Dayz-producent förklarar och försvarar utvecklingen

Robot
Dayz-producent förklarar och försvarar utvecklingen

"Du spelar inte Dayz, du spelar utvecklarversioner", säger producenten.

#dayz, #unturned


Medlem
Dayz-producent förklarar och försvarar utvecklingen

Ja nu är ju problemet inte att det tar lång tid att utveckla AAA-spel, utan att Dean Hall utlovade något helt annat när projektet startades.
Nu verkar man hoppas att folk har glömt vilken vision DayZ Standalone föddes ur.
Jag har alltid försvarat projektet men jag tycker nog att man i och med detta blåser alla de kunder som har köpt spelet på helt andra grunder än vad man säger nu.

Att man väljer att gå ut med ett sånt här uttalande och i princip lägga skulden på kunderna istället för att be om ursäkt och förklara sig är helt respektlöst mot de som har hållt igång utvecklingen med sina pengar.

Medlem

Håller med redaktionen, spela Unturned istället.

Medlem

Själv spelar jag breaking point modden till arma 3, som dom dessutom pumpar ut patches i löpande band till.

Medlem

Nästan 100kr på att detta kommer sluta som WarZ vi alla vet vad som hände med WarZ

Medlem

Tror bara han helt ärligt inte orkar längre..

Inaktiv

Deras early development build har sålts i över 2 miljoner exemplar! De har tjänat sina pengar och behöver egentligen aldrig göra klart spelet. Grattis.
Förhoppningsvis gör de något bra av vad de har skapat, vi får se om några år när det kanske är klart.

Medlem

Att han ens ska behöva säga sånadär saker när det på spelets Steam-sida klart och tydligt står

WARNING: THIS GAME IS EARLY ACCESS ALPHA. PLEASE DO NOT PURCHASE IT UNLESS YOU WANT TO ACTIVELY SUPPORT DEVELOPMENT OF THE GAME AND ARE PREPARED TO HANDLE WITH SERIOUS ISSUES AND POSSIBLE INTERRUPTIONS OF GAME FUNCTIONING.

Medlem

Jag har fortfarande massvis av skoj med DayZ, kanske främst för att jag oftast spelar med en vän. Bohemia har halkat efter i roadmappen med ungefär ett kvartal nu, men vi måste komma ihåg att de bestämde sig för att skriva om stora delar av spelmotorn efter att rocket presenterade deras roadmap för snart ett halvår sedan.

DayZ har nog en av de marigaste fanskarorna som går att hitta på nätet. Ta det för vad det är eller skit i det. Det går åtminstone inte lika långsamt som Overgrowth.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Inaktiv

Min personliga gissning är att när det här spelet släpps så kommer det ha kommit ett mycket bättre survival-spel i en bättre motor.

Medlem

Får jag fråga vad det är som folk klagar på och säger att dom har lurat kunderna, kommer bli som warZ, etc?

Medlem

Om folk har betalat har de väl rätt till åsikter om sin investering? Jävla gnäll.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Om folk har betalat har de väl rätt till åsikter om sin investering? Jävla gnäll.

Dock är det ingen investering folk har gjort, dom har bara köpt en tidig alpha av spelet.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Om folk har betalat har de väl rätt till åsikter om sin investering? Jävla gnäll.

Holler med helt om folk hadde klggat på andra saker än att det inte händer något eller att dom blir lurade av en prudockt som inte är färdig.

Det stog kalrt och tydligt;

WARNING: THIS GAME IS EARLY ACCESS ALPHA. PLEASE DO NOT PURCHASE IT UNLESS YOU WANT TO ACTIVELY SUPPORT DEVELOPMENT OF THE GAME AND ARE PREPARED TO HANDLE WITH SERIOUS ISSUES AND POSSIBLE INTERRUPTIONS OF GAME FUNCTIONING.

Desutom att Dean hall sa själv att ni börj ej Köpa DayZ om ni inte ska hjälpa till.

Medlem
Skrivet av Seraium:
Skrivet av Ravenknight:

Om folk har betalat har de väl rätt till åsikter om sin investering? Jävla gnäll.

Dock är det ingen investering folk har gjort, dom har bara köpt en tidig alpha av spelet.

Rätta mig gärna om jag har fel, men det är väl precis vad "early-access" modellen är, en investering? Du köper väl inte ett ofärdigt spel för att få spela det lite tidigare, logiken ligger väl ändå att du investerar i ett projekt för att få vara med och forma den slutgiltiga produkten?

Angående DayZ utvecklarna, kan dom ta mina pengar så får dom fan stå ut med mitt tjat.

Medlem

Jag kan hålla med honom, köp inte en alpha version om du förväntar dig att få en beta eller klar version för det är inte vad man får.

MEN det jag kan tycka är konstigt är att dom inte fixar stora problem som förstör spelglädjen. Jag hade en paus på ett helt år, mest för att min pc suger och att spelet är sjukt ooptimerat.

Men när jag spelade innan pausen så kunde zombies gå igenom väggar så att det var omöjligt att gömma sig i hus.

Nu när jag kom tillbaka så finns det problemet fortfarande kvar med NYA buggar som inte fanns. Det finns en konstig bugg som gör att jag tar skada från zombies som är döda. Jag tror att det har med att liken förflyttar sig framåt när dom dör men oavsett vad det är så är det en ny bugg som har kommit fram efter min paus.

Såna här förstörande buggar tycker jag att dom måste fixa. Att en animation inte funkar eller att regn just nu inte påverkar kroppen som det ska göra är en annan femma men att jag kan dö av lik förstör för mycket tycker jag.

Medlem

Tycker ändå det kostar för mycket för en helt ofärdig produkt ,borde kosta max 10 euro eller nåt.

Medlem
Skrivet av KennyMustDie:
Skrivet av Seraium:

Dock är det ingen investering folk har gjort, dom har bara köpt en tidig alpha av spelet.

Rätta mig gärna om jag har fel, men det är väl precis vad "early-access" modellen är, en investering? Du köper väl inte ett ofärdigt spel för att få spela det lite tidigare, logiken ligger väl ändå att du investerar i ett projekt för att få vara med och forma den slutgiltiga produkten?

Angående DayZ utvecklarna, kan dom ta mina pengar så får dom fan stå ut med mitt tjat.

Det är mer en donation för att hjälpa ett spel man tycker verkar lovande utvecklas. Sedan kan man ge feedback på den tidiga version man fått tillgång till att testa, men alla beslut är i slutändan upp till utvecklaren. Du har rätt till att uttrycka åsikter, precis som med alla andra spel, oavsett vad du har eller inte har betalat. Men du är inte på något sätt delaktig i utvecklingen. Dina åsikter råkar bara vara lite mer relevant just för att du spelat alphan.

Inaktiv

Tröttnat på att utvecklare gömmer sig bakom "early-access". Tar man betalt för en produkt får man åtminstone lyssna på kritiken.

Framförallt när utvecklarna ständigt lovar saker som inte händer i tid.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Jag tror folk missuppfattar lite av den kritiken som killen tar. DayZ har varit i developement ett bra tag. Jag menar, spelet var ju förhållandevis spelbart vid release av early access. 9 månader senare så måste man då undra; Vad har hänt under denna tid?

Svaret är tyvärr oerhört lite. DayZ:SA har inte ens gått om moddarna än. Till och med Arma 3 Epoch kommer snart och kommer antagligen vara betydligt roligare än vad DayZ:SA är. DayZ:SA är därför ett misslyckande. De skulle helt enkelt inte releaseat spelet. Hur länge vill du eller någon annan spela ett förstört spel? 9månader kanske är gränsen.

Medlem

Sen spelet släpptes så har det förändrats en hel del, och arbetet bakom det är enormt stort. Fattar inte ni som gnäller att det är för dyrt etc, ingen tvingade er o köpa det innan spelet har släppts. Jag har haft otroligt kul med mina vänner när vi spelat, och vi har haft tusen buggar som varit både roliga o tråkiga men sånt får man ta i early access. Om man vill gnälla så förklara problemen till utvecklarna istället för o basha dom, speciellt att dom bör lägga in fordon som man ser att folk överallt gråter om. Står klart o tydligt på steam att du EJ ska köpa detta spelet om du inte är redo för ruskiga buggar o etc.

Medlem

det är i tidigt stadie och alla som ger sig in och köper det får väl skylla sig själv jag själv inkluderad.

Dock som jag sagt innan är hastigheten på utveckligen under all jävla kritik, rust gänget har varvat dom 5 gånger om nu om man tittar på utvecklingsarbetet på rust.

Dom har tom brytit ner hela uppbyggnaden för det begränsade dom, och är tillbaka snart där dom vart innan och kan arbeta snabbare.

bara in på playrust.com och läs, så kan man ju titta.
Att säga Dayz arbetar sakta är ett understatement faktist.

Medlem

Hade jag fått in massa deg för att göra spelet bättre, hade jag börjat med att slänga den förbannade spelmotorn åt helvete (ursäkta franskan). Inte en enda i arma serien har varit 100% stabil.

Jag tror det är en stor del av vad arbetet går till. Buggstädning och optimering. Hade de inte behövt lägga ner energi på det så kunde de gjort modeller och annat bra stuff.

Det som är underligt är att spelet har gått från en semistabil mod på Arma 2 till ett stand alone som kostar extra med mindre content. Fan spelare gör ju kloner på Dayz modden på kortare tid än vad devsen gör. Det finns ju redan på Arma 3.

Visst att folk gick med på varningen om att spelet inte var färdigt. Men hur kan det gått back så mycket? Saken var väl att göra ett mer stabilare spel som man inte behövde modda sig fram till.

Medlem

Sälj det istället, killen vill ju inte hålla på med spel ändå, Dean Hall

Medlem

Vill man inte spela ofärdiga spel så ska man inte köpa ett spel som är i Alpha/Beta.

Medlem

Det intressanta är att om du laddar ner den nya map-packen till Arma 3 som innehåller alla vanilla kartorna till Arma 2 och installerar Breaking Point så har du ALLT som DayZ SA har.

Minus lag och framedrops.

Och den nya New Haven är så bra att man skulle tro att det är Bohemia själva som gjort den.

Varför portar de inte skiten till Arma 3 motorn? Bevisligen så funkar den långt bättre än det skräpet de med en dåres envishet försöker patcha till något som är åtminstone spelbart.

Och som svar till varför man inte får klaga:

Jag har givit stöd till både bra mods till Arma 2 och 3 samt Stand alone. Väl medveten om vad det innebär. Jag har loggat otaliga buggar och givit feedback. Men ärligt, jag har tröttnat på Deans lekstuga. Vi har begärt att de ger fan i mer addons innan prestandan är fixad. Vi har begärt att man skall kunna spela i lite mer än 20fps vilket är standard för många i SA. Vad får vi? Spritkök, ugnar och pilbågar. Det är fan skrattretande.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av aT1C:

Holler med helt om folk hadde klggat på andra saker än att det inte händer något eller att dom blir lurade av en prudockt som inte är färdig.

Det stog kalrt och tydligt;

WARNING: THIS GAME IS EARLY ACCESS ALPHA. PLEASE DO NOT PURCHASE IT UNLESS YOU WANT TO ACTIVELY SUPPORT DEVELOPMENT OF THE GAME AND ARE PREPARED TO HANDLE WITH SERIOUS ISSUES AND POSSIBLE INTERRUPTIONS OF GAME FUNCTIONING.

Desutom att Dean hall sa själv att ni börj ej Köpa DayZ om ni inte ska hjälpa till.

Medlem

Testade för ett halvår sedan ungefär och tyckte det var sjukt tråkigt. Men det betyder inte på något sätt att jag kommer gnälla på spelet, utan att jag väntar på den färdiga produkten innan jag testar igen. Tycker jag att det är kass då, ja då är det inte ett spel för mig. Så enkelt är det.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Seraium:
Skrivet av Ravenknight:

Om folk har betalat har de väl rätt till åsikter om sin investering? Jävla gnäll.

Dock är det ingen investering folk har gjort, dom har bara köpt en tidig alpha av spelet.

Om folk kunde läsa och lägga manken till innan de "investerar" i ett spel istället för att GNÄLLA.

Medlem
Skrivet av Spooner:
Skrivet av aT1C:

Holler med helt om folk hadde klggat på andra saker än att det inte händer något eller att dom blir lurade av en prudockt som inte är färdig.

Det stog kalrt och tydligt;

WARNING: THIS GAME IS EARLY ACCESS ALPHA. PLEASE DO NOT PURCHASE IT UNLESS YOU WANT TO ACTIVELY SUPPORT DEVELOPMENT OF THE GAME AND ARE PREPARED TO HANDLE WITH SERIOUS ISSUES AND POSSIBLE INTERRUPTIONS OF GAME FUNCTIONING.

Desutom att Dean hall sa själv att ni börj ej Köpa DayZ om ni inte ska hjälpa till.

http://fc07.deviantart.net/fs70/f/2011/266/1/1/grammar_nazi_l...

Det är modigt att skriva på ett forum när man har uppenbara dyslexiproblem. Din kommentar gör inte saken bättre.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

12
Skriv svar