Haswell-E & X99 – nästa generations Intel är här

Robot
Haswell-E & X99 – nästa generations Intel är här
Medlem
Haswell-E & X99 – nästa generations Intel är här

Pc master race! Bara till att sätta på sig spenderingsbyxorna...

Själv har jag tamefan inte råd nu...

Medlem
Citat:

Haswell-E och X99 är den nya entusiastplattformen, och kostar också därefter. Ett X99-moderkort går på cirka 2000 kronor i skrivande stund, och en processor av typen Haswell-E går på uppåt 5000 kronor. Lägg till detta minst 2000 kronor för åtta gigabyte DDR4-minne så får du en dyr uppgradering, men smakar det så kostar det.

Processorerna ligger mellan ~3800 - 10000kr, inte uppåt 5000.

Medlem

Mer prestanda för mindre strömförbrukning! Mera sånt! Det gillas starkt!

Gen
Medlem

Funderar man på att uppgradera så lär man vänta på billigare DDR4 minnen. De är sjukt dyra just nu.

Medlem
Skrivet av Dunderhoken:

Pc master race! Bara till att sätta på sig spenderingsbyxorna...

Själv har jag tamefan inte råd nu...

I spel har du ingen större nytta av 6 eller 8 kärniga cpuer.
Räcker med en överklockad i5 om du kör med 3 eller mindre grafikkort.
Och nackdelen med 8 kärniga CPUn är att den har låg stock klockooch inte säkert att du kan få upp den i 4.7 ghz.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag har inhandlat en 5820k, 16gb 3000mhz ddr4, msi gaming 9 ac


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Dunderhoken:

Pc master race! Bara till att sätta på sig spenderingsbyxorna...

Själv har jag tamefan inte råd nu...

I spel har du ingen större nytta av 6 eller 8 kärniga cpuer.
Räcker med en överklockad i5 om du kör med 3 eller mindre grafikkort.
Och nackdelen med 8 kärniga CPUn är att den har låg stock klockooch inte säkert att du kan få upp den i 4.7 ghz.

Berätta gärna något jag inte redan visste
För att det ska kännas värt för mig att uppgradera så ska/måste jag nog lägga 18K-20K på ett nytt system...

Sitter på en 2600K@4.7 samt GTX580 3gb SLI@880/2250...

dmn
Medlem

Hur kommer det sig att FZ helt randomly skriver om detta? Makes no sense.
Skriv om spel istället, det är det de flesta är här för att läsa om!

Medlem

Betydligt bättre att vänta in Broadwell än att köpa Haswell-E som inte är någorlunda prisvärd alls.

Skrivet av dmn:

Hur kommer det sig att FZ helt randomly skriver om detta? Makes no sense.
Skriv om spel istället, det är det de flesta är här för att läsa om!

Förmodligen för att det finns de som har väntat in detta, för att just spela på...
Precis som att FZ skriver om spelkonsoller så skriver de även om hårdvara till PC.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Ichabod:
Citat:

Haswell-E och X99 är den nya entusiastplattformen, och kostar också därefter. Ett X99-moderkort går på cirka 2000 kronor i skrivande stund, och en processor av typen Haswell-E går på uppåt 5000 kronor. Lägg till detta minst 2000 kronor för åtta gigabyte DDR4-minne så får du en dyr uppgradering, men smakar det så kostar det.

Processorerna ligger mellan ~3800 - 10000kr, inte uppåt 5000.

Sant, när texten skrevs fanns inte 5820K med bland de tillgängliga processorerna, men den ligger mycket riktigt runt 3200 kronor.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av dmn:

Hur kommer det sig att FZ helt randomly skriver om detta? Makes no sense.
Skriv om spel istället, det är det de flesta är här för att läsa om!

Vi tänker börja täcka hårdvara mer eftersom det är en del av både pc- och konsolgaming. Om alla här blir förgrymmade över detta får vi väl sluta med det


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

dmn
Medlem
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Ichabod:
Citat:

Haswell-E och X99 är den nya entusiastplattformen, och kostar också därefter. Ett X99-moderkort går på cirka 2000 kronor i skrivande stund, och en processor av typen Haswell-E går på uppåt 5000 kronor. Lägg till detta minst 2000 kronor för åtta gigabyte DDR4-minne så får du en dyr uppgradering, men smakar det så kostar det.

Processorerna ligger mellan ~3800 - 10000kr, inte uppåt 5000.

Sant, när texten skrevs fanns inte 5820K med bland de tillgängliga processorerna, men den ligger mycket riktigt runt 3200 kronor.

I så fall är det ju så att när artikeln skrevs kostade de uppåt 10000kr, snarare än 5000, oavsett om prisuppgifter på 5820K inte fanns.

Såatte...

Skrivet av dmn:

Hur kommer det sig att FZ helt randomly skriver om detta? Makes no sense.
Skriv om spel istället, det är det de flesta är här för att läsa om!

Det är hur intressant som helst, hellre mer specialskrivna artiklar om teknik än bara massa spelartiklar som är lånade från andra sajter.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

dmn
Medlem
Skrivet av Loevet:
Skrivet av dmn:

Hur kommer det sig att FZ helt randomly skriver om detta? Makes no sense.
Skriv om spel istället, det är det de flesta är här för att läsa om!

Vi tänker börja täcka hårdvara mer eftersom det är en del av både pc- och konsolgaming. Om alla här blir förgrymmade över detta får vi väl sluta med det

Ni kommer aldrig lyckas göra det ens en bråkdel så bra som exempelvis Sweclockers, så vad är syftet med det?

Jag tycker det är bättre att fokusera på att skriva om spel och ha en tydlig inriktning mot just det, istället för att försöka täcka upp alla möjliga ämnen. Konsolhårdvara är en sak, för det kommer inte så mycket nytt särskilt ofta, men på pc-hårdvarumarknaden dyker det upp så många prylar och nya varianter av processorer, moderkort och grafikkort hela tiden att det är tillräckligt att fylla en hel site med bara det. Men ni kanske inte vill ha en tydlig identitet, utan vill bli nån slags aftonbladet för gamers, vad vet jag?

Det finns otroligt mycket mer att skriva om inom spelbranschen än vad som dyker upp här på FZ. Mer unikt material och egenförfattade artiklar om spel är vad som behövs, imo!

Medlem
Skrivet av Loevet:
Skrivet av dmn:

Hur kommer det sig att FZ helt randomly skriver om detta? Makes no sense.
Skriv om spel istället, det är det de flesta är här för att läsa om!

Vi tänker börja täcka hårdvara mer eftersom det är en del av både pc- och konsolgaming. Om alla här blir förgrymmade över detta får vi väl sluta med det

Äsch lyssna inte på typ en eller två negativa kommentarer om artikeln. Jag tycker det va behändigt att kunna läsa om det här. Vissa har svårt när saker o ting ändras eller när något nytt dyker upp.

Fortsätt gärna med detta!

O en grej till... Om man får önska ... Kan vi få fler avsnitt FragZone?


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Medlem

Bra med lite hårdvara!
Approved!

Medlem
Skrivet av Dunderhoken:

Pc master race! Bara till att sätta på sig spenderingsbyxorna...

Själv har jag tamefan inte råd nu...

Jag tänker vänta ett halvår till The Witcher 3 släpps. Sitter på en ganska gammal burk nu. ca. 3½ år gammal: Intel 2600 quadcore, 3,4 ghz, 16 gb ddr3 ram med ett GTX 670. Duger i krig.


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Medlem
Skrivet av Dunderhoken:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Dunderhoken:

Pc master race! Bara till att sätta på sig spenderingsbyxorna...

Själv har jag tamefan inte råd nu...

I spel har du ingen större nytta av 6 eller 8 kärniga cpuer.
Räcker med en överklockad i5 om du kör med 3 eller mindre grafikkort.
Och nackdelen med 8 kärniga CPUn är att den har låg stock klockooch inte säkert att du kan få upp den i 4.7 ghz.

Berätta gärna något jag inte redan visste
För att det ska kännas värt för mig att uppgradera så ska/måste jag nog lägga 18K-20K på ett nytt system...

Sitter på en 2600K@4.7 samt GTX580 3gb SLI@880/2250...

Räcker med att du lägger ut 6k på två nya grafikkort för att det ska bli enorm skillnad.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Dunderhoken:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Dunderhoken:

Pc master race! Bara till att sätta på sig spenderingsbyxorna...

Själv har jag tamefan inte råd nu...

I spel har du ingen större nytta av 6 eller 8 kärniga cpuer.
Räcker med en överklockad i5 om du kör med 3 eller mindre grafikkort.
Och nackdelen med 8 kärniga CPUn är att den har låg stock klockooch inte säkert att du kan få upp den i 4.7 ghz.

Berätta gärna något jag inte redan visste
För att det ska kännas värt för mig att uppgradera så ska/måste jag nog lägga 18K-20K på ett nytt system...

Sitter på en 2600K@4.7 samt GTX580 3gb SLI@880/2250...

Räcker med att du lägger ut 6k på två nya grafikkort för att det ska bli enorm skillnad.

Nja. Överklockade min setup från första startup för >3 år sedan. Mina grejer är relativt utslitna, så det blir nytt när man får råd

Medlem

Uppgraderingshöst, men jag väntar till Nvidia släppet om några veckor, sen blir det spenderbyxor på!


signatur

Meep!

Medlem

Så länge spelen inte utnyttjar det I don't give a f@ck

Medlem
Skrivet av Phobo:

Uppgraderingshöst, men jag väntar till Nvidia släppet om några veckor, sen blir det spenderbyxor på!

Bara så du vet så är det inte high end kort som kommer nu, låt dig inte luras av namnet.


signatur

i7 920 2.66ghz @3.8ghz, Gigabyte GTX 680 2GB OC SLI, 12GB DDR3 1600mhzmem, Samsung 830 256GB,GA-EX58-UD4P motherboard, 3x24 Asus Vw246"

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Dunderhoken:

Pc master race! Bara till att sätta på sig spenderingsbyxorna...

Själv har jag tamefan inte råd nu...

I spel har du ingen större nytta av 6 eller 8 kärniga cpuer.
Räcker med en överklockad i5 om du kör med 3 eller mindre grafikkort.
Och nackdelen med 8 kärniga CPUn är att den har låg stock klockooch inte säkert att du kan få upp den i 4.7 ghz.

Det beror på vad man gör i bakgrunden. Om man till exempel streamar eller annat cpu belastande samtidigt så finns det en vits med fler än 4 kärnor.

Medlem
Skrivet av matnojje:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Dunderhoken:

Pc master race! Bara till att sätta på sig spenderingsbyxorna...

Själv har jag tamefan inte råd nu...

I spel har du ingen större nytta av 6 eller 8 kärniga cpuer.
Räcker med en överklockad i5 om du kör med 3 eller mindre grafikkort.
Och nackdelen med 8 kärniga CPUn är att den har låg stock klockooch inte säkert att du kan få upp den i 4.7 ghz.

Det beror på vad man gör i bakgrunden. Om man till exempel streamar eller annat cpu belastande samtidigt så finns det en vits med fler än 4 kärnor.

Det är om spelet hade nyttjat det mesta av 4 kärnor vilket inget spel gör idag.
Majoriteten av spelen är så dåligt trådade att största belastningen ligger på en kärna och näst mest på andra och oftast inget eller lite på tredje och fjärde.
I spel (tex BF4) där belastningen är någorlunda bra fördelat blir det en hel del CPU-kraft över till just streaming.

Så det finns egentligen ingen mening med något snabbare än en i5 på 4 kärnor även om man streamar. Endast i det fall där man gör något annat som rendering där man har nytta av snabbare CPU.

När jag spelar med min 3930k nyttjar jag aldrig mer än ca 35% av min CPU men när jag renderar bilder i Max använder jag 100%.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Dunderhoken:

Pc master race! Bara till att sätta på sig spenderingsbyxorna...

Själv har jag tamefan inte råd nu...

I spel har du ingen större nytta av 6 eller 8 kärniga cpuer.
Räcker med en överklockad i5 om du kör med 3 eller mindre grafikkort.
Och nackdelen med 8 kärniga CPUn är att den har låg stock klockooch inte säkert att du kan få upp den i 4.7 ghz.

Nåja, det stämmer nog inte riktigt. 2 Grafikkort ja möjligtvis beroende på spel, men tre grafikkort - inte en chans.
Då behövs minst i7 och rejält överklockad dessutom. allra helst 4930K och uppåt.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Oj har ni vaknat nu!

Medlem

Artiklar om hårdvara får 5/5 av mig. Mer sådant.

Inaktiv

Finns det mycket spel som kan dra nytta av 5960x med 8 kärnor med 16 trådar?
Känns mer som en multitask dröm och benchmark.. aja ser fram emot den dagen jag får den kraften.. tyvärr inte på en snar framtid.. 10 tkr är mycket för en extreme edition cpu


signatur

Panta burkar är klimatsmart men vi har inget system för det, vi tar en i taget, går det för fort då säger maskinen stop!

12
Skriv svar