Tv-chef: "E-sport är ingen sport"

Robot
Tv-chef: "E-sport är ingen sport"

ESPN-chef vill se "riktig" sport i sin sport-tv-kanal.

#valve, #dota-2


Medlem
Tv-chef: "E-sport är ingen sport"

Finns ingen logik i detta påstående.
Fotboll är en tävling, hockey är en tävling, tennis är en tävling, livet är en tävling.
Allt kan ses som en tävling.
Finns en anledning till varför det heter "e-sport" och inte "sport".

Medlem

inte specielt konstigt att han tycker så då man inte i hans ålder spelat spel på det viset som idag kallas esport

Inaktiv

Eftersom han är konsekvent och inte sänder poker eller schack heller så har jag inga problem med det. Jag ser det dock inte som något principiellt ställningstagande utan ett, sannolikt klokt, affärsbeslut att inte sända e-sport då det inte är vad tittarna vill ha.

Medlem

Han borde verkligen inte ha det jobbet i så fall om han inte kan se vad som är sport eller inte.
Vilken amatör.

Medlem

Det faller lite iom att "fysiskt krävande sporter" så som snooker och biljard går att läsa om på deras hemsida.

Inaktiv

I fotboll filmar man

Medlem
Skrivet av Dominus:

Det faller lite iom att "fysiskt krävande sporter" så som snooker och biljard går att läsa om på deras hemsida.

Glöm inte ESPN Poker...


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Inaktiv

Oavsett så är det jävligt svårt för någon som inte kan spela DoTA eller Starcraft 2 att sätta sig in i dem om det visas på tv. Ungefär som att sända schack alltså, det kommer bara vara schackspelare som tittar.

Medlem

Sport är väl egentligen bara organiserad tävling av någon sort, varför skulle inte datorspel passa in där? Vilken idiot...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Han har rätt såklart. Men vi har ju debatterat det här förut och FZ majoriteten har slagit fast att e-sport ÄR sport. I deras värld.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Som jag skrev på FB, han skulle nog ändra sig om han såg tittarsiffrorna i diverse e-sports finalmatcher..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Men lerduveskytte är en sport? För det är ju väldigt fysiskt krävande det.

Svårt att sätta definition på vad en sport är idag :S

Medlem

Oj vad upprörda folk blir...

Medlem

Det är bra att det finns kanaler som är inriktade på olika saker, att hans kanal riktar sig mot fysiskt traditionellt sport är jag okej med.

Men hade de sänt poker och annat tjafs hade jag varit emot honom.

Medlem

"E-sport" är inte sport, jag håller med honom. Dock är det 2 olika frågor dvs;

är e-sport sport eller om man ska sända det.

Det kan ju sändas som "underhållning" på någon kanal.

Medlem

Lite roligt att det ha definierar som "sport" är det som oftast definieras som "Idrott" vilket jag gissar att ALLA här är överens om att e-sport ej är. Kan i och försig förstå deras ovilja, är nog svårt för dem att få det att gå runt. Gissar att deras vanliga reklamteam inte har en ANING vilka aktörer som kan vara intresserade av e-sport publiken.

Är inte så ledsen att det inte går på TV generellt heller för min egen skull, streaming erbjuder bättre service till lägre pris ändå. Vem behöver TV?

Medlem

då är ju allt en "tävling"

Medlem

Så länge det är något man tävlar i som består utav skicklighet, teknik eller intelligens. Så skulle jag säga att det är en form utav sport. Bara för att det inte handlar om att allt har en fysisk behörighet så behöver man inte räkna bort det.

Medlem

E-sport är definitivt en sport, precis som många andra "sitta på röven"-sporter. T.ex. schack och elefantpolo. Däremot så är det ingen idrott som många hävdar.

Dock respekterar jag hans åsikt. E-sport kan liknas mer med Dam, Shack och Poker.... Vänta nu....

Medlem

Idrott - fysisk aktivitet.
Sport - fysisk aktivitet som innefattar ett tävlingsmoment.
Motortsport - tävling med motordrivna fordon.
E-sport - tävling med dator-, TV- eller (glöm aldrig) arkadspel.

Biljard, (pistol-, gevärs-) skytte, dart och liknande sporter faller utanför ramen däremot. Dessa sänds väl på ESPN? (vet faktiskt inte). Så... han har fel *antar jag*
Men det handlar till slut om tittare. Hur många är beredda att betala för ESPN, om de hade sänt E-sport? Tror inte att det är så många, faktiskt. Däremot misstänker jag att en del gubbar hade stört sig på det.


signatur

yolo

Medlem

Om 10 år eller så kommer det se annorlunda ut. Man kan inte förvänta sig att de äldre generationerna som inte har någon koll alls på spel ska vara intresserade av de då de inte fattar ett jävla skit.


signatur

“People”—Geralt turned his head—“like to invent monsters and monstrosities. Then they seem less monstrous themselves.”

SoL
Medlem

Datorspel är spel man kan tävla i. Om man "sportar" då ska man röra på sig helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Svanberg:

Oj vad upprörda folk blir...

Då skulle du sett hur pryglad jag blev i Arnroths krönika om e-sport.

Bästa inlägget i den tråden skrev boota.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Inaktiv
Skrivet av Achtung:

Men lerduveskytte är en sport? För det är ju väldigt fysiskt krävande det.

Svårt att sätta definition på vad en sport är idag :S

Lerduveskytte kanske inte är fysiskt krävande men det kräver mekanisk skicklighet.

Starcraft 2 kräver en del mekanisk skicklighet(hög apm) men är mest ett braingame och för de som tittar syns inte den mekaniska skickligheten då man har en spectator cam.

DoTA kräver vad jag vet ingen mekanisk skicklighet(typ kunna använda mus och tangentbord) utan är bara ett braingame där det är valen man gör som är avgörande.

För en som inte är väldigt insatt och kan läsa av spelet blir det väldigt tråkigt att titta på en sport/spel som inte innehåller någon mekanisk skicklighet.
Jag tror min definition av sport ligger någonstans där, att det ska krävas mekanisk skicklighet och inte bara taktik.

Därför tycker jag även FPS är det som kommer närmast sport, där krävs både hög mekanisk skicklighet och den syns även för den som tittar.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Det är bra att det finns kanaler som är inriktade på olika saker, att hans kanal riktar sig mot fysiskt traditionellt sport är jag okej med.

Men hade de sänt poker och annat tjafs hade jag varit emot honom.

ESPN sänder poker.

http://www.cardplayer.com/poker-news/17576-2014-world-series-...

Medlem

e-sport är sport när det är allmänt vedertaget som sport.
personligen har jag svårt att se vad fördelen är med att klassas som sport. eller konst för den delen.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Svanberg:

Oj vad upprörda folk blir...

Då skulle du sett hur pryglad jag blev i Arnroths krönika om e-sport.

Bästa inlägget i den tråden skrev boota.

Det är ju helt rätt. Förstår inte vad folk försöker att åstadkomma med att få det som en erkänd sport.

Medlem

E-sport är fördummande.

Medlem

Amerikansk logik; Inga cheerleaders, ingen sport.

123
Skriv svar