Ryse: Son of Rome – tydligare systemkrav

Robot
Inaktiv
Ryse: Son of Rome – tydligare systemkrav

Gött. Kan lira 4k med detta

https://www.komplett.se/msi-geforce-gt-730-4gb-physx-cuda/821...

Minimum i 4k så är det ett titan som gäller, inte ens det räcker för acceptabel fps.

Medlem

Jag älskar de här tydliga systemkraven som blivit standard i PC-spel.

"DirectX 11 graphics card with 1 GB video RAM"

Så ett HD5450 1GB är allt som behövs.

Medlem

Klarar inte ens minimum längre med mitt GTX460


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Så om man sitter på ett ati 7850 hd och em i5a bör man då klara inställningarna på high medium?

Medlem

Nästa vecka? 10 okt står det på Steam?

Medlem

Nu svarar ni ju på varför man ska lira spel på konsol och inte PC. Man slipper oroa sig och behöver inte vara hårdvaruingenjör för att vara säker på att man kan spela spelet med de settings my önskar. Mitt PS3 60GB maxar PS2-spel och alla PS3 titlar

Medlem

Håller med lite om fördelen med konsoll, att man inte behöver tänka på systemkrav. Allt bara fungerar.

Jag kanske säger annorlunda om jag får se Ryse i 4K.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Då kan jag se alltså köra i 4k.

Men min skärm har bara 1 680x1 050... Bummer.

Medlem
Skrivet av trancenote:

Nu svarar ni ju på varför man ska lira spel på konsol och inte PC. Man slipper oroa sig och behöver inte vara hårdvaruingenjör för att vara säker på att man kan spela spelet med de settings my önskar. Mitt PS3 60GB maxar PS2-spel och alla PS3 titlar

Man behöver inte vara hårvaruingenjör. Bara lite sunt förnuft och google-skills räcker.

"Next-gen" konsolerna är redan passé när det gäller grafik-inställningar. Det är därför det inte händer mycket på grafikfronten numera, fast vi har teknologin så sätter konsolerna en strypklämma, då folk är bekväma av sig och inte behöver tänka så mycket på det tekniska. Klart utgivarna gör spel till den samling som det finns mest utav. Profit!

Medlem
Skrivet av trancenote:

Nu svarar ni ju på varför man ska lira spel på konsol och inte PC. Man slipper oroa sig och behöver inte vara hårdvaruingenjör för att vara säker på att man kan spela spelet med de settings my önskar. Mitt PS3 60GB maxar PS2-spel och alla PS3 titlar

Medlem
Skrivet av trancenote:

Nu svarar ni ju på varför man ska lira spel på konsol och inte PC. Man slipper oroa sig och behöver inte vara hårdvaruingenjör för att vara säker på att man kan spela spelet med de settings my önskar. Mitt PS3 60GB maxar PS2-spel och alla PS3 titlar

Yes, den "maxar" allt i sub-720p, lågupplösta texturer och tveksam bilduppdatering. Sannerligen ett monster.

Medlem

Ingen som har reagerat på releasen? 10 okt visar steam, och FZ visar nästa vecka

Medlem
Skrivet av Ricomaniac:

Ingen som har reagerat på releasen? 10 okt visar steam, och FZ visar nästa vecka

Troligtvis har någon på FZ, *host*Mattias*host*, bara sett den tionde och blivit jätteglad för den tionde är nu på onsdag. Sen blir han jätteledsen när han inser att han tagit fel på månad.

Medlem

SKit, jag som trodde det verkligen var nästa vecka nu när dom skrev det

Medlem
Skrivet av trancenote:

Nu svarar ni ju på varför man ska lira spel på konsol och inte PC. Man slipper oroa sig och behöver inte vara hårdvaruingenjör för att vara säker på att man kan spela spelet med de settings my önskar. Mitt PS3 60GB maxar PS2-spel och alla PS3 titlar

Hårdvaruingenjör?! Wow. Så du tror att man behöver ha minst en treårig (alternativt femårig) utbildning (beroende på om du syftar på kandidatexamen eller masterexamen) för något som jag sysslade med när jag var 12. Tack för ego-boosten!
Och jo, PS3 och "maxande" - För 720P, knappt 30FPS och förlegad visuell & audiell teknik kallas att "maxa" år 2014.
Märkliga ordval...

Medlem

Grafik o prestanda i all ära. Ska inte Ryse vara ett rätt mediokert spel?

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Klarar inte ens minimum längre med mitt GTX460

Men konstigt. Kortet är hela 4,5 år gammalt! Vore nog dags för en uppgradering eller?

Medlem
Skrivet av trancenote:

Nu svarar ni ju på varför man ska lira spel på konsol och inte PC. Man slipper oroa sig och behöver inte vara hårdvaruingenjör för att vara säker på att man kan spela spelet med de settings my önskar. Mitt PS3 60GB maxar PS2-spel och alla PS3 titlar

Många är förvånade över att PS4 och Xbone presterar betydligt sämre än väntat. En ny generation som redan från start ligger långt efter vad en bra PC presterar. "Maxar alla PS3 titlar" hehe, grattis du sitter på 8 år gammal hårdvara!

Medlem

Då torde jag allt kunna maxa spelet då, i 1080p

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Grafik o prestanda i all ära. Ska inte Ryse vara ett rätt mediokert spel?

nje, jag tycker personligen det var kul,men det är ju linjärt utformad du måste göra saker på ett visst sätt för att komma vidare, går väl knixa lite .

Miljöerna,grafiken och kill moves gör att jag gillade det skarpt, pvp provade jag aldrig men kan säkert vara lite små kul


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

nu undrar man ju om systemkraven är pga monstergrafik, lr bara pga pissdålig portning som det brukar vara.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av GREY-task:
Skrivet av trancenote:

Nu svarar ni ju på varför man ska lira spel på konsol och inte PC. Man slipper oroa sig och behöver inte vara hårdvaruingenjör för att vara säker på att man kan spela spelet med de settings my önskar. Mitt PS3 60GB maxar PS2-spel och alla PS3 titlar

Man behöver inte vara hårvaruingenjör. Bara lite sunt förnuft och google-skills räcker.

"Next-gen" konsolerna är redan passé när det gäller grafik-inställningar. Det är därför det inte händer mycket på grafikfronten numera, fast vi har teknologin så sätter konsolerna en strypklämma, då folk är bekväma av sig och inte behöver tänka så mycket på det tekniska. Klart utgivarna gör spel till den samling som det finns mest utav. Profit!

https://www.youtube.com/embed/e-LE0ycgkBQ

Fast nu sätter inte konsolerna någon strypklämma och det har inte ens PS3 och Xbox 360 gjort. Det är bara något idioter fått för sig.

Kollar man på steam som är ett bra sätt att mäta vad folk sitter på för datorer så ser man ganska tydligt att 4 mest använda grafikkorten som spelarna använder är söligare än det vi har i PS4/X1 och 3 av dom är söligare än vad vi har i PS3/360.

Och vad som också är intressant är att över 50% av användarna sitter på CPUer som är sämre än det vi har på PS3/360, alltså allt mellan 1 till 3 kärniga CPUer på laptops och skit.

Så säg mig om mer än 50% av alla PC spelare som sitter på steam har datorer som är sämre än PS4/X1 och i många fall sämre än PS3/360 tror du då spelutvecklare som Valve kommer satsa på göra supersnygga spel och missa 50% av marknaden?
Svaret är NEJ! Valve har alltid anpassat sina spel till low end datorer. CS:GO som släpptes 2013 maxar man på en två kärnig laptop eller stationär med grafikkort i klass med GTX 660 vilket ligger ganska precis i samma prestanda som en PS4.
Så nej konsoler har aldrig varit klämman eller stoppat utvecklingen av grafiken i spel. Det gör över 50% av steams användare som sitter på skitdatorer som är sämre än en PS4 och i många fall en PS3.

http://store.steampowered.com/hwsurvey/


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

dock nämner du nu bara folket som har sämst datorer i världen snarare än motsatsen, alltså riktiga pc-gamers (resterande 50%??) ingen konsoll har någonsin varit ens nära en enda av dom datorer jag haft iaf. utan konsoller/portningar, så hade grafiken varit Långt utöver det den är idag, det är jag tvärsäker på. troligtvis är dom du nämner även bara fattiga personer lr dom yngsta fjortisarna, som än inte har råd med riktiga datorer. har man dator som är sämre än en konsoll lr bara "lika bra", ja då har man inte en dator värd att nämna öht.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

dock nämner du nu bara folket som har sämst datorer i världen snarare än motsatsen, alltså riktiga pc-gamers (resterande 50%??) ingen konsoll har någonsin varit ens nära en enda av dom datorer jag haft iaf. utan konsoller/portningar, så hade grafiken varit Långt utöver det den är idag, det är jag tvärsäker på. troligtvis är dom du nämner även bara fattiga personer lr dom yngsta fjortisarna, som än inte har råd med riktiga datorer. har man dator som är sämre än en konsoll lr bara "lika bra", ja då har man inte en dator värd att nämna öht.

Andra 50% har ingen betydelse för spelen anpassas efter massan och inte efter vilka datorer några få % av top pc gamers har.
Jag tillhör den gruppen i toppen med 6 kärnig cpu, 4gb vram, 3x GPU, 32gb ram. Det gör att jag har bättre dator än 99,7% av alla steams användare. Tror du någon spelutvecklare kommer anpassa ett spel efter min dator eller tror du dom väljer att anpassa spelen efter vad massan använder?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av monsterbenke:

dock nämner du nu bara folket som har sämst datorer i världen snarare än motsatsen, alltså riktiga pc-gamers (resterande 50%??) ingen konsoll har någonsin varit ens nära en enda av dom datorer jag haft iaf. utan konsoller/portningar, så hade grafiken varit Långt utöver det den är idag, det är jag tvärsäker på. troligtvis är dom du nämner även bara fattiga personer lr dom yngsta fjortisarna, som än inte har råd med riktiga datorer. har man dator som är sämre än en konsoll lr bara "lika bra", ja då har man inte en dator värd att nämna öht.

Andra 50% har ingen betydelse för spelen anpassas efter massan och inte efter vilka datorer några få % av top pc gamers har.
Jag tillhör den gruppen i toppen med 6 kärnig cpu, 4gb vram, 3x GPU, 32gb ram. Det gör att jag har bättre dator än 99,7% av alla steams användare. Tror du någon spelutvecklare kommer anpassa ett spel efter min dator eller tror du dom väljer att anpassa spelen efter vad massan använder?

så dom övre 50% (som du kallar några få procent), som också lägger mkt mer pengar på datorerna, ska få allt anpassat efter dom lägre 50%, som bevisligen inte lägger spec mkt pengar alls? vet hur dom gör och varför, frågan är, borde det vara så? jag betalar lika mkt för resten för mina spel, men mkt mer för min dator. dom gör oftast spelen för att tjäna pengar, så bättre grafik hade varit det logiska valet i längden då det kräver bättre datorer. dessutom kan ju alltid dom som inte har råd med bra grejer bara ställa ner grafiken istället. jag kan ju dock knappast ställa upp den utöver det som finns nu kan jag?


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av monsterbenke:

dock nämner du nu bara folket som har sämst datorer i världen snarare än motsatsen, alltså riktiga pc-gamers (resterande 50%??) ingen konsoll har någonsin varit ens nära en enda av dom datorer jag haft iaf. utan konsoller/portningar, så hade grafiken varit Långt utöver det den är idag, det är jag tvärsäker på. troligtvis är dom du nämner även bara fattiga personer lr dom yngsta fjortisarna, som än inte har råd med riktiga datorer. har man dator som är sämre än en konsoll lr bara "lika bra", ja då har man inte en dator värd att nämna öht.

Andra 50% har ingen betydelse för spelen anpassas efter massan och inte efter vilka datorer några få % av top pc gamers har.
Jag tillhör den gruppen i toppen med 6 kärnig cpu, 4gb vram, 3x GPU, 32gb ram. Det gör att jag har bättre dator än 99,7% av alla steams användare. Tror du någon spelutvecklare kommer anpassa ett spel efter min dator eller tror du dom väljer att anpassa spelen efter vad massan använder?

så dom övre 50% (som du kallar några få procent), som också lägger mkt mer pengar på datorerna, ska få allt anpassat efter dom lägre 50%, som bevisligen inte lägger spec mkt pengar alls? vet hur dom gör och varför, frågan är, borde det vara så? jag betalar lika mkt för resten för mina spel, men mkt mer för min dator. dom gör oftast spelen för att tjäna pengar, så bättre grafik hade varit det logiska valet i längden då det kräver bättre datorer. dessutom kan ju alltid dom som inte har råd med bra grejer bara ställa ner grafiken istället. jag kan ju dock knappast ställa upp den utöver det som finns nu kan jag?

Att säga att det är 50% av personerna är fel då vi pratar om 50% av alla datorer vars CPU är sämre och 50% av alla datorer vars GPU är sämre. En dator kan ha bättre CPU än en konsol men en sämre GPU.

Det handlar inte om vad du har rätt till eller vad du tycker att dom borde göra. Faktum är att dom försöker nå ut till en så stor marknad som möjligt och nu visar det sig att mer än hälften av alla som spelar på steam har datorer som är sämre än dagens konsoler och i många fall sämre än förra generationens konsoler som snart har 10 år på nacken. Det är den typen av spelare och datorer som hindrar utvecklingen av dagens spel.

Det finns ingen vidare logik i hur en utvecklare skulle tjäna mer pengar på satsa på grafik i spel. Ju tyngre du gör spelen ju mindre potentiella kunder spelen når ut till.
Ta Valve tex. som satsar på low end system. Det går att ställa ner grafiken och spela med ett Intel GMA vilket är slöare än vad man hittar i en PS3. Men varje person som köper CS och sitter och spelar på sin netbook är en kund.

Att ställa ner grafik i ett spel som är anpassat för high end system går inte alltid för 3D modeller och spelmotorn i helhet är optimerad för en grupp av datorer. Du kan ställa ner upplösning och effekter men det är inte hela kakan.

Du kan ställa upp grafiken i spel. Du kan tvinga på MSAA, aniso och sånt i drivrutinerna för grafikkortet om du så vill.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

med Dagens menar du dom som preciiiiiiiiiiiis nyss kom ut? och sedan skall förbli i 10 år, såsom alla deras företrädare? noterbart att inom 1-2 år så har förmodligen 90% av alla med pc bättre hårdvara än dom bästa konsollerna har idag. japp, även räknat med dom nyaste.

och, om ett tungt spel skapas. såsom crysis på sin tid, så får det folk att köpa bättre och dyrare datorer. dvs inkomst för alla. kan inte se hur crysis som då krävde max, påverkades negativt? (då det tjänade feta stålarna) tankevärt. folk köper det dom behöver köpa, varken mer lr mindre. om alla spel går att spela på en dator för 1000kr, så kommer majoriteten ha en dator för 1000kr. mkt enkelt. och dessutom välbevisat i dessa dagar.

ps. gillar hur listan med "redigerat" och datum skapas, så jag går in och ur några ggr bara för att fixa upp statistiken


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

med Dagens menar du dom som preciiiiiiiiiiiis nyss kom ut? och sedan skall förbli i 10 år, såsom alla deras företrädare? noterbart att inom 1-2 år så har förmodligen 90% av alla med pc bättre hårdvara än dom bästa konsollerna har idag. japp, även räknat med dom nyaste.

och, om ett tungt spel skapas. såsom crysis på sin tid, så får det folk att köpa bättre och dyrare datorer. dvs inkomst för alla. kan inte se hur crysis som då krävde max, påverkades negativt? (då det tjänade feta stålarna) tankevärt. folk köper det dom behöver köpa, varken mer lr mindre. om alla spel går att spela på en dator för 1000kr, så kommer majoriteten ha en dator för 1000kr. mkt enkelt. och dessutom välbevisat i dessa dagar.

ps. gillar hur listan med "redigerat" och datum skapas, så jag går in och ur några ggr bara för att fixa upp statistiken

Vad får dig att tro att vi om 2 år har majoriteten av alla användare uppgraderat sina datorer. Steams statistik säger motsatsen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

det faktum att dom flesta verkligen behöver uppgradera ihop med hopp om mänskligheten?


signatur

//monster

1
Skriv svar