Vad ska man tänka på när man köper en extra skärm?

Medlem
Vad ska man tänka på när man köper en extra skärm?

Jag har en Benq XL2720T och är sugen på att köpa en 22-24" IPS skärm.
Som jag förstått det är det viktigt båda skärmarna kan köra samma upplösning därför faller många av de ips skärmar jag sett folk rekommendera bort. Måste de även ha samma hz, så jag kommer måste ställa ner min till 60hz?

Den jag funderat på är Dell Ultrasharp U2414H så både hamnar på 1920x1080, om det nu är en nödvändighet som jag har förstått det?

Medlem

Det är inget måste att köra samma upplösning/uppdateringsfrekvens på båda skärmarna. Det gäller bara om du vill köra 3 st. med Nvidia Surround och dyl.

Visst är det att föredra samma upplösning, men det är absolut inte nödvändigt.

Jag kör en 20.1" Dell 2007wfp (gammal, jag vet, men det e IPS och 16:10) som huvudskärm den har 1680x1050 i upplösning. Som sidomonitor har jag en dell 17" 5:4 skärm som bara råkar ha samma höjd på panelen (sånär som på nån mm.) den stöder dock endast 1280x1024. och i början körde jag så, sedan så lurade jag lite på det och gjorde en customupplösning på 1280x1050 som skalas ner, det ger mig då i stället en desktop som är 2960x1050. (hjälper med wallpaperskalning och såntdär).


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Passar på att fråga om ni använder någon sorts dual monitor program?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Jag kör med displayfusion, finns en gratisversion om man inte vill ha alla features. Finns på STEAM.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

1
Skriv svar