Vill Microsoft köpa Mojang för 14 miljarder?

Robot
Vill Microsoft köpa Mojang för 14 miljarder?

Helt galet med tanke på vad dom får. För 14 miljarder så kan de göra en minecraft-klon som är bättre än orginalet, och marknadsföra den på en nivå som gör det till ett ännu större varumärke.

Medlem

Jag vet inte riktigt hur jag känner för detta. Kluven som satan.

Medlem

Har läst här och där att det ska vara Mojang som närmat sig Microsoft med ett erbjudande.
Lär ju dyka upp tusen olika rykten innan nån officiellt sägs dock.

Medlem

Aldrig Microsoft.

Inaktiv

Dom på Mojang kanske inte har mer fantasi att skapa andra spel och tar då cash och går i pension.

Om det ligger nån sanning i detta då lär ju inte MS stiga i popularitet precis, samma som det blev med
Tomb Raider, roffa åt sig spel som vart multiplattform är en stor synd.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av slartibartfast:

Helt galet med tanke på vad dom får. För 14 miljarder så kan de göra en minecraft-klon som är bättre än orginalet, och marknadsföra den på en nivå som gör det till ett ännu större varumärke.

Fast de får inte en redan etablerad kundbas på ett tvåsiffrigt antal miljoner.


signatur
Youtuber

Anyway, my price is two billion dollars. Give me two billion dollars, and I'll endorse your crap.

https://twitter.com/notch/status/281139739304800256


signatur

YouTube:
Spel: http://www.youtube.com/dualdgamingextra 150 000 prenumeranter
Mat & Trams: https://www.youtube.com/ingakonstigheter 40 000 prenumeranter

Medlem

Notch kommer aldrig sälja det..

Gaben och Notch är väldigt likasinnade i det, de ser hellre företaget går under än att bli uppköpta av en gigant som bara kommer sabba allt rykte de byggt upp

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Helt galet med tanke på vad dom får. För 14 miljarder så kan de göra en minecraft-klon som är bättre än orginalet, och marknadsföra den på en nivå som gör det till ett ännu större varumärke.

...men då är det inte minecraft, och det är det som säljer.

Medlem

Mojang har avböjt att kommentera så det är väl uppe för diskussion antar jag. Lite konstigt för Notch brukar alltid vara rakt på sak och känns inte som att han skulle sälja det!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Aldrig i livet. Blir verkligen bedrövad om ryktet är sant.

Medlem
Skrivet av dotque:

Mojang har avböjt att kommentera så det är väl uppe för diskussion antar jag. Lite konstigt för Notch brukar alltid vara rakt på sak och känns inte som att han skulle sälja det!

figgehn pastade en länk runt just det. Tror han faktiskt är lika rak på sak som vanligt:
https://twitter.com/notch/status/281139739304800256

Medlem

Nä, hoppas inte det är sant.

Medlem

konspirationsteori:
Om dialogen kring detta pågått i flera veckor - kan detta vara anledningen att Minecraft plötsligt bara dök upp i Playstation Store en dag förra veckan? Att dom (Mojang/Sony) var rätt att pyttemjuk skulle stoppa PS4-lanseringen för att göra Minecraft Xbone-exklusivt och därmed försöka rätta upp den sjunkande ekan?

Medlem
Skrivet av blizzard:
Skrivet av dotque:

Mojang har avböjt att kommentera så det är väl uppe för diskussion antar jag. Lite konstigt för Notch brukar alltid vara rakt på sak och känns inte som att han skulle sälja det!

figgehn pastade en länk runt just det. Tror han faktiskt är lika rak på sak som vanligt:
https://twitter.com/notch/status/281139739304800256

Från 2012 dock.

jnx
Medlem

Det figgehn postade är en tweet från 2012

Medlem

Jag förstår inte riktigt vad MS ser för vinst i detta? De har redan Minecraft på sina plattformar och Mojang har väl inte direkt några andra supersuccéer på gång?

Två miljarder dollar för att hålla framtida versioner av Minecraft borta från konkurrenterna?

Youtuber
Skrivet av jnx:

Det figgehn postade är en tweet från 2012

Du kan vara från 2012!


signatur

YouTube:
Spel: http://www.youtube.com/dualdgamingextra 150 000 prenumeranter
Mat & Trams: https://www.youtube.com/ingakonstigheter 40 000 prenumeranter

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag förstår inte riktigt vad MS ser för vinst i detta? De har redan Minecraft på sina plattformar och Mojang har väl inte direkt några andra supersuccéer på gång?

Två miljarder dollar för att hålla framtida versioner av Minecraft borta från konkurrenterna?

räcker de släpper minecraft 2 ju

Medlem

Kan tillägga att de gjorde en vinst på 816 miljoner förra året enligt DN vilket betyder att de 14 miljarder som erbjudits verkar vara ganska marknadsmässigt. Men med de vinstbeloppen så tror jag knappast de behöver sälja heller.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Notch kommer aldrig sälja det..

Gaben och Notch är väldigt likasinnade i det, de ser hellre företaget går under än att bli uppköpta av en gigant som bara kommer sabba allt rykte de byggt upp

Tyvärr blir ju resultatet ofta det, när spelutvecklare köps upp så skiter sig allt.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Hoppas verkligen att affären blir av. Då kanske vi äntligen kan få lite användarvänlighet, ett moddstöd som inte är patetiskt, ett vettigt gränssnitt för att hantera egna servrar...


signatur

Victims; aren't we all?

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Notch kommer aldrig sälja det..

Gaben och Notch är väldigt likasinnade i det, de ser hellre företaget går under än att bli uppköpta av en gigant som bara kommer sabba allt rykte de byggt upp

Gaben och valve är ju iförsej en gigant som köper upp saker och i vissa fall tom förstör dom. Tycker inte att dom 2 går att jämföra. Att tro att valve är folkets företag så är bara naivt.

Deras EU kontor sitter väl i luxemburg och hela syftet med det landet är ju skatteparadis.

Så nej, valve är ute efter dina pengar, Notch är inte det, iallafall inte på samma sätt.

Medlem

jag tycker inte det är en bra affär för vare sig microsoft eller mojang.

mojang har ingen unik teknologi, de har ett starkt varumärke i mincraft, visst, och man gjorde runt 920 miljoner kronor i vinst förra året...
det innebär att det skulle ta i runda slängar 15 år innan microsoft började göra vinst på mojang förutsatt att mojang drar in lika mycket som de gör idag. nu är jag ingen företagsekonom och det kanske finns andra anledningar, men såvida notch inte har tröttnat på mojang har jag svårt att se vad vinsten (förutom 14 miljarder) är.

tjänar mojang på att göra sina spel plattformsexklusiva? nej. dessutom talar det emot allt vad notch står för i det offentliga rummet (vilket absolut inte är några garantier. 14 miljarder är 14 miljarder).

tjänar de på att ingå i microsofts företagskultur? definitivt inte.

Medlem

Med tanke på Notch's inställning till Facebooks köp av Oculus Rift så låter ju inte detta så troligt.

Inaktiv

Sanslöst. Jag hade sålt direkt. Förr eller senare tröttnar folk... hur bra spelet än är. Eller så kommer en konkurrent och tar över.

Inaktiv

Sålt DIREKT och sen flyttat till nån söderhavsö och bott som en kung resten av livet

Medlem

14 miljarder...Tänk att bli erbjuden en sån summa. Själv skulle jag bli fnittrig

Medlem
Skrivet av bleak:

Sålt DIREKT och sen flyttat till nån söderhavsö och bott som en kung resten av livet

Taget.

123
Skriv svar