The Sims 4 - Första intrycket

Medlem
The Sims 4 - Första intrycket

Jag har blivit riktigt sjuk. Näsan är täppt som en trädgårdsslang med en golfboll i. Nässprayen hjälper i en halvtimme men sen är det täppt igen. Jag har inte kunnat sova alls i natt, konstigt nog för när jag är sjuk brukar jag slockna som en knockad boxare. Så vad gör jag då när jag inte kan sova på natten? Jo, jag inser att The Sims 4 släpptes vid midnatt och bestämmer mig för att testa och skriva ner mina första intryck av spelet. Och för er som undrar - Ja, jag har faktiskt köpt det. Jag har varit negativt inställd till mycket av förhandssnacket men tyckte samtidigt att jag ville testa och bilda mig en egen uppfattning.

Alla har en åsikt om The Sims. De flesta har någon gång spelat The Sims. Och jag tror de flesta vid något tillfälle har tyckt att det är kul att spela The Sims. Jag gillade första spelet när det kom. Inte för att spelet i sig tilltalade mig speciellt mycket men min yngre syster älskade spelet och jag tyckte faktiskt om att sitta vid datorn med henne och se på eller spela själv när hon tittade. Syskonkärlek utan bråk och vi skrattade tillsammans när vårt nya kök brann ner för att vi inte ville köpa ett brandlarm. Tvåan har jag spelat väldigt lite men den finns i mitt spelbibliotek eftersom EA gav bort den gratis på Origin. Trean har jag spelat en del, men är knappast en veteran. Trean spelade jag första gången hos en vän. Vi har ungefär samma humor och bestämde oss för att testa spelet tillsammans när han hade köpt det. Vi skrattade gott när vår fattiga ungkarl med emotionella problem fick sitta på toaletten och äta för att vi inte ansåg att budgeten hade utrymme för ett matbord. Och det är kanske därför jag spelat Sims. För att se hur misär och misslyckade flörtar resulterar i humoristiska situationer som tolkas av simmarnas AI. The Sims är inget spel som jag kan sitta med timme efter timme och spela en hel helg. Men det är ett socialt experiment i min dator som roar mig en stund då och då.

Jag har vid minst ett tillfälle här på FZ uttryckt mitt hat mot affärsidén som EA anammat gällande Sims-serien. Vi har sett med tidigare delar hur de lägger till innehåll i form av dyra expansioner och sen skalar bort det mesta från uppföljaren för att kunna släppa samma expansioner en gång till. Jag har påpekat att samma sak troligtvis kommer hända en gång till nu när fyran släpps. Och för alla er som undrar om jag hade rätt i mina farhågor så är svaret ”Ja”.

The Sims 4 känns som trean, utan alla expansioner. De har förbättrat vissa saker. Gränssnittet känns smidigare, byggläget är förfinat och lättare att använda och simmarnas sociala agerande har fått sig en polering. Men samtidigt har de tagit bort det mesta som föräldrar runt om i världen betalat hundratals, om inte tusentals, kronor för att deras söner och döttrar ska ha tillgång till i sin virtuella dokusåpa. Borta är poolerna, husdjuren, många karriärmöjligheter, massor av möbler och inredning, semesterresorna – för att nämna några. Och vi kan vara säkra på att nästa expansion från EA kommer kosta 299 kronor och lägga till några av de sakerna som redan fanns i The Sims 3 när de pensionerade den delen. Jag kan också tillägga att det första jag möts av när jag går in på spelets sida i mitt Origin-bibliotek är ett viktigt meddelande som berättar att ”det finns nytt innehåll att handla”. Det nya innehållet är en uppgradering till Digital Deluxe för 149 kronor som ger mig tillgång till ”helvilda partydräkter”, ”roliga djurhattar” och en ”glödhet tikibar”.

Det har lagts till saker också. Det mesta som tillkommit ligger under ytan. Simmarna beter sig faktiskt bättre om du lämnar dem en stund. Deras sociala beteende och deras förmåga att visa personlighet har slipats och har en större påverkan på deras kontakt med omvärlden. Men trots de förbättrade sociala förmågorna kan jag inte släppa känsla av att det här bara är The Sims 3 utan allt extra innehåll. Spelet har också fått massvis av nya laddningstider. Min haka slår i bordet när jag inser att jag inte kan besöka grannens tomt utan en laddningstid på cirka 10 sekunder. Och då har jag ändå 8GB ram och en snabb SSD. Jag kan springa runt i Skyrims ändlösa kvadratkilometer av öppen natur utan laddningstider. Men EA kan inte ens låta mig går till en närliggande hustomt utan en laddningsskärm?!

Jag råkar dessutom ut för en irriterande bugg. Efter att ha byggt mitt första hus så vägrar simmarna att gå in. Det går helt enkelt inte att använda ytterdörren. Jag flyttar dörren, möblerar om, kontrollerar ytterst noga att ingen och inget blockerar användandet av dörren. Klickar jag på dörren i byggläget står det dessutom att den är vald som ytterdörr. Det går helt enkelt inte att komma in i huset. Arg som ett bi stänger jag av spelet och går till köket för att göra en äppelkaka, klockan 4 på morgonen. Nej, inte i spelet alltså, eftersom jag inte kommer in i huset. Jag går till mitt riktiga kök och gör en äppelkaka. Passar även på att koka en vaniljsås när jag ändå har ångan uppe. Jag har aldrig ätit äppelkaka och vaniljsås till frukost förut men det var väldigt gott. Efter att ha startat spelet igen och laddat min sparfil så fungerade ytterdörren, utan några korrigeringar. Jag har inte stött på buggen igen.

Jag gillar som sagt, innerst inne, idén med Sims. De ger spelaren möjligheter att bara leka. Dockskåp eller Big Brother, kalla det vad du vill. Men det här förbannade pengamjölkandet måste upphöra. Men tyvärr så kommer det fortsätta så länge alla där ute fortsätter att hosta upp pengar för varje liten pryl som EA anser att ni ska betala för. När The Sims 4 har fått sin obligatoriska 11 expansioner och femman syns på horisonten så måste ni fråga er själva: ”Ska jag gå i fällan en gång till eller ska jag ta det här tillfället i akt och säga till EA att jag inte tänker betala för samma saker en gång till. Ge mig något nytt, för jag har redan köpt det här tre gånger tidigare.”.

#blogg

Medlem
The Sims 4 - Första intrycket

Tack för första intrycket! Det var intressant att läsa och detta ger mig ännu flera anledningar att inte köpa.

Jag tycker man borde få alla expansioner eller tillägg på köpet. Det har blivit helt absurdt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av von_lidl:

Tack för första intrycket! Det var intressant att läsa och detta ger mig ännu flera anledningar att inte köpa.

Varsågod! Jag slösar bort min tid på spelet så att du slipper.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag tycker man borde få alla expansioner eller tillägg på köpet. Det har blivit helt absurdt.

Ja. De skulle kunna släppa större betalexpansioner, 2-3 stycken som lägger till mer märkbara funktioner och förändringar, och kombinera det med gratis DLC, förslagsvis varannan månad, som ger dig prylar, kläder, möbler, m.m.

Det skulle jag kunna acceptera.

Medlem

Spelar själv Sims i vågor. Testar det då och då och oftast har det släppts ett antal expansioner till spelet. Så man får alltid lite äldre expansioner rätt billigt från sidor som g2a och liknande.

Bra synpunkter i övrigt. Får kolla upp spelet någon gång i framtiden när det är mindre buggar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av anon_178365:

Tycker ändå 4:an har helt ok innehåll, men jämfört med 3:an och ALLA expansioner blir det ju lite fattigt.

Det bästa är att det flyter så mycket bättre än 3:an, har nog väldigt mycket att göra med att det inte är open world längre utan "zoner", på gott och ont dvs.

När det gäller zoonerna med laddningstider mellan så har jag svårt att förstå det valet. Att inte kunna göra ett open world-Sims som fungerar och flyter bra år 2014 är oacceptabelt och tyder på lathet. Med bra optimering och en spelmotor som skalar bra skulle du inte behöva höja systemkraven nämnvärt. Speciellt med tanke på hur små städerna faktiskt är.

Jag har spelat några fler timmar sen jag skrev det här första intrycket och jag tycker faktiskt att spelet i sig är ganska kul, en stund då och då. Men jag ser fortfarande ingenting i det här spelet som särskiljer det särskilt mycket från den fem år gamla föregångaren. Och det är tråkigt för spelet kommer sälja som vatten i Sahara och tjäna massor av pengar till utgivaren. Men det känns inte som de investerat speciellt mycket i att göra spelet bättre. Det mesta av budgeten verkar ha gått till PR och reklam för spelet.

Medlem

Jag tror att du har missuppfattat en ganska viktig sak vad gäller spelreleaser... själva grejen med sims 4 är att det är en grafikmässigt sett förbättrad version av sims 3. Och om du nu kommer ihåg releasen av sims 3 så var de precis som sims 2 fast man då även kunde gå runt i staden. Grejen är att första expansionen är ju bara grunderna! Det är ju ganska uppenbart att allt inte finns från början för då hade de roliga med sims inte varit lika roligt!? Expansioner och prylpaket är ju de som gör att man vill fortsätta spela, det är ju där allt nytt kommer in i spelet. Hade sakerna funnits från början så hade ju de roliga med spelet inte varat så länge? Och du snackar om att det är som sims 3 fast dom har tagit bort husdjuren, karriärer, prylar och föremål, men grejen är ju den att alla dom olika sakerna som du rabblar upp som fanns i sims 3 är expansioner till originalet!? Det fanns inga husdjur från början, inga stora variationer på karriärer och möbler kom till allt eftersom. Vet inte om du någon gång har spelat wow, men de är precis samma sak! Det finns ett grundspel som kommer ut först och därefter alla expansioner med olika levelökningar. Det kommer t.ex. ut en ny expansion till wow nu i november som gör att man kan levla 100. Hoppas du förstår varför alla saker inte finns kvar från sims 3! Ta bort alla expansioner från 3:an så får vi se hur många husdjur de finns och om du kan vara egen företagare eller varför inte gifta dig under ett valv? Det har gått snart två dygn sen spelet släppts, dom håller fortfarande på med buggfixar och kommer snart släppa en uppdatering antar jag. Ge de lite tid, två dygn är inte tid.

Medlem
Skrivet av Messi97:

Jag tror att du har missuppfattat en ganska viktig sak vad gäller spelreleaser... själva grejen med sims 4 är att det är en grafikmässigt sett förbättrad version av sims 3. Och om du nu kommer ihåg releasen av sims 3 så var de precis som sims 2 fast man då även kunde gå runt i staden. Grejen är att första expansionen är ju bara grunderna! Det är ju ganska uppenbart att allt inte finns från början för då hade de roliga med sims inte varit lika roligt!? Expansioner och prylpaket är ju de som gör att man vill fortsätta spela, det är ju där allt nytt kommer in i spelet. Hade sakerna funnits från början så hade ju de roliga med spelet inte varat så länge? Och du snackar om att det är som sims 3 fast dom har tagit bort husdjuren, karriärer, prylar och föremål, men grejen är ju den att alla dom olika sakerna som du rabblar upp som fanns i sims 3 är expansioner till originalet!? Det fanns inga husdjur från början, inga stora variationer på karriärer och möbler kom till allt eftersom. Vet inte om du någon gång har spelat wow, men de är precis samma sak! Det finns ett grundspel som kommer ut först och därefter alla expansioner med olika levelökningar. Det kommer t.ex. ut en ny expansion till wow nu i november som gör att man kan levla 100. Hoppas du förstår varför alla saker inte finns kvar från sims 3! Ta bort alla expansioner från 3:an så får vi se hur många husdjur de finns och om du kan vara egen företagare eller varför inte gifta dig under ett valv? Det har gått snart två dygn sen spelet släppts, dom håller fortfarande på med buggfixar och kommer snart släppa en uppdatering antar jag. Ge de lite tid, två dygn är inte tid.

Nej, jag har inte missuppfattat. Jag är väl medveten om vad EA har för planer med Sims 4. Jag förstår vad du säger och om du läser det jag skrivit så är det just det jag uttryckt mitt missnöje mot. Jag är personligen inte tillräckligt intresserad av Sims för att köpa alla expansionerna till trean, och jag kommer inte köpa alla expansionerna till fyran (men kanske någon om det känns intressant).

Det är affärsidén som jag kritiserar. På fem år har det släppts 11 expansioner och 9 prylpaket till Sims 3 och EA vill ha ganska saftigt betalt för samtliga. Om vi leker med tanken att någon Sims-galning köpt alla på relesedagen till ett normalpris så pratar vi någonstans runt minst 2500-3000 kronor. Och nu vill EA att du ska börja om för de har uppdaterat grafikmotorn lite.

Och som jag skrivit tidigare så kommer (med största sannolikhet) många av expansionerna till fyran att ha samma innehåll som expansionerna till föregångaren. Utvecklaren kommer alltså inte att komma med något nytt för det skulle kräva tankeverksamhet och idéer. Nej, de kommer paketera om och släppa samma sak en gång till och ta lika mycket betalt för det.

Oavsett hur man ser på saken - Som Simsälskare eller Simshatare - så är det oacceptabelt. EA ska naturligtvis få tjäna sina pengar. Det är alla företags mål och utan intäkter förlorar folk jobben. Men att använda sig av affärsmetoder som den beskrivna kommer resultera i långsiktig skada mot varumärket. Men snabba cash är tyvärr filosofin som gäller i stora delar av världen idag.

Jag kan tillägga att jag skulle älska att ha fel i det här läget. Jag skulle bli jätteglad om EA gjorde precis tvärtemot vad jag sagt. Om de verkligen tänkte till, introducerade nya saker som aldrig setts tidigare. Utvecklade konceptet till nästa nivå och gav oss ett Sims som vi aldrig kunnat tänka oss. Om det händer ska jag väcka liv i den här tråden (för den lär vara död när Sims 4 expansionerna börjar släppas) och skriva ett uppriktigt inlägg om hur fel jag hade och berömma EA för deras framåtanda och deras vilja att ge Simsspelarna något nytt.

Medlem
Skrivet av Messi97:

Vet inte om du någon gång har spelat wow, men de är precis samma sak! Det finns ett grundspel som kommer ut först och därefter alla expansioner med olika levelökningar. Det kommer t.ex. ut en ny expansion till wow nu i november som gör att man kan levla 100.

Nu är ju WoW ett dåligt exempel då spelet var i stort sett komplett förutom end game raids som kommer med patchar och inte med expansioner.
Med varje expansion blir majoriteten av gamla spelet onödigt och ersätts med nytt content.
I Sims byggs det på från grunden och blir större och till skillnad från WoW så blir WoW inte mycket större utan ersätter äldre end game med nyare.
Resan från 1 till 100 i WoW är inte ens hälften så lång som resan från 1 till 60 var.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

1
Skriv svar