärerna i mass effect än i tlou. I det sistnämnda tycker jag de drog sig över gammal ost lite för länge att det nästan blev fjantigt. Men det är min åsikt, ni får tycka precis som ni vill utan att någon har "rätt"

ZF
Medlem
Skrivet av BeeJac:

Mass effect jämförelsen var inte menad som genre jämförelse utan hur band skapas mellan dig och karaktärerna på ett dynamiskt sätt, istället för statiskt som i the last of us.

Tycka vad man vill men jag sympatiserade mer med karaktärerna i mass effect än i tlou. I det sistnämnda tycker jag de drog sig över gammal ost lite för länge att det nästan blev fjantigt. Men det är min åsikt, ni får tycka precis som ni vill utan att någon har "rätt"

mitt inlägg var mest just för att visa hur odynamiskt det egentligen är, det är mest utfyllnad av val som inte har nån som helst påverkan på ens den konversation man håller på med för tillfället. visserligen svårt att få till i spel, men det gjordes lite bättre i "Walking Dead" tex. även i TLOU så finns det vid flera tillfällen möjligheten i att påverka känslan i konversationerna, även om det bra är genom att låta bli att säga saker. (som i tystnaden är talande)

nä visst, allas uppfattning av såna saker är givetvis korrekta, känslor är ju subjektiva trots allt.

1
Skriv svar