Låt grafikkortet göra spelljud mer realistiska

Robot
Låt grafikkortet göra spelljud mer realistiska

Ny teknik testas med Quake 3 för att skapa en mer verklighetstrogen ljudbild.

#quake-iii-arena, #id-software


Medlem
Låt grafikkortet göra spelljud mer realistiska

"vart på banan de befinner sig"

"Vart" indikerar riktning, rörelse, inte position.

Medlem

Ooh, hoppas det blir något av det här. Ljudet i ett spel är bland det viktigaste för mig. Vet man ungefär hur krävande tekniken förväntas vara?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Tråkigt att det är så dåligt mixat surround i så många spel. Men när det väl är bra mixat ljud i spel märks det tydligt.
Sniper Elite 3 hade riktigt bra surround på ps4.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

YES! Fan va najs med lite mer krut på ljudrealism!

Medlem

Riktigt trevligt! Gillade att man faktiskt kunde känna av att gubben hade en vägg bredvid sig, sånt ger mer inlevelse.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av FelixenS:

"vart på banan de befinner sig"

"Vart" indikerar riktning, rörelse, inte position.

Därt!


signatur
Medlem

Tycker att det andra exemplet var betydligt bättre än Q3A-demot.

Jag tror inte att utvecklare kommer använda den här tekniken i någon större omfattning då de hellre använder GPU-kraften till grafik.

Medlem

På tiden att det kommer något nytt. Känns som att utvecklingen av ljudeffekter i spel stannat av en hel del de senaste åren då instickskort för ljud blivit mer och mer ovanligt i datorer och onboard sound inte vart i närheten av att matcha dedikerade kort, är de iofs fortfarande inte på många nivåer men för dagligt bruk så är iaf dessa helt acceptabla idag.

Synd bara att dom gjort sitt techdemo i ett spel som har skitdåliga ljudassets. Skulle vilja se (edit: höra. duh.) denna teknologi använd och tweakad av ljuddesigners som har lite fingertoppskänsla.

Medlem

Synd att det handlar om 4k rays. Finns anledning till att de inte visat upp något snyggare grafiskt sett.

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Synd att det handlar om 4k ras. Finns anledning till att de inte visat upp något snyggare grafiskt sett.

Ja och att de körde det på ett Gtx titan.

Medlem

Länge varit intresserad av denna teknik... Funderat på att göra en unity asset av Gsound som jag tycker låter bättre än det demot ni postade.
https://www.youtube.com/watch?v=buU8gPG2cHI

Medlem

För er som är intresserade så skrev jag mitt examensarbete om det här redan 2010. Det kan vara lite köttigt men om man är intresserad av "Spatial akustik" så kan det vara intressant
http://www.nada.kth.se/utbildning/grukth/exjobb/rapportlistor...

ELF
Medlem

Hoppas det blir något som används. Kanske vi får se någon slags ljudkorts/grafikkorts-hybrid i framtiden.

Har ett par Sennheiser lurar och vet inte vad jag ska tycka om deras teknik. Tycker inte det låter riktigt rätt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

Hoppas det blir något som används. Kanske vi får se någon slags ljudkorts/grafikkorts-hybrid i framtiden.

Har ett par Sennheiser lurar och vet inte vad jag ska tycka om deras teknik. Tycker inte det låter riktigt rätt.

Det är väl dolby headphones om jag inte har fel för mig, om det är så kan jag helt klart hålla med. Razer har ett gratis program som funkar mycket bättre ( tycker jag) http://www.razerzone.com/surround
.

Medlem
Skrivet av Veqtor:

Länge varit intresserad av denna teknik... Funderat på att göra en unity asset av Gsound som jag tycker låter bättre än det demot ni postade.
https://www.youtube.com/watch?v=buU8gPG2cHI

Förste man att introducera detta i sina spel får GOTY-rösten från mig

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Veqtor:

Länge varit intresserad av denna teknik... Funderat på att göra en unity asset av Gsound som jag tycker låter bättre än det demot ni postade.
https://www.youtube.com/watch?v=buU8gPG2cHI

Förste man att introducera detta i sina spel får GOTY-rösten från mig

Om dom lyckas göra det med bra prestanda och om ljudet inte blir burkigt så helt klart GOTY.

Medlem

Låter som wavetracing och är inget nytt, Aureal hade det i sina ljudkort redan för 15 år sedan tills Creative köpte upp dem och lade ner företaget.

Medlem

Detta ljudet+Oculus Rift+Pampers+Next Silent Hill=Success??

1
Skriv svar