Ny XO-ägare: Kan jag köpa Destiny digitalt?

Medlem
Ny XO-ägare: Kan jag köpa Destiny digitalt?

Jag har för första gången kopplat upp en Xbox till internet (wooow!) och jag såg att man kan köpa Destiny digitalt. Behöver jag aldrig någon skiva då eller förlorar jag något på det? Verkar smidigt att ladda ner redan nu och sen börja spela på tisdag.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

Stämmer bra det, man kan förhandsboka spelet digitalt och ladda ner det. Sedan när det släpps så är det bara att starta spelet och börja spela då den ligger lagrad på hårddisken.

Fördelen är att man slipper skiva och nackdelen brukar vara att det kostar ibland lite mer än fysiskt samt att hårddisken inte får plats med hur mycket som helst.

Nu har jag tur och äger en Xbox One som är inställd på den amerikanska regionen och har där igenom beställt Digital Collectors Edition av Destiny för bara 600kr (Vanliga spelet kostar 400kr).

Medlem

Köper du det digitalt så behövs ingen skiva. Vad du förlorar på det är möjligheten att sälja det vidare, men så kommer det ju även fördelar med digitalt. Du får kortare laddningstider, riskerar inte att få ett obrukbart spel pga repor och du slipper byta skiva när du vill spela något annat.

Medlem

Xboxen installerar spelet från skivan ändå vad jag kan hitta.

Medlem

Tack för svar.

Jag är mest orolig att jag tar en semesterdag och sen går halva tisdagen åt till att installera spelet. Battlefield 4 tog säkert 12 timmar att installera 100%.

Just det ja, det är en fördel att kunna byta in spelet senare. Får se hur jag gör.

Jag känner mig väldigt gammal (34 år) men Destiny kostar 699 på Gamestop! Kostar nya spel sååå mycket?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv
Skrivet av Pretorian24:

Jag känner mig väldigt gammal (34 år) men Destiny kostar 699 på Gamestop! Kostar nya spel sååå mycket?

Gamestop har alltid höga priser och man sänker aldrig typ.

Idag kan du få det billigaste Destiny till Xbox One för 529 kronor inklusive frakt. Dock så är lagret slut.
Checka länken.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1932563

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Tack för svar.

Jag är mest orolig att jag tar en semesterdag och sen går halva tisdagen åt till att installera spelet. Battlefield 4 tog säkert 12 timmar att installera 100%.

Just det ja, det är en fördel att kunna byta in spelet senare. Får se hur jag gör.

Jag känner mig väldigt gammal (34 år) men Destiny kostar 699 på Gamestop! Kostar nya spel sååå mycket?

Kostade inte N64-spel typ 999 kr styck?

Medlem
Skrivet av Svanberg:

Kostade inte N64-spel typ 999 kr styck?

Här hör du en som köpte Turok - The dinosaur hunter för 849 kr.


signatur

Constants and variables

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Tack för svar.

Jag är mest orolig att jag tar en semesterdag och sen går halva tisdagen åt till att installera spelet. Battlefield 4 tog säkert 12 timmar att installera 100%.

Just det ja, det är en fördel att kunna byta in spelet senare. Får se hur jag gör.

Jag känner mig väldigt gammal (34 år) men Destiny kostar 699 på Gamestop! Kostar nya spel sååå mycket?

Beställde mitt till PS4 för 529kr. Butiker som Gamestop och Game har oftast högre pris för att locka dig till att byta in dina gamla spel i utbyte mot 50% rabatt eller liknande. Sen säljer de spelen man byter in till ett högre pris. Blir väl en bra och snabb deal om man ändå inte lirar spelen längre, men man tjänar mer på att sälja på t.ex. Blocket eller Tradera.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Tack för svar.

Jag är mest orolig att jag tar en semesterdag och sen går halva tisdagen åt till att installera spelet. Battlefield 4 tog säkert 12 timmar att installera 100%.

Just det ja, det är en fördel att kunna byta in spelet senare. Får se hur jag gör.

Jag känner mig väldigt gammal (34 år) men Destiny kostar 699 på Gamestop! Kostar nya spel sååå mycket?

Finns betydligt billigare ställen att köpa spel på än hos Gamestop. EL-Giganten brukar till exempel ha rätt så bra priser på den här typen av lanseringar så det kan vara värt att vänta. Rekommenderar annars Prisjakt som jag själv använder mig av för för att hitta billigaste priser på nätet.

Andra butiker jag kan rekommendera är Webhallen, CDON, Discshop som brukar vara betydligt billigare än gamestop.

Nackdelen med digala köp är att man inte kan sälja dem vidare och ju fler som köper digitalt ju mer och mer går vi mot en framtid där man inte kommer kunna köpa en fysisk produkt vilket även innebär att man inte kommer kunna sälja det man köpt. Kollar man på PC sidan så märker man av detta, man köper idag nyckeln och inte själva spelet, denna nyckel går alltid att använda så länge den inte kräver att man först kopplar upp sig på nätet för registrera den. Idag går det inte att köpa PC spel i andrahand i butik eftersom nyckeln i till exempel Diablo 3 blir kopplad till köparens konto för att denne ska kunna spela spelet överhuvudtaget.

Fördelen med digitalt på PC är dock siter som Steam som erbjuder massiva rabatter med jämna mellanrum men jag tvivlar på att samma sak kommer ske med konsoler eftersom det då handlar om monopol för tillverkaren (ingen äger PC som plattform).

Edit:
Dustin Home säljer spelet för 529 kr exkl frakt, har köpt ett par gånger från dem innan och inte haft några problem. Electro World säljer för samma pris och där ingår frakt alltid (företaget ägs av samma ägare som El-Giganten och Webhallen), har förbokat ett spel där innan och jag vill minnas att jag fick det samma dag som det släpptes.

Inaktiv

Hoppas att det går att ändra regionen till NZ så att man kan spela redan idag när man kommer hem från jobbet.

Medlem

Mitt ex vart skickat i torsdags förra veckan, man blev lite ledsen när brevlådan var tom idag.

1
Skriv svar