Medlem
Kärnkraft!

Tjena! Undrar hur ni här på FZ ställer er i frågan om kärnkraft. Hiss eller diss? Själv tror jag starkt på kärnkraft och tycker att vi borde utveckla den mer i Sverige. Ser inget större problem med det. Vad tycker ni?

Edit: Märkte att tråden hamnade extremt fel, har dock ingen aning om hur det fixas. Hilfe mir please.


signatur

Man måste klippa det långa strået långsamt, annars halkar man i hinken.

Medlem

Jag tycker det är tråkigt att så många politiker dissar kärnkraften utan att egentligen veta speciellt mycket om den. Här i Sverige har vi gamla reaktorer som ofta står still för service, av säkerhetsskäl eller av andra anledningar. Så fort kärnkraften nämns så står det Chernobyl skrivet i pannan på många riksdagspolitiker.

Indien bygger ut sin kärnkraft och deras mål är att så stor del av reaktorerna som möjligt ska vara Thoriumreaktorer i framtiden. Det är deras mål och det är ett bra mål. Thoriumbaserad kärnkraft har potential att vara billigt, säkert och miljövänligt och kan uppfylla samtliga våra energibehov.

Sen undrar man ibland hur människor i Sverige egentligen vill producera sin el. Jag bor i närheten av ett område där det var tal om att bygga en vindkraftpark. De negativa reaktionerna var enorma och grundade sig oftast på att det skulle förstöra utsikten från vardagsrumsfönstret. Vi pratar gärna om hur bra det är med miljövänlig elproduktion men så fort det blir dags att skrida till handling så ser vi bara negativt på det.

Nej, det är dags för politikerna att komma in i det här århundradet och inse att kärnkraft tagit stora kliv framåt sen Chernobylkatastrofen och börja planera för en modern svensk kärnkraft. Det är dags att de läser på lite om hur modern kärnkraft fungerar. En kärnkraftsreaktor behöver inte resultera i farligt avfall och risk för härdsmälta.

Edit:
Jag vill faktiskt korrigera mig själv lite här. Jag skrev "En kärnkraftsreaktor behöver inte resultera i farligt avfall och risk för härdsmälta". Det lät kanske lite väl hoppfullt. Alla kärnreaktorer resulterar i farliga avfallsprodukter och alla kärnreaktorer riskerar att haverera. Det jag menade var snarare att det finns alternativ som ger mycket mindre farligt avfall än Sveriges nuvarande reaktorer och som dessutom bryts ner mycket snabbare så vi behöver inte slutförvara det i tiotusentals år innan det är säkert. Och med moderna säkerhetssystem är risken så liten för större fel och haverier att det känns precis lika säkert som all annan energiutvinning.

Medlem

Jag är för kärnkraft så länge säkerheten kan garanteras. Sveriges gamla reaktorer är ingen direkt säkerhet. Det är tur att vi har så kompetent personal på våra kraftverk.

Kärnkraft har noll utsläpp och stör heller inte naturen på samma sätt som vind och vattenkraft. Det skapas restprodukter som är väldigt giftigt, men detta tar vi väl hand om. Brytningen av uran är inte ens i närheten av lika smutsigt som t.ex. kolkraft.

Sverige måste ha energi och detta kan man inte bara önska sig utan det måste man antingen producera själv eller köpa in från länder som använder kolkraft.

Jag är för en nedläggning av kärnkraften på lång sikt, men innan vi har en bättre lösning så måste vi investera i nya och modernare reaktorer.

Medlem

Finns inget seriöst vetenskapligt eller matematiskt argument mot kärnkraft som det ser ut idag, den bästa vägen forskningen kan ta är säkrare reaktorer samt solkraft, vindkraften är praktiskt taget död när EU pengarna tar slut.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Jag är också för kärnkraft. Det är ett fantastiskt sätt för oss att få grundläggande energi. Om man bara sköter det på rätt sätt så finns det ju inga problem.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag tycker att vi ska behålla den vi har i alla fall. Vi bor inte i ett område med jordbävningar eller tsunamis, och det har varit lugnt med krig.
Jag vill inte att alla vattendrag och skogar ska förstöras.

Medlem

Jag är nog för kärnkraft, på samma grunder som redan nämnts ovan. Dock är brytningen av uran fortfarande farlig, och de som arbetar löper ju större risk för cancer i.o.m. strålningen. Dessutom vet man ju fortfarande inte riktigt vad man ska göra av avfallet, men allt som allt känns det fortfarande som den bästa "tillsvidare-lösningen". Miljön har inte mycket tid kvar och då är det väl ändå bättre att vi försöker vinna så mycket tid vi bara kan tills en bättre lösning uppkommer.

Medlem
Skrivet av Xzander:

Jag är nog för kärnkraft, på samma grunder som redan nämnts ovan. Dock är brytningen av uran fortfarande farlig, och de som arbetar löper ju större risk för cancer i.o.m. strålningen. Dessutom vet man ju fortfarande inte riktigt vad man ska göra av avfallet, men allt som allt känns det fortfarande som den bästa "tillsvidare-lösningen". Miljön har inte mycket tid kvar och då är det väl ändå bättre att vi försöker vinna så mycket tid vi bara kan tills en bättre lösning uppkommer.

Något av en myt, vi gömmer avfallet i berggrunden, ingen har där att göra, om framtida civilizationer är dumma nog att bryta sig in i uråldriga metallvalv utan geigermätare så är några cancerfall deras minsta problem, vi behöver bara hitta berggrund som är säker.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

För kärnkraft med Thorium istället för Uranium.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Mer säker kärnkraft, allt annat är bara fantasifoster som kokats ihop av extrema miljömuppar. Det finns inga andra realistiska alternativ om vi inte nu ska börja köpa in all vår energi från smutsiga kolkraftverk i öst.

In before någon börjar skrika solenergi eller ännu värre, vågenergi.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Mer säker kärnkraft, allt annat är bara fantasifoster som kokats ihop av extrema miljömuppar. Det finns inga andra realistiska alternativ om vi inte nu ska börja köpa in all vår energi från smutsiga kolkraftverk i öst.

In before någon börjar skrika solenergi eller ännu värre, vågenergi.

Mycket sant, energieffektiviteten för kärnkraft är extremt bra, den är skrattretande för sol, vind och våg,


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Bennii:

Så fort kärnkraften nämns så står det Chernobyl skrivet i pannan på många riksdagspolitiker.

Fukishima 2011


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bennii:

Så fort kärnkraften nämns så står det Chernobyl skrivet i pannan på många riksdagspolitiker.

Fukishima 2011

Barsebäck 2005. Never forget.

Medlem

Det bästa vore väl om man kunde ha något annat än kärnkraft men vi har ju inte så många andra alternativ. Kärnkraft är ju extremt effektivt dessutom.

Angående säkerheten runt kärnkraft så sa man ju en gång i tiden att Titanic var osänkbar och det vet vi ju alla hur det slutade.

Medlem
Skrivet av von_lidl:

Det bästa vore väl om man kunde ha något annat än kärnkraft men vi har ju inte så många andra alternativ. Kärnkraft är ju extremt effektivt dessutom.

Angående säkerheten runt kärnkraft så sa man ju en gång i tiden att Titanic var osänkbar och det vet vi ju alla hur det slutade.

Oavsett hur säkert något är finns det alltid en risk. Fukishima som jag nämnde tidigare råkade ut för en naturkatastrof. Inget skapat av en människa är säkert.

Men samtidigt är vi i behov av el och kol och olja är nog inga vidare alternativ till kärnkraftverk om man tänker på miljön. Jag är för kärnkraft men då ska man satsa på bygga den på en plats som är så säker som möjligt och om det går åt helvete (vilket det kommer göra) så ska det inte kunna skada oss allt för mycket.
Tex. smälla in den i globen i stockholm så är det rätt långt från norra sverige så skadas inga hyggliga personer när det går åt helvete.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av von_lidl:

Det bästa vore väl om man kunde ha något annat än kärnkraft men vi har ju inte så många andra alternativ. Kärnkraft är ju extremt effektivt dessutom.

Angående säkerheten runt kärnkraft så sa man ju en gång i tiden att Titanic var osänkbar och det vet vi ju alla hur det slutade.

Oavsett hur säkert något är finns det alltid en risk. Fukishima som jag nämnde tidigare råkade ut för en naturkatastrof. Inget skapat av en människa är säkert.

Men samtidigt är vi i behov av el och kol och olja är nog inga vidare alternativ till kärnkraftverk om man tänker på miljön. Jag är för kärnkraft men då ska man satsa på bygga den på en plats som är så säker som möjligt och om det går åt helvete (vilket det kommer göra) så ska det inte kunna skada oss allt för mycket.
Tex. smälla in den i globen i stockholm så är det rätt långt från norra sverige så skadas inga hyggliga personer när det går åt helvete.

Även fast den byggs på en säker plats så skadas ju miljön så fruktansvärt mycket om det skulle hända något.

Medlem
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av von_lidl:

Det bästa vore väl om man kunde ha något annat än kärnkraft men vi har ju inte så många andra alternativ. Kärnkraft är ju extremt effektivt dessutom.

Angående säkerheten runt kärnkraft så sa man ju en gång i tiden att Titanic var osänkbar och det vet vi ju alla hur det slutade.

Oavsett hur säkert något är finns det alltid en risk. Fukishima som jag nämnde tidigare råkade ut för en naturkatastrof. Inget skapat av en människa är säkert.

Men samtidigt är vi i behov av el och kol och olja är nog inga vidare alternativ till kärnkraftverk om man tänker på miljön. Jag är för kärnkraft men då ska man satsa på bygga den på en plats som är så säker som möjligt och om det går åt helvete (vilket det kommer göra) så ska det inte kunna skada oss allt för mycket.
Tex. smälla in den i globen i stockholm så är det rätt långt från norra sverige så skadas inga hyggliga personer när det går åt helvete.

Även fast den byggs på en säker plats så skadas ju miljön så fruktansvärt mycket om det skulle hända något.

Exakt och därför måste den byggas på en plats som inte kan råka ut för naturkatastrofer.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Bygger inte Frankrike en fusionsreaktor (ITER) som ska vara testklar 2038? Det hade isåfall vara något att satsa på om det funkar. Det är forskning i teknik som kommer att lösa dessa problem i framtiden, om våra politiker kan samarbeta ordentligt någon gång.

Medlem
Skrivet av LOZ83:

Bygger inte Frankrike en fusionsreaktor (ITER) som ska vara testklar 2038? Det hade isåfall vara något att satsa på om det funkar. Det är forskning i teknik som kommer att lösa dessa problem i framtiden, om våra politiker kan samarbeta ordentligt någon gång.

Laserkontruktionen i kalifornien har för första gången gått + i energiproduktion i år, det går helt klart att nå en punkt där fusionskraft är värt utvecklingen


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Avstängd

Finns för och nackdelar med allt, Vi måste snabbt kunna ersätta kol och olja, kärnreaktorer är (i dagsläget) det miljövänligaste vi kan åstadkomma som kan täcka Sveriges energibehov idag och på längre sikt, sen så kan ju ju självklart inte helt förlita oss på kärnkraft utan vi måste utveckla miljövänligare och kraftigare el producenter

Men idag så är det nog den vägen vi borde gå, istället för att avveckla det och förlita oss på kol och olja*

(*endast exempel)

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Jag är både för och emot kärnkraft. Jag är för kärnkraft för att vi I DAGS LÄGET inte har något bättre. Men jag är emot för att jag är rädd att forskning på alternativ energi kommer att avta.

Jag ännu mer intresserad av att man börjar satsa på vågkraft. Nu har man en prototyp som man kan sätta på botten och då stör den inte heller någon båttrafik.

Samt ser jag också emot när forskningen för billigare solceller gör framsteg. Då kan man har billig el igenom att bara sätt solceller på själva byggnaderna


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av LOZ83:

Bygger inte Frankrike en fusionsreaktor (ITER) som ska vara testklar 2038? Det hade isåfall vara något att satsa på om det funkar. Det är forskning i teknik som kommer att lösa dessa problem i framtiden, om våra politiker kan samarbeta ordentligt någon gång.

Laserkontruktionen i kalifornien har för första gången gått + i energiproduktion i år, det går helt klart att nå en punkt där fusionskraft är värt utvecklingen

Ett plus med seriösa "".

Medlem
Skrivet av Soothsayer:
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av LOZ83:

Bygger inte Frankrike en fusionsreaktor (ITER) som ska vara testklar 2038? Det hade isåfall vara något att satsa på om det funkar. Det är forskning i teknik som kommer att lösa dessa problem i framtiden, om våra politiker kan samarbeta ordentligt någon gång.

Laserkontruktionen i kalifornien har för första gången gått + i energiproduktion i år, det går helt klart att nå en punkt där fusionskraft är värt utvecklingen

Ett plus med seriösa "".

Ett + med kostnad på xx miljarder dollar


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av Soothsayer:
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av LOZ83:

Bygger inte Frankrike en fusionsreaktor (ITER) som ska vara testklar 2038? Det hade isåfall vara något att satsa på om det funkar. Det är forskning i teknik som kommer att lösa dessa problem i framtiden, om våra politiker kan samarbeta ordentligt någon gång.

Laserkontruktionen i kalifornien har för första gången gått + i energiproduktion i år, det går helt klart att nå en punkt där fusionskraft är värt utvecklingen

Ett plus med seriösa "".

Ett + med kostnad på xx miljarder dollar

Framför allt var det väll +, om man räknar bort lasrarna och kylningen typ (kommer inte håg precis, var ett tag sedan ja läste om det), men vilket står för 99,% av energin som går åt. Så det var i själva verket ett mycket litet steg.

Medlem
Skrivet av Soothsayer:
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av Soothsayer:
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av LOZ83:

Bygger inte Frankrike en fusionsreaktor (ITER) som ska vara testklar 2038? Det hade isåfall vara något att satsa på om det funkar. Det är forskning i teknik som kommer att lösa dessa problem i framtiden, om våra politiker kan samarbeta ordentligt någon gång.

Laserkontruktionen i kalifornien har för första gången gått + i energiproduktion i år, det går helt klart att nå en punkt där fusionskraft är värt utvecklingen

Ett plus med seriösa "".

Ett + med kostnad på xx miljarder dollar

Framför allt var det väll +, om man räknar bort lasrarna och kylningen typ (kommer inte håg precis, var ett tag sedan ja läste om det), men vilket står för 99,% av energin som går åt. Så det var i själva verket ett mycket litet steg.

Matematiskt sett var det en symbolisk seger.

Vill för övrigt om de potentiella riskerna med kärnkraft säga att det inte alls är det farligaste alternativet, kolla hur många som dog i Tjernobyl och Fukushima, kolla hur många cancerfall som kan kopplas till incidenterna, kolla hur mycket pengar som gick förlorade, kolla sedan på hur många som dör av lungcancer och kol etc etc av förgiftning från kolkraftverk, hur många som får lungsjukdomar i kolgruvor, kolla hur mycket skador global uppvärmning har och kommer att orsaka, plötsligt blir kärnkraft ett ganska överkomligt alternativ


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Är fundersam över en sak. Hur stor mängd uran finns där? Är det en källa som håller på att sina eller inte?

Kärnkraft funkar nu, men jag tycker samtidigt vi ska fortsätta forskningen kring vind, sol osv osv.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Är fundersam över en sak. Hur stor mängd uran finns där? Är det en källa som håller på att sina eller inte?

Kärnkraft funkar nu, men jag tycker samtidigt vi ska fortsätta forskningen kring vind, sol osv osv.

Nuvarande reserver av uran är ~5440000 ton, och det går åt ungefär 200-250 ton naturlig uran för att göra tillräckligt mycket anrikat uran för att driva en reaktor på 1 GW i ett år. Således så är nuvarande reserver tillräckligt för nuvarande behov i ungefär 80 år.

Uran är vattenlösligt, och det finns ungefär 4.5 miljarder ton i haven. Nuvarande teknik kan utvinna detta till priset av ~$600/kg, jämfört med ~$60/kg med konventionella resurser. Även med ett sånt högt pris är det dock inte helt oöverkomligt, och om det förfinas så skulle det bli väldigt konkurrenskraftigt.
4.5 miljarder ton skulle täcka hela mänsklighetens energibehov i över 1500 år.

Detta ignorerar dock det faktum att Gen IV reaktorer är extremt mycket mer bränsleeffektive, och kan använda all uran som bränsle. Med havets resurser och Gen IV så skulle detta vara i över 400000 år.

Sen finns det även torium, som också går att använda som bränsle.

Medlem
Skrivet av von_lidl:

Det bästa vore väl om man kunde ha något annat än kärnkraft men vi har ju inte så många andra alternativ. Kärnkraft är ju extremt effektivt dessutom.

Angående säkerheten runt kärnkraft så sa man ju en gång i tiden att Titanic var osänkbar och det vet vi ju alla hur det slutade.

Om man ska måla fan på väggen så vågar man ju inte använda något, så kärnkraft är vad vi behöver ett tag till.
Bugg ut kärnkraften så får vi den tid vi behöver för att hitta ersättning.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Killmonday Games

Totalt för kärnkraft!


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av von_lidl:

Det bästa vore väl om man kunde ha något annat än kärnkraft men vi har ju inte så många andra alternativ. Kärnkraft är ju extremt effektivt dessutom.

Angående säkerheten runt kärnkraft så sa man ju en gång i tiden att Titanic var osänkbar och det vet vi ju alla hur det slutade.

Om man ska måla fan på väggen så vågar man ju inte använda något, så kärnkraft är vad vi behöver ett tag till.
Bugg ut kärnkraften så får vi den tid vi behöver för att hitta ersättning.

Det är ju självklart, men riskerna finns ju fortfarande. Och det är ju lite skillnad på omfattningen av skada om man jämför t ex. ett vindkraftverk som går sönder/raserar mot ett kärnkraftverk.

12
Skriv svar